MB Turboprojekti Jeeppiin?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

MB Turboprojekti Jeeppiin?

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Onko joku tehnyt tuollaista ristisiitosta, että olisi laittanut "pikkudieselin" ison bensakoneen tilalle, vieläpä erimerkkiseen autoon?

Tuli hankittua 4.0L bensakutonen ja tila riittäisi "hyvinkin" 2,0L W124 turbodieselille... Projekti lienee pikkurahalla tehtävissä. Jeeppini on 1991 vuosimallia, osaisiko joku suoralta kädeltä puoltaa tai tyrmätä idean? Lakipykäliä tuossa tutkin, mutta en löytänyt viisastenkiveä!

Kun on tottunut Mersulla ajamaan, niin pitäisi tuohon heräteostokseenkin saada edes kunnon moottori. Tehoja nykyisellään n. 180 hv ja kulutus n. 16 l/100km. Tavoite 180 hv (+20%?) & 7-8 l/100km.
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Re: MB Turboprojekti Jeeppiin?

Viesti Kirjoittaja nokileka »

unelmatalo kirjoitti:Onko joku tehnyt tuollaista ristisiitosta, että olisi laittanut "pikkudieselin" ison bensakoneen tilalle, vieläpä erimerkkiseen autoon?

Tuli hankittua 4.0L bensakutonen ja tila riittäisi "hyvinkin" 2,0L W124 turbodieselille... Projekti lienee pikkurahalla tehtävissä. Jeeppini on 1991 vuosimallia, osaisiko joku suoralta kädeltä puoltaa tai tyrmätä idean? Lakipykäliä tuossa tutkin, mutta en löytänyt viisastenkiveä!

Kun on tottunut Mersulla ajamaan, niin pitäisi tuohon heräteostokseenkin saada edes kunnon moottori. Tehoja nykyisellään n. 180 hv ja kulutus n. 16 l/100km. Tavoite 180 hv (+20%?) & 7-8 l/100km.
ei taida pikkurahat riittää, jos haluat repiä 100hv/l OM601:stä tai ainakaan siitä ei tule pitkäikäistä.

valmis turbokone samanikäisestä tai uudemmasta mersusta vois olla paljon halvempi ratkaisu. menee päästöjen osalta leimaan ja jos tehonpuute vaivaa niin niistä saa jonkin verran puristettua lisää.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Eli periaatteessa ei olisi lain puolesta estettä samanikäisen tai uudemman D-moottorin viskaamisesta pellin alle? ( =uudempien päästöt on AINA ok???)

Mites tuo bensasta dieseliin siirtyminen onnistuu? Vaikka vanha auto onkin, niin papereissa lukee "vähäpäästöinen".

Voisi olla Saksan reissu tulossa, MB-C auton haku mielessä. Jos samalla reissulla katselisi W124 300D-moottoria, mistä kannattaisi lähteä tavoittelemaan sellaista Saksanmaalta, Saksankielen taito = 0, löytyykö netistä apuja etsintään...?
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

asiahan kannattaa varmistaa katsastuskonttorilta ennen kuin tekee mitään.

suosittelen kokonaisen auton hommaamista tekniikan luovuttajaksi. kaikki miljoona pientä nippeliä jotka swappiin tarvii on helpompi poimia luovuttajaautosta.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Lassard
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 30.12.2007 17:19

Viesti Kirjoittaja Lassard »

Mitenkä muuten adapteri Mersu-Jeepin vaihdelaatikko? Mahtaisiko joku myydä niitä?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

wiki näemmä osaa luetella mitä laatikoita niissä on ollu.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_and_Jeep_transmissions
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

uudemmissa jeepeissähän on jo tehtaalta tullessa mersun cdi kone....
bensa koneet on kai jotain omia keksintöjä
Diesel on puhtaampi
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Taikasana on tuo vähäpäästöinen -> unohda. Periaatteessa onnistuu, mutta luonnollisesti moottorin pitää olla uudemmasta autosta ja sinun pitää siirtää kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet = polttoainehöyryjen keräilijät jne. Sittenkään homma ei vielä ole ihan mutkaton. Todennäköisimmin konttori vaatii VTT:n tai vastaavan ns. pussitestin päästöistä ja sitten puhutaan tuon testin osalta parista kiloeurosta, meni läpi tai ei. Mutta käy tosiin konttorilta kyselemässä, ne noista päättää, ei täällä :wink:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei 1991 ole vielä absoluuttinen vähäpäästöinen. Varauksin, Jos veho antaa moottorista päästötodistuksen, ei tarvi tutkimuslaitoksen testejä.

Toi neliveto hommahan siinä se suurin päänvaiva on.

tuolta tiiraamaan faktoja:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... ottori.htm
Esimerkki 4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

"Absoluuttinen vähäpäästöinen"? Ei sitä vähäpäästöisyyttä saa pois jos on moiseksi rekisteröity.

Tosiaan, periaatteessa onnistuu papereilla kuten kuvailit, mutta riippuu konttorin tulkinnasta.

Mitä meinaat nelivedon ongelmallisuudella? Ei kai tuossa muuta ihmettä kun välitykset, mutta maasturissa helppo korjata jonkin verran isoilla renkailla eikä nuo isot bensatkaan mahdottomia kierroskoneita ole. Toki myös väärällä käytöllä saa väännöllä rikottua, mutta tuo menee sitten jo omaan piikkiin.

Tämähän onkin muuten jo melko vanha topikki :oops:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, vanha on mutta Lassard1 halusikin tietää kuinka homma on toteutettu aikanaan ;)

Se ei riipu konttorin tulkinnasta. se o iha selvää pässin lihaa jos saat toimitettua ko. valmistajan dokumentit. Sen tiedän että ainaki Audi on näitä lipareita toimittanut.

Ongelmat alkaa kun aletaan ahtamaan vaparikonetta.

Absoluuttisuudella tarkoitin (ja tekstiä korjatessa unohdin poistaa kokonaan) sitä että ei sitä tarvi absoluuttisesti unohtaa hommaa, koska mahdollisuus on, ja sitä on käytetty usein, ilman mitään konttorin tulkintoja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Lassard
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 30.12.2007 17:19

Viesti Kirjoittaja Lassard »

Sergey kirjoitti:niin, vanha on mutta Lassard1 halusikin tietää kuinka homma on toteutettu aikanaan ;)

Se ei riipu konttorin tulkinnasta. se o iha selvää pässin lihaa jos saat toimitettua ko. valmistajan dokumentit. Sen tiedän että ainaki Audi on näitä lipareita toimittanut.
Kasari ja ysärijeeppejä riittää Suomessa. Normi 4.0L koneessa on n.180 heppaa, eli saa siihen maltillisemman padan aika helpolla. Vähäpäästöisemmät taisi tulla yleisemmin v.-94.

Cedricin patoja noihin kuulemma on laitettu, mutta joku hatara muistijälki väittää, että Ruotsista niihin on saatu adaptereita MB-Jeep. Sillä otin tämän puheeksi.
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Sergey kirjoitti:Se ei riipu konttorin tulkinnasta. se o iha selvää pässin lihaa jos saat toimitettua ko. valmistajan dokumentit. Sen tiedän että ainaki Audi on näitä lipareita toimittanut.

Ongelmat alkaa kun aletaan ahtamaan vaparikonetta.
Olen vaan huomannut, että konttoreiden kanssa asioidessa ei mikään ole selvää jos homma on yhtään hankalampi kuin perus vuosikatsastus. Jotkut eivät tahdo muutoskatsastuksia tehdä koska vie aikaa ja vaatii perehtymistä (?), niimpä vaaditaan mahdottomia jotta asiakas suuntaa muualle. Mulle esimerkiksi tarjottiin vertailumoottoriksi auton omaa alkuperäistä konetta, vaikka oli maahantuojan todistus tehokkaamman mallin vastaavuudesta. Pässinlihaako? Omavalmistemoottori joka on kasattu suurinpiirtein viidestä koneesta, niin vaaditaan kaikkien luovuttaja-autojen rungonnumerot jotta voidaan varmistua ettei ole varastettuja. Tosi helppoa jos vaikka kannen ostaa jostain, niin pyytää sitten sen rungonnumeronkin mukaan... Iskutilavuuden selvitys: koneen numero ja iskun mittaus tulpanreiästä ei kelpaa vaikka porauksia on kahta ja kyseessä olisi se isompi... Asioita voi hankaloittaa mahdottomasti jos tahtoo. Toki voi sotkea AKEn soppaan ja pakottaa konttorin katsastamaan jotain sääntöjen mukaan, mutta se sitten varmasti on vaikeaa.

Tarkoitan vain, että kannattaa etsiä yhteistyöhaluinen konttori jos ihmeellisempiä muutoksia tahtoo tehdä. Käy ensi kysymässä kantaa eikä kerro rekisteritunnusta ennenkuin löytyy yhteistyökykyinen konttori. Joillekkin on tullut ikäviä merkintöjä piilotietoihin...

Vaparikoneen ahtamisessa on monia hyviä puolia mm. tehojahan ei voi määrittää laskennallisesti jne :wink: Mutta tosiaan vähäpäästöisessä nou nou.

Näppärä koneistaja kyllä istuttaa koneen ja laatikon yhteen. Jos saa jonkun tutun viraabelihommina tekemään, niin voi kannattaakkin, virallisina hommina voi tulla arvokkaaksi, mutta toisaalta mikäpä ei harrastuksessa tulisi :roll:
Vastaa Viestiin