W115 2.2D koneen vaihtaminen tehokkaampaan / uudempaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juccaX
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 28.03.2009 13:37

W115 2.2D koneen vaihtaminen tehokkaampaan / uudempaan

Viesti Kirjoittaja juccaX »

Eli meneekös tuohon helposti uudempien mersujen koneet, esim. 2.6i, jne? Kannattaako ottaa myös laatikko uudemmasta? Mikä tuohon olisi järkevä vaihtoehto 120-200hv bensakoneista? Ei ole mersuista mitään kokemusta, niin voisiko joku kertoa noista eri mallien välisistä moottorien vaihdoista?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

auton oma 280E on järkevin vaihtoehto ;) 185 heppaa. Moottorikoodi M110.981 löytyy pystäristä ruiskuna D-jetronic ja mallimerkintä on sillon E. kaasarimallissa ei ole E merkintää vaan on pelkkä 280.

Tuota M110 konetta on käytetty lähes kaikissa mersun malleissa 70 ja 80 luvulla eli pitäs kyllä motti löytyä helposti. näissä "Uudemmissa" on K-jetronic.
Viimeksi muokannut Sergey, Ke 07.10.2009 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sergey kirjoitti:auton oma 280E on järkevin vaihtoehto ;) 185 heppaa. Moottorikoodi M110.981
Nyt ei muistu tarkemmin mieleen nuo "desimaalit". Minkäs ikäinen tuo kone on?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se on viimistä pystäriä eli 72-76... muista malleista en tiiä onko niis ollu sit viel myöhemmi vai menikö desimaalit jo uusiks.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jos auto on alunperin 220D eli W115 saa siihen laittaa vain mallisarjan (eli 115) tehokkaimman moottorin mukaiset tehot +25%. 114 katsotaan täällä byrokratiassa eri mallisarjaksi. :x

Olisko noista tehokkain sitten 230.4 bensakone ja suurin koko on 240D 3.0 eli 3l + 25%. Jos nyt oikein muistan niin tehoa 230.4 on 115hv joten saisit siis 115hv * 1.25 = 143,75 hv -tehoisen koneen laittaa pellin alle.

Pystärin konetila on kapeampi kuin uudemmissa joten 'pientä' askartelua voi uudempien koneiden kanssa olla, mutta on niitä laitettu sinne ainakin ulkomailla.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vai että eri autoja ovat. Täällä ahvenanmaalla on yks diesel konvertoitu 280 koneella ja on rekisterissä. ja yks 250. Mutta 250 menee tehojen puolesta vissiin noihin lakimääreisiin josta mainitsit? eikös siinä ole karvan verran yli 140hv?

OT niin, onko 230.4 115 vai 120hv max? sitähän on saanut alkaen 90hv matalapuristeisena...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2850
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Olli Lajunen kirjoitti:Pystärin konetila on kapeampi kuin uudemmissa joten 'pientä' askartelua voi uudempien koneiden kanssa olla, mutta on niitä laitettu sinne ainakin ulkomailla.
Olli Olli, ulkomailla täälä Kypärämäessä! 8)

Muuta ongelmaa ei ollut, muuta kuin että öljynputsari piti laipan avulla siirtää pois alkuperäiseltä paikaltaan. Ja joku pieni viilailuhommelikin taisi matkan varrella aiheuttaa harmaita hiuksia.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
Olli Lajunen kirjoitti:Pystärin konetila on kapeampi kuin uudemmissa joten 'pientä' askartelua voi uudempien koneiden kanssa olla, mutta on niitä laitettu sinne ainakin ulkomailla.
Olli Olli, ulkomailla täälä Kypärämäessä! 8)
No joo, uudemmilla koneilla tarkoitin 124:n koneita (ja tuoreempia) jotka nekin on kyllä jo aika vanhoja. :lol:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin