Timo J kirjoitti:rumilus kirjoitti:Mitä kylmempi alkutilanne, sitä parempi kun malttaa odottaa tasauslämpöjen lähestyvän käyttölämpötilaa.
Jaa, että käytellään CDI tyhjäkäynnillä normaaliin käyttölämpötilaan ja lähdetään sitten lämpösellä koneella ajeleen
Ongelma on kuitenkin se, että CDI ehtii avata termarin kylmällä nipin napin 30km ajomatkalla.
Kerran olen ajanut E290:llä kovalla pakkasella ja webasto rikki, auto ei jaksanut nostaa moottorin lämpöjä reilun 400km matkalla normaaliksi, kun sisälle joutu antamaan reilusti lämpöä ikkunoiden jäätymisen takia.
Kylmä on ihan todellinen ongelmia koneille ja moottoreille, mutta moottorin valmistajat ovat kyllä tiedostaneet ja saaneet nämä ongelmat ratkottua niin, että ainakin minä uskallan lähteä ajamaan autolla heti kun saan lasit auki. Muutenhan kaikki koneet ja autot sais julistaa käyttökieltoon keskitalveksi. Eri asia on jos öljynpaineet ei nouse yms.
Jos moottori ei pääse käyntilämpöönsä alle 20 km ajomatkalla niin kannattaisi todella harkita Skraban ehdottamaa huppua tai edes pahvilaatikon palasta syylärin edessä. Termostaatin vaihtokin olisi hyvä tehdä. (taitaa vuotaa) Jo ihan pelkän polttoaineen kulutuksen takia on idioottimaista ajaa autolla joka ei pääse käyntilämpöönsä.
Moottorin valmistajat eivät kovinkaan paljoa ole uhranneet aikaa pohjoisen pakkasten aiheuttamiin ongelmiin verrattuna etelän kuumuuden aiheuttamiin ongelmiin.
Mersut on suunniteltu aika lailla keski eurooppaan ja jenkkeihin missä ne suurimmat ostaja määrät asuvat. (ja missä on myös hieman lämpimämpää kuin meillä täällä)
Suomessa en kylläkään ole edellä mainittuja huppuja nähnyt käytettävän uudemmissa autoissa, mutta Venäjällä niitä näkyy. Onkohan Pietarissa niin paljon kylmempi kuin Porvoossa, vai osataanko siellä käyttää enemmän maalaisjärkeä
(taas löytyi yksi syy miksi ostin tuonti-mersun Saksasta)
Talvi mersuilussa mielestäni fiksuin tapa on minun nykyinen tapani
Mersu jää talveksi lepäämään talliin, ja loska-paska kelit sekä pakkaset ajan vanhalla corollalla, joka on jo muutenkin tuhoon tuomittu. Ei tarvitse miettiä mikä on autolle hyväksi ja mikä ei... Jos menee paskaksi niin alle tonnilla saa katsastettuja ruoskia rääkättäväksi. Tuo nykyinen aikoinaan 1500€ maksanut corolla on jo kestänyt 5vuotta vaikka viimeisinä kahtena talvena en ole käyttänyt lohkolämmitintä (koska se on oikosulussa). Viime talvena oli mielenkiintoista katsoa kun hihna vinkui kunnes kone lämpesi/suli niin paljon että vesipumppu pääsi pyörimään. (no onhan tuota corollaa joutunut korjaamaankin, mutta suurin osa on ollut korroosion poistoa)
Huom. valitsen rääkättäväksi ruoskaksi sellaisia autoja joita riitää. (mobilisteille tiedoksi) Esimerkiksi edellisessä viestissäni mainittu DeSoto ei kuulunut tähän ryhmään eikä ollut mikään tonnin ruoska vaan museokuntoinen kaunotar jolla jouduin muutamana aamuna menemään töihin kun muutakaan autoa ei ollut.
Ja onhan noissa tonnin ruoskissa se etu että kun talvella tulee kumminkin leikittyä, niin ei harmita vaikka vähän johonkin kolahtaisi.