W124 (vm-94) Ajovalot eivät pala.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
janmat
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:14

W124 (vm-94) Ajovalot eivät pala.

Viesti Kirjoittaja janmat »

No niin. Siis kyseessähän on maailman paras auto, paitsi että siinä on pientä vikaa, niinkuin nyt aina.

Vika on siis seuraavanlainen:
- Ajovalot eivät pala
- Pitkät eivät pala
- Parkeista palaa vain pelkääjän puoleinen

Eli on tullut ajeltua koko kesä sumuvaloilla :D. Nyt kun alkaa jo oikeastikin pimenemään, niin voisi luultavasti muutaman ratsian välttää ihan vaikka laittamalla valot kuntoon. kaupunkiajossahan sumuillakin 'näkee' ihan tarpeeksi, kunhan ei sada ja katuvalot on paikallaan.

Sen verran on tullut itse sinne nyt kurkittua, että sulakkeet on ehjät, lamput on ehjät (ainakin uudesta pakkauksesta) ja pelkääjän puolen parkille asti tulee jännitekynän todistama virta.

Voinpa auliisti myös myöntää olevani tässä ns. onneton tumpelo, eli neuvoessa saa turvautua ihan rohkeasti siihen rautalankakieppiin, että tulee asiat selviksi.

Kiitoksia!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

oliskohan valokytkin entinen :?:
autodidakti
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Veikkaisin

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

sitä kuuluisaa monitoimirelettä.

Itsellä ainakin loppui vastaava valojen omatoiminen sekoilu releen vaihdolla.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

ja onko umpioiden sisällä olevat johdot kunnossa..
ja tuleeko edes virtapuolta umpioiden kylkeen..
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kokeileppa uusia sulakkeita, joskus edes pyörittely ei auta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Sulakkeiden tarkistus (vielä kerran)
Toisen puolen parkki palanut.

Valokytkin...tai sitten tämä rele. Muutapa ei sitten olekkaan.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

monitoimiviiksi?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
janmat
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja janmat »

ilkarsi kirjoitti:Sulakkeiden tarkistus (vielä kerran)
Toisen puolen parkki palanut.

Valokytkin...tai sitten tämä rele. Muutapa ei sitten olekkaan.
Sulakkeet on kahteen kertaan vaihdettu. Tai no kolmeen, kolmannella kerralla vaihdoin niiden juuri vaihdettujen paikkaa keskenään ihan vain piruuttani ;)

Pitääpä tarkistaa se toisen puolen parkki vielä, palanuthan se voi tosiaan olla.

Tämä paljon puhuttu monitoimirele, kun en oikein ole saanut vieläkään päähäni, että missä ns. helvetissä se siellä sisuksissa on? Siinä ABS-mokkulan takana on joku puolikkaan tiiliskiven kokoinen, releen näköinen musta vekotin, johon menee niitä johtoja, mutta onko se sitten se?

Ja sitten kun paikallistan ko. laitteen, niin mitä minä sille sitten teen? Katselen?
Nimim. valohoitoa jo kolmatta kuukautta :D

Valokytkin itsessään se voisi ehkä olla muuten, mutta miksi pitkätkään sitten eivät pala?

Niin joo, monitoimiviiksihän ei oikein myöskään kaiken aikaa toimi, vilkut pätkii (sii ei niin että toimii-ei toimi jne ;) ) ja ne pitkät ei tule, ei ees välky, ja tihkukytkimen olen antanut olla koko ajan päällä, kun se ei kuitenkaan toimi. Pyyhkäisee yleensä silloin kun ei sada ja kun käännytään oikealle tai vasemmalle :D Sateella se melko takuuvarmasti ei toimi, paitsi josku vittuillessaan ;)
--jankka
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei olis iso hmma vaihtaa ko. viiksi ja osia löytyy foorumilta kymmeniä...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

alkaa vaikuttaa noiden lisävikakuvausten perusteella siltä, että viiksi vaihtoon ensimmäisenä.
autodidakti
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Hieman aiheeseen liittyen, monitoimireleestä ja viiksestä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=27625
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

releet 78 ja 101
rele 78 vaikuttaa mm. vilkkuihin ja tihkutoimintoon, ajastinrele.
Jos menee vaihtoon, hankkia kannattaa KAE merkkinen rele. Tilaamalla Saksasta, jolloin tihkusta saa säädettävän. :wink:
rele 101 tarkkailee palaneita lamppuja
autodidakti
janmat
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja janmat »

Loistavaa, vinkkejä joka lähtöön, kiitoksia! Löysin jopa sen monitoimireleen sijaintipaikankin :D.

Tieteskin voisin vielä mennä kysäisemään, että kun tossa on toi airbag ja haynes (tai sitten se oli alfamer, en muista kumpi ;) ) väittää että viiksen vaihtoon olisi mentävä ihan huoltoliikkeeseen. Siis sen verran teidän, että ratti irti ja viiksi vaihtoon, mutta miten ton airbagin kanssa on, kun rattia irrottelee? Etei poksahda naamalle, jos se nyt enää sen vertaa toimii sekään :D
--jankka
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jos airbag on, niin elä missään ihmeessä mene ite rattia irke repimään! Varsinkin, kun tuolla ekassa viestissä jotain sellaista mainitsit, että tumpelo olisit... :) Se ei ihan pieni tälli ole, kun päin pläsiä tulee...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
janmat
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja janmat »

Pakardinen kirjoitti:Jos airbag on, niin elä missään ihmeessä mene ite rattia irke repimään! Varsinkin, kun tuolla ekassa viestissä jotain sellaista mainitsit, että tumpelo olisit... :) Se ei ihan pieni tälli ole, kun päin pläsiä tulee...
No siis tiedä nyt sitä, että tumpelo, mutta vähintäänkin kokematon. :D
Jos on olemassa siis TAKUUVARMA tapa olla mokaamatta hommaa, niin mielelläni teen itse, muuten menee huoltosedälle.
--jankka
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Avain pois virtalukosta
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
autodidakti
Vastaa Viestiin