Osaiskohan äkkinäinen vaihtaa Viton käsijarrun kengät?
Osaiskohan äkkinäinen vaihtaa Viton käsijarrun kengät?
Tere!
Vito -96 110d on auto ja käsijarrun kengät kuulemma lopussa. Kaveri lupasi vaihtaa ensi vkolla mutta tuli mieleen että löytyisiköhän ko.toimenpiteeseen ohjeita jostakin? Haulla en onnistunut.
Mukavaa viikonloppua!
Vito -96 110d on auto ja käsijarrun kengät kuulemma lopussa. Kaveri lupasi vaihtaa ensi vkolla mutta tuli mieleen että löytyisiköhän ko.toimenpiteeseen ohjeita jostakin? Haulla en onnistunut.
Mukavaa viikonloppua!
Re: Osaiskohan äkkinäinen vaihtaa Viton käsijarrun kengät?
w124:n ohjeet pätevät myös Vitoon...ja tuolla on vähän kuvia.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/01012006.html
Yleensä vika on jossain ihan muualla kuin hihnojen kuluneisuudessa mikäli vika on, ettei jarru pidä. Varaa aikaa niiden ruostuneiden osien herkistelyyn. Rumpu lähtee kyllä irti kun hihnat on löysätty ja mäjäyttää siihen navan juureen kunnon pajavasaralla.
Mukavaa remonttia
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/01012006.html
Yleensä vika on jossain ihan muualla kuin hihnojen kuluneisuudessa mikäli vika on, ettei jarru pidä. Varaa aikaa niiden ruostuneiden osien herkistelyyn. Rumpu lähtee kyllä irti kun hihnat on löysätty ja mäjäyttää siihen navan juureen kunnon pajavasaralla.
Mukavaa remonttia
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitos vinkeistä. Lähteekö siis se seisontajarrunrumpu irti koputtelemalla vai onko jonkun mutterin/pultin takana?
Kaveri tarkisti kengät kk sitten kun valittelin ettei jarru pidä ja sanoi että kengät loppu! Nyt on kaveri ollut sen verta kiireinen että ajattelin josko ennen viikon päästä alkavaa kesälomaa yrittäis itse ne vaihtaa niin olis vaunun kanssa helpompi toimia reissussa kun jarrut pitää. Vito on aikas hyvän tuntunen veturi. Tuohon omaan on ilmeisesti vaihdettu srinterin turbo...tai joku vastaava.
Kaveri tarkisti kengät kk sitten kun valittelin ettei jarru pidä ja sanoi että kengät loppu! Nyt on kaveri ollut sen verta kiireinen että ajattelin josko ennen viikon päästä alkavaa kesälomaa yrittäis itse ne vaihtaa niin olis vaunun kanssa helpompi toimia reissussa kun jarrut pitää. Vito on aikas hyvän tuntunen veturi. Tuohon omaan on ilmeisesti vaihdettu srinterin turbo...tai joku vastaava.
No eiköhän tuo selviä kun sitä alkaa tekemään. Rumpu on lukittu paikalleen yhdellä ristipääruuvilla, jolla nyt ei ole muuta merkitystä kuin estää rumpua pyörimästä renkaan asennuksen yhteydessä (sama homma joka ainoassa autossa). Ruuvi ei ehkä lähde irti, joten se kuolee porakoneen edessä.
Siihen rumpuun kun paukuttaa niin se yleensä irtoaa, ja irroitusöljyä yms. Ihan kuten kaikissa rumpujarruautoissa.
En edelleenkään usko että hihnat on ajettu loppuun jos on niin laita ihmeessä kuva tänne.
Siihen rumpuun kun paukuttaa niin se yleensä irtoaa, ja irroitusöljyä yms. Ihan kuten kaikissa rumpujarruautoissa.
En edelleenkään usko että hihnat on ajettu loppuun jos on niin laita ihmeessä kuva tänne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo perkutarallaa tämä tumpelo alkoi hieman tutkia. Irrotin renkaan ja totesin että voikohan se olla sellainen rumpu että se on jarrulevyn kanssa toisissaan samaa "valua"? En alkanut poraamaan sitä pikkuruuvia auki koska en ollut varma joutuuko myös satulan irroittamaan. Noo...sen verta hyötyä oli että kiristin ne kengät naksuttelemalla ja jarru alkoi paremmin pitää, ei kuitenkaan ihan ehkä riittävästi. En ihan sovi auton alle jotta olisin päässyt tutkimaan niitä vaijeri systeemejä. Jos huomenna löydän sopivan montun tai ajosillat niin kurkkaan josko pikku kirintä sieltäkin auttaisi. Crc:tä sain vähän suihkuteltua niihin vaijerijutskiin! Voi peijooni että välillä sieppaa kun on niin onneton näissä autohommissa...mutta perixi ei helposti anneta! Nyt oluelle!
Se on juuri sellainen yhdistetty rumpu ja satula...lähes kaikissa mersuissa. Se satula on helppo ottaa siita sivuun, varaat vain jotain narua niin saat sen roikkumaan johonkin, ei kannata rikkoa jarruletkuja antamalla se roikkua miten sattuu...vaikka ei ne helpolla hajoa, olen kokeillut.
Minunkin mielestä olut on hyvä ajatus
Siihen pikkuruuviin voisi koittaa jotain iskumeisseliä...tosin en itsekkään ole vieläkään (40+ vuotta) jaksanut sellaista hankkia.
Minunkin mielestä olut on hyvä ajatus
Siihen pikkuruuviin voisi koittaa jotain iskumeisseliä...tosin en itsekkään ole vieläkään (40+ vuotta) jaksanut sellaista hankkia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No kyllä ilman niitäkin voi elää, minä porasin vain ne kannat siitä pois ja kierre jäi paikalleen joten ei ole ruuveja enää mulla. Suurin osa lienee saanut ne ehjänä irti. Itse en jaksanut taistella kun sattui olemaan talvi ja ulkona tein.
Ei vain muisteta sitä kierrettä. Ruuvikaupastahan tuommoset saa, maksaa varmaan 10c / kpl
Ei vain muisteta sitä kierrettä. Ruuvikaupastahan tuommoset saa, maksaa varmaan 10c / kpl
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tere taas!
Sunnuntaipäivän ratoksi suihkuttelin vielä crc:tä käsijarrun "linkkusysteemiin" auton alla ja vielä kehin ne kengät niin perskutarallaa...nyt ainakin pitää jarru hyvin vaikka uudet jarrkengät on vielä matkustamossa! Annetaampa ajan kulua ja katsotaan missä vaiheessa tarvitsee ne vaihtaa. Vito mennyt nyt 560 000km.
Kiitos TAAS kaikille!
Sunnuntaipäivän ratoksi suihkuttelin vielä crc:tä käsijarrun "linkkusysteemiin" auton alla ja vielä kehin ne kengät niin perskutarallaa...nyt ainakin pitää jarru hyvin vaikka uudet jarrkengät on vielä matkustamossa! Annetaampa ajan kulua ja katsotaan missä vaiheessa tarvitsee ne vaihtaa. Vito mennyt nyt 560 000km.
Kiitos TAAS kaikille!
Jos se on irroitusainetta niin se häviää sieltä meko nopeaan ja sitten ne taas ruostuvat kiinni varsinkin jos ei käytä. Paras olisi voidella jollain oikealla öljyllä ja huolella, sitten voi olla ettei tarvii herkistellä ihan kahteen vuoteenkaan. Käytännössä joka Viton seisontajarru herkistellään aina katsastukseen.
Muuten tuota...voisin ostaa ne hihnat sulta jos tai kun jää ylimääräiseksi. Minä kun löin omistani pinnan rikki. Kulumallahan ne ei koskaan lopu, se on käytännössä mahdotonta...eli hihnoja tarvitaan vain jos ne on saatu öljyttyä tai muutoin mekaanisesti rikki...tai no 36 € niin eipä paljon kannata lähetellä...
Muuten tuota...voisin ostaa ne hihnat sulta jos tai kun jää ylimääräiseksi. Minä kun löin omistani pinnan rikki. Kulumallahan ne ei koskaan lopu, se on käytännössä mahdotonta...eli hihnoja tarvitaan vain jos ne on saatu öljyttyä tai muutoin mekaanisesti rikki...tai no 36 € niin eipä paljon kannata lähetellä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mulla itsellä Vito ollut kohta puolivuotta. Kun olin sitä ostamassa niin sain entisen omistajan kiinni ja kuulin jotta kansi tehty hyvin, turbo vaihdettu, jarrut ja jouset uusittu niin muuta kysellytkään vaan murjasin kaupat. Tässä teidän avustuksella oppii pikku hiljaa jopa itse huoltamaan autonsa!!! Vito on ollut kyllä hyvä hankinta. Se on rego-bussi joka on matkailuauto. Hirmu hyvä ajaa, varsinkin matkaa!Meidän pesu 5 hlöä matkaillaan asuntovaunun kanssa ja sitä ilmankin niin tilaa on autossa hyvin. Jossain vaiheessa täytyy selvitellä niitä pumpun säätöjuttuja josko siitä vähän löytys lisätehoa???