Täysin taidottomalle turbotus ohjeita.
Täysin taidottomalle turbotus ohjeita.
Ajattelin hommata 190 2.0d tai 2.5d mersun, jonka ajattelin turbottaa. Ongelmana on se että olen autojen kanssa 70% tietämätön Kätevä käsistäni mutta vain tietämätön. Saan apua naapurilta joka hallihtee autot erittäin hyvin, mutta sanoi ehdoiksi että otan itse aiheesta selvää etukäteen, että voi jättää minut yksin tekemään välillä.
Elikkäs.
Eli kertokaa mahd. tarkasti mitä tarvitsee että saa autosta toimivan turbon kanssa.
Älkää sanoko "parempi että jätät homman sille naapurilles, tai viet ammattimiehille" Naapurilta kysyin että voisiko hän tehdä, mutta ei suostunut. Ammattimiehillä teetto taas maksaa liikaa.
Elikkäs.
Eli kertokaa mahd. tarkasti mitä tarvitsee että saa autosta toimivan turbon kanssa.
Älkää sanoko "parempi että jätät homman sille naapurilles, tai viet ammattimiehille" Naapurilta kysyin että voisiko hän tehdä, mutta ei suostunut. Ammattimiehillä teetto taas maksaa liikaa.
Re: Täysin taidottomalle turbotus ohjeita.
Hanki 190D 2.5 Turbo.No Hander kirjoitti:...Eli kertokaa mahd. tarkasti mitä tarvitsee että saa autosta toimivan turbon kanssa...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Täysin taidottomalle turbotus ohjeita.
Alkuperäisestä turbosta olisi tosiaan sitten helppo jatkaa kun perusasiat ovat kunnossa. Isompaa turboa, kuuleria, pumppua jne.tomant kirjoitti:Hanki 190D 2.5 Turbo.No Hander kirjoitti:...Eli kertokaa mahd. tarkasti mitä tarvitsee että saa autosta toimivan turbon kanssa...
tomant
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Täysin taidottomalle turbotus ohjeita.
nii ja rahhaa kansAhonen V kirjoitti:Alkuperäisestä turbosta olisi tosiaan sitten helppo jatkaa kun perusasiat ovat kunnossa. Isompaa turboa, kuuleria, pumppua jne.tomant kirjoitti:Hanki 190D 2.5 Turbo.No Hander kirjoitti:...Eli kertokaa mahd. tarkasti mitä tarvitsee että saa autosta toimivan turbon kanssa...
tomant
mullon pelkkiä romuja vaan
Kyllä varmasti vakio 2.0 diesel kestää 150hp tehoja... Mutta varoitan, nälkä tulee kasvamaan syödessä!!!!
Pumppuun 7-millin tapit, 300td orkkis puhallin ja cooleri noukalle, siitä irtoaa varmasti 150hp. Vakio voimansiirtokin kestää kevyesti noita tehoja!
-kokemusta on!
Pumppuun 7-millin tapit, 300td orkkis puhallin ja cooleri noukalle, siitä irtoaa varmasti 150hp. Vakio voimansiirtokin kestää kevyesti noita tehoja!
-kokemusta on!
W210 220cdi Avantgarde -00
Ex: -87 190DTIC 2.0
Ex: -87 190DTIC 2.0
Juu siis tarkoitus oli 2.5d. Joo tiedän varsin hyvin että nälkä kasvaa syödessä Olen varautunut siihenkin. Aikoinaan Suzuki PV piti saada kulkemaan 60 km/h, sitten se kulki 90 km/h, sitten ei pystynyt enää hillitsemään ja 125cc rm'n kone. Mutta siis täytyy katella noita projekti tekstejä täältä ja muilta foorumeilta.
Saattaa kuitenkin tulla halvemmaksi ja turvallisemmaksi ostaa valmis 2.5 turbodiesel kuin kehdä muutos- ja säätötöitä, muutoskatsastuksia ja todennäköisiä moottoriremontteja. Varsinkin, kun on ensimmäinen auto kyseessä.No Hander kirjoitti:Siinähän se ongelma onkin. Ostasin toki 2.5d turbon mutta on sen verran hintavia mun budjetille. Ja en ole repimässä mitään 250+ hp, vaan sais jonkun 150hp niin olisin tyytyväinen. Ensiauto niin ei kehtoo liian äkästä ;)
Olen itse puuhaillut autojen kanssa tuolta 1970-luvulta alkaen ja vieläkin pitää maksaa oppirahoja ,-)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mutta kyllähän tuo on täysin eri asia rakentaa oma kuin ostaa valmis
Budjetti-turbon rakentaa muutamalla satasella ja seuraavassa EVO:ssa rakentaa sitten sen paikan kestävämmäksi mikä aikasemmin levisi käsiin niin siinähän sitä oppii
No ei... noin noita tehtiin 80-luvulla mutta nyky päivänä on netti pullollaan tietoa turbomoottoreista ja niiden toimintaperiaattesta eli ei muuta kuin pänttäämään ja teoriapuoli ensin kuntoon!
Budjetti-turbon rakentaa muutamalla satasella ja seuraavassa EVO:ssa rakentaa sitten sen paikan kestävämmäksi mikä aikasemmin levisi käsiin niin siinähän sitä oppii
No ei... noin noita tehtiin 80-luvulla mutta nyky päivänä on netti pullollaan tietoa turbomoottoreista ja niiden toimintaperiaattesta eli ei muuta kuin pänttäämään ja teoriapuoli ensin kuntoon!
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Jos tavoite on 150 hv, turbomallissa tarvittava tehonlisäys on vain 20%,
turbottomassa jopa yli 100% (2.0 D). 20% menee "ilmoitusasiana", 100%
vaatii jo toimenpiteitä. Esim. kytkin ja pakoputki voivat mennä vaihtoon.
190 2.5 Turbossa on 122/126 hv vakiona, joten 150 hv pääsee
pelkästään syöttöä lisäämällä. Ei maksa mitään ja tekniikan
pitäisi kestää hyvin, kun ei päästä paikkoja liian kuumaksi.
Jos auto on otettu käyttöön 1991 tai aiemmin, siihen saa vaihtaa
turbon ja lisätä välijäähdytyksen yms. 1992 ja sen jälkeen kaikki
näkyvät muutokset ovat ongelma. Katteja on perattu ja syöttöä lisätty
kuulemma näihinkin, samoin turbon sisuksia muuteltu.
Jälkiasennetuissa turboissa voi kannentiivisteen kesto olla aika lyhyt.
Turbomoottorissa on öljysuihkut, jotka jäähdyttävät alta päin mäntiä.
Jos lähtökohtana on turboton auto, siihen kannattaisi varmaankin lisätä
se välijäähdytin moottorin jäähdyttämiseksi. Viileämpi ilma jäähdyttää,
vaikka tehot lisääntyvät.
Miksei lähes nollabudjetillakin autoa saisi kulkemaan, mutta
kaasua ei kannata pitää sitten koko ajan pohjassa, ettei paikat
lämpiä liikaa. Tuntuu vaan sitä, että jos ei ole rahaa eikä taitoja, niin
jostain joutuu tinkimään, kun tuo turbottaminen yleensä vaatii ainakin
jompaa kumpaa.
turbottomassa jopa yli 100% (2.0 D). 20% menee "ilmoitusasiana", 100%
vaatii jo toimenpiteitä. Esim. kytkin ja pakoputki voivat mennä vaihtoon.
190 2.5 Turbossa on 122/126 hv vakiona, joten 150 hv pääsee
pelkästään syöttöä lisäämällä. Ei maksa mitään ja tekniikan
pitäisi kestää hyvin, kun ei päästä paikkoja liian kuumaksi.
Jos auto on otettu käyttöön 1991 tai aiemmin, siihen saa vaihtaa
turbon ja lisätä välijäähdytyksen yms. 1992 ja sen jälkeen kaikki
näkyvät muutokset ovat ongelma. Katteja on perattu ja syöttöä lisätty
kuulemma näihinkin, samoin turbon sisuksia muuteltu.
Jälkiasennetuissa turboissa voi kannentiivisteen kesto olla aika lyhyt.
Turbomoottorissa on öljysuihkut, jotka jäähdyttävät alta päin mäntiä.
Jos lähtökohtana on turboton auto, siihen kannattaisi varmaankin lisätä
se välijäähdytin moottorin jäähdyttämiseksi. Viileämpi ilma jäähdyttää,
vaikka tehot lisääntyvät.
Miksei lähes nollabudjetillakin autoa saisi kulkemaan, mutta
kaasua ei kannata pitää sitten koko ajan pohjassa, ettei paikat
lämpiä liikaa. Tuntuu vaan sitä, että jos ei ole rahaa eikä taitoja, niin
jostain joutuu tinkimään, kun tuo turbottaminen yleensä vaatii ainakin
jompaa kumpaa.
Mikään ei varmaan estä kopioimasta esim STT:n settiä. Niitähän on pilvin pimein autoissa ja toiminu jo parikymmentä vuotta leviämättä. JOS se nälkä ei kasva syödessä niin en minäkään näe mitään estettä sille että alle tonnilla saisi toimivankin turbon.
Miksi muuten näitä ei ole juuri missään myytävänä? Paitti Petteri Kivimäellähän olisi, jonka voisi sovittaa tähän helposti. ks. myydään osasto.
Olisko jollain turbogurulla joskus innostusta tehdä tuollainen siisti STT:n tyyppinen kitti, ja tehdä siitä kunnon projektikertomus penkityksineen. Ja selkeet kuvat mitä kaikkia osia siihen kuuluisi. Tai jopa tehdä sellaisia myyntiin asti. Ei aina ole pakko tuplata tai triplata tehoja vai onko?
Miksi muuten näitä ei ole juuri missään myytävänä? Paitti Petteri Kivimäellähän olisi, jonka voisi sovittaa tähän helposti. ks. myydään osasto.
Olisko jollain turbogurulla joskus innostusta tehdä tuollainen siisti STT:n tyyppinen kitti, ja tehdä siitä kunnon projektikertomus penkityksineen. Ja selkeet kuvat mitä kaikkia osia siihen kuuluisi. Tai jopa tehdä sellaisia myyntiin asti. Ei aina ole pakko tuplata tai triplata tehoja vai onko?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Monikin tekee noita myyntiin mutta kun ne on aina niitä 400hp vehkeitä ja ne on tehty siten, että ne toimivat tuolla teholla niin hintaa niille tulee väkisinkin.
Ongelmana on lähinnä löytää se maksaja, joka ei sitten heti polje sitä konetta rikki, jos sen tekee halvalla. Paljon parempi se on tehdä itse niin sitten voi aina katsoa peiliin kun se on romuna pihalla.
Halvalla ei tehdä turbomoottoria, jolla voi ajaa 15 minuuttia kaasu pohjassa.
No paljonko sinä olet valmis maksamaan 200d turbomoottorista, aletaan tekemään jos päästään hinnasta yhteisymmärrykseen...ai 1000 €. No sitten ei kannata alkaa, sillä saa pumpun ja pakosarjan
Pako- ja imusarjojahan kyllä saa sen kun tilaa noilta tekijöiltä. Niidenkin tekemisessä menee aikaa ihmeen paljon.
Pelkät kulutusosat 4 sylinteriseen remontoinnin yhteydessä maksavat helposti 1000 €...siis laakerit, männänrenkaat, tiivisteet ja semmoiset.
Ongelmana on lähinnä löytää se maksaja, joka ei sitten heti polje sitä konetta rikki, jos sen tekee halvalla. Paljon parempi se on tehdä itse niin sitten voi aina katsoa peiliin kun se on romuna pihalla.
Halvalla ei tehdä turbomoottoria, jolla voi ajaa 15 minuuttia kaasu pohjassa.
No paljonko sinä olet valmis maksamaan 200d turbomoottorista, aletaan tekemään jos päästään hinnasta yhteisymmärrykseen...ai 1000 €. No sitten ei kannata alkaa, sillä saa pumpun ja pakosarjan
Pako- ja imusarjojahan kyllä saa sen kun tilaa noilta tekijöiltä. Niidenkin tekemisessä menee aikaa ihmeen paljon.
Pelkät kulutusosat 4 sylinteriseen remontoinnin yhteydessä maksavat helposti 1000 €...siis laakerit, männänrenkaat, tiivisteet ja semmoiset.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuossapa asian ydin piilee... tällä hetkellä ei ole rakennussarja-tasolla juuri ketään jotka palvelisi maltillisen ahdon asiakkaita. toisaalta tämä on kuoleva laji tietokoneaikana ainakin suomen iki-ihanan lainsäädännön takia.
Ja offtopiccina tällainen, että turbotusasiassa suomen alan yrittäjien tarjonta on ala-arvoisen heikko vaikka tieto-taito on ehdotonta maailman huipputasoa.
Ja offtopiccina tällainen, että turbotusasiassa suomen alan yrittäjien tarjonta on ala-arvoisen heikko vaikka tieto-taito on ehdotonta maailman huipputasoa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Niin kauan kuin ei-vähäpäästöisillä saa ajaa ja niitä ruuvata, ei tämä ole kuoleva laji. Vanhoja hyväkuntoisia Mersuja löytyy maailmasta vielä paljon, sekä bensa- attä diesel-koneella. Onneksi niitä ei ole suunniteltu ja rakennettu kertakäyttöyhteiskunnan ehdoilla.Sergey kirjoitti:...toisaalta tämä on kuoleva laji tietokoneaikana ainakin suomen iki-ihanan lainsäädännön takia...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
niin, ei ole siinä mielessä kuoleva mutta bisnesmielessä kyllä. Harvassa on nokilekojen harrastajat tänäpäivänä. Ja niistäkin puolet on omissa oloissaan eikä viitsi tietouttaan muille kertoa.
Mutta se nyt on taas normaalia suomalaista harrastustoimintaa ja ei koska vain tätä merkkiä tai edes tätä lajia.
Mutta se nyt on taas normaalia suomalaista harrastustoimintaa ja ei koska vain tätä merkkiä tai edes tätä lajia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021