vanteiden ehostus
vanteiden ehostus
noniin. olis vanteet ehostusta vaille. tarvis vanha maali saada pois ja uus tilalle.
koitin niitä vanhoja maaleja ottaa tinnerillä, 140 asteisella vedellä ja 200 baarin painepesurilla, mutta huonosti lähti. jäi repsottaan sinne tänne maalia..
millähän noi vanhat maalit sais hyvin pois? varmaan millin kerros maalia ja lakkaa yhteensä..
koitin niitä vanhoja maaleja ottaa tinnerillä, 140 asteisella vedellä ja 200 baarin painepesurilla, mutta huonosti lähti. jäi repsottaan sinne tänne maalia..
millähän noi vanhat maalit sais hyvin pois? varmaan millin kerros maalia ja lakkaa yhteensä..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Jep jep. Nitromors on oikea aine mokomaan hommaan. Katoppas tuolta Muuta Mersuasiaa -foorumilta minun topikki Project Lorinser. Siellä on muistaakseni toisella sivulla kuvia, joissa vanteista on pesty Nitromorssilla vanhat lakat ja maalit veke. Mulla vaati kyllä kolme käsittelykertaa, että kaikki lähti, mutta yhtäkaikki, kaikki lähti!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
On hommaa
Joo, eli itsekin olen yhdestä sarjasta AMG monoblockeja poistanut maalit.
Tässä kuva vanteesta kun ne olivat saapuneet Saksasta. Kuva on paraskuntoisesta vanteesta:

Lakka oli paikoitellen kulunut puhki ja lohkeillut ja vesi oli päässyt tekemään tuhojaan lakan alla, oli kovasti tummentumia siellä täällä. Tossa maalatussa osassa oli toisissa vanteissa syviä naarmuja. Tästä syystä sitten päädyin poistamaan lakan ja maalin vanteista, kiillottamaan reunan ja maalaamaan vanteet uudestaan.
Eli toi vanteen reuna joka on killotettu, siitä lähtee helposti se lakka pois Nitromorsilla.
Se itse maali onkin sitten huomattavasti tiukemmassa. Täytyi toistaa käsittely useamman kerran joka vanteeseen, sitten taas painepesurilla yritti irrottaa niitä maalinjämiä.
Viimein kyllästyin tohon Nitromorsiin (sinänsä hyvä aine, mutta ei kyllä noita pulverimaalattuja paikkoja putsaa, AMG-vanteet lienevät pulverimaalatut jonka jälkeen sitten sorvissa laskettu tosta huulesta maali pois ja kiiltäväksi?) ja otin käyttöön vanhan kunnon hiomapaperin. Ja maali lähti lopultakin.
Kuvassa on vanne josta on maali hiottu pois ja reuna jo kiillotettu. Reunan kiillotin vesihiomapaperilla 320>400>600>800 ja sen jälkeen rättilaikalla:

Sitten vedin pohja-/hiontavärin pintaan. Kuvassa vanteissa hiontaväri päällä, hiukan jo sormetkin syyhynneet päästä hiomaan, hiomapaperia testattu pariin vanteeseen. Ihan hiottavuutta testasin, oli eri hiontaväri käytössä kuin aiemmin:

Vanteiden keskimerkit purettuna, eli otettu se kromitähti pois niistä, pitäis vielä putsata ja karhentaa pinta maalausta varten.

Nyt hiontaväri on hiottu, ja vuorossa teippaus. Kuvat tältä aamulta tallista, vanteet teipattu, putsattu ja valmiina maalattavaksi.


Kunhan olen vetänyt värin vanteisiin tänään myöhemmin, laitan kuvia lisää...
Tässä kuva vanteesta kun ne olivat saapuneet Saksasta. Kuva on paraskuntoisesta vanteesta:

Lakka oli paikoitellen kulunut puhki ja lohkeillut ja vesi oli päässyt tekemään tuhojaan lakan alla, oli kovasti tummentumia siellä täällä. Tossa maalatussa osassa oli toisissa vanteissa syviä naarmuja. Tästä syystä sitten päädyin poistamaan lakan ja maalin vanteista, kiillottamaan reunan ja maalaamaan vanteet uudestaan.
Eli toi vanteen reuna joka on killotettu, siitä lähtee helposti se lakka pois Nitromorsilla.
Se itse maali onkin sitten huomattavasti tiukemmassa. Täytyi toistaa käsittely useamman kerran joka vanteeseen, sitten taas painepesurilla yritti irrottaa niitä maalinjämiä.
Viimein kyllästyin tohon Nitromorsiin (sinänsä hyvä aine, mutta ei kyllä noita pulverimaalattuja paikkoja putsaa, AMG-vanteet lienevät pulverimaalatut jonka jälkeen sitten sorvissa laskettu tosta huulesta maali pois ja kiiltäväksi?) ja otin käyttöön vanhan kunnon hiomapaperin. Ja maali lähti lopultakin.
Kuvassa on vanne josta on maali hiottu pois ja reuna jo kiillotettu. Reunan kiillotin vesihiomapaperilla 320>400>600>800 ja sen jälkeen rättilaikalla:

Sitten vedin pohja-/hiontavärin pintaan. Kuvassa vanteissa hiontaväri päällä, hiukan jo sormetkin syyhynneet päästä hiomaan, hiomapaperia testattu pariin vanteeseen. Ihan hiottavuutta testasin, oli eri hiontaväri käytössä kuin aiemmin:

Vanteiden keskimerkit purettuna, eli otettu se kromitähti pois niistä, pitäis vielä putsata ja karhentaa pinta maalausta varten.

Nyt hiontaväri on hiottu, ja vuorossa teippaus. Kuvat tältä aamulta tallista, vanteet teipattu, putsattu ja valmiina maalattavaksi.


Kunhan olen vetänyt värin vanteisiin tänään myöhemmin, laitan kuvia lisää...
Viimeksi muokannut postiato, Ti 12.05.2009 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piirsin tossa pikaisesti kuvan vanteen poikkileikkauksesta.
Ton viivoitetun alueen pinnat ovat kiillotetut. Ja tohon nuolien osoittamalle pinnalle sitten tulee väri.
Pohja-/hiontaväriksi tuli Mipan väri, ainakin pitäisi olla erinomainen tarttuvuus alumiinille ja erinomainen hapettumisenestokyky. Pintaväriksi tulee sama sävy kuin vanteissa aiemmin, teollisuusväri RAL-9006, työkoneille tarkoitettu, korkea kulutuksen kesto. Ja kiiltoaste on korkea.

Tarkoituksella valittu noi tuollaiset mömmöt. Toivottavasti kestää...
Siitä nelipyöräsuuntauksesta muuten, ei ole vielä alustasarja alla, huomenna luultavasti, sitten vasta nelipyöräsuuntaukseen, ilmoittelen sitten sulle tuloksista.
Ton viivoitetun alueen pinnat ovat kiillotetut. Ja tohon nuolien osoittamalle pinnalle sitten tulee väri.
Pohja-/hiontaväriksi tuli Mipan väri, ainakin pitäisi olla erinomainen tarttuvuus alumiinille ja erinomainen hapettumisenestokyky. Pintaväriksi tulee sama sävy kuin vanteissa aiemmin, teollisuusväri RAL-9006, työkoneille tarkoitettu, korkea kulutuksen kesto. Ja kiiltoaste on korkea.

Tarkoituksella valittu noi tuollaiset mömmöt. Toivottavasti kestää...
Siitä nelipyöräsuuntauksesta muuten, ei ole vielä alustasarja alla, huomenna luultavasti, sitten vasta nelipyöräsuuntaukseen, ilmoittelen sitten sulle tuloksista.
jep jep. vanteista tuli ihan ok. nitromorssilla voitelin vanteet ja 200bar painepesurilla sitten hetken päästä perään. kolme kertaa toistin ton homman, niin alko oleen suht hyvä. sitten hiakkapaperia perään.
sitten vaan pohjamaalin suihkin siihen, helmiäsihopeen ja lakan. ihan hyvä tuli.
sitten vaan pohjamaalin suihkin siihen, helmiäsihopeen ja lakan. ihan hyvä tuli.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Kyllähän ne värit luulisi pysyvän jos on kerta tuollainen "kulma" siinä maalin ja huulen rajalla. Tuskin meinaat niitä huulia lakata?
Joskus iäisyys sitten tuli mopon runko maalautettua tuolla kyseisellä maalilla ja voin sanoa että oli aika tiukkaa kamaa! Edes naarmua ei meinannu saada tehtyä
Itselläkin vielä odottelee Eibachit asennusta joten ei ole ihan heti ajankohtainen tuo nelipyöräsuuntaus. Tosin täällä kotkassakin on kuulemma eräs asiansa osaava firma mutta hinnasta ei ole vielä mitään tietoa. Jos ei ole huomattavaa eroa hinnassa niin mielummin sitä veisi auton sinne kouvolaan suunnattavaksi jos se on kerta mersuihi erikoistunut putiikki
Joskus iäisyys sitten tuli mopon runko maalautettua tuolla kyseisellä maalilla ja voin sanoa että oli aika tiukkaa kamaa! Edes naarmua ei meinannu saada tehtyä

Itselläkin vielä odottelee Eibachit asennusta joten ei ole ihan heti ajankohtainen tuo nelipyöräsuuntaus. Tosin täällä kotkassakin on kuulemma eräs asiansa osaava firma mutta hinnasta ei ole vielä mitään tietoa. Jos ei ole huomattavaa eroa hinnassa niin mielummin sitä veisi auton sinne kouvolaan suunnattavaksi jos se on kerta mersuihi erikoistunut putiikki

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Valmiit
No niin, vanteet on nyt maalattu.
Mutta, tuli pariin vanteeseen roskia. Tai sen verran että pitää hioa nystyrät pois ja vetäistä väri uudestaan niihin kahteen.
Eli laiskuus kostautui kun en jaksanut etsiä maalisihtejä heti alusta alkaen. Aikaisemmin aina oon laskenu maalin sihdin läpi, mutta nyt en
.
Kun aloin vetää maalia ekaan vanteeseen, muutama roska tuli vanteeseen. Käänsin ruiskun muualle ja laskettelin täysillä ja toivoin että roskat tulisivat pois. No, ekassa vanteessa oli nyt sit rumia nystyröitä. Ja luotin siihen että kyllä ne kaikki roskat on nyt tullu pois siihen ekaan vanteeseen.
Tokaa vannetta vedettäessä loppupuolella sit sama juttu, ei prkl... Siinä vaiheessa sit oli pakko etsiä ne sihdit.
Sihdit löytyivät ja kaadoin maalit sitten sihdin läpi puhtaaseen pyttyyn ja kansi päälle. Ruiskun puhdistus kunnolla ja maalit takaisin ruiskuun.
Seuraavista kahdesta vanteesta tulikin sitten ihan hyvät.
Eli täysin oma vika kun laiskuuttaan etsinyt niitä sihtejä (kova "kiire" ja into saada väri päälle).
Onneksi noi vanteet saa korjattua suht helpolla.
Ja tässä sit lopputulos, kuva toisesta niistä kahdesta onnistuneesta vanteesta, ihan hyvännäköiset tuli:

Mutta, tuli pariin vanteeseen roskia. Tai sen verran että pitää hioa nystyrät pois ja vetäistä väri uudestaan niihin kahteen.
Eli laiskuus kostautui kun en jaksanut etsiä maalisihtejä heti alusta alkaen. Aikaisemmin aina oon laskenu maalin sihdin läpi, mutta nyt en

Kun aloin vetää maalia ekaan vanteeseen, muutama roska tuli vanteeseen. Käänsin ruiskun muualle ja laskettelin täysillä ja toivoin että roskat tulisivat pois. No, ekassa vanteessa oli nyt sit rumia nystyröitä. Ja luotin siihen että kyllä ne kaikki roskat on nyt tullu pois siihen ekaan vanteeseen.
Tokaa vannetta vedettäessä loppupuolella sit sama juttu, ei prkl... Siinä vaiheessa sit oli pakko etsiä ne sihdit.
Sihdit löytyivät ja kaadoin maalit sitten sihdin läpi puhtaaseen pyttyyn ja kansi päälle. Ruiskun puhdistus kunnolla ja maalit takaisin ruiskuun.
Seuraavista kahdesta vanteesta tulikin sitten ihan hyvät.
Eli täysin oma vika kun laiskuuttaan etsinyt niitä sihtejä (kova "kiire" ja into saada väri päälle).
Onneksi noi vanteet saa korjattua suht helpolla.
Ja tässä sit lopputulos, kuva toisesta niistä kahdesta onnistuneesta vanteesta, ihan hyvännäköiset tuli:

Kyllähän noissa aikaa vierähti, itse olen tyytyväinen lopputulokseen ainakin noiden kahden vanteen osalta. En usko että vedän enää lakkaa tohon, tämmöisen teollisuusmaalin pitäis kestää kyllä ihan hyvin. Toivottavasti ainakin...
Vanne on muuten oikeasti paljon kiiltävämpi kuin kuvassa, kuva otettu ilman salamaa (ja ISO800)jolloin kuva muuttui rakeiseksi.
Vanne on muuten oikeasti paljon kiiltävämpi kuin kuvassa, kuva otettu ilman salamaa (ja ISO800)jolloin kuva muuttui rakeiseksi.