Auton maalaus ohjeita?
Auton maalaus ohjeita?
Onkohan forumilla topiccia jossa olis käsitelty auton maalaamiseen liittyviä asioita? Eli siis itseä kiinnostais oppia hivenen auton maalaamista,siinä määrin että omat tarpeet täyttyy ja että osais edes omia autoja roiskia jotenkuten Elikkä tietoa olis mukava saada ihan siitä lähtien kun pöydällä on ovi jossa on ruostetta? Eli aivan alusta lähtien loppukiillotukseen asti ja kaikki siltä väliltä Elikkä menetelmät, työjärjestys, tarvittavat materiaalit, yms.
Että tähän jos sais ammattimaalarien ja muidenkin aiheesta tietävien asiantuntijoiden selkeän ja mahdollisimman yksinkertaisen selvityksen auton maalauksesta.
Että tähän jos sais ammattimaalarien ja muidenkin aiheesta tietävien asiantuntijoiden selkeän ja mahdollisimman yksinkertaisen selvityksen auton maalauksesta.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Itsellä on tarkoitus vähän valoittaa noita asioita tuolla offtopic-puolelle siirretyssä Volvon elvytys projektissa. Mutta eihän sitä vielä kerennyt alkaa pohjiin hinkkaamaan, kun jäi raukka kamalan lumipenkan taakse
Mutta kesällä alkaa kittihommat, niin lisäilen kuvia sitämukaa ja yritän kertoa edes vähän mitä yritän tehdä
Mutta kesällä alkaa kittihommat, niin lisäilen kuvia sitämukaa ja yritän kertoa edes vähän mitä yritän tehdä
Think Locally, Fuck Globally
Tähdelliset on Suomen Mercedes-Benz Klubin jäsenlehti
C107 450SLC 5,0 -80, W108 280SE 4,5 -72, W110 200B -66, W114 230.6 -71, W115 22OD nyt 250B -73
W116 280S -72, W116 280SE-73, W123 300D -78, C124 230E -87, W124 200E -87
W124 300DT -87, W124 200E -88, S124 300E -92,S124 300 TDT -88 S124 300 DTD -91, W124 200D-94, W126 280SEL-81
W201 190 -83, W201 190E-87, W201 190E 2,6 -88, W209 200 K -03, S211 E270 Cdi-04
ex,W245 B170 -05, W201 190E -88, S124 300D -85
W116 280S -72, W116 280SE-73, W123 300D -78, C124 230E -87, W124 200E -87
W124 300DT -87, W124 200E -88, S124 300E -92,S124 300 TDT -88 S124 300 DTD -91, W124 200D-94, W126 280SEL-81
W201 190 -83, W201 190E-87, W201 190E 2,6 -88, W209 200 K -03, S211 E270 Cdi-04
ex,W245 B170 -05, W201 190E -88, S124 300D -85
Ja jotain tälläistä sitten pitäisi sen purkamisen jälkeen tapahtua..
Kattoa lukuunottamatta pellille hiottu koko auto.. Ei tässä ihan viellä kokonaan.
Mätiä hitsailtu
Ja paklailtu
Ja hiomaväriä hiottu.
Kuvia maalatusta voisi laitella jossain vaiheessa.
Eipä kait kummia tarvitse. Epäkeskohiomakone ja lajitelma laikkoja (40,80,120,150,240 jne ja mitkä noista tarpeellisiksi katsoo), käsihiomapaperia, somaleita ruosteiden poistoon ja pirun hyvä imuri pölyn poistoon hionnassa
Ruiskuttamiseen ruisku
Kattoa lukuunottamatta pellille hiottu koko auto.. Ei tässä ihan viellä kokonaan.
Mätiä hitsailtu
Ja paklailtu
Ja hiomaväriä hiottu.
Kuvia maalatusta voisi laitella jossain vaiheessa.
Eipä kait kummia tarvitse. Epäkeskohiomakone ja lajitelma laikkoja (40,80,120,150,240 jne ja mitkä noista tarpeellisiksi katsoo), käsihiomapaperia, somaleita ruosteiden poistoon ja pirun hyvä imuri pölyn poistoon hionnassa
Ruiskuttamiseen ruisku
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Minkä takia on hiottu pellille asti, onko se aina hiottava pellille asti, jos esim ajattelee että ottaa oven irti tosta 124:stä ja kun on ruostunut alareunasta niin miten hionta siihen tehdään, tietty kaikki ruosteet pitää ainankin saada pois jne... mutta jos ei ole pellissä muilta osin mitään vikaa niin riittääkö siihen vain sellainen hionta että saa pinnan mataksi? ja sitte kun on hionut ja paklannut niin tarviiko se mitään muuta kun maalin päälle? Puhdistus kunnolla kai ainakin, ja millä? tärpätilläkö vai?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Yleensä vedetään pellille kun on joko jo niin paksu kerros maalia tai kun on kyseessä vanha maali eikä tiedä mitä se on, omassa tapauksessa kun on pieniä ruostetäpliä siellä täällä ja maali on vuodelta -71 niin ei tiedä mitä alta löytää Tosin tähän taitaa olla joku ihan eristemaali, ettei pitäis reakoida vanhojen maalien kanssa sitten uuden enään.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
oikeasti mä olen sitä mieltä, että suomessa on vielä riittävästi autonmaalaukseen erikoistuneita ammattilaisia... jos niiden tekemä työnjälki ei miellytä, niin sitten ei voi mitään... harjoittelijat sitten erikseen, eli ne jotka kokeilee ensin itse kolme kertaa ja vasta sitten maksavat ammattilaiselle...
jos taas auto ei ole sen arvoinen, että ammattilaista tarvitaan, niin sitten kilikali maalia eikä pese autoa niin usein
jos taas auto ei ole sen arvoinen, että ammattilaista tarvitaan, niin sitten kilikali maalia eikä pese autoa niin usein
Tavoitteena oliskin itse oppia maalaaminen edes joten kuten, ja jos on sellaisia henkilöitä jotka tietävät ja osaavat niin niiltä kaipaisin hieman ohjeistusta, enkä halua kuulla näitä yllä olevia kommenteja, jos ei ole kysymykseen vastauksia niin voi olla sanomatta mitään. Vittuilu ei edistä maalausta, ja heikentää forumin ilmapiiriä. Onhan nuo jutut jo kuultu että osta uus auto, vie ammattilaiselle, yms. Eli ihan perus vinkkejä kyselen ja se ei kenellekään mitään maksa, eli toivoisin kuitenkin asiallisia vastauksia ja keskustelua aiheesta, kiitos!
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
no, muutaman auton olen itse maalaillut ja siihen se homma sitten saikin jäädä, kun ammattilaiset ympärimaalaa koko auton tonnilla tehden myös pohjat...
mutta jos sulla on varaa investoida kunnon laitteisiin joku 10 000 euroa, niin siitä vaan opettelemaan... missään autotallissa ei sitten kannata maalausta suorittaa, kuin noilla kilikali maaleilla... kunnon ruisku maksaa jo maltaita + muut tarvittavat hilut siihen päälle... halvoilla kamoilla pääset samaan lopputulokseen, kuin kilikali maaleilla...
mutta jos sulla on varaa investoida kunnon laitteisiin joku 10 000 euroa, niin siitä vaan opettelemaan... missään autotallissa ei sitten kannata maalausta suorittaa, kuin noilla kilikali maaleilla... kunnon ruisku maksaa jo maltaita + muut tarvittavat hilut siihen päälle... halvoilla kamoilla pääset samaan lopputulokseen, kuin kilikali maaleilla...
Kyllä halvoilla kamppeilla pääsee parempaan kuin kilikaleilla, jos edes vähän tajuaa mitä tekee kun maalaa Ja onnistuu tallissakin, kun tekee valmistelevia toimia ennen maalausta Ja missä nykyään saat pohjatöineen 1000e päälle maalauksen? Tuntuu haaveilulta tuo hinta, ainakin täällä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Tarkoitus ei olekaan pihalla räntäsateella roiskasta pikkusen maalia pintaan!! Tavoitteena olisi oppia maalaaminen joten kuten, että osaisi omaa autoa paikkailla sieltä täältä, ja tehdä se kunnolla Ja tuo maalarillevienti ei ole ratkaisu,tulee sille reissulle hintaa enemmän kun auton hinta on. Toki jos olisi 50000e kärry alla niin en edes haluaisi opetella eikä todennäköisesti olisi tarvettakaan. Ja kun on tilat jossa voi maalailla vaikka ympäri vuoden, ja perustyökalut joilla tähän asti on pärjännyt joka hommassa, ja muutakin on tullut tehtyä kuin lampunvaihto.
Olen silti sitä mieltä että mielipiteensä kuuluu sanoa ja pitääkin sanoa.
Taitaa tuo napa itse olla automaalari ammatiltaan kun noin tuonne maalarille yrittää minua saada
Olen silti sitä mieltä että mielipiteensä kuuluu sanoa ja pitääkin sanoa.
Taitaa tuo napa itse olla automaalari ammatiltaan kun noin tuonne maalarille yrittää minua saada
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
hmm...?Sultzi kirjoitti:Yleensä vedetään pellille kun on joko jo niin paksu kerros maalia tai kun on kyseessä vanha maali eikä tiedä mitä se on, omassa tapauksessa kun on pieniä ruostetäpliä siellä täällä ja maali on vuodelta -71 niin ei tiedä mitä alta löytää Tosin tähän taitaa olla joku ihan eristemaali, ettei pitäis reakoida vanhojen maalien kanssa sitten uuden enään.
Ei tässä mitään ammattilaisia olla mutta tuo pellille hinkkaaminen,en vain käsitä moista ajatusta.En ole ainuttakaan kohtaa joutunut koskaan hiomaan kauttaaltaan pellille esim. konepelti,vaikka jossain kohtaa olisi kiehumista esiintynytkin.Kyllä muilla menelmillä on tultu toimeen.
Eikä sitä maalia kyllä yleensä paksuja kerroksia ole,mutta kittiä voi ja yleensä näissä teenage vehkeissä onkin ja reilusti ja jos niitä joku ammattilainen tai asiasta ymmärtävä rupeaa työstämään niin silloin mennään pellille asti ja oikaistaan pelti eikä veistetä/oikaista millään prkl kitillä.
No jokainen tekee kuten haluaa, mutta äkkiäkös sitä vetää pellille, niin on puhdas uusi pohja alla sitten, eikä mitään vanhoja maaleja. Kuten sanoin, omassa laitteessani on jo 38v vanhat maalit ja siellä täällä pieniä ruostetäpliä, joten todellakin helpointa on poistaa maalit kokonaan, kuin rueta paikkailemaan vanhaa. Tämä oma mielipide tässä asiassa, kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse haluan alle kunnon epoximaalit, niin on sitten lähes ikuinen!, eihän sitä tiedä jos jossain maalin alla on alkavaa ruostetta eikä näy sitten päällepäin vielä ja tuleekin vuoden päästä läpitse uudesta maalista
Käyttis: W210 E55 AMG -00
ei, en ole automaalari, mutta joskus on tullut ruiskua pidettyä kädessä ihan töissäkin...
kaikki kilikali maali ei ole sitä markettien vannehopeaa... myös automaalaamoista saa kilikali maalia... ja sillä tekee paikkamaalaukset ihan kätevästi.
ceemeli tarkoitti varmaan tuota koko auton pellille hinkkaamista, kuten jotku tekee... siinä ei ole oikein mieltä minkaan mielestä
no, pianhan nämä automaalaus ongelmat poistuu ihan luonnostaan, kun liuotinpohjaiset maalit poistuu markkinoilta lopullisesti, uusien vesiohenteisten kanssa on harrastelijan ihan turha lähteä kokeilemaan...
kaikki kilikali maali ei ole sitä markettien vannehopeaa... myös automaalaamoista saa kilikali maalia... ja sillä tekee paikkamaalaukset ihan kätevästi.
ceemeli tarkoitti varmaan tuota koko auton pellille hinkkaamista, kuten jotku tekee... siinä ei ole oikein mieltä minkaan mielestä
no, pianhan nämä automaalaus ongelmat poistuu ihan luonnostaan, kun liuotinpohjaiset maalit poistuu markkinoilta lopullisesti, uusien vesiohenteisten kanssa on harrastelijan ihan turha lähteä kokeilemaan...
Mitä sviduu tää on??
Tottakai vm 86 201 maalataan kotona jos pitää maalata. Motonetistä ruisku ja raskaankalustonmaalia ja sit vaan kokeilee. Ei oo kallista ja huonompaa harrastusta voi olla. Pohjatyöt on paskaa hommaa mutta sitte kun saat vetää värit päälle ja näkee mimmonen tulee niin voi että tuntuu hyvältä!
Tottakai vm 86 201 maalataan kotona jos pitää maalata. Motonetistä ruisku ja raskaankalustonmaalia ja sit vaan kokeilee. Ei oo kallista ja huonompaa harrastusta voi olla. Pohjatyöt on paskaa hommaa mutta sitte kun saat vetää värit päälle ja näkee mimmonen tulee niin voi että tuntuu hyvältä!
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
niin ja rasvanpoistoon ennen maalausta käytetään tinneriä, ei tärpättiä...
se vain, etä jos oven alareunaa esim. paikkamaalataan, niin itse hakisin paukkupullollisen oikeaa maalia ja sillä värittäisin, kuin että ruiskuja virittelisin sitä varten
tulee helposti sanomista, kun sen ruiskun kanssa heiluu pikku hommien takia...
mutta tekemällä oppii, kuten muissakin hommissa... ja vrheistä oppii parhaiten
se vain, etä jos oven alareunaa esim. paikkamaalataan, niin itse hakisin paukkupullollisen oikeaa maalia ja sillä värittäisin, kuin että ruiskuja virittelisin sitä varten
tulee helposti sanomista, kun sen ruiskun kanssa heiluu pikku hommien takia...
mutta tekemällä oppii, kuten muissakin hommissa... ja vrheistä oppii parhaiten
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
No eikai nyt sentään? Itsekin mielummin otan sen liuotinvaihtoehdon jos löytyy mutta on noita vesiohenteisiakin tullut jo sen verran käytettyä että kyllä ne asiansa ajaa vaikka kuivumista joutuukin odottelemaan vähän kauemman.napa kirjoitti: no, pianhan nämä automaalaus ongelmat poistuu ihan luonnostaan, kun liuotinpohjaiset maalit poistuu markkinoilta lopullisesti, uusien vesiohenteisten kanssa on harrastelijan ihan turha lähteä kokeilemaan...
Tähän vaan kommentti kun kävin maanantaina viemässä W109 konepellin ammattimaalaamoon. Siinä mielessä ammatti että tekevät pääosin vakuutusyhtiöille. Jos olisi tehty hinnaston mukaan niin pellin maalaus noin 500 euroa .napa kirjoitti:no, muutaman auton olen itse maalaillut ja siihen se homma sitten saikin jäädä, kun ammattilaiset ympärimaalaa koko auton tonnilla tehden myös pohjat...
Muuten eivät olisi ottaneet mutta kun tuttu mies ja jäsen MB-Klubissa niin hinnaksi sovittiin vähän muuta , onneksi.
Värjäreitä on myös nähty, viimeiksi viime kesänä...halvalla ei saa hyvää ellei ole sitten hyvä kaveri ja asevelihinta.
Kikkojen oppiminen olisi varmaan antoisintaan kun pääsisi mukaan hommiin ammattilaisen kanssa. Netissä annetut neuvot on vähän kun kirjekurssia kävisi. Tähdellisissä oli juttua ainakin kuvien kanssa .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224