w124:n perän puslista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

w124:n perän puslista

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Oli tuossa pirssi pajalla pyöränlaakerirempassa ja samalla asentaja toi tämän asian esille: Perän neljä puslaa vaihtokunnossa, välys tuntui koeajolla selvästi ja visuaalinen tarkistus vahvisti tämän.
Eli mitkä puslat siihen tarttee tuolta KL-varaosista tilata (200d -92)?
Kun eteen aukeni mm. tällaista:

1422 Takakelkan kumityynysarja etummainen hydraulinen
Hinta: 55,00 EUR Määrä:
------------------------------------------------------------------------------
516 Takakelkan kumityyny etummainen
Hinta: 18,00 EUR Määrä:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Hydraulinen.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

hydraulinen parempi / tukevampi sarja eli 2kpl + pultit ym hilppeet = 55€
ei hydr. 1 kpl en tiedä pulteista mut kai ne on =18€
itse laitan ehdottomasti hydrauliset ( on vanhat finaalissa ) joutas vain hakemaan ja vaihtamaan
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Liekköhän miten hankalat vaihtaa ne puslat?
Joutuuko mitä kaikkee purkaa että saa vaihdettua?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Manu300cea24 kirjoitti:Liekköhän miten hankalat vaihtaa ne puslat?
Joutuuko mitä kaikkee purkaa että saa vaihdettua?
Aika helppo vaihtaa, auton perse tukeille, renkaat irti, puslien pultit irti...

Itse pulsa saattaa olla todella tiukka, itse hivuttelin pikkuhiljaa öljyä pulsan väliin ja tunkkasin pullotunkilla pultin reiästä irti:

Kuva

uusi pusla sitten täytyy saada paikalleen, joka on myös tiukkaa, kannattaa läträtä puslaan tarpeeksi fairyä tai muuta astianpesuainetta, laittaa pusla hollille ja loppujen lopuksi tunkata kelkkaa ylöpäin jolloin pusla painuu paikoilleen, ne viimeiset pari milliä menee sitten kun kiristää pultin takaisin.

Jos vahnat pulsat on ollut todella väljät, niin vaikutus ajomukavuuteen on huomattava :D

-risto

Edittiä: läträsin myös kotelonsuoja-ainetta puslan ympäristöön kun tuli vähäsen työkaluilla liikaa naarmutettua kelkkaa...
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No eihän nuo sitten paha ole vaihtaa.
Ei vaan ole aikasemmin tarvinnu vaihtaa siksi vähän kyselin.
Juu kyllä varmaan on parempi ajella uusillla puslilla kun tahtoo jo toi perä pikkasen ohjailla menoo kyyhdytyksissä ja muutenkin on vähän levoton.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Liekö tuo ei hydraulinen se "taksimalli" ?
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mitäs eroo sillä hydraulisella ja tavallisella on?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

Hervast kirjoitti:Liekö tuo ei hydraulinen se "taksimalli" ?
ei ku hydr. on "taximalli"
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Eli nämä sitten tilaukseen, etukumit myydään pareittain ja takakumit yksittäin:

1422 Takakelkan kumityynysarja etummainen hydraulinen
Hinta: 55,00 EUR
http://workspace3.smilehouse.com/worksp ... Upload.jpg


517 Takakelkan kumityyny takimmainen
Hinta: 22,00 EUR
http://workspace3.smilehouse.com/worksp ... Upload.jpg

Josko joku voisi vielä vahvistaa, että olen oikeilla jäljillä :oops:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Niin osaisko joku sanoo että mitä käytännön eroo noilla on :?:
Näyttäs että noi käy keskenää vai mikä juju tossa on :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Eli takimmainen kumi tyyny on isompi kuin etumainen.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Puslat nyt vaihdatettu..
Tosin vain etummaiset, ne hydrauliset. Tilatessani puslia valtuutetulta KL-varaosien myyjältä, MBA-autokorjaamo Lahti, sieltä asiantuntevaa neuvoa, että takimmaiset enemmän kuin harvemmin vaihdettava. Etummaiset yleensä kuulemma menee, ts. nesteet pihalle..
Ja taas on parempi ajaa :D
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
ammatt1m13s
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 11.11.2006 00:03

1/auto

Viesti Kirjoittaja ammatt1m13s »

Miksi motonetti ilmottaa että 1/auto?

W124 Takapalkin etukumityynysarja vahvistettu"Taxi"(1/auto)

http://www.motonet.fi/Malli.php
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 1/auto

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ammatt1m13s kirjoitti:Miksi motonetti ilmottaa että 1/auto?

W124 Takapalkin etukumityynysarja vahvistettu"Taxi"(1/auto)

http://www.motonet.fi/Malli.php
MEinaa varmaan, että kun se on sarja, sinä on kaikki yhteen autoon tarvittavat kamppeet. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Just jysäytin uuden ajokkini taka-akselistoon nuo apurungon etummaiset puslat. Ajettavuuteen noilla ei juuri ole vaikutusta, mutta kaasulla pumpatessa kuuluva klonkse hävisi lähes kokonaan. Ilmeisesti vielä perän kannatinpuslat vaativat vaihtoa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos aikoo autoa pitää eikä ole pikkurahasta puutetta, niin kannattaa
harkita että uusii kaikki mahdolliset puslat kerralla. Sitä varten
voisi irrottaa koko taka-akselin, niin on mukavampi tehdä. Jos autossa on
tasonsäätö, niin jousipallot olisi helppo uusia samalla. Muuten se on
ahdas homma.

Ei muuten, mutta ne KAIKKI kumiosat kovettuvat vanhemmiten ja niitä
väljistyviä osia joutuu vaihtamaan koko ajan. Kovettunut kumi pitää
enemmän meteliä. Samaten tasonsäädön kaasujousi tuo rengasmetelit
tehokkaasti koriin, jos se on päässyt tyhjenemään.

Meneehän tuohon rahaa, mutta tuloskin on hyvä. Vähemmän meteliä,
suoraan kulkeva auto eikä vuosittaisia korjauksia. Olisi pitänyt itse tehdä
näin heti aluksi, kun ostin farkun.

Se hydraulikumi on kai ollut vakiona vuodesta 1987 ja vain ekassa
vuosimallissa oli umpikumit. Hydraulikumi on samanlainen kuin moottorin
tuennassa, sisällä on silikoninestettä, joka myötää, mutta jäykistyy
nopeissa liikkeissä. Kun silikoni on pihalla, tärinänvaimennus on
menetetty.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JarkkoN kirjoitti:Jos aikoo autoa pitää eikä ole pikkurahasta puutetta, niin kannattaa
harkita että uusii kaikki mahdolliset puslat kerralla. Sitä varten
voisi irrottaa koko taka-akselin, niin on mukavampi tehdä. Jos autossa on
tasonsäätö, niin jousipallot olisi helppo uusia samalla. Muuten se on
ahdas homma.

.
Samalla voi muuten melkein pistää uusiksi jarruputkia, jos ne näyttävät haperoilta. Tuppaa 15 vuotta jo jättämään jarruputkiin jälkiä ja ne ovat paremmin käsillä jos takakelkka on pois alta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Miten ne perän kiinnitys(?)kumit? Ne kaksi joissa oli kuusiokolokanta.. Miten ne vaihdetaan? Onko mitään erikoista? Oli toinen aika väljä, voiko tämä aiheuttaa "tumahduksen" kun moottorijarrutus alkaa tai loppuu?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Aku P kirjoitti:
Samalla voi muuten melkein pistää uusiksi jarruputkia, jos ne näyttävät haperoilta. Tuppaa 15 vuotta jo jättämään jarruputkiin jälkiä ja ne ovat paremmin käsillä jos takakelkka on pois alta.
eilen uusin taakse menevät jarruputket ABS yksiköltä alkaen ja tietysti samalla meni myös jarruletkut uusiksi, hintaa tuli osille 70 €, mutta olis ollut todella järjetöntä jättää tuota hommaa tekemättä, kun takakelkka oli kerran irti... vielä pitäis laittaa uusiksi ne ASD perän hydrauliikka letkut ja putket sekä polttoaine putket myös pitää muistaa uusia, nyt kun ne on siinä tyrkyllä... näyttävät niin haperoilta, että jos niihin vähänkin kovemmalla kädellä koskis, niin tuskin ehjäksi jäisivät :D

takakelkan puslat oli muuten sellaisessa kunnossa, että ei tarvinnut miettiä pitäiskö ne vaihtaa... etummaiset oli soosina tietysti, mutta takimmaisistakin oli alumiiniä myöten lähteny sisukset kävelemään :shock:

kaikki tukivarret myös on uusittavien listalla, löytyy onneksi sellaiset sisäänajetut valmiina ja ovatkin jo irrotetuina ja pultit tervattuina odottamassa asennusta ja pyöran navat meni myös uusiksi, kun sellaiset kerran löytyy myös, niin ja takajouset meni myös uusiksi, kun ne oli poikki molemmat (myös ne löytyy itseltä, eli tarvitse ostaa)... takapään osalta tuo vastaakin sitten melkein uutta 124 tämän huollon jälkeen :D (vanhaa ei jää siis, kuin itse takakelkka)

pitikös muuten ne tukivarret kiristää vasta silloin, kun auto on pyörien päällä, ainakin se tuntuis loogiselta toiminnalta :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

napa kirjoitti:
pitikös muuten ne tukivarret kiristää vasta silloin, kun auto on pyörien päällä, ainakin se tuntuis loogiselta toiminnalta :roll:
Juu auto alas ja painele vielä elopainollas joka kulmilta alas päin että pusla aseittuis keskelle.Etenkin tuo painelu ois tärkeää.
Sitten pultit kiinni.
Uskoisin että tulee sulla hyvä ajettava peli kun kerta löytyi rikkonaista osaa
ja nyt uutta tulee paikalleen. :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti: Juu auto alas ja painele vielä elopainollas joka kulmilta alas päin että pusla aseittuis keskelle.Etenkin tuo painelu ois tärkeää.
Sitten pultit kiinni.
Uskoisin että tulee sulla hyvä ajettava peli kun kerta löytyi rikkonaista osaa
ja nyt uutta tulee paikalleen. :D
ok. eli muistin oikein, että jotain tälläistä tähän hommaan liittyi...

ihmeen hyvä tuo oli ajaa siihen 80 km/h asti, mutta sitten alkoi tuntua, että perä lähtee omille teilleen, enkä ihmettele enää yhtään, miksi :D tukivarsien puslat oli kyllä kaikki kunnossa, mutta ehjänä niitä ei irti saanut vanhoista navoista/takakelkasta ja siksi ne meni vaihtoon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin