w210 suutinvika vai muu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
nasse86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.05.2008 18:01
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja nasse86 »

ilmeisesti tuo sähkö laitteiden pois kytkentä muuttaa sen verran kierroslukua että se alkaa rynkyttämään.en tiedä sitten voisiko tuo jakoketju lämmetessään venyä sen verran että ajoitus muuttuisi ja aiheuttaisi tuon rynkytyksen.voi kyllä olla vähän kaukaa haettua.
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

nasse86 kirjoitti:ilmeisesti tuo sähkö laitteiden pois kytkentä muuttaa sen verran kierroslukua että se alkaa rynkyttämään.en tiedä sitten voisiko tuo jakoketju lämmetessään venyä sen verran että ajoitus muuttuisi ja aiheuttaisi tuon rynkytyksen.voi kyllä olla vähän kaukaa haettua.
Näin minulla teki. Sähkölaitteita kytkemällä lisää päälle vian sai "häivytettyä". Ja vian saa varmaan päällekin jos/kun laittaa ilmastoinnin EColle...eli pois päältä.
Pitääpä kokeilla...
W212
Avatar
nasse86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.05.2008 18:01
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja nasse86 »

joo kun itselläkin tuo oireilu on pahempaa kun ajaa esim. 200 kilometriä pysähtymättä ja sitten laittaa parkkiin niin rynkyttää todella pahasti varsinkin kun ei ole sähkölaitteita päällä mutta sähkö laitteet päälläkin vähäistä epätasaisuutta on verrattuna siihen kun esim. ajaa juuri ja juuri moottorin normaali lämpöiseksi.omalla autolla ajettu nyt noin 220tkm eli ei kyllä luulisi jako ketjussa vian olevan mutta jokin sellainen asia se on mikä kuumana sen aiheuttaa koska kylmänä ei mitään ongelmia.käynnistyminenkin kylmänä todella hyvä,lämpimänä joutuu joskus sahaamaan hieman,mutta ei siltikään huolestuttavan kauvaa.
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

jussi70 kirjoitti:
nasse86 kirjoitti:ilmeisesti tuo sähkö laitteiden pois kytkentä muuttaa sen verran kierroslukua että se alkaa rynkyttämään.en tiedä sitten voisiko tuo jakoketju lämmetessään venyä sen verran että ajoitus muuttuisi ja aiheuttaisi tuon rynkytyksen.voi kyllä olla vähän kaukaa haettua.
Näin minulla teki. Sähkölaitteita kytkemällä lisää päälle vian sai "häivytettyä". Ja vian saa varmaan päällekin jos/kun laittaa ilmastoinnin EColle...eli pois päältä.
Pitääpä kokeilla...
Joo, kyllä se rynkyttää kun ilmastoinnin laittaa EC:olle ja motti on lämmin. Pitänee toivoa, ettei "rynkytys/huopaaminen" palaa kun ilmat viilenee... Nytkin oli tosin nollakeli kun kokeilin tuota ilmastointia pois päältä ja vaikutus sillä oli.
W212
Avatar
nasse86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.05.2008 18:01
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja nasse86 »

vieläkö on käyntihäiriöitä ilmennyt vai onko tullut kuntoon.ite oon yrittänyt selvittää asiaa ja näyttäis kääntyvän suutin tai pumppu remonttiin.varmaan aloitettava siitä halvimmasta eli suutin rempasta.
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Hep! Onkos tähän asiaan tullut uutta tietoa?

Samanmoista ongelmaa tuntuu ilmestyneen äitimuorin -99 300DT. Kalina on hyvin tasaista(=joka pytyssä sama remakka) ja katkea kuin veitsellä leikaten kun kierrokset ylittää 1300rpm. Ja yllättäen autolla on ajettu hieman yli 200tkm. :D

Onko kukaan tehnyt tavallisesta ajoituslampusta dieselversiota? Sellaisella olisi näppärä tutkailla todellista pumpun ajoitusta. 8) Kaupalliset versiot eivät ole kovin harrastelijaystävällisesti hinnoiteltu. :oops:

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
nasse86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.05.2008 18:01
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja nasse86 »

ei ole vastauksia löytynyt.kaikissa tuntus olevan tuo reilu 200 tuhatta mittarissa missä tuota vikaa ilmenee.

ajattelin että voiskohan vika olla tuossa imuilman lämpötila anturissa vaikka ei vikakoodia antanutkaan.

tuohon ajoitus lamppuun en osaa kyl sanoa mitään.

alkaa kyl ihan tosissaan tympiin tuo vika,kohta lähtee auto paaliin
:twisted:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Edelleen veikkaan tässä OM606 koneen tapauksessa pumpun paineventtiilejä.
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Minäkin uskon omistavani rumasti tai ainakin epämersumaisesti käyvän 300 TDT:n. Olen melkein saanut turpaan densolta (myötäsessä oleva laitapuolen kulkija) asian tiimoilta ja huomautuksia latelee viikottain. Ns. tarvikeliikkeenpihan asiantuntijadiagnooseja on ollut mm. seuraavasti: suutinvika, esikammiovuoto, venttiilivika. Auto on käynyt asianosaavilla pajoilla ja sitä on kuultu. Mersupajoilla (2kpl) on todettu kaiken olevan kunnossa. Niillä muilla korjaamolla kaiken taas olevan epäkunnossa, mutta eivät ole ottaneet autoa hoitoon vaan ohjanneet muualle ja sielläkään ei ole otettu autoa hoitoon vaan ehdotettu muualle.... :cry:

Suutinremppa on tehty ja eikä esikammiovuotoakaan löytynyt. Suutinrempan jälkeen käynti terävöity ja tyhjäkäynti on ollut kuuluva kylmästä kuumaksi, "siis samaa kalinaa kesät talavet". Ennen sitä elämä ilmeni vain vajaalämpöisellä koneella.

S-rempan jälkeen ajattelin aluksi että nyt se käy kai niin kuin uutena on käynytkin. Silti asia vaivaa ja alvariinsa huomaan olevani pellin alle kurkkimassa ja kuuntelemassa. Muutaman kerran olen pongannut samanlaisen auton tyhjäkäynnillä vaikkapa tankkaamassa ja ajanut viereen kuuntelemaan. Nätisti käy muiden autot.

Näin se siis käy...
Tyhjäkäynnillä elämöi (ehkä vähän liioiteltu kuitenk) rak-rak-rak-rak... ja kun nostaa 100 kiekkaa niin vähän hiljenee ja kun nostaa hieman lisää niin elämöi ja 1300 kiekan jälkeen käy nätisti. Kun kaasun päästää niin krallattaa ja jää sitten kra-kra-kra-krakkia käymään. Kuin suutin tai pari hakkaisi liian paljon, toisaalta sekin testattiin ja kaikki suuttimet hiljeni kun pa-suodattimeen kaadettiin pa-järjestelmän puhdistuslitku (luiqy-moly tms) ja auto kävi hetken siis sillä mutta kun löpö virtas taas niin naputus alkoi. Ihmiset kommentoi, voi että ne kommentoi ja kaikilla tuntuu olevan sama ilmoitus: EI MERSUN KUULU KÄYÄ NÄIN!!!

Joku aika sitten koko viikonloppu tuli oltua vajaan kymmenen coolerilla varustetun 6-dieselin kanssa samalla varikolla ja mun mersun käynti kuului kaikkien takaa raapivien volvojen ja mersujen käynnin läpi. Ei se voi olla niin. :oops: :cry: :roll: :? :shock: :!: :?:

Onko teillä siis tämä sama ongelma.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Yksi kerralaan on pakko karsia syitä. Esim. aloittamalla polttoainejärjestelmästä: uusi p-a suodatin ,kunnon densot tankkiin, uusi (no2) suodatin. Et varmaankaan aja bioDieselillä ethän...

Vaihda ainakin tankkauspaikkaa jos vaikka olet joskus saanut "pienen vesilastin".

Nuo on halpoja konsteja kokeilla vaikka ei todennäköisiä vian kuvauksesta päätellen.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Pa-järjestelmä on käyty läpi, eli kaikki muoviset putket o-renkaineen on vaihdettu, esilämmitin, suodattimet... Nämä tein parivuotta takaperin kun oli ilmavaivaa ja keulaylös parkkeeraus vaati piiiiiiitkän startin. Vuotoja ei näy missään, mutta seurattavana on ekasuuttimen runko, koska ekan suuttimen (keulastapäin) pohjalle kertyy hitaasti polttoainetta ts. pysyy löpöstä kosteana. Mutta toisaalta, jos löysään em suuttimen tulokanavaa niin että suutin jää pelistä pois, ei se vaikuta ääneen muutoin kuin että käy viidellä. Olen s-bonuksien yms keskittämisen vuoksi ABC-asemilta tankkaaja. Liekö löpö sitten kakkaa kun sillä moly-luiqy aineella äänet hävis tyystin puoleksi minuutiksi.

KL:n myymät liekkirenkaat (palosuojalevy tms.) suuttimen alle on erilaiset kuin mitkä on nyt paikalla. Voiko sillä olla vaikutusta, mene ja tiedä. Suutinremppa tehtiin asiantuntijan toimesta ja on kaikki syy oletta että se puoli on kunnossa. Kulutus on normaali, kulkee hyvin, kilsoja on 467000km ja auto on digituunattu. Ainoa kummajainen on käyntiäänen aiheuttama kommentointi ja sen aiheutama mielipaha.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

"Yksi kerralaan on pakko karsia syitä"

Viesti Kirjoittaja geoman »

Kun etsitte vikaa otsikon mukaisesti pitää edetä ja antaa saman korjaajan mennä mahdolliset vikapaikat läpi. Älkää juosko verstaasta toiseen ja älkää narisko hinnasta. Huoltakaa autonne asianmukaisesti.

Kun käy Veho:ssa tai muussa luotettavassa korjaamossa säännölliseti ei tule tällaisia tuskallisia tilanteita ja on lopulta halpaakin. Palvelu on hyvä kun he huomaavat, että olet vakiasiakas.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

...
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 02.02.2009 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Siis autossa on Digituning lastuviritys, jossa auton moottorin ohjausyksikkö on uudelleen ohjelmoitu. Auton oma softa luetaan irti juotetusta mikropiiristä ja lähetetään kai saksaan ja tilalle tallennetaan saksassa ohjelmoitu uusi softa tyhjälle mikropiirille ja juotetaan takaisin piirilevylle... auto käymään ja ajoon. Auto muuttu luonteeltaan kuin astmalääkettä olisi antanu astmaatikolle. Kevyesti kuin pintakaasulla kulkee.

Oon ymmärtäny että ihan asiallista pitäisi olla tällainen perusteellinen ohjelmointi tunnetuilta toimitajilta ja valtuutetuilta suorittajilta. Olispa mukava kuulla toista samanlaista autoa jossa Digituning-lastu. Ketään digituningkiin pettynyttä ei oo vastaan tullu, mutta jostain tältä foorumilta taisin lukea että jossain tapauksessa tehoa ei tullut lisää ja alkuperäinen softa palautettiin.

Kulkupuolihan on nyt ripeää ja kulutus on ollut esim. matka-ajossa jopa toista litraa pienempää ku vaikkapa vuosi sitten, savutusta ei ilmene, ahdot noin 1,3... Ainoa hämäävä asia on tyhjäkäyntiääni ja oon miettiny jotta olihan se samansuuntaista jo ennen lastutusta koska fortekäsittelyä p-ainejärjestelmälle kokeiltiin ja suutinremppaan sitten päädyttiin ja aika olikin. Avautumispaineet oli laskeneet ja käynti tavallaan jo liian pehmeää silti yhden tai kahden suuttimen kuuluessa kovemmin. Kulutuslukemat asusteli myös korkealla reippaassa 10l rauhallisessakin ajossa.

Mutta tiedä sitten :(
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Täsmälleen samaanlaisia kokemuksia -98 W210 300TD:llä. Rupes suuttimen tiiviste vuotaan -> vaihdettiin samalla kaikki suutintiivisteet Veholla. Tuli aika rouhea tyhjäkäynti, aluksi kuulosti jopa hirvittävältä. Kun käytti Forten kans, ääni oli heti pehmeä, mutta heti kun tankista loppui Forte niin johan raksutti. Sain Veholta 2 pulloa Fortea ilmaseksi, niillä pääsi jo alkuun... Ei sitä sitten sen enempää tullu käytettyäkään, kun kuulin vanhan kansan dieselmieheltä, että kovaa ajoa vaan niin rouskutus katoaa (voi olla joku ilmakupla tai roska jossain tiivisteen vaihdon jäljiltä).

Joku 5000 kilsaa kun tuli täyteen, niin ei ollu enää tietoakaan raksuttavasta tyhjäkäynnistä ja moottori hummaa nykyiselläänkin yhtä kauniisti kuin sillon 170 tkm ajettuna kun auto hankittiin. Nyt siis kilsoja 230 tkm ja suutintiivisteet laitettiin jossain ennen kahtasataa...

On muuten digituningi ko. autossa, eikä ole mitään haitannut -> päinvastoin pa-kulutus on tippunut keskimäärin noin puoli litraa. CDI:hin ei viitti laittaa lastua, kun taitaa vaan kasvaa kulutus...
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kiitos masaf1. Tätä tietoa tarvinkin juuri nyt kun uskonpuute vaivaa. Oon ajanu ny varmaan jotain reilu 3000km ja kommenttia piisaa. Kun eilen löysäsin suutinputkia yks kerrallaan niin joka suuttimesta lähtee sama karkea ääni.

Suutinrempan tekijä ja toinen mersut erinomaisesti tunteva asiantuntijakorjaamo sanoi että vika korjaantuu kun aikansa ajaa, mutta kun niitä muita kommentaattoreita riittää melkein jokapäivälle ja kuitenkin ihan korjaamoihmisiä, tosin muita merkkejä pääasiassa roplaavat, mutta silsi alakaa asia oleen mielesä kaiken aikaa.

Kuulin ihan juuri jotta jopa yli vuoden (yli 20000 kilsaa) on ääni ollut häiritsevää ja sitten hiljennyt tyystin. Ootko käyttäny 2-tahtiöljyä polttoaineen seassa esimerkiksi muutama desi joka 5 tankilliseen... Se ilmeisesti hoitaa suuttimia ja on halvempaa kuin forte. Näin on viisaat kertoneet. :roll:
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

...
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 02.02.2009 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

rumilus kirjoitti:Joo..o
Olen henkeen ja vereen Mersun dieselmoottoreiden puolestapuhuja.
Ne ohjemamuutokset olivatpa ne missä hyvänsä tehty, on aina kyseenalaista puuhastelua. Tarkoitan nyt puheena olevaa ruiskutustekniikkaa olevaa moottorikonstruktiota.
Ohjemamuutoksella pitäisi optimoida koko moottorin kaikki parametrit, ennekuin saavutetaan täysin ideaalinen toimintaympäristö.
Ei se tuunaaminen ole joka pojan hyppysissä. Täytyisi tietää moottorin toiminnasta paljon muutakin kuin tehojenlisäykseen tähtäävää toimenpidettä. Näin valitettavsti on asia, ettei tietotaitoa löydy joka pojalta.
Olen muutaman kerran kuullut kyseisen moottorin käyvän samansuuntaisesti kuin sinunkin tapauksessa, ja olen vahvasti sitä mieltä että ruiskutuksessa ja sen ajoituksessa on hämminkiä. Sinuna kokeilisin omatoimisesti ( jos kykenet ) muuttamaan ruiskutuspumpun asentoa..kääntämällä pumppua lohkon suuntaan vaikka 5-astetta, ja kuulustelet sitten muuttuiko tyhjäkäynnin ääni toiseksi. Jos et itse kokeile, anna kokeilu ammattimiehen tehtäväksi.
Kaikki ajallaan... ja ajatuksena on tutustua myös itse yhdessä ammatilaisen toimesta ennakon säätöön myös tässä autossa. Eilen viimeksi siitäkin keskustelin erittäin asiantuntevan dieselgurun kanssa.

Käytiääni liittyy mielestäni kuitenkin tähän masaf1:n kokemukseen ja aion sen asian katsoa nyt rauhassa loppuun.

Digituuning ohjelmointi muuttaa parametrejä kaikenkaikkiaan hyvinkin laajalti (liekö 170 eri parametria muokattu) ja tähtää muuhunkin kuin tehon nostoon. Omat intressit siihen liittyi lähinnä käyttömukavuuden kohenemiseen, polttoainetalouden paranenemiseen ja egr:n eliminointiin. Samalla tuli lisää tehoa ja vääntöä sivistynessä muodossa, enemmän alavääntöä mutta myös keskialueelle ja ylöskin ehkä hieman, eikä oo haitannu. Käyttöautohan tämä on eikä varttimailin höylääjä.

Tätä foorumia ja myös muita vastaavia jo vuosia passiivisesti seuranneena on monenlaista tietoa ja kokemusta tullut vastaan, kritiikkiäkin mikä on aina tervetullutta.

Laadukas softa ei mielestäni ole kuitenkaan tyhmimmästä päästä muuttaa auton luonnetta ja digituuningin valitsin monen mahdollisuuden viidakosta ja pari vuotta tätä valintaa valmistelin tuttavien ja tuntemattomien kokemuksista ja näiltä foorumeilta tietty.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

...
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 02.02.2009 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Miksi ihmeessä laittaa satoja euroja uusiin suuttimiin, kun tuskin vaikuttaa mitenkään - päinvastoin saa kuunnella taas sitä karkeampaa ääntä muutaman tuhat kilsaa, kun on suuttimet ollu irti...

No niinhän sitä itsekin aluksi ajattelin, että pitäis varmaan suuttimen kärjet vaihdattaa tai jotain suutinremppaa tehdä, kun kuulosti ihan suutinääneltä. Eräältä suuttimia korjaavalta ja näitä hommia tekevältä hyvämaineiselta pajaltakin sanottiin heti ensitöiksi "ei kannata, toi on ihan normaalia, menee pian toinenkin roska jos ruvetaan tutkimaan - kovaa ajoa vaan niin kyllä se tasottuu". Ja niinhän se muuttui normaaliksi pikku hiljaa.

Kovaa ajoa vaan Castillon 300TD:lle... Kato sitte 10 tkm päästä jos vielä räpättää. Muistat vaan antaa monoakin sitten...
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

itellä on -96 300 vapari ja oireet oli täsmälleen samanlaiset kun castillo on esittänyt.alotin viemällä suuttimet testiin ja kärjet vaihdettiin.samoin sanottiin,aja muutama tuhat ja kalkatus rauhottuu.tähän en jaksanut uskoa eikä koskaan näin käynyt.ajelin n.10000km ja kyllästyin taas siihen kalinaan.vein auton tammerdieseliin ja sanoin että tehkää mitä teette mutta käynti äänen on muututtava.pumpun olivat ottaneet pois,lailliseksi ajoittaneet,ja jotakin sille tehneet,luki kyllä laskussa mutten muista enää mitä.puolisen vuotta aikaa hommasta.koko lysti makso 1200€ ja käynti ääneen tuli niin valtava muutos että en olis koskaan uskonut että kyseinen auto on joskus niin nätisti käynyt.tällanen kokemus mulla siitä kalinasta jonka tiedän häiritsevän aivan prkleesti...
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

rumilus kirjoitti:Sinuna kokeilisin omatoimisesti ( jos kykenet ) muuttamaan ruiskutuspumpun asentoa..kääntämällä pumppua lohkon suuntaan vaikka 5-astetta, ja kuulustelet sitten muuttuiko tyhjäkäynnin ääni toiseksi. Jos et itse kokeile, anna kokeilu ammattimiehen tehtäväksi.
Luulisi kalkattavan vielä enämpi jos lohkonsuuntaan kääntää... Näin olen ymmärtänyt.

terokoo, Tammer-dieselissä kävin ja ei auto ainakaan vielä sinne ole menossa. Ei ollut kiinnostusta heidän puolelta asiaan etes sen vertaa että kuuntelemassa olisivat käyneet pihalla oven toisella puolella. Ehkä oli huono hetki heillä. 1200 ei oo paha jos sillä tulee kuntoon rikkoontunut ajoneuvo, mutta silti kamala hinta jos vaan äänestä on kyse. Mutta avoimena sinnekin suuntaan.

Masaf1, luulenpa ajavani tosiaankin vielä jonku tuhannen, koska kulkee hyvin ja käynti nättiytyy kun nostaa kierroksia ja kulutus on ok eikä savutusta ilmene. Katsotaan tuonnempana.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

...
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 02.02.2009 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

rumilus kirjoitti:En hyvä mies minä tietojani sinulle enempää tupuutakkaan.
Olen nyt vaan ollut melkoisen paljon tekemisissä dieselmoottoreiden suunnittelussa sekä käytännön konelaboratoriotehtävien parissa ja tiedän mistä puhun.
Anteeksi kovin, kun olen mieliharmia sinulle aiheuttanut.
Eipä tässä mieli ole sen enempää "harmittunut" :) Mutta rivien välistäkin välittyy viestiä ja kun heti alkuunsa sävy on jotenkin toisia mollaava ja siis tässä tapauksessa ihan oikeita asiantuntijoita kyseenalaistava niin kyllähän sitä hieman hämmentyy että mitäs tämä oikein onkaan.

Kun sitten lueskelin sitä toista topikia niin käsitys jotenkin vahvistui ja näin jyvät erottuu akanoista. Ei kaikki muut voi olla väärässä silloin kun on omakohtaisia kokemuksia, jotka puhuu sitä yhtä vastaan. Tästä taas seuraa että uskottavuus kärsii myös niissä asioissa, joissa olet oikea asiantuntija. Eli on kysymys tavasta ilmaista asioita. Mitä tulee tietojen tuputtamiseen niin voidaan tehdä niinkin jotta otan yhteyttä kun tarvetta ilmenee. :) Otamma kaikki opiksi niin maailma paranee :wink:
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

...
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Juu tutkailin taas autoani pari päivää sitten ja syynäsin lampun kanssa suuttimien koloja. Siinä rintapellinpään parin ekan suuttimen pohjalla tuntui olevan eloa kun vähän polttoainetta sinne laitoin. Hain liekkirenkaita siltävaralta että tulee tarvetta suuttimia käyttää irti. Päätin sitten irrottaa sen ekan suuttimen kun jotenkin kuvittelin että se ääntää muita enemmän ja sepäs olikin kovin löysällä mutta kuitenkin ahdistaen kiertyi pois verrattuna viereiseen.

No otin suuttimen irti ja katselin reikään. Mustaa karstaa näkyi joten paineilmapistoolin suu pohjalle ja puhalsin irtoroskat pois (silmille). Sitten aluslevy pois, mutta olipas lujassa. Irtosi kuitenkin kun aikani tolskasin. Jäljistä päätellen oli kai jääny joku roska sen prikan alle ja ei siis ollukkaan menny ihan tiiviiksi. Oli ehkä roska palanu sitten pois ja karsta täyttäny syntyneen tilan. Suuttimen rungon kierre oli myös täynnä karstaa joka oli yläosastaan tiukassa, siksi irtosi ahdistaen.

Puhdistin näkymät löpöllä ja kankaanpalalla käyttäen hylsysarjan jatkovartta apuna. Sain lopulta suutinpesän pohjan puhtaaksi ja uutta prikkaa ja suutinta perään ja suutin kiristäen ohjearvoonsa jonka veho sanoi olevan 40 N. Suutin jäi noin viidenneskierroksen eri asentoon kuin mitä se oli alkujaan. (Katsoin sen tarkasti ja samassa asennossa takas.)

Viereinen suutinpesä (se minkä päällä on huohotinkanavan venttiili) oli lähes yhtä likainen mutta kireämmän tuntuinen edellistä. Aluslevy irtosi helpommin ja puhdistuskin oli nätimpi homma. No kun alkuun kerran oli päästy niin irroitin loputkin. Niissä ei ollu moitteeen sijaa ja prikka irtosi kaikista itsestään tarttuen magneettipoimuriin itsestään. Se siis turhaa työtä mutta varmuus on aina varmuus) Puhdistin kuitenkin nekin huolella, prikat ja uuttimet kii ja tarkasti momenttiin.

Pa-putket paikoilleen löysästi ja sitten hetki startaten jotta polttoainetta alkaa tuleen ja sievästi kii. Paluuletkut kii ja käymään ja vielä tarkkaillen ettei vuotoja näy. No, ...taas käy terävästi ja tavallaan "rumasti" mutta kuitenkin tasaisemmin mitä tuolla muutama viesti aiemmin kun jähän topikkiin asiasta kirjoitin. Saas nähä mihin muuttuu. Ainakaan suuttimista ei pitäisi enää johtua eli seuraavaksi pumpun perälaakeria epäilemään jos aihetta ilmenee :? :)

Eli hieman ehkä huonoa tuuria suutinkärkirempassa, mutta en ihmettele, koska niin hankala on ulottua työskentelemään kauimmaisen suuttimen ahtaan pesän kimpussa. Ja se huohotinkanava oli sotkenut seutua jo valmiiksi ja kymmenen vuoden pölyroskat tarttuneet huohotinhöyryjen avustuksella tosi piukkaan.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Hyvä tietysti putsailla, mutta nyt nollasit sen raksutuslaskurin kilometrit :)
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

No sanoppa muuta. Ihan oikein mietin sitä asiaa ennen touhuja mutta niin vaivas kuitenkin. Ajattelin vaan aluksi tarkistaa momentin ku siellä pohjalla pärski suuttimen juuresta ja oli nokikakkaraa ja käyessä vähä savujuovaakin lampun valokeilassa näky ja kun sitten momenttiavaimella aloin kiristää niin napsahti vaimeasti ja olikin sitten löysä. Mutta tehty mikä tehty ja eipä sitä ny mieti. Tuli tuokin asia nyt konkreettisesti tutuksi. Ääntä on ehkä hieman enemmän mutta kuitenkin tasaisemmin ja vähemmän ku heti suutinrempan jälkeen. Kai täs ny taas koitetaan ajaa ja olla ajattelematta asiaa. :? :shock:
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Keskustelun suunta on näköjään muuttunut huonosta tyhjäkäynnistä meluisiin suuttimiin. :?

Noh kuitenkin täältä löytyy tyhjäkäynti vaivainen c250td eli OM605. Viime keväänä oli pumpun seudulla ulkoista dieselvuotoa ja käyntiinlähtö oli sahaavaa varsinkin nokka ylämäkeen parkkeerattuna eli ilmavaivoja. Noh pajalla vaihdeltiin o-renkaita ja pumpun päällä olevien "elementtien" tiivisteitä. Vuoto loppui ja käyntiinlähtö on ollut ongelmatonta.

Muutaman viikon jälkeen uutena vikana tuli tyhjäkäynnin rynkytys samaan tapaan kuin ensimmäisen viestin autossa. Eli lämpimällä koneella vaihde P:llä tai N:llä tyhjäkäynti pätkii ja ryhkyttää heiluttaen konetta. Kun painaa jarrua lujasti käynti tasaantuu. Kierrokset pitää nostaa n1300 ennen kuin pätkytys loppuu. Kun käyttää reippaasti kierroksia niin rauhottuu hetkeksi.

Kesästä lähtien on nyt ollut tällä mallilla. Nöyryyttävää kun ei voi autoa pitää tyhjäkäynnillä julkisilla paikoilla. :oops: Joku kuukausi sitten käytin autoa pajalla. Tutkivat polttoainepuolelta vuotoja, mutta eipä löytynyt. 5-sylinterin esikammio oli hieman vuotanut öljyä, mutta oli parantunut kirimällä. Suutin putkista löysäämällä kaikki muut paitsi 1-sylinteri oli reagoinut. Puristuspaine mittausta ehdottelivat, mutta ei ole tullut vielä käytettyä. Visiona että seetit on niin kuluneet ettei lämmetessään pidennyt venttiili pidä. Kuulemma moniventtiili koneen vaiva, mutta empä ole ainakaan täältä lukenut moisista.
Mika.T kirjoitti:Edelleen veikkaan tässä OM606 koneen tapauksessa pumpun paineventtiilejä.
Ovatko nuo pumpun ja suutin putkien välissä olevat "elementit" juurikin nuita paineventtiileitä? Niihin vaihdettiin viime kesänä tiivisteitä eli olisko niihin voinut mennä roska tai muuten vahingoitua?


Eli kun nyt ynnätään niin suuttin remontteja ja ilmavaivojen korjauksia porukka on tehnyt huonolla menestyksellä. Ilmeisesti kukaan ei ole nuita paineventtiilejä koittanut vaihtaa. Ei varmaankaan kummoinen homma kun omistaa tarvittavat työkalut, mutta mites hinta?
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
pasi j
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 15.03.2009 10:05

Viesti Kirjoittaja pasi j »

Castillo kirjoitti:Minäkin uskon omistavani rumasti tai ainakin epämersumaisesti käyvän 300 TDT:n. Olen melkein saanut turpaan densolta (myötäsessä oleva laitapuolen kulkija) asian tiimoilta ja huomautuksia latelee viikottain. Ns. tarvikeliikkeenpihan asiantuntijadiagnooseja on ollut mm. seuraavasti: suutinvika, esikammiovuoto, venttiilivika. Auto on käynyt asianosaavilla pajoilla ja sitä on kuultu. Mersupajoilla (2kpl) on todettu kaiken olevan kunnossa. Niillä muilla korjaamolla kaiken taas olevan epäkunnossa, mutta eivät ole ottaneet autoa hoitoon vaan ohjanneet muualle ja sielläkään ei ole otettu autoa hoitoon vaan ehdotettu muualle.... :cry:

Suutinremppa on tehty ja eikä esikammiovuotoakaan löytynyt. Suutinrempan jälkeen käynti terävöity ja tyhjäkäynti on ollut kuuluva kylmästä kuumaksi, "siis samaa kalinaa kesät talavet". Ennen sitä elämä ilmeni vain vajaalämpöisellä koneella.

S-rempan jälkeen ajattelin aluksi että nyt se käy kai niin kuin uutena on käynytkin. Silti asia vaivaa ja alvariinsa huomaan olevani pellin alle kurkkimassa ja kuuntelemassa. Muutaman kerran olen pongannut samanlaisen auton tyhjäkäynnillä vaikkapa tankkaamassa ja ajanut viereen kuuntelemaan. Nätisti käy muiden autot.

Näin se siis käy...
Tyhjäkäynnillä elämöi (ehkä vähän liioiteltu kuitenk) rak-rak-rak-rak... ja kun nostaa 100 kiekkaa niin vähän hiljenee ja kun nostaa hieman lisää niin elämöi ja 1300 kiekan jälkeen käy nätisti. Kun kaasun päästää niin krallattaa ja jää sitten kra-kra-kra-krakkia käymään. Kuin suutin tai pari hakkaisi liian paljon, toisaalta sekin testattiin ja kaikki suuttimet hiljeni kun pa-suodattimeen kaadettiin pa-järjestelmän puhdistuslitku (luiqy-moly tms) ja auto kävi hetken siis sillä mutta kun löpö virtas taas niin naputus alkoi. Ihmiset kommentoi, voi että ne kommentoi ja kaikilla tuntuu olevan sama ilmoitus: EI MERSUN KUULU KÄYÄ NÄIN!!!

Joku aika sitten koko viikonloppu tuli oltua vajaan kymmenen coolerilla varustetun 6-dieselin kanssa samalla varikolla ja mun mersun käynti kuului kaikkien takaa raapivien volvojen ja mersujen käynnin läpi. Ei se voi olla niin. :oops: :cry: :roll: :? :shock: :!: :?:

Onko teillä siis tämä sama ongelma.

Itse kuuntelin samaa ääntä 70tkm :arrow: pumppua korvakuulolla aikasemmalle :arrow: käy nätisti ja kulutus tippu 2-3ltr satkulle
pumpun säätö vie noin 10min
Vastaa Viestiin