Väyrynen 300 vai 320cdi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
PV72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:37
Paikkakunta: Etelä-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PV72 »

Mulla vie -00 E320cdi n.13 litraa kaupunkipyörityksessä vaimon ajolla.Kulutusmittari näyttää 11,5 litraa mutta todellinen on tuo 13l. Maantiellä toki vähemmän, parhaimmillaan päässy alle 7l.
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

Siis kai nyt jokainen ottaa 320 CDI:n jos pääsee valitsemaan....Jos haluaa ajatella rahalle saatavaa vastinetta niin homma menee paljon hankalammaksi.

Taitaa olla niin että 290 td:n ja 300 td:n hintaero on noin 5000€ ja jos haluaa 320 CDI:n niin saa iskeä vielä 10k€:tä lisää...Hyvän 320 CDI:n löytäminen taitaa olla kuitenkin helpompaa kun vanhemman 290 tai 300.Itse tullut noita 290 ja 300 mobilesta seurattua ja ei niistä hyvistä mitään runsasta tarjontaa ole sielläkään. 320 huomattavasti enemmän tarjontaa.

Polttoaineen kulutuksessa 290 pesee nuo muut mennen tullen, mutta kyllä kutoskoneessa saa jotain vastinettakin sille polttoaineelle. Ei 290 mikään laiska ole mutta kuitenkin eri maailmasta tehoiltaan kun kutoskoneet.

Mitä tulee 290:n käyntiääneen niin sehän on vaan miehekäs ja brutaali ääni. Mielestäni ainakin 290:n sepelimyllymäinen raksutus pesee nelos CDI:n "sammakonkurnutuksen" mennen tullen...
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

kardaani kirjoitti:En kyllä käsitä ollenkaan miten voitte väittää, että 290 vie enemmän ainetta kuin 320 cdi? Matka-ajossa ero ei ole suuri, mutta ajakaapa kaupungissa niin ero on 3 litraa 290 eduksi. Vähänkään sekalaisessa ajossa ei varmasti voi sanoa, että 320 cdi kuluttaisi vähemmän! Tehdaskin antaa kaupunkikulutus eroksi lähes 4 LITRAA 290 turbodieselin eduksi. On selvää varmasti, että käytännössä tuolloin 320 CDI vie väkisin enemmän taajamassa???
Voi olla, että taajamassa vie. Mutta mulla ajot on hyvinkin maantie-painotteisia. Ei ole kokemusta tosta.

Nyt on esim. tietokoneessa 5500 kilsan pätkä ja keskikulutus 6,3. Se on ehkä 60% maantie, 30% motari, 10% kaupunki. Seiskan paikkeille menee, kun korjaa tietokoneen virheen, joka näyttäs mulla olevan noin 10%.

Tämä on vähemmän, kun kaverin 290:llä mittailemat keskikulutukset, 7,5 . Ajot samantyyppiset muuten, mutta mulla huomattavasti raskaampi kaasujalka ja nopeudet keskimäärin isommat.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

tatu kirjoitti:Mitä tulee 290:n käyntiääneen niin sehän on vaan miehekäs ja brutaali ääni. Mielestäni ainakin 290:n sepelimyllymäinen raksutus pesee nelos CDI:n "sammakonkurnutuksen" mennen tullen...
Joo, on toi 290:n ääni työkoneen meininki, se on selvä.

Mutta 320:n 1500-2000 kierrosta vaikka lasiin niin kyllä on vaikee löytää hienommin käyvää moottoria. Samoin kiihdytyksissä, kun vääntö on mahtava ja moottorin ääni vielä kruunaa nautiskelun.

290:llä onkin vaan se ääni, jos siittä tykkää... :D

Eli kuka mistäkin tykkää, molemmat lienee lajinsa parhaita...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kyllähän se kannattaa kerralla rivikuutos 320 CDI tsekata ja zhipata siitä joku n. 240-250 hv ulos.

Itse järkytyin pahasti 290 TD kuorma-auton äänistä. Suoraruiskuvitosen karkeus/karheus on havaittavissa vielä uudemmassa 270 CDI:ssä. Äänien puolesta on turha alkaa mitään fiilistelemään rivikuutosta vastaan 8)
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

e320 kirjoitti:Vuotojen yms. tilkitsemisien jälkeen tuo oma 320cdi näytti kulutusmittarin mukaan 5,5l/100 matka-ajossa Savonlinnasta Kotkaan.
Nojoo,mä oon saanu kulutusmittariin parinsadan kilometrin keikalla lukeman 4.9l/100km. Todellinen varmasti lähempänä kuutta,ajo oli tosin tasaista noin 80km/h vakkari päällä,lumisateessa kun ajoin.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Uusi 270 pitää sellaista töpöttävää käyntiääntä melkein kuin moottori olisi tosi pitkäiskuinen 1 sylinterinen.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Leka kirjoitti:Kyllähän se kannattaa kerralla rivikuutos 320 CDI tsekata ja zhipata siitä joku n. 240-250 hv ulos.

Itse järkytyin pahasti 290 TD kuorma-auton äänistä. Suoraruiskuvitosen karkeus/karheus on havaittavissa vielä uudemmassa 270 CDI:ssä. Äänien puolesta on turha alkaa mitään fiilistelemään rivikuutosta vastaan 8)
Voi olla hieman puolueellinen kommentti jos katsoo sigun autoja, mutta kyllä 300TD:stäkin melkein yhtä paljon tehoja saa digituunattua. Ja 300TD:n OM606 on kyllä salettiin parempi viriaihio...?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Leka kirjoitti:
Itse järkytyin pahasti 290 TD kuorma-auton äänistä.
Niin. Pakun koneeksi se tietääkseni on tehtykkin. Kuten vanhempikin 2.9 kone.

Mersulla vain tuli kiire saada henkilömalleihin suoraruisku kun kaikilla muilla kilpailijoilla oli jo valikoimissa sellaiset. :lol:
Eli Sprintteristä kone väykkyyn. :D
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tänään Kotka-Hki-Kotka välillä keskikulutus talvirajoituksin mittarin mukaan 5.1l/100. Ei paha.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mika.T kirjoitti:
Leka kirjoitti:
Itse järkytyin pahasti 290 TD kuorma-auton äänistä.
Niin. Pakun koneeksi se tietääkseni on tehtykkin. Kuten vanhempikin 2.9 kone.

Mersulla vain tuli kiire saada henkilömalleihin suoraruisku kun kaikilla muilla kilpailijoilla oli jo valikoimissa sellaiset. :lol:
Eli Sprintteristä kone väykkyyn. :D
Niinhän tämä on melkein aina ollut. Mites aikaisemmissa pakuissa homma menikään? oliko 207:ssa 240D:n kone vai toisinpäin...? Ja edelleenkin samat koneet henkilö ja pakuautoissa.
amgtoys
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: La 28.04.2007 17:10

Viesti Kirjoittaja amgtoys »

Kertokaas joilla tuommosia 300td:tä on että mitä se vie?Jos jollain ois tuommonen jollaki ohjelmalla varustettu nii ois mukava kuulla onko eroa kulutuksessa eduksi vai haitaksi, samoin liikkuvuus. Kuin iso d-vero tuommosessa on?Kannattaako edes harkita näillä dieseli hinnoilla!!
Avatar
MikkB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.11.2005 10:59
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja MikkB »

[quote="amgtoys"]Kertokaas joilla tuommosia 300td:tä on että mitä se vie?Jos jollain ois tuommonen jollaki ohjelmalla varustettu nii ois mukava kuulla onko eroa kulutuksessa eduksi vai haitaksi, samoin liikkuvuus. Kuin iso d-vero tuommosessa on?Kannattaako edes harkita näillä dieseli hinnoilla!![/quote]

Itellä toi 300td ässä ainakin tosihieno kulkuinen esim verrattuna 350td.hen
ja maantiellä menee kulutus jossain 8l:pintaan kun taas vanhalla ei toi kymppi oikeen riittäny missään ajossa!(tällä kaasujalalla)! eli tällä kokemuksella ainakin toi 300td on hyvinkin miellyttävä ratkaisu! ps.aika kivasti vetelee se 320cdi:kin mut ota näistä nyt sitte selvää kai se vähän tuuripeliäkin on!!
Vanhat työmaat:
w123 280
w126 300se -83
W124 200d -86 -87 -88 300d -85 -92
W202 200d -94 220d -93
W210 300d -96 200-270-320cdi -01
W140 350td -95 300td -97
W203 200cdi -00 -05
W211 200cdi -05 -04 220cdi -03 220cdi -09
W204 200cdi -08

Nyt: S211 320cdi
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

amgtoys kirjoitti:Kertokaas joilla tuommosia 300td:tä on että mitä se vie?Jos jollain ois tuommonen jollaki ohjelmalla varustettu nii ois mukava kuulla onko eroa kulutuksessa eduksi vai haitaksi, samoin liikkuvuus. Kuin iso d-vero tuommosessa on?Kannattaako edes harkita näillä dieseli hinnoilla!!
Porrasperänen menee matka-ajossa 7,5 litraan / 100 km vaikka ohitteliskin. Kaupungissa/taajama-ajossa menee semmonen 8,5 litraa / 100 km. Digituningi ei hirmusti vaikuttanu kulutukseen, ehkä jotain pari desiä max... Kulkupuoleen kylläkin :twisted:

Kannattaa harkita, vaikka dieseli maksais saman verran ku bensa. Tosin onhan noi painavia rönttiä ja tulevaisuudessa ympäristövero on kova, kun se tosiaan näissä määräytyy massan mukaan... Hyvä ja luotettava auto. Varmasti yksi varmimmista peleistä ja tosi ylellinen tavallisessa ajossa. Henk. koht ei oo ollu ikinä mitään vikaa, jos ei lasketa alustan osia, joitan on jonkin verran vaihdeltu...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tommonen 300TD tai 270/320CDI olis nyt kiikarissa, miksei 220CDI:kin jos löytäisi edukkaan vähän ajetun ja varustellun yksilön. Hyväkuntoiset 300 TD:t näyttäis kustantavan jokseenkin saman verran kun 270CDi:t, 320:stä joutuu pulittamaan vieläkin kolme-neljä tonnia enemmän.

Tuollaisella CDI:llä kuitenkin säästänee bensakuluissa 35tkm:n ajoilla lähemmäs 2k€ vuodessa verrattuna W140 S320:seen, puhumattakaan vanhemmasta pre-facelift 300SE:stä, joka nielaiseen vielä litran puolitoista enemmän.

Näitäkin on varmaan jankattu miljoonaan kertaan mutta mitä tuollaisesta vm. 98-01 100-200th ajetusta tuontiväyrysestä kannattaa tsekata; tyyppivikoja, ruostepaikat, onko faceliftatut parempia vai huonompia kestoltaan ja paljonko noiden 220 - 270 - 320 ylläpidossa on rahallisesti eroa, mitkä ovat kalliita vikoja jne? :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sitä ruosteasiaa on jankutettu varmaan jo väsyksiin asti, että olkoon se jo siinä.

Sylintereiden lisääntyessä ostohinta aina pikkuisen nousee ja hiukan ylläpitokin, ei paljoa.

Jos 220cdi,hin päädyt, niin ehdottomasti -99 jälkipuoliskon mallit ->.
Tekniikka päivittyy muuttuvasiipiseksi.

Cdi-moottorissahan on ne muutama tarkistettava kohta.
Suuttimet, kiinnitykset ja vuodot.
Hehkutulppien vaihdatus, vaikkapa ihan varulta.
Polttoainelinjan tiivisteet !
Termostaatti -> nouseeko lämmöt.
Mikään noista ei ole kallis, eikä hankala vaiva, jos sen hoitaa ajoissa.

Lisäksi voi taivastella imusarjan läppien toimintaa.
EGR,n saa pelistä poikkeen ohjelmoimalla, kannattaa.
Pienimpäänkin saa sopivalla ohjelmalla yli 170hv, isompiin sitten enempi, eli kaikilla moottoreilla kyllä varmaan pärjäilee sen puolesta.
Minäkään en niin kamalasti moottoria tuojottaisi, vaan muuta habitusta.

Jos manuaalivaihteinen kiinnostaa, niin 220cdi,ssä on voimansiirrossa paljon samoja osia 270cdi,n kanssa, mikäli sillä on jotain arvoa sulle.
Kuitenkin, kestää 200,senkin voimansiirto näköjään jotain...
Automaattina 200=220, eli sama auto, eri ohjelmalla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin