Sprinter 312D -96 hävisivät tehot. Mittarissa on noin 300tkm ja kinneriä on huollettu säännöllisesti. Auto kulkee ihan OK kaasupolkimen asennoissa 0-50%, mutta kun painaa syöttöpolkimen puolesta välistä 50% -> 100% pohjaan, niin enää ei tapahdukaan juuri mitään, oikeastaan tuntuu, että meno pikemminkin hyytyy.
Paku kyllä ottaa kierroksia ihan OK ja vauhtiakin saa piiskattua yli 100km/h suhteellisen helposti. Mitään sen ihmeempiä normaalista poikkeavia ääniä ei kuulu. Kiihdytyskaistoilla vaan tuntuu paluulta ahtamattomien dieseleiden maailmaan, kun autoja kasaantuu taakse vaikka on lämä tiskissä, kun tehoa ei vaan riitä.
Duunikiireiden (eikä säidenkään) takia ei ole vielä pariin päivään sekuntiakaan aikaa majailla konepellin alla, mutta auton olisi kuitenkin syytä liikkua edes tähän malliin, joten kaikki korjausvinkit/pointterit, jotka nopeuttavat vian selvittämistä otetaan kiitollisena vastaan.
Aluksi oli sellainen fiilis, että tehottomuus voisi johtua turbosta tai pikemminkin sen paineiden puutteesta (normaaleita poppari (taimikäventtiilisenytonkaan bypass?) pihahduksia ei kuulu), mutta nyt on jotenkin psyykkinen vikadiagnoosi siirtynyt polttoainepuolelle.
Naftasuodatin on eka asia, joka menee vaihtoon, kunhan vaan kerkiää. Onko jotain muita 'pikakorjausvinkkejä' tai tapoja, joilla saisi yleisimmin ko. vikoja aiheuttavat ongelmat taklattua.
Naftapumppu on seuraava potentiaalinen syyllinen, mutta siitä eikä varsinkaan sen vikojen selvittämisestä ei ole juurikaan kokemusta. Olisiko jotain helppoa tapaa todeta johtuuko vika pumpusta vai jostain muualta?
Filtterit, öljyt jne. on vaihdettu viimeksi noin 20tmk sitten eli joka tapauksessa on perushuoltohommia edessä.
Sprinter 312D tehot kateissa
Sprinter 312D tehot kateissa
- Veijo
No turbon pihahduksia tai muita vastaavia tsiuh ääniä ei kuulu kuuluakaan (dieseleissä ei ole "yleensä" dump tai bybass venttiileitä ja ulkoisia hukkaportteja vakioissa). Hukkaportin toiminta kannattaa tarkistaa ja itse hukkiksen kello että varsi liikkuu esim. toinen katsoo kun toinen starttaa (kuuluu liikkua n: 1 sentin matkan), edellyttäen että hukkaportti on alipaine ohjattu, eikä paine ohjattu. Kokeile tota ja sitten jatketaan.... 

Mulla on EGR-venttiilille menevä letku nyhdetty irti, snibarilla kiinni imusarjan vieressä ja siinä on ollut tukkeena pultti jo vuosia. Voisko siinä venttiilissä silti olla jotain mätää? Pitäiskö se venttiilinkin reikä tukkia? Käsitin, että se vaatii tuon EGR-paineletkun toimiakseen ja sitä ei tarvitse tukkia ollenkaan?yhouse kirjoitti:samanmoinen peli mulla ja vika on vieläkin pakokaasun takasin kierrätys venttiilissä.otin venan pois käytöstä lattaraudasta tehyllä tulpalla imusarjan reikään.
Bomber4, jaksatko vielä sivistää no-viisiä missäs toi hukkaportti noin tarkalleen ottaen sijaitsee!?
- Veijo
Se hukkaportti löytyy sieltä ahtimen sisältä pakopuolelta sellainen venttiilin näköinen. Sinun tapauksessa riittää kun tarkistat että hukkaportin kellon vipu liikkuu, eli paikallistat ahtimen jonka kylkeen on parilla pultilla laitettu se alipaine kello josta lähtee tanko hukkaportin venttiilin vipuun, siihen kellon päähän tulee vielä alipaine letkukin, sen tangon kuuluu liikkua se n. 1 sentti vapaasti.