Öljyasiaa, osa xxx....
Öljyasiaa, osa xxx....
Loppuunkaluttu aihe? no jokatapauksessa "parinkympin" pönttö pitäs taas ostaa ja paikallisessa kaukoidän suurkaupungin nimeä kantavassa halpiskaupassa on tebiksen synteettistä dieselmoottoriöljyä aika sopivaan hintaan.
Onkos joku ajellut teboilin litkuilla ja mitkä on kokemukset? Raskaassa kalustossa on käytössä lähipiirissä niin kaivinkoneiden turbodieselissä kuin kuorma -autoissa. Jos tuo öljy kelpaa ammattikäyttöön "suuriin" koneisiin niin kai se yhden 200D:n tehomyllyn voitelee vai onko toisenlaisia mielipiteitä?
Sen ainakin huomasin että RF 0w40 on vähän turhan ohutta, venttiilinnostajat tuntuu "rallattavan" kun kuumalla moottorillä kierrättää kiihdytyksissä lähelle "rajoitinta". Liekkö sitten öljystä kiinni vai mistä mutta mutu se on viskositeetin vika... Niin, tiedän että RF 5w50 on jees öljy näihin myllyihin mutta kun tuo tebiksen öljy on halvempaa ja sentään "oikeeta" dieselmoottoriöljyä!
Onkos joku ajellut teboilin litkuilla ja mitkä on kokemukset? Raskaassa kalustossa on käytössä lähipiirissä niin kaivinkoneiden turbodieselissä kuin kuorma -autoissa. Jos tuo öljy kelpaa ammattikäyttöön "suuriin" koneisiin niin kai se yhden 200D:n tehomyllyn voitelee vai onko toisenlaisia mielipiteitä?
Sen ainakin huomasin että RF 0w40 on vähän turhan ohutta, venttiilinnostajat tuntuu "rallattavan" kun kuumalla moottorillä kierrättää kiihdytyksissä lähelle "rajoitinta". Liekkö sitten öljystä kiinni vai mistä mutta mutu se on viskositeetin vika... Niin, tiedän että RF 5w50 on jees öljy näihin myllyihin mutta kun tuo tebiksen öljy on halvempaa ja sentään "oikeeta" dieselmoottoriöljyä!
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Työkoneet
Sitä työkoneitten isot dieselit kiertää aivan eri lukemissa kuin kierroskone Mercedeksen henkilöauton nokalla. Työkoneissa käytetäänkin usein teismitä yksiasteöljyjä tms.
Eli käyttötarkoitus on ihan toinen ja öljyn tarve erilainen.
Ajoin just 11000 km Mobil Ykkösillä (0W40 vai mikäs se on) eikä edes taso laskenut mittatikussa. Nyt kokeilen Esson Ultronia olikos se 5W40.
Nykypäivänä ei sellaista olekaan kuin "oikea dieselmoottoriöljy".
Henkka
ex-öljymyyjä
Eli käyttötarkoitus on ihan toinen ja öljyn tarve erilainen.
Ajoin just 11000 km Mobil Ykkösillä (0W40 vai mikäs se on) eikä edes taso laskenut mittatikussa. Nyt kokeilen Esson Ultronia olikos se 5W40.
Nykypäivänä ei sellaista olekaan kuin "oikea dieselmoottoriöljy".
Henkka
ex-öljymyyjä
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
tarkennusta..
Joo ei mitään yksiasteöljyä tietenkään saa laittaa
Tuo diamond diesel 5w40 on ihan järkevän hintaista ja sitä saa joka "narikasta" ja halpahallista. Synteettisenä öljynä varmaan ihan pätevää rasvaa.
Kyllä näissä kevyissä kuorkeissä 10w40 synteettisiä käytetään, sama öljy käy kyllä vanhempaan ha dieseliinkin.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4408

Kyllä näissä kevyissä kuorkeissä 10w40 synteettisiä käytetään, sama öljy käy kyllä vanhempaan ha dieseliinkin.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4408
luultavasti ihan hyvä öljy
tuo Teboilin 5w40. Omalla 124-koppaisella turbodieselillä olen ajanut viimeiset 200 tuhatta kyseisellä öljyllä.
Öljynkulutus on ollut n. 0,5 litraa kymppitonnille.
Sitä pari vuotta sitten ostin 200 litran tynnyrin eikä ole enää paljon jäljellä.
Öljynkulutus on ollut n. 0,5 litraa kymppitonnille.
Sitä pari vuotta sitten ostin 200 litran tynnyrin eikä ole enää paljon jäljellä.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Fusch
Hovimekaanikkoni käyttää tynnyristä suollettavaa 5W-40 Fuschin öljyä. Täytyy sanoa, että kyllä se paremmin pelittää W124 300 D -88 -koneessa paremmin kuin tuo 'kaikkien öljyjen äiti' RF.
Eipä öljytikussa taso ole tippunut viimeisten 6 tkm aikana.
Eipä öljytikussa taso ole tippunut viimeisten 6 tkm aikana.
ostin..
teboilin diamond dieseliä 5w40 10 litraa, olihan tuollakin hintaa 6.5e litra! Tonnin kun vielä puottelee niin sitten voikin laittaa "tepikset" koneeseen ja katsoa pysyykö sisällä vai ruikkiiko tiivisteiden välistä pihalle...
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Re: Fusch
Fuschi (fusch?) onkin uusi tuttavuus meikäläiselle.Andy kirjoitti:Hovimekaanikkoni käyttää tynnyristä suollettavaa 5W-40 Fuschin öljyä. Täytyy sanoa, että kyllä se paremmin pelittää W124 300 D -88 -koneessa paremmin kuin tuo 'kaikkien öljyjen äiti' RF.
Eipä öljytikussa taso ole tippunut viimeisten 6 tkm aikana.
Pakko oli vaan saivarrella että Mobil 1 Rally Formula (jos tuota RF:llä tarkoitit) EI OLE Mobilin premium-tuote vaikka perkeleen hyvää tavaraa onkin, vaan pelkkä Mobil 1 on se "top of the line" ja kaikkien öljyjen äiti.
RF:ää saa yleensä aika tavalla halvemmalla vaikka taisi se Ultroniin verraten olla vielä yli 50% arvokkaampaa.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Dieselin parhaat öljyt
Parhaat öljyt vanhoille dieseleillemme ovat raskaankaluston täyssynteettiset öljyt eli esim Teboil Super HPD 5W-40 tai Mobil Delvac 5W-40. Mobilin mainostetut henkilöautolitkut on tehty bensa-autoille ja niiden ominaisuudet eivät ole dieseleille sopivat. Toki niilläkin toimii, mutta parempia on. Mielipiteeni tukena on kahden vanhan Mersu-mekaanikon painava sana ja seuraava API luokitusvertailu (vertailussa Mobil 0W-40 ja Teboil Super HPD):
_______________________________________
API dieselmoottoriluokitukset:
CC Käyttö on tyypillistä kevyesti ahdetuille ja ahtamattomille dieselmoottoreille, jotka toimivat keski-raskaissa olosuhteissa.
CD Käyttö on tyypillistä ahdetuille dieselmoottoreille, jotka toimivat suurilla nopeuksilla ja suurilla tehoilla ja vaativat öljyltä erittäin hyvää kulumisen- ja karstoittumisenestokykyä.
CE Käyttö on tyypillistä voimakkaasti ahdetuille ja erittäin raskaasti kuormitetuille dieselmoottoreille.
CF Esikammiodieselmottoreille tarkoitettu luokitus, joka on edelleen käytössä kevyessä dieselkalustossa.
CF-4 CE:n korvaava parannettu luokitus.
CF-2 Muuten sama kuin edellä, mutta kaksitahtidieseleille.
CG-4 Amerikkalaisille raskaan kaluston dieseleille tarkoitettu luokka.
CH-4 Uusin raskaan kaluston luokitus vuoden 1998 päästöstandardit täyttäville öljyille, jotka on tarkoitettu rikittömällä tai vähärikkisellä polttoaineella toimiviin dieselmoottoreihin.
_______________________________
Mobilin 0W-40:llä on ainoastaan CF luokka. Esim Super HPD: llä on kaikki luokitukset siitä ylöspäin, alkaen CF-4:stä. Eli kun Mobilin diesel-luokat loppuu, niin muilla ne alkaa (eli esim nämä kaksi öljyä, jotka mainitsin).
Raskaankaluston öljyillä (täyssynteettisillä) ajellaan nykyisin jopa 100 000 km öljynvaihtoväleillä, joten tavara on todella laadukasta. Öljyasioissa ei kannata uskoa markkinamiestä. Öljyjen luokitukset lukevat purkkien kyljissä.
Niistä kierroluvuista ei kannata välittää. Ratkaiseva asia on moottorissa syntyvät paineet ja epäpuhtaudet. Näihin eivät bensavehkeiden litkut pysty vastaamaan kuten dieseleille tehdyt kunnon tavarat.
_______________________________________
API dieselmoottoriluokitukset:
CC Käyttö on tyypillistä kevyesti ahdetuille ja ahtamattomille dieselmoottoreille, jotka toimivat keski-raskaissa olosuhteissa.
CD Käyttö on tyypillistä ahdetuille dieselmoottoreille, jotka toimivat suurilla nopeuksilla ja suurilla tehoilla ja vaativat öljyltä erittäin hyvää kulumisen- ja karstoittumisenestokykyä.
CE Käyttö on tyypillistä voimakkaasti ahdetuille ja erittäin raskaasti kuormitetuille dieselmoottoreille.
CF Esikammiodieselmottoreille tarkoitettu luokitus, joka on edelleen käytössä kevyessä dieselkalustossa.
CF-4 CE:n korvaava parannettu luokitus.
CF-2 Muuten sama kuin edellä, mutta kaksitahtidieseleille.
CG-4 Amerikkalaisille raskaan kaluston dieseleille tarkoitettu luokka.
CH-4 Uusin raskaan kaluston luokitus vuoden 1998 päästöstandardit täyttäville öljyille, jotka on tarkoitettu rikittömällä tai vähärikkisellä polttoaineella toimiviin dieselmoottoreihin.
_______________________________
Mobilin 0W-40:llä on ainoastaan CF luokka. Esim Super HPD: llä on kaikki luokitukset siitä ylöspäin, alkaen CF-4:stä. Eli kun Mobilin diesel-luokat loppuu, niin muilla ne alkaa (eli esim nämä kaksi öljyä, jotka mainitsin).
Raskaankaluston öljyillä (täyssynteettisillä) ajellaan nykyisin jopa 100 000 km öljynvaihtoväleillä, joten tavara on todella laadukasta. Öljyasioissa ei kannata uskoa markkinamiestä. Öljyjen luokitukset lukevat purkkien kyljissä.
Niistä kierroluvuista ei kannata välittää. Ratkaiseva asia on moottorissa syntyvät paineet ja epäpuhtaudet. Näihin eivät bensavehkeiden litkut pysty vastaamaan kuten dieseleille tehdyt kunnon tavarat.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
DELVAC
[quote="Kaizu"]Mitäs mieltä Mobil Delvac 1:stä... Sitä laitoin viimeksi, joten vielä ei ole omakohtaista kokemusta kuin 2000km:ltä[/quote]
Minä ajelin mun jenkkidiiselillä 6,2 v8 mobilin delvacilla, ja hyvin pelasi, kolme vuotta 40tkm/vuodessa.. ei ongelmia.
Tiedän tyypin joka ajaa vw 1,6 dsl : llä ja laittaa aina mobilin delvacit sisään, on varmaan niin ajanut jo 300tkm, ja kymmenen vuotta.
Itselläni oli aiemmin MB 300D W123 automatic, ajelin delvacilla. Ei ongelmia.. kilometrejä kerkesi varmaan tulla joku 50tkm..
Nyt kyllä laitan 280sehen mobilin ykköstä.. olosuhteet erilaiset kuin dieselissä.. kierrokset nousevat usein tonne 6000 paikkeille ja nopeudet kasvaa.. mobil voitelee oikein..
Minä ajelin mun jenkkidiiselillä 6,2 v8 mobilin delvacilla, ja hyvin pelasi, kolme vuotta 40tkm/vuodessa.. ei ongelmia.
Tiedän tyypin joka ajaa vw 1,6 dsl : llä ja laittaa aina mobilin delvacit sisään, on varmaan niin ajanut jo 300tkm, ja kymmenen vuotta.
Itselläni oli aiemmin MB 300D W123 automatic, ajelin delvacilla. Ei ongelmia.. kilometrejä kerkesi varmaan tulla joku 50tkm..
Nyt kyllä laitan 280sehen mobilin ykköstä.. olosuhteet erilaiset kuin dieselissä.. kierrokset nousevat usein tonne 6000 paikkeille ja nopeudet kasvaa.. mobil voitelee oikein..

MB 220 D "Väykky" -96
Aiemmin:
W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
Aiemmin:
W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
Re: Dieselin parhaat öljyt
EI muuten ole tuo super hpd, ainakaan vapaastihengittävälle MB 613&W123 300D:n koneille hyvää. Kyseinen öljy tuhkaantuu, ja kiillottaa sylinterinseinämät, joka tekee ohivuotoa. Omakohtaisia kokemuksia on sen verran että 613:nen jouduttiin hoonuuttamaan kyseisen kiillottumisen vuoksi, samalla moottorin purkanut asentaja käski välttämään turbomoottorille tarkoitettuja öljyjä...Teboilin Powerilla on kulkenut kaikki mersut tähän asti, ja hyvin pelaa. Teboilin öljypuolen edustaja myönsi itsekkin että tuo shpd ei ole tarkoitettu vapaastiläähättäviin, sylintereiden kiillottumisesta kuultuaan sanoi olevan tuolle öljylle tyypillistä, ja neuvoi vaihtamaan poweriin...Et ei tässä nyt sen kummempaa, sanoin vaan ettei muut tekis samaa vibaaJanne kirjoitti:Parhaat öljyt vanhoille dieseleillemme ovat raskaankaluston täyssynteettiset öljyt eli esim Teboil Super HPD 5W-40 tai Mobil Delvac 5W-40.

MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
????
613? Mikä moottori se sellainen on?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: ????
Aivan niin, anteeksi, sekoitin tuohon OM61x-moottoriperheeseen.Mihaline kirjoitti:5.7l suorakutonen oli sisällä, korin tyyppi on 613 (matkailuauto)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kävin just vaihdattaan öljyt ja suosittelivat Shell Rimula Ultra 10w-40 ja sitä laitettiin. Onko kellään kokemusta? On nimenomaan synteettinen raskaankalustonöljy ja sitä suosittelivat ( Shellin tuotteista ku ei niillä oo muuta), ku kysyin että mitä kannattaa laittaa. Jos joku on sitä mieltä, et se on peestä ni laitetaan ens kerralla jotain muuta. Hintakin oli kohdallaan: 3.23€ litra.
190D -86
Täyssynteettinen moottoriöljy, vallan hyvin käy kyseiseen moottoriisi.PaHa kirjoitti:Mitenkäs nyt on sopiiko tuo Teboil HPD 5W-40 mersun turbo diesel koneisiin vai ei?
Olisin tuollaista ostamassa isomman erän itselleni. Autona: E290DT.
On aivan turha maksaa tupla-tai kolminkertaista hintaa esim. 5W-50
äärimmäisiin olosuhteisiin tarkoitetuista öljysitä, kun tälläkin tulee vallan hyvin toimeen ja voitelu/pintapaineenkesto + muut ominaisuudet täyttyy meillä Suomen olosuhteissa.
Ps.
Olikohan kirjoituksessasi virhe, tiettävästi Teboilin HPD 5W-50 saa Super-versiona. Oli miten oli, mutta 5W-40 kuuluu alaviskositeettinsa perusteella täyssynteettisten luokkaan.
Eikös Delvac ole joku eleisöljy esim traktori:hydrauliikka/peräoljy/märkälevyjarruöljy /moottoriöljy samassa purkissa?
Minusta parempi käyttää pelkästään moottoriin tarkoitettuja öljyjä vaikka kyllä maatalous käytössä moottorissa kesti moiset litkut ihan hyvin.
Hpd on ihan jees ja hintakin taitaa 20litran kannulla asettua jees.
Minusta parempi käyttää pelkästään moottoriin tarkoitettuja öljyjä vaikka kyllä maatalous käytössä moottorissa kesti moiset litkut ihan hyvin.
Hpd on ihan jees ja hintakin taitaa 20litran kannulla asettua jees.
Minulla on sellainen käsitys, että katalysaattorit voivat tukkeutua jostain
niistä kulumisenestoaineista, joita ennen vanhaan käytettiin. Lisäksi
kuvittelen, että kulumisenestolisäaineiden pitoisuuksille on normeissa
ylärajat ja että dieselautoon tarkoitetuille öljyille sallittaisiin enemmän
tiettyjä yhdisteitä kuin bensiinimoottorille.
Johtuen ympäristösyistä tai tekniikan kehittymisestä (katalysaattorit), voisi
kai olla mahdollista, että vanhan normin mukaiset öljyt ovat parempia kuin
uuden normin mukaiset.
Olen käyttänyt 300 turbodieselissä Mobil 0W-40:a, joka on CF-luokiteltu
öljy. Olisiko sitten uudemman luokituksen mukainen CF-4 parempaa vai
huonompaa? Pitäisi varmaankin perehtyä uudempaan normiin ja ottaa
selvää asiasta. Joka tapauksessa voisin harkita muita kuin Mobilin öljyjä,
jottei rahat mene amerikkalaisille eikä ainakaan Exxon-Mobilille.
niistä kulumisenestoaineista, joita ennen vanhaan käytettiin. Lisäksi
kuvittelen, että kulumisenestolisäaineiden pitoisuuksille on normeissa
ylärajat ja että dieselautoon tarkoitetuille öljyille sallittaisiin enemmän
tiettyjä yhdisteitä kuin bensiinimoottorille.
Johtuen ympäristösyistä tai tekniikan kehittymisestä (katalysaattorit), voisi
kai olla mahdollista, että vanhan normin mukaiset öljyt ovat parempia kuin
uuden normin mukaiset.
Olen käyttänyt 300 turbodieselissä Mobil 0W-40:a, joka on CF-luokiteltu
öljy. Olisiko sitten uudemman luokituksen mukainen CF-4 parempaa vai
huonompaa? Pitäisi varmaankin perehtyä uudempaan normiin ja ottaa
selvää asiasta. Joka tapauksessa voisin harkita muita kuin Mobilin öljyjä,
jottei rahat mene amerikkalaisille eikä ainakaan Exxon-Mobilille.
jep!
HPD kyllä.Mutta minusta kun itse käytämme tuota kurma-autoissa niin olen ainakin huomannut sen olevan paksumpaa kun kaadat kannusta lisuuta.
Isoissa moottoreissa on suuremmat pumput ja isot öljy kanavat.
Ja yleinen kanta on että kuorma-autot kulkee aina ja ovat lämmityksissä henkilö autoja paremmin.
Oisko kuitenkin niin että esim.diamond tulis paremmin purkista ulos kuin jopa power öljyt.
Ja jokainenhan kaataa sinne koneeseensa mitä haluaa.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4432
HPD kyllä.Mutta minusta kun itse käytämme tuota kurma-autoissa niin olen ainakin huomannut sen olevan paksumpaa kun kaadat kannusta lisuuta.
Isoissa moottoreissa on suuremmat pumput ja isot öljy kanavat.
Ja yleinen kanta on että kuorma-autot kulkee aina ja ovat lämmityksissä henkilö autoja paremmin.
Oisko kuitenkin niin että esim.diamond tulis paremmin purkista ulos kuin jopa power öljyt.
Ja jokainenhan kaataa sinne koneeseensa mitä haluaa.

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4354;4432
delvac on mobilin dieselmoottoreille tarkoitettujen öljyjen "perusnimi", sitä löytyy mineraalina ja täys synteettisenä, jo mineraali delvac hakkaa ominaisuuksiiltaan oikeastaan kaikki market öljyt diesel käytössä, jos vain sopii viskositeetti käyttölämpötilaan...atlas kirjoitti:Eikös Delvac ole joku eleisöljy esim traktori:hydrauliikka/peräoljy/märkälevyjarruöljy /moottoriöljy samassa purkissa?
Minusta parempi käyttää pelkästään moottoriin tarkoitettuja öljyjä vaikka kyllä maatalous käytössä moottorissa kesti moiset litkut ihan hyvin.
Hpd on ihan jees ja hintakin taitaa 20litran kannulla asettua jees.
ne universal öljyt on sitten niitä "monikäyttö" öljyjä, jotka käyvät myös hydrauliikkaan, perään jne. välttävästi, ei ne huonoja ole nekään, mutta eivät parhaita mahdollisia, kun on pitänyt eri vaatimusten ominaisuuksia yhdistää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
en ole tuohon hpd öljyyn tutustunut, eikä siis ole siitä kokemusta... mutta luokitusten peruusteella on varmaan hyvää öljyä.atlas kirjoitti:Napa,kun taidat olla tekemisissä kuin minäkin raskasdiiselien parissa niin mitäs mieltä sinä olet tuosta hpd käytöstä.Ja mitä sinä käytät?
omissa autoissa (ducato 2.5 tdi, rellu laguna 1.6 ja mb 300E) tulee käytettyä shellin helix 5w-40 öljyä, kun sitä on "tynnyrikaupalla" työmaalla

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Eipä ole kovin suuria eroja tullut huomattua Valvolinen Durablend 10W-40, Shell Helix 5W-40 tai Biltema 5W-40 öljyjen välillä, kaikki täyssynteettisiä. Bilteman öljyillä käy kylmänä kaikista nätimmin. Kyseessä vapaastihengittävä 589tkm ajettu OM602.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
vähän samoilla linjoilla oon, kun toi ThaBandit^. sen verran panostan, että täyssynteettiset laitan sisään ja melkein parikyt tuhatta painelen niillä meneen. sillon joskus, kun noi mersut on tullu tehtaalta pihalle on parhaatkin öljyt ollu surkeempia, kun motonetin, taikka biilteman synteettiset. eli luulisin, että ne toimii hienosti noilla halvemmillakin nykyisillä öljyillä.
sitä öljyä ostan, mikä sopii dieseliin, on synteettistä ja on luokituksiltaan kohtalaista. mitään erityis vaatimuksia en öljyiltä tartte, kun ei toi mottikaan tartte. pitkään menin nesteen "diesel" öljyllä. en muista oliko se edes synteettistä, mutta kun sitä sai niin halvalla moneen öljynvaihtoon riittävän määrän. se nyt ei ollut ihan parhaasta päästä, talvella vähän turhan jäykkää. kulki se auto silläkin.
offtopikkina pistän viälä tälläsen pienen jutun, mikä tuli mieleen tässä, nyt kun öljyistä kerran puhutaan. muistan, kun eno joskus kertoi, että kun ne oli nuoria talvella oli vielä pakkasta. öljyt oli niin surkeita, ettei ne edes virrannut enään kovemmissa pakkasissa kunnolla, vaan oli, melkein kun vaseliinia. diiseli mersulla ei ollu toivookaan lähtee niistä pakkasista käyntiin omin voimin, mutta merus oli kuitenkin niin "hyvä", että lähti hinaamalla käyntiin. sitten kysyin, että eikö se voitelu sitten koskaan pettäny, niin vastauksena tuli, että ei se mersussa pettäny. aina kun lähti käyntiin niin ei ollu paljon väliä oliko öljyt kohmeessa. aina ne kuulemma toimi. jonkun volkkarin koneen ne oli tolla tavalla särkeny.
sitä öljyä ostan, mikä sopii dieseliin, on synteettistä ja on luokituksiltaan kohtalaista. mitään erityis vaatimuksia en öljyiltä tartte, kun ei toi mottikaan tartte. pitkään menin nesteen "diesel" öljyllä. en muista oliko se edes synteettistä, mutta kun sitä sai niin halvalla moneen öljynvaihtoon riittävän määrän. se nyt ei ollut ihan parhaasta päästä, talvella vähän turhan jäykkää. kulki se auto silläkin.
offtopikkina pistän viälä tälläsen pienen jutun, mikä tuli mieleen tässä, nyt kun öljyistä kerran puhutaan. muistan, kun eno joskus kertoi, että kun ne oli nuoria talvella oli vielä pakkasta. öljyt oli niin surkeita, ettei ne edes virrannut enään kovemmissa pakkasissa kunnolla, vaan oli, melkein kun vaseliinia. diiseli mersulla ei ollu toivookaan lähtee niistä pakkasista käyntiin omin voimin, mutta merus oli kuitenkin niin "hyvä", että lähti hinaamalla käyntiin. sitten kysyin, että eikö se voitelu sitten koskaan pettäny, niin vastauksena tuli, että ei se mersussa pettäny. aina kun lähti käyntiin niin ei ollu paljon väliä oliko öljyt kohmeessa. aina ne kuulemma toimi. jonkun volkkarin koneen ne oli tolla tavalla särkeny.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Nyky turbot esim.w124:een verrattuna ovat herkempiä reagoimaan ja oljyn saanti ois tärkeää ja kun käytän raskaissa koneissa HPD :tä on se kylmänä aika jäykkää mutta jos auto on lohkarissa niin notkeaahan se on.
Tässä taitaa vaan nyt olla vaakakupissa tuo hinta/litra.
Suosittelen esim.Tboilin diamond.Meillä käytetään sitä työ hiacessa ja kilometrejä on jo noin 700000 ja alkuperä kunnossa moottori ,turbo pumput,kaikki joten jostain se kertoo.Vm-98.
Kuitenkin öljyn tekemä lovi on pienimmästä päästä joka rahapussiin tulee.
Veljelläni muuten valmeteissa oli sellasta että yks turbo meni ja syyksi annettiin että nyky turbo reagoi nopeasti ja ilman putsari kun lähtee ahistamaan niin se syö turbon laakerit päittäin.
Tässä taitaa vaan nyt olla vaakakupissa tuo hinta/litra.
Suosittelen esim.Tboilin diamond.Meillä käytetään sitä työ hiacessa ja kilometrejä on jo noin 700000 ja alkuperä kunnossa moottori ,turbo pumput,kaikki joten jostain se kertoo.Vm-98.
Kuitenkin öljyn tekemä lovi on pienimmästä päästä joka rahapussiin tulee.
Veljelläni muuten valmeteissa oli sellasta että yks turbo meni ja syyksi annettiin että nyky turbo reagoi nopeasti ja ilman putsari kun lähtee ahistamaan niin se syö turbon laakerit päittäin.
Tällainen kannu tallissa eka öljynvaihtoväli menossa lankku 300 dt:ssä. Ikinä ennen en oo alle 7l / 100 km päässy välillä etelä - kainuu tällä vehkeellä eikä varsinkaan talvella. Takana kuitenkin reilusti yli 100t km 4vuotta ja kaikki tankkaukset sekä kilometrit tallessa. Ennen oli mopilin 5 W50. Ei taija tulla enää mopilia vaikka sillä on menty eri kulkineilla lähemmäs milli mukaan lukien ex lankku. Näyttäisi sille että öljynkulutus on tällä Tepskan öljyllä on niin vähäinen ettei 7t km välillä edes huomaa mittatikustaPaHa kirjoitti:Epäselvyyksien välttämiseksi tarkennan hieman: Teboil Super HPD 5W-40
[ http://www.villenrengasjakone.fi/teboil-voiteluaineet/components/com_virtuemart/shop_image/product/SUPER_HPD_SAE_5W_4af06502f1174.jpg ]

Joo tiedän että moni ihmettelee tuota 7t vaihoväliä. Sille on selkeä peruste. Ajan noin 12km työma-ajoa ja se jos mikä asettaa öljyvoitelun toiminnan tiukoille. Vettä kerääntyy jne. mopililla oli sama vaihtoväli. Ainoastaan voortissa oli 10t vaihtoväli kun matkatkin oli pitemiä silloin.