huono kylmästartti ja lämpömittari tapissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
spot_monkey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 12.05.2008 08:45

huono kylmästartti ja lämpömittari tapissa

Viesti Kirjoittaja spot_monkey »

Tuli eilen hankittua 190D 2-litrasella dieselillä ja tänään aamulla kylmästartatessa lähti tosi lonksuen käyntiin ei meinannu ilman lisäkaasua pysyä ollenkaan käynnissä. Aikani autettua polkimella alkoi tasaantua käynti. Lämpömittari löi tappiin startissa ja palasi normaalille tasolle vasta startatessa uudelleen. Ihmettelin eilen myös sitä että öljynpainemittari on lähes koko ajan kolmosessa, laskee toki kun jättää toviksi tyhjäkäynnille.

Voisiko tämä oireilla tiivistevuodosta - kannnentiiviste esim? Mitä muuta olisi syytä epäillä (paitsi autokauppiasta, prkl...)

Kiitos jo etukäteen ;)

T
spot_monkey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 12.05.2008 08:45

vuosimalli on -84

Viesti Kirjoittaja spot_monkey »

Ja tosiaan vm. -84 on auto.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

JOs lämpömittarin johto on huonosti kiinni joko mittaritaulun takaa (todennäköisimmin) tai mitta-anturassa, näyttää lämpömittari liian korkeita lukemia. Jos on johto on kokonaan irti (ei saa kosketusta), niin lämpömittari näyttää maksimia. KOskapa sulla välillä putoaa normaalilukemiin, niin mitään ei koneessa ole rikki - johto on vain huonosti kiinni. Kokeilepa lyödä kojelaudan päälle mittarin kohdalle - josko putoaa viisari näyttämään oikeita lämpölukemia, niin ei tarvitse konepeltiäkään avata korjataksesi asian mittaritaulun takaa kädellä kurootellen...

Öljynpaine näyttää kierroksia nostettaessa hiukankin tyhjäkäynniltä ylös mersuissa aina maksimia (kolmosta), jos auto on lähes vähääkään kunnossa. Tyhjäkäynnillä saattaa pudota ykköseen, jos on ohuet, kuumat öljyt. Eili auto on kunnossa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
spot_monkey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 12.05.2008 08:45

Viesti Kirjoittaja spot_monkey »

Kiitos vinkistä, näin toivon itsekin... mutta mistä mahtaa johtua kylmänä huono startti? Oisko hehkuvikaa? Tänä aamuna (ulkona n. 18 lämmintä) löin tulille ja tosiaan tuskin oli kaikki pytyt mukana, hirviä kolina ja kun kaasulla auttoi niin kyllä se siitä heräsi pikkuhiljaa...

Tuskin tuo normaalia on?

T :?
spot_monkey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 12.05.2008 08:45

Viesti Kirjoittaja spot_monkey »

Sen verran updeittia tilanteeseen vielä, että...

- öljynpaineet tosiaan näyttää erittäin hyvältä mittarin mukaan
- auto oli eilen katsastuksessa ja sai kiitettävät pakokaasuarvot (eikö kansi-/tiivistevika vaikuttaisi arvoihin melkoisesti?)
- jäähdyttäjän paisuntasäiliössä oli vain 1/3 tavaraa (ehkä tämä aiheutti lämpömittarin sekoilun?), ei ole tietoa onko nesteet kadonnu jonnekin kun auto on mulla ollut vasta päivän, letkussa näky olevan jeesusteipilla paikattu reikä - ehkä sieltä on vuotanut?

Hehkut alkaa olemaan päällimmäisenä epäilyn kohteena, mutta onko näissä vanhemmissa (-84) sitä hehkuvian tunnistussysteemiä (hehkuvalo syttyy palamaan startin jälkeen itsestään)? Valo ei nimittäin syty startin jälkeen...

Auttakee, pliis jos löytyy kokemusta/tietoa - potuttaa vähän, tais tulla ostettua ongelmia kasa, vaikka hienohan tuo peli on päällisin puolin, suorastaan komia
:D

T
spot_monkey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 12.05.2008 08:45

Viesti Kirjoittaja spot_monkey »

Anybody? :(
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Hehkuthan ovat selkeästi kulutustavaraa. Käytä jollakin dieselkorjaamolla, jos et itse saa todettua. Suuttimetkin ovat kulutustavaraa - autosi ei talvella enää lähde käyntiin, jos pari hehkua on pimeänä tai suuttimet pielessä.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
spot_monkey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 12.05.2008 08:45

Viesti Kirjoittaja spot_monkey »

Niinhän ne juu on, eikä siinä mitään kyllä hehkuremppaan aina kannattaa ruveta. Mietin vaan että jos on isompaa tulollaan, niin alkaa kyllä kyrsiä kun liikkeestä myytiin "toimiva huippupeli"... vaikka vanha onkin.

Tietäs vaan onko tämän ikäsissä sitä hehkuvian tunnistusta - nyt tosiaan hehkun merkkivalo ei syty jälkeenpäin ilmottamaan hehkuviasta. Huomenna suuntaan huollon pakeille, jos löytyis diagnoosi.

Saa silti kommentoida jos on kokemusta vastaavasta ;)

T
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Helppohan ne hehkut on mitata itsekin, joko releen päästä tai suoraan hehkun kannasta.->hakutoimintoa hyödyntäen löytyy aiheesta tekstiä

Lämpömittari saattaa juu olla sellainen hakkaamalla toimiva malli. Eli kannattaa tosiaan kokeilla lyödä läpsähyttää siihen mittaritaulun poskelle, jos/kun sekoilee seuraavan kerran. Jos viisari ptoaa normaaliin niin vika on mittarin päässä.
Kaupungilla kun seurailee, ja juttuja kuuntelee, niin mersun mittarin paukuttajia on paljon.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Onko pumppu naftasta märkä siitä kohtaa mistä syöttöputket lähtee? Siellä on pienet O-renkaat jotka alkavat ajan mittaan vuotaa ja voivat aiheuttaa myös noita käynnistysongelmia
spot_monkey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 12.05.2008 08:45

Viesti Kirjoittaja spot_monkey »

Ei o märkä pumppu. Kävin huollossa kyselemässä, mutta eivät osanneet sanoa mitään ilman tarkempaa tutkimista. Aikojakaan ei ollut lähipäiville tarjolla mut varasin varmuudeks 3 viikon päähän. Nyt ihmetellään taas...

T
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Oletkos tarkistanut hehkureleessä olevan sulakkeen kunnon? Hehkurelehän löytyy siitä kuskin puolelta etulokasuojasta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Toimiiko hehkun merkkivalo kuitenkin, eli palaa hehkutettaessa ja virtalukon 2-asennossa? Kyllä niissä on se palaneen hehkun varoitussysteemi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

hehkut

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Itelläni ei ainakaan palanu vaikka oli kaksi hehkua palanu... :shock:
Hehkut on helppo mitata kuskin puolen lokasuojassa olevasta liittimestä josta voi mitata jokaisen hehkun erikseen... Kiitokset vailä manulle avusta ja neuvoista omani kohdalla!!!
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Vastaa Viestiin