Perä ääntää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

dealer kirjoitti:Siinäpä se Mobil HD-A 85W90 öljyn hinta vaihtelee 4-6 euron välillä ostopaikasta riippuen.
Käy kaikkiin W201-124-202-210 mersuihin paitsi vanhempiin joissa luistonesto ei toimi ABSin kautta.
Tekee sitä öljyä toki muutkin kuin Mobil.
Lukkoperiin taisi olla oma öljy,mutta niitä on niin harvoin etten muista mikä.
Muuten, etl, ei se Mobil öljy ole "alkuperäisosa", vaikka sen Veholta ostaa. Heillä löytynee litran pullossa (ja mersun merkillä varustetussa sellaisessa) peräöljyä, jonka hinta taitaa olla eri luokkaa.
No joo, eihän se alkuperäistä ole :oops: mutta kuitenkin mersun hyväksymää, alkuperäisen veroista :wink: Ja jos oikeen nu**itaan niin alkuperäistä on vain se öljy mikä oli autossa tehtaalta lähdettäessä joskus 19 vuotta sitten :D Sen jälkeen sitä ei oltu vaihdettu, oli meinaan semmosta tervaa, tyhjennystulpassakin oli semmonen puolen millin kerros...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan, kyllä Mobilin öljy on varmasti hyvä MB perään,ei siinä mitään.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

dealer kirjoitti: Tekee sitä öljyä toki muutkin kuin Mobil.
Minkäs muun merkkisenä sitä 85w-90A:ta löytyy?
En oo muilla kuin Mobililla tota nähnyt olevan.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kyllä tota Mobilin 85 W 90 voi Mersun omaksi peräöljyksi mielestäni sanoa. Ainakin W123:ssa on uutena käytetty nimenomaan Mobilin peräöljyä.
etl kirjoitti: Piti vaan olla oma kannu mukana, kun niillä ei oo muuta kun hanassa.
Mulla kävi muuten Vehon myyjä seinän takana pumppaamassa tynnyristä öljyt tyhjään lasinpesunestepulloon, kun kävin hakemassa tota 4,35 euron öljyä.
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Taitaa tuo perän ääntäminen olla ongelmana melkein jokaisessa enemmän ajetussa W201:ssä ja 124:ssa. Kävin joulun aikaan Brysselissä, siellä oli takseina paljon vanhoja 124-korisia nakuttajia. Taksilla tuli jonkun verran ajeltua ja kaikissa (ainakin 5 havaintoa) perä piti jonkinlaista ujellusta sekä kolinaa. Eräässä yksilössä, jolla oli ajettu 500tkm (1,5 milj.?) laatikon synkronointi oli luultavasti täysin kateissa; vaihdetta vaihtaessa kuului aina, poikkeuksetta todella ikävän kuuloinen kolahdus. Oikein sydäntä raastoi :?

Omassa yksilössä olen myös huomannut samoja peräpään oireita, mittarin mukaan sillä on kuitenkin vasta 230 tkm ajettu. Myös 2. vaihteen synkronointi on hiukan pettänyt... Liekö sitten mittaria ruuvailtu...? :?

Offtopic: Huomasin myös kaikissa takseissa hienosti pomppivan nopeusmittarin sekä useimmissa laiskasti kelautuvan kartanlukijan turvavyön. "Tyyppivikoja" ?
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

G280E kirjoitti:Kaveri arpoi liian pitkään,haistelen ettei tainnu tietää mistä oli kyse...Mulle sanottiin kans mersulla öljyn hinnaksi jotain toista lompakkoa/litra,mutta tarvikkeessa se oli kuta kuinkin normi öljyn hintaista...kyllä se a pitää sieltä löytyä.käsittääkseni sitä ei tee muut ku mobil.
Olit G280E aivan oikeassa. Soitin Pitäjänmäen Vehoon ja kysyin mitä öljyä perään kuuluu ja vastaukseksi tuli hyvin pian että Mobilin 85W-90A. Ja hinta juuri se 4 euroa ja rapiat. Olarin Veho ei siis tiennyt mistä puhui.

Perään menee manuskan mukaan 1,3 litraa. Täytetäänkö perä niin täyteen että öljyä alkaa valua täyttöaukosta ulos, vai jätetäänkö vajaaksi? Jos jätetään niin paljonko?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

kyllä minä olen ainakin täyttänyt aina täyttöaukon tasalle.
yleensä niin että alkaa jo vähän valumaan ulospäin.
sitten voi ajaa muutaman kilsan ja tehdä jälkitarkistuksen (odottaa tietty hetken että öljy "tasaantuu".
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17268
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jani; esim. Total tekee mersun luokitukset täyttävää peräöljyä, tyyppi ei ole juuri samoilla numeroilla mutta tarvittavat lisäaineet on.
Kyllä ne mersun perät tahtovat ulista - en ota kantaa siihen että johtuuko se valmistajasta vai käyttäjästä.
Peräöljyä laitetaan niin paljon kuin mahtuu. Jälkitarkastus lyhyen ajon jälkeen ei ole tarpeen.
Kun vaihtaa öljyt, kannattaa samalla puhaltaa paineilmalla huohotin auki.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Leka kirjoitti:Kyllä tota Mobilin 85 W 90 voi Mersun omaksi peräöljyksi mielestäni sanoa. Ainakin W123:ssa on uutena käytetty nimenomaan Mobilin peräöljyä.
etl kirjoitti: Piti vaan olla oma kannu mukana, kun niillä ei oo muuta kun hanassa.
Mulla kävi muuten Vehon myyjä seinän takana pumppaamassa tynnyristä öljyt tyhjään lasinpesunestepulloon, kun kävin hakemassa tota 4,35 euron öljyä.
Niin ne oli Raision vehossakin ennen tehneet, mutta nykyään siillä ei ole enää lasinpesunesteet litran pulloissa vaan tynnyrissä, tai jotenki sillee se myyjä selitti...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Shell spirax MB. On myös samaa "mersun omaa peräöljyä". :wink:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Tässä säikeessä on puhuttu paljon Mersun "omasta" öljystä.

Kait se sentään taitaa olla niin, että Mersu ei tee mitään öljyjä - voinee kyllä antaa öljynvalmistajille toivomuksia niiden ominaisuuksien suhteen.

Todennäköisesti useimmilla suurilla öljyjalosteíden valmistajilla on Mersun vaatimukset täyttäviä tuotteita, ja jos Mersu on tehnyt diilin jonkun valmistajan kanssa siitä, että tätä öljyä myydään Mersun tuotemerkillä, ei tee jotakin toista vastaavaa öljyä kelvottomaksi.

Itselläni on ollut 30 vuoden aikana useita Mersuja, enkä ole perässä käyttänyt koskaan mitään muuta kuin Mobilia. En silti väitä etteikö joku muu merkki toimisi yhtä hyvin.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: radioo kovemmalle :-)

Viesti Kirjoittaja RH »

Mauri H. kirjoitti: Jep, aika samoihin lukemiin menisi oman auton laakerit, tarjosivat tuohon ASD-perään muistaakseni hiukan yli 200 €, 450:llä saa siis työn valmiiksi tehtynä.
Mulle yx Mersujen kanssa kauan pelannut heppu kertoi, kun ihmettelin pientä ujellusta tai pikemminkin sitä, onko sille mitään tehtävissä, että hänen kokemuksensa mukaan juuri ASD-perä on huomattavasti herkempi ulvomaan kuin ilman lukkoa oleva. pienestä vinkumisesta ei kuulemma kannata huolestua, kunhan on oikeat öljyt sisällä ja riittävän usein vaihdetaan. Paitsi tietenkin, jos ääni menee oman ärsytyskynnyksen yli.

Vit**mainen ominaisuus muuten laadukkaan oloisesti tehdyssä autossa, sanon minä. :evil:
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Vanhan kansan konsti on laittaa reilusti sahanpurua (puulajilla ei väliä) peräöljyn joukkoon. Kaikki ulinat loppuu kuin seinään. Moista ylläriä ei kyllä sitten kannata kenellekään äkkipikaiselle myydä; mieluummin itärajan yli :shock:
nimim. Moisen tempun kohteeksi joutuneen sukulainen
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

mieluummin itärajan yli
No, huh, huh . . .

Mutta miten olis täyssynteettinen (siis ennen ulinoita)
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 75W-90.asp
Täyttää Daimler Chrysler MB 235.8 vaatimukset
Täältä suositukset http://www.datateck.com.au/lube/mobil_au/

Mobilin kitkalukko synteettiseen ei näytä olevan MB:n hyväksyntää:
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 75W-90.asp
Terppa2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Terppa2 »

Mulla taasen on kiusallinen ongelma (124) en ole varma tuleeko ääni perästä kuiteskin ääni ei ole uliseva vaan enemmän sellainen matala ääni ja se alkaa kuulua heti liikkeelle lähtiessä ja loppuu kun päästää kaasun (pelkästään vedättäessä) olen vaihtanut etupään laakerit,kardaanin laakerin ja tukikumin mutta ei oo hiljentynyt ja kun autolla on tovin ajellu niin ääni voimistuu pakkasella taas on hiljasempi liekö perä tai takapyörän laakerit :roll:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Takapyörän laakeri(t). Jos vain vedätettäessä ,niin perä.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Myös minunkin koslassani huutaa toi perä, pääasiassa pinta kaasulla ja kuskin puolen vetari stefa näyttäis vähän falskaavan, mutta ei nyt sentää läikkää jätä maahan. ajattelin kokeilla ihan öljyn vaihtoa, ja kävin olarin veholta kysymässä öljyä, no öljyllä oli hintaa 21€ litra :shock: ja kun tota menee just yli litraa, niin 42€ oli vähän liikaa öljystä.
No ilmotin myyjälle, kuulleeni että öljy olisi 4-6€ välillä litra, myyjä lähti huollosta kysymään ja sieltähän sitä saa omaan kannuun paljon huokeammalla.
Aika kova hinta ero, no olihan se kaallis öljy mersun logoilla varustetussa purkissa ja kuulema joku lisä ainekkin siinä olis ollut. Toivottavasti auttais edes vähän, ku ei kehtaa takapenkille edes kyytiin ottaa ketään ulvoo takana sen verran kovempaa.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lueskelin tässä näitä miesten peristä kuuluvia volinoita ja muita ääniä :roll: , niin tulimpa miettineeksi että nykyinen Ässä on muuten ensimmäinen Mersu jossa perä ei jollota. Onko näissä vaan yksinkertaisesti topakammat eristeet, vaiko hiljaisemmat perät? Öliseekös panjonseutu muilla Ässäläisillä?
Avatar
kasimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.01.2005 13:46
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

Yksi perä on jo mennyt piloille ja edellinen omistaja vaihtoikin lukkoperän käytettyyn tavalliseen joka huutaa myös vähän( alkuperäinen alkoi huutamaan niin ettei arvannut enää ajaa ja remppaaja heitti tietty vanhan perän roskiin ettei saanut siirrettyä siitä lukkoa uuteen perään) . Täytyy avata ja laakeroida / säätää nykyinen ja etsiskellä käytettyä lukkoperää.

Tavallisia hypoidiperiähän ne mersun perät ovat ja ilmeisenä ongelmana niiden liian pieni koko auton kokoon suhteutettuna, eikä se kyllä mesen omalla öljyllä näytä kestävän.

Peräongelmaisiin autoihin kannattaisi tehdä niin kuin kilpa-autoissakin joissa voimansiirto joutuu huomattavasti alkuperäistä kovemmalle ja vaihtaa synteettiseen esteripohjaiseen öljyyn kuten esim. Red Line Gear Oil 85W-90 ( 19,50 € / l ).
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!

www.hakalaperformance.fi

-89 560 SEC

-93 BMW 740i V8 Shadow Line

-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Synteettisiä ei muistaakseni koskaan saa laittaa mersun perään!! :shock: Tämä on kyllä aika vanha legenda, pitäneekö kutinsa :?:
Viimeksi muokannut romu, Pe 01.04.2005 08:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

romu kirjoitti:Synteettisiä ei muistaakseni ei koskaan saa laittaa mersun perään!! :shock: Tämä on kyllä aika vanha legenda, pitäneekö kutinsa :?:
Meikäläisen perässä :roll: on pyörineet synteettiset voiteet 2V, ja hienosti ja äänettömästi rullaa. Jotakin Shelliläistä on. Lie legendaa...ASR-peffa.
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

Eli siis ongelmana on perästä kuuluva jyrinä. Kakkos vaihteella ja etenkin kolmosvaihteella pienillä kierroksilla ajettaessa (n. 1300rpm) auton takaosasta kuuluu matalaa ja aika voimakastakin jyrinää. Myös joskus kakkoselta kolmoselle hiemman huolimattomasti vaihdettaessa "kolahtaa". Eli kysymys onkin, mistä tuo jyrinä kuuluu? Tuleeko se perästä vai mikä siellä pitää mökää?

Ja jos tuo ääni tulee perästä niin riittääkö siihen peräöljyjen vaihto, vai onko isompaakin remppaa tiedossa?

Autohan olis siis w124 -94 200d

Ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

hippinakki kirjoitti:Eli siis ongelmana on perästä kuuluva jyrinä. Kakkos vaihteella ja etenkin kolmosvaihteella pienillä kierroksilla ajettaessa (n. 1300rpm) auton takaosasta kuuluu matalaa ja aika voimakastakin jyrinää. Myös joskus kakkoselta kolmoselle hiemman huolimattomasti vaihdettaessa "kolahtaa". Eli kysymys onkin, mistä tuo jyrinä kuuluu? Tuleeko se perästä vai mikä siellä pitää mökää?

Ja jos tuo ääni tulee perästä niin riittääkö siihen peräöljyjen vaihto, vai onko isompaakin remppaa tiedossa?

Autohan olis siis w124 -94 200d

Ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
Taitaa pakoputki siellä juristä? Se perän ulina tulee vaihteesta riippumatta jollain tietyllä nopeudella kuuluviin eikä ole siis riippuvainen moottorin kierrosluvusta.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

juhape kirjoitti:
hippinakki kirjoitti:Eli siis ongelmana on perästä kuuluva jyrinä. Kakkos vaihteella ja etenkin kolmosvaihteella pienillä kierroksilla ajettaessa (n. 1300rpm) auton takaosasta kuuluu matalaa ja aika voimakastakin jyrinää. Myös joskus kakkoselta kolmoselle hiemman huolimattomasti vaihdettaessa "kolahtaa". Eli kysymys onkin, mistä tuo jyrinä kuuluu? Tuleeko se perästä vai mikä siellä pitää mökää?

Ja jos tuo ääni tulee perästä niin riittääkö siihen peräöljyjen vaihto, vai onko isompaakin remppaa tiedossa?

Autohan olis siis w124 -94 200d

Ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
Taitaa pakoputki siellä juristä? Se perän ulina tulee vaihteesta riippumatta jollain tietyllä nopeudella kuuluviin eikä ole siis riippuvainen moottorin kierrosluvusta.
Eli siis jos perä pitää ääntä niin se on enemmänkin ulinaa kuin matalaa jyrinää? Pitääkin kuunnella tarkemmin mikäli kyseessä onkin pakoputki joka resonoi. Normaali ajossa tästä ongelmasta ei tosin ole mitään haittaa, pitää vaan muistaa ajaa sopivalla vaihteella.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

hippinakki kirjoitti:Eli siis jos perä pitää ääntä niin se on enemmänkin ulinaa kuin matalaa jyrinää? Pitääkin kuunnella tarkemmin mikäli kyseessä onkin pakoputki joka resonoi. Normaali ajossa tästä ongelmasta ei tosin ole mitään haittaa, pitää vaan muistaa ajaa sopivalla vaihteella.
Jos se on pakoputki, niin putki menee aikaisemmin rikki, kun se hakkaa johonkin.

Jos putki on oikein laitettu paikoilleen siten, ettei se väännä, ota mihinkään kiinni jne. niin se putki ei pidä ääntä, vaikka siihen pieni reikä tulisikin; ja kestää ajaa ihan siten, että putki on niin ruosteessa, että se menee käsin kasaan, eikä pidä ääntä.
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Luulin joskus kirjoittaneeni miten vuosia sitten tuo oma "perän" ulina tuli ratkaistua. :?

No tässä uudestaan: vika oli siis kardaanin tukilaakerissa, joka oli ruostunut. ILmeisen helppo homma oli vaihtaa, eikä paljoa muistaakseni kustantanut. Ääni muistutti paljon perän orastavaa porsimista, vaikka siitä ei ollut kyse.
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Sprintterini perä on oli pitänyt lähes uudesta lähtien mielestäni liian kovaa ääntä (väliseinä auki). Erityisesti 2-300km täyteen kuormattuna ja liian kovaa ajeltuna sellainen matalahko jurina/jyrinä alkoi ärsyttää. Kilsoja oli 150 tuhatta kun hankin itse ekat öljyt. Merkki oli castrolin synteettinen SAF-XJ Sae 75W-140. Aivan, 140. Mersun leimoja siitä ei löydy, mutta tarvike kauppiaani sanoi, että mä maksan sun rattaas, jos ne öljyn takia hajoaa. Äänet hävis ja hyvin on pelannut. Kilsoja ei ole tullut kylläkään kun vasta satatonnia ton öljynvaihdon jälkeen. Kevyitä ne ei kuitenkaan ole, kun ottaa huomioon kuormat (aina 1,5t) ja kärrin hinaukset puhumattakaan ylisuurista syötöistä ja ahtopaineista :twisted: . Vähemmän meteliä-vähemmän kulumista. Mielestäni hyvä valinta.
Nopeahuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05

Viesti Kirjoittaja Nopeahuoli »

Bemarikuskit käyttää kai paljon tuota SAF-XJ Sae 75W-140.
Mahtaisikohan auttaa hampaiden ulinaan?
W202022 111961 722423
Avatar
mirri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 04.04.2008 07:36
Paikkakunta: Käpälämäki

Viesti Kirjoittaja mirri »

timoxi kirjoitti:Panin vanhaan Mersuun perään öljyn vaihdon yhteydessä purkillisen STP:n valmistamaa vaihteisto/perälisäainetta. Sen seurauksena perästä kuuluva ulvonta pieneni huomattavasti jopa ihan siedettävälle tasolle.
Laitoin kanssa avomersun perään jotain ihme tököttiä ja ääni hiljeni n. puolella, vanhat öljyt olivat aivan hyvännäköiset ja puhtaat, nyt kun ajaa taivas kattona niin ei ääntä kuulu, mutta katto päällä hiukan ääntää, ja ajettu on 138tkm. :wink:
MB 300 SL -90
Daimler Coupe V-12 -76
Corvette avo 427 -69
Porsche 928 S4 -89
Honda CB 1100 R-83
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Oman auton ASD-perä alkoi ujeltaa muutama viikko sen jälkeen, kun
Vänttiseltä jäi täyttötulppa löysälle ja öljymäärä pääsi hetkeksi vähenemään.
Asioilla ei ole Vänttisen mukaan syy-yhteyttä ja pakko on tietysti uskoa
asiantuntijaa. Luulisin kuitenkin, että jos öljyä on vähän, se jäähdyttää huonosti
ja paikkojen kerran lämmettyä kunnolla alkaa ääntely. Pitäkää siis öljytasosta
huolta, varsinkin jos vedätte helteessä venettä.

Mersulla on lisäaine perän hiljentämiseksi. Piti jo laittaa se vanhan öljyn sekaan,
mutta huomasin, että 50.000 km ajettu öljy on jo ihan tervaa. Niinpä odotan
seuraavaan öljynvaihtoon ja laitan sitten lisäaineet uuden peräöljyn joukkoon.
Kerron sitten, miten tämä nestemäinen sahanpuru hiljentää perän ääniä.

Ne aiemmin mainitut tasaiset jurinat taitavat olla kardaanin ääniä.
Vastaa Viestiin