No joo, eihän se alkuperäistä ole mutta kuitenkin mersun hyväksymää, alkuperäisen veroista Ja jos oikeen nu**itaan niin alkuperäistä on vain se öljy mikä oli autossa tehtaalta lähdettäessä joskus 19 vuotta sitten Sen jälkeen sitä ei oltu vaihdettu, oli meinaan semmosta tervaa, tyhjennystulpassakin oli semmonen puolen millin kerros...dealer kirjoitti:Siinäpä se Mobil HD-A 85W90 öljyn hinta vaihtelee 4-6 euron välillä ostopaikasta riippuen.
Käy kaikkiin W201-124-202-210 mersuihin paitsi vanhempiin joissa luistonesto ei toimi ABSin kautta.
Tekee sitä öljyä toki muutkin kuin Mobil.
Lukkoperiin taisi olla oma öljy,mutta niitä on niin harvoin etten muista mikä.
Muuten, etl, ei se Mobil öljy ole "alkuperäisosa", vaikka sen Veholta ostaa. Heillä löytynee litran pullossa (ja mersun merkillä varustetussa sellaisessa) peräöljyä, jonka hinta taitaa olla eri luokkaa.
Perä ääntää
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Kyllä tota Mobilin 85 W 90 voi Mersun omaksi peräöljyksi mielestäni sanoa. Ainakin W123:ssa on uutena käytetty nimenomaan Mobilin peräöljyä.
Mulla kävi muuten Vehon myyjä seinän takana pumppaamassa tynnyristä öljyt tyhjään lasinpesunestepulloon, kun kävin hakemassa tota 4,35 euron öljyä.etl kirjoitti: Piti vaan olla oma kannu mukana, kun niillä ei oo muuta kun hanassa.
Taitaa tuo perän ääntäminen olla ongelmana melkein jokaisessa enemmän ajetussa W201:ssä ja 124:ssa. Kävin joulun aikaan Brysselissä, siellä oli takseina paljon vanhoja 124-korisia nakuttajia. Taksilla tuli jonkun verran ajeltua ja kaikissa (ainakin 5 havaintoa) perä piti jonkinlaista ujellusta sekä kolinaa. Eräässä yksilössä, jolla oli ajettu 500tkm (1,5 milj.?) laatikon synkronointi oli luultavasti täysin kateissa; vaihdetta vaihtaessa kuului aina, poikkeuksetta todella ikävän kuuloinen kolahdus. Oikein sydäntä raastoi
Omassa yksilössä olen myös huomannut samoja peräpään oireita, mittarin mukaan sillä on kuitenkin vasta 230 tkm ajettu. Myös 2. vaihteen synkronointi on hiukan pettänyt... Liekö sitten mittaria ruuvailtu...?
Offtopic: Huomasin myös kaikissa takseissa hienosti pomppivan nopeusmittarin sekä useimmissa laiskasti kelautuvan kartanlukijan turvavyön. "Tyyppivikoja" ?
Omassa yksilössä olen myös huomannut samoja peräpään oireita, mittarin mukaan sillä on kuitenkin vasta 230 tkm ajettu. Myös 2. vaihteen synkronointi on hiukan pettänyt... Liekö sitten mittaria ruuvailtu...?
Offtopic: Huomasin myös kaikissa takseissa hienosti pomppivan nopeusmittarin sekä useimmissa laiskasti kelautuvan kartanlukijan turvavyön. "Tyyppivikoja" ?
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
ex 190D 2.5 Avantgarde
Olit G280E aivan oikeassa. Soitin Pitäjänmäen Vehoon ja kysyin mitä öljyä perään kuuluu ja vastaukseksi tuli hyvin pian että Mobilin 85W-90A. Ja hinta juuri se 4 euroa ja rapiat. Olarin Veho ei siis tiennyt mistä puhui.G280E kirjoitti:Kaveri arpoi liian pitkään,haistelen ettei tainnu tietää mistä oli kyse...Mulle sanottiin kans mersulla öljyn hinnaksi jotain toista lompakkoa/litra,mutta tarvikkeessa se oli kuta kuinkin normi öljyn hintaista...kyllä se a pitää sieltä löytyä.käsittääkseni sitä ei tee muut ku mobil.
Perään menee manuskan mukaan 1,3 litraa. Täytetäänkö perä niin täyteen että öljyä alkaa valua täyttöaukosta ulos, vai jätetäänkö vajaaksi? Jos jätetään niin paljonko?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
kyllä minä olen ainakin täyttänyt aina täyttöaukon tasalle.
yleensä niin että alkaa jo vähän valumaan ulospäin.
sitten voi ajaa muutaman kilsan ja tehdä jälkitarkistuksen (odottaa tietty hetken että öljy "tasaantuu".
yleensä niin että alkaa jo vähän valumaan ulospäin.
sitten voi ajaa muutaman kilsan ja tehdä jälkitarkistuksen (odottaa tietty hetken että öljy "tasaantuu".
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Jani; esim. Total tekee mersun luokitukset täyttävää peräöljyä, tyyppi ei ole juuri samoilla numeroilla mutta tarvittavat lisäaineet on.
Kyllä ne mersun perät tahtovat ulista - en ota kantaa siihen että johtuuko se valmistajasta vai käyttäjästä.
Peräöljyä laitetaan niin paljon kuin mahtuu. Jälkitarkastus lyhyen ajon jälkeen ei ole tarpeen.
Kun vaihtaa öljyt, kannattaa samalla puhaltaa paineilmalla huohotin auki.
Kyllä ne mersun perät tahtovat ulista - en ota kantaa siihen että johtuuko se valmistajasta vai käyttäjästä.
Peräöljyä laitetaan niin paljon kuin mahtuu. Jälkitarkastus lyhyen ajon jälkeen ei ole tarpeen.
Kun vaihtaa öljyt, kannattaa samalla puhaltaa paineilmalla huohotin auki.
Niin ne oli Raision vehossakin ennen tehneet, mutta nykyään siillä ei ole enää lasinpesunesteet litran pulloissa vaan tynnyrissä, tai jotenki sillee se myyjä selitti...Leka kirjoitti:Kyllä tota Mobilin 85 W 90 voi Mersun omaksi peräöljyksi mielestäni sanoa. Ainakin W123:ssa on uutena käytetty nimenomaan Mobilin peräöljyä.
Mulla kävi muuten Vehon myyjä seinän takana pumppaamassa tynnyristä öljyt tyhjään lasinpesunestepulloon, kun kävin hakemassa tota 4,35 euron öljyä.etl kirjoitti: Piti vaan olla oma kannu mukana, kun niillä ei oo muuta kun hanassa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Tässä säikeessä on puhuttu paljon Mersun "omasta" öljystä.
Kait se sentään taitaa olla niin, että Mersu ei tee mitään öljyjä - voinee kyllä antaa öljynvalmistajille toivomuksia niiden ominaisuuksien suhteen.
Todennäköisesti useimmilla suurilla öljyjalosteíden valmistajilla on Mersun vaatimukset täyttäviä tuotteita, ja jos Mersu on tehnyt diilin jonkun valmistajan kanssa siitä, että tätä öljyä myydään Mersun tuotemerkillä, ei tee jotakin toista vastaavaa öljyä kelvottomaksi.
Itselläni on ollut 30 vuoden aikana useita Mersuja, enkä ole perässä käyttänyt koskaan mitään muuta kuin Mobilia. En silti väitä etteikö joku muu merkki toimisi yhtä hyvin.
Kait se sentään taitaa olla niin, että Mersu ei tee mitään öljyjä - voinee kyllä antaa öljynvalmistajille toivomuksia niiden ominaisuuksien suhteen.
Todennäköisesti useimmilla suurilla öljyjalosteíden valmistajilla on Mersun vaatimukset täyttäviä tuotteita, ja jos Mersu on tehnyt diilin jonkun valmistajan kanssa siitä, että tätä öljyä myydään Mersun tuotemerkillä, ei tee jotakin toista vastaavaa öljyä kelvottomaksi.
Itselläni on ollut 30 vuoden aikana useita Mersuja, enkä ole perässä käyttänyt koskaan mitään muuta kuin Mobilia. En silti väitä etteikö joku muu merkki toimisi yhtä hyvin.
Re: radioo kovemmalle :-)
Mulle yx Mersujen kanssa kauan pelannut heppu kertoi, kun ihmettelin pientä ujellusta tai pikemminkin sitä, onko sille mitään tehtävissä, että hänen kokemuksensa mukaan juuri ASD-perä on huomattavasti herkempi ulvomaan kuin ilman lukkoa oleva. pienestä vinkumisesta ei kuulemma kannata huolestua, kunhan on oikeat öljyt sisällä ja riittävän usein vaihdetaan. Paitsi tietenkin, jos ääni menee oman ärsytyskynnyksen yli.Mauri H. kirjoitti: Jep, aika samoihin lukemiin menisi oman auton laakerit, tarjosivat tuohon ASD-perään muistaakseni hiukan yli 200 €, 450:llä saa siis työn valmiiksi tehtynä.
Vit**mainen ominaisuus muuten laadukkaan oloisesti tehdyssä autossa, sanon minä.
Vanhan kansan konsti on laittaa reilusti sahanpurua (puulajilla ei väliä) peräöljyn joukkoon. Kaikki ulinat loppuu kuin seinään. Moista ylläriä ei kyllä sitten kannata kenellekään äkkipikaiselle myydä; mieluummin itärajan yli
nimim. Moisen tempun kohteeksi joutuneen sukulainen
nimim. Moisen tempun kohteeksi joutuneen sukulainen
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
No, huh, huh . . .mieluummin itärajan yli
Mutta miten olis täyssynteettinen (siis ennen ulinoita)
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 75W-90.asp
Täyttää Daimler Chrysler MB 235.8 vaatimukset
Täältä suositukset http://www.datateck.com.au/lube/mobil_au/
Mobilin kitkalukko synteettiseen ei näytä olevan MB:n hyväksyntää:
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 75W-90.asp
Mulla taasen on kiusallinen ongelma (124) en ole varma tuleeko ääni perästä kuiteskin ääni ei ole uliseva vaan enemmän sellainen matala ääni ja se alkaa kuulua heti liikkeelle lähtiessä ja loppuu kun päästää kaasun (pelkästään vedättäessä) olen vaihtanut etupään laakerit,kardaanin laakerin ja tukikumin mutta ei oo hiljentynyt ja kun autolla on tovin ajellu niin ääni voimistuu pakkasella taas on hiljasempi liekö perä tai takapyörän laakerit
Myös minunkin koslassani huutaa toi perä, pääasiassa pinta kaasulla ja kuskin puolen vetari stefa näyttäis vähän falskaavan, mutta ei nyt sentää läikkää jätä maahan. ajattelin kokeilla ihan öljyn vaihtoa, ja kävin olarin veholta kysymässä öljyä, no öljyllä oli hintaa 21€ litra ja kun tota menee just yli litraa, niin 42€ oli vähän liikaa öljystä.
No ilmotin myyjälle, kuulleeni että öljy olisi 4-6€ välillä litra, myyjä lähti huollosta kysymään ja sieltähän sitä saa omaan kannuun paljon huokeammalla.
Aika kova hinta ero, no olihan se kaallis öljy mersun logoilla varustetussa purkissa ja kuulema joku lisä ainekkin siinä olis ollut. Toivottavasti auttais edes vähän, ku ei kehtaa takapenkille edes kyytiin ottaa ketään ulvoo takana sen verran kovempaa.
No ilmotin myyjälle, kuulleeni että öljy olisi 4-6€ välillä litra, myyjä lähti huollosta kysymään ja sieltähän sitä saa omaan kannuun paljon huokeammalla.
Aika kova hinta ero, no olihan se kaallis öljy mersun logoilla varustetussa purkissa ja kuulema joku lisä ainekkin siinä olis ollut. Toivottavasti auttais edes vähän, ku ei kehtaa takapenkille edes kyytiin ottaa ketään ulvoo takana sen verran kovempaa.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Yksi perä on jo mennyt piloille ja edellinen omistaja vaihtoikin lukkoperän käytettyyn tavalliseen joka huutaa myös vähän( alkuperäinen alkoi huutamaan niin ettei arvannut enää ajaa ja remppaaja heitti tietty vanhan perän roskiin ettei saanut siirrettyä siitä lukkoa uuteen perään) . Täytyy avata ja laakeroida / säätää nykyinen ja etsiskellä käytettyä lukkoperää.
Tavallisia hypoidiperiähän ne mersun perät ovat ja ilmeisenä ongelmana niiden liian pieni koko auton kokoon suhteutettuna, eikä se kyllä mesen omalla öljyllä näytä kestävän.
Peräongelmaisiin autoihin kannattaisi tehdä niin kuin kilpa-autoissakin joissa voimansiirto joutuu huomattavasti alkuperäistä kovemmalle ja vaihtaa synteettiseen esteripohjaiseen öljyyn kuten esim. Red Line Gear Oil 85W-90 ( 19,50 € / l ).
Tavallisia hypoidiperiähän ne mersun perät ovat ja ilmeisenä ongelmana niiden liian pieni koko auton kokoon suhteutettuna, eikä se kyllä mesen omalla öljyllä näytä kestävän.
Peräongelmaisiin autoihin kannattaisi tehdä niin kuin kilpa-autoissakin joissa voimansiirto joutuu huomattavasti alkuperäistä kovemmalle ja vaihtaa synteettiseen esteripohjaiseen öljyyn kuten esim. Red Line Gear Oil 85W-90 ( 19,50 € / l ).
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
Synteettisiä ei muistaakseni koskaan saa laittaa mersun perään!! Tämä on kyllä aika vanha legenda, pitäneekö kutinsa
Viimeksi muokannut romu, Pe 01.04.2005 08:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: To 19.04.2007 17:37
Eli siis ongelmana on perästä kuuluva jyrinä. Kakkos vaihteella ja etenkin kolmosvaihteella pienillä kierroksilla ajettaessa (n. 1300rpm) auton takaosasta kuuluu matalaa ja aika voimakastakin jyrinää. Myös joskus kakkoselta kolmoselle hiemman huolimattomasti vaihdettaessa "kolahtaa". Eli kysymys onkin, mistä tuo jyrinä kuuluu? Tuleeko se perästä vai mikä siellä pitää mökää?
Ja jos tuo ääni tulee perästä niin riittääkö siihen peräöljyjen vaihto, vai onko isompaakin remppaa tiedossa?
Autohan olis siis w124 -94 200d
Ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
Ja jos tuo ääni tulee perästä niin riittääkö siihen peräöljyjen vaihto, vai onko isompaakin remppaa tiedossa?
Autohan olis siis w124 -94 200d
Ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Taitaa pakoputki siellä juristä? Se perän ulina tulee vaihteesta riippumatta jollain tietyllä nopeudella kuuluviin eikä ole siis riippuvainen moottorin kierrosluvusta.hippinakki kirjoitti:Eli siis ongelmana on perästä kuuluva jyrinä. Kakkos vaihteella ja etenkin kolmosvaihteella pienillä kierroksilla ajettaessa (n. 1300rpm) auton takaosasta kuuluu matalaa ja aika voimakastakin jyrinää. Myös joskus kakkoselta kolmoselle hiemman huolimattomasti vaihdettaessa "kolahtaa". Eli kysymys onkin, mistä tuo jyrinä kuuluu? Tuleeko se perästä vai mikä siellä pitää mökää?
Ja jos tuo ääni tulee perästä niin riittääkö siihen peräöljyjen vaihto, vai onko isompaakin remppaa tiedossa?
Autohan olis siis w124 -94 200d
Ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: To 19.04.2007 17:37
Eli siis jos perä pitää ääntä niin se on enemmänkin ulinaa kuin matalaa jyrinää? Pitääkin kuunnella tarkemmin mikäli kyseessä onkin pakoputki joka resonoi. Normaali ajossa tästä ongelmasta ei tosin ole mitään haittaa, pitää vaan muistaa ajaa sopivalla vaihteella.juhape kirjoitti:Taitaa pakoputki siellä juristä? Se perän ulina tulee vaihteesta riippumatta jollain tietyllä nopeudella kuuluviin eikä ole siis riippuvainen moottorin kierrosluvusta.hippinakki kirjoitti:Eli siis ongelmana on perästä kuuluva jyrinä. Kakkos vaihteella ja etenkin kolmosvaihteella pienillä kierroksilla ajettaessa (n. 1300rpm) auton takaosasta kuuluu matalaa ja aika voimakastakin jyrinää. Myös joskus kakkoselta kolmoselle hiemman huolimattomasti vaihdettaessa "kolahtaa". Eli kysymys onkin, mistä tuo jyrinä kuuluu? Tuleeko se perästä vai mikä siellä pitää mökää?
Ja jos tuo ääni tulee perästä niin riittääkö siihen peräöljyjen vaihto, vai onko isompaakin remppaa tiedossa?
Autohan olis siis w124 -94 200d
Ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Jos se on pakoputki, niin putki menee aikaisemmin rikki, kun se hakkaa johonkin.hippinakki kirjoitti:Eli siis jos perä pitää ääntä niin se on enemmänkin ulinaa kuin matalaa jyrinää? Pitääkin kuunnella tarkemmin mikäli kyseessä onkin pakoputki joka resonoi. Normaali ajossa tästä ongelmasta ei tosin ole mitään haittaa, pitää vaan muistaa ajaa sopivalla vaihteella.
Jos putki on oikein laitettu paikoilleen siten, ettei se väännä, ota mihinkään kiinni jne. niin se putki ei pidä ääntä, vaikka siihen pieni reikä tulisikin; ja kestää ajaa ihan siten, että putki on niin ruosteessa, että se menee käsin kasaan, eikä pidä ääntä.
Luulin joskus kirjoittaneeni miten vuosia sitten tuo oma "perän" ulina tuli ratkaistua.
No tässä uudestaan: vika oli siis kardaanin tukilaakerissa, joka oli ruostunut. ILmeisen helppo homma oli vaihtaa, eikä paljoa muistaakseni kustantanut. Ääni muistutti paljon perän orastavaa porsimista, vaikka siitä ei ollut kyse.
No tässä uudestaan: vika oli siis kardaanin tukilaakerissa, joka oli ruostunut. ILmeisen helppo homma oli vaihtaa, eikä paljoa muistaakseni kustantanut. Ääni muistutti paljon perän orastavaa porsimista, vaikka siitä ei ollut kyse.
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Sprintterini perä on oli pitänyt lähes uudesta lähtien mielestäni liian kovaa ääntä (väliseinä auki). Erityisesti 2-300km täyteen kuormattuna ja liian kovaa ajeltuna sellainen matalahko jurina/jyrinä alkoi ärsyttää. Kilsoja oli 150 tuhatta kun hankin itse ekat öljyt. Merkki oli castrolin synteettinen SAF-XJ Sae 75W-140. Aivan, 140. Mersun leimoja siitä ei löydy, mutta tarvike kauppiaani sanoi, että mä maksan sun rattaas, jos ne öljyn takia hajoaa. Äänet hävis ja hyvin on pelannut. Kilsoja ei ole tullut kylläkään kun vasta satatonnia ton öljynvaihdon jälkeen. Kevyitä ne ei kuitenkaan ole, kun ottaa huomioon kuormat (aina 1,5t) ja kärrin hinaukset puhumattakaan ylisuurista syötöistä ja ahtopaineista . Vähemmän meteliä-vähemmän kulumista. Mielestäni hyvä valinta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ma 25.06.2007 15:05
Laitoin kanssa avomersun perään jotain ihme tököttiä ja ääni hiljeni n. puolella, vanhat öljyt olivat aivan hyvännäköiset ja puhtaat, nyt kun ajaa taivas kattona niin ei ääntä kuulu, mutta katto päällä hiukan ääntää, ja ajettu on 138tkm.timoxi kirjoitti:Panin vanhaan Mersuun perään öljyn vaihdon yhteydessä purkillisen STP:n valmistamaa vaihteisto/perälisäainetta. Sen seurauksena perästä kuuluva ulvonta pieneni huomattavasti jopa ihan siedettävälle tasolle.
MB 300 SL -90
Daimler Coupe V-12 -76
Corvette avo 427 -69
Porsche 928 S4 -89
Honda CB 1100 R-83
Daimler Coupe V-12 -76
Corvette avo 427 -69
Porsche 928 S4 -89
Honda CB 1100 R-83
Oman auton ASD-perä alkoi ujeltaa muutama viikko sen jälkeen, kun
Vänttiseltä jäi täyttötulppa löysälle ja öljymäärä pääsi hetkeksi vähenemään.
Asioilla ei ole Vänttisen mukaan syy-yhteyttä ja pakko on tietysti uskoa
asiantuntijaa. Luulisin kuitenkin, että jos öljyä on vähän, se jäähdyttää huonosti
ja paikkojen kerran lämmettyä kunnolla alkaa ääntely. Pitäkää siis öljytasosta
huolta, varsinkin jos vedätte helteessä venettä.
Mersulla on lisäaine perän hiljentämiseksi. Piti jo laittaa se vanhan öljyn sekaan,
mutta huomasin, että 50.000 km ajettu öljy on jo ihan tervaa. Niinpä odotan
seuraavaan öljynvaihtoon ja laitan sitten lisäaineet uuden peräöljyn joukkoon.
Kerron sitten, miten tämä nestemäinen sahanpuru hiljentää perän ääniä.
Ne aiemmin mainitut tasaiset jurinat taitavat olla kardaanin ääniä.
Vänttiseltä jäi täyttötulppa löysälle ja öljymäärä pääsi hetkeksi vähenemään.
Asioilla ei ole Vänttisen mukaan syy-yhteyttä ja pakko on tietysti uskoa
asiantuntijaa. Luulisin kuitenkin, että jos öljyä on vähän, se jäähdyttää huonosti
ja paikkojen kerran lämmettyä kunnolla alkaa ääntely. Pitäkää siis öljytasosta
huolta, varsinkin jos vedätte helteessä venettä.
Mersulla on lisäaine perän hiljentämiseksi. Piti jo laittaa se vanhan öljyn sekaan,
mutta huomasin, että 50.000 km ajettu öljy on jo ihan tervaa. Niinpä odotan
seuraavaan öljynvaihtoon ja laitan sitten lisäaineet uuden peräöljyn joukkoon.
Kerron sitten, miten tämä nestemäinen sahanpuru hiljentää perän ääniä.
Ne aiemmin mainitut tasaiset jurinat taitavat olla kardaanin ääniä.