Moottorin lämpö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tmh33
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 18.11.2007 19:27
Paikkakunta: Pirkanmaa

Moottorin lämpö

Viesti Kirjoittaja tmh33 »

Onkoha vika termostaatissa vai missä kun pakkasten alettua lakkasi mersun (C 200 CDI) lämpiämästä?
Moottorin lämpö mittarin mukaan 60 ja kiihdytyksen ja kovien kierrosten jälkeen nousee n.70, polttoainelämppärillä nousee noin 80 mutta kun lämppäri sammuu laskee lämpö noin 60.
Missäpäin termostaatti moottoritilassa löytyy ja onko hankala homma vaihtaa? :?:
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Seuraat sitä ylävesiletkua moottoriin päin niin löytyy. Ei ole vaikea vaihtaa.
Viisarin verran yli 80 kuuluu pysyä kun termari on kunnossa.
Nokan voi muurata umpeen jo +10 asteen jälkeen eikä nouse lämmöt liikaa normiajossa.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Onko kokemusta kun uusikaan termostaatti ei nosta lämpöjä kuin juuri viisarin verran alle 80 asteen? Vienkö takuuvaihtoon pelkän termarin vai menekö koko auton kanssa. Ostettu merkkihuollosta.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
paaki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 19.10.2007 12:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja paaki »

Mulla uusi termari ei nostanut juurikaan yli 60 asteen ja soitin että termari viallinen, eivät uskoneet kun oli alkuperäinen ja ei ole ikinä tullut samanlaista tilannetta vastaan.
Sanoin että uusi termari paikoilleen ja katsotaan, asentaja lähti lenkille ja palattuaan sanoi että nousee 80 asteeseen.
Meni termari vaihtotöineen takuuseen.
Huomannut että saa ajaa kovaa (luokkaa 100 km/h) että nousee tonne 80 lukemiin.
En viitti mennä enään rutiseen uutta termaria.

Eli kyllä ne uutenakin voi olla viallisia.
W211 280 A facelift

ex W203 C220 T A CDI -01
W202 C180 b A -95
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mulla on tämä vissiin viiden termari tämän auton historiassa, tosin autokin on ollut jo monta vuotta. Ainoastaan yksi termari on nostanut lämmön hieman yli 80 asteen ja kaikki muut ovat jättäneet sen vähän alle. Ei tuossa muuten mitään, mutta webasto katkaisee lämmön tuossa 78 asteessa. Välistä käy niin, että webasto lämmittää ja termari laskee vettä jo läpi :?

Onkohan tuohon kuoreen kukaan saanut sovittettua jotain tarviketermaria, jossa asteita olisi 90-95 paikkeilla. Siinä olisi hieman varaa termarin "löystyä" ennenkuin rupeaa taas olemaan alle 80 asteen lämmöt.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Tietoa

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tossa on paljon aiheesta väännetty. Siinä on myös lisää linkkejä muihin aiheesta oleviin keskuteluihin.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=44161
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
tmh33
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 18.11.2007 19:27
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja tmh33 »

No niin. Termostaatti vaihdettu ja kyllä alkoi moottorin lämmöt nousta hieman yli 80, joten tälläkertaa selvittiin tälläisella pikkurempalla. :D
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jossi kirjoitti:
Onkohan tuohon kuoreen kukaan saanut sovittettua jotain tarviketermaria, jossa asteita olisi 90-95 paikkeilla. Siinä olisi hieman varaa termarin "löystyä" ennenkuin rupeaa taas olemaan alle 80 asteen lämmöt.
Oletko harkinnut laittaa väyrysen termostaatia tilalle? Niitä on 85,87,92 asteisia ja luulisin käyvän hyvin myös 202:seen.
Noita 92 asteisia käytetään vesilaturi väyrysissä eikä niissä lämmöt nouse turhan ylös vaikka 92 asteisia ovatkin, päinvastoin niilläkin on lämmön saanti lujassa cdi:ssä. :wink:

Katso ryssän varaosasivulta sivulta numerot vaikka 210.006:le
A170cdi-00 1999-
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Joskus kyselin merkkiliikkeestä noita, mutta kertoivat ettei ne sovi. Pitäisi oikeastaan ostaa semmoinen ja kokeilla itse, sillä ei noihin myyjiin aina ole luottamista..

Saisikohan tuosta kuoresta sitä termostaattia kuinka helposti irti? Ostaisi väyrysen termostaatin kuorineen ja vaihtaisi vain sen sisuksen omaani. Luulisi, ettei mersu valmista kymmentä eri mallista sisustaa, vaikka kuorissa olisikin eroa.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Ylävesiletkun sisälle volvon letkumallinen termari :P Vanhan termarin rojut hittoon ensin. Kuka uskaltaa kokeilla?? Auttais myös 290 suoraruiskuun, ei rupea ylävesiletku lämpenemään ennen aikojaan.

Kokeilu omalla vastuulla :wink:

Ari
Vastaa Viestiin