W203 220cdi suutinvika(ko)?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

W203 220cdi suutinvika(ko)?

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

Auto oireilee seuraavast:
Kylmänä, tyhjäkäynnilla kierrokset heijaa.
Toisinaan tyhjäkäynnillä (myös lämpimänä) moottori tärisee.
Toisinaan liikkellelähdössä moottorin äänet karkeat.

Muuten auto toimii ok, kulkee ja käynnistyy normaalisti.

Auto kävi tänään huollossa ja luettiin vikakoodit, suuttimien osalta kertoo seuraavaa:
Määräkorjaus | Arvo
Sylinteri 1 -2.3 mm^3/Hub
Sylinteri 3 -0.9 mm^3/Hub
Sylinteri 4 5.2mm^3/Hub
Sylinteri 2 -3.4mm^3/Hub

Tuomioksi tuli että nelossylinterin suutin vaihtoon. Voiko vian aiheuttaa paineet ylöspäin vuotava suutin? :shock:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mitä tarkoitat, ylöspäin ?
Tarkoitatko, että sylinteristä painetta vuotaa suuttimen ohi ja sitä pikipaskaa mukana.
Jos sitä, niin olet hoksannut oikein mielestäni.
Ohjelma pyrkii korjaamaan käyntiä mahdollisimman tasaiseksi..


Minkälaisestahan testeristä on kyse ?
Käsittääkseni, jos suutin vuotaa polttoainetta sylinteriin, niin silloin ruiskutusta korjataan pienemmäksi, eli miinusta.
Koska sitä polttoainetta on menossa "vakioruiskauksella" liikaa.
Silloin ehjien suuttimien ruiskutusta pitää lisätä, jotta ne pysyisi vuotavien "mukana".

Jos taas suutin vuotaa sinne paluulinjaan sitä polttoainetta, niin silloinhan sen annosta täytyy lisätä, jotta "oikea" määrä saavutetaan.
Vastaavasti aina sitten muiden kunnon mukaisesti, niistä annosta vähennetään.

Selvensikö.
Se säätövara on aika pieni, jotain 2% luokkaa jostakin, mistä en ole aivan varma, (max ruiskutuksesta ?).

Kannattaisikko ensin tutkailla niitä imusarjan läppiä ?
Eläkä osta niitä suutimia veholta.
Laita entiset vaikka huoltoon mielummin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

tuikku kirjoitti: Mitä tarkoitat, ylöspäin ?
Tarkoitatko, että sylinteristä painetta vuotaa suuttimen ohi ja sitä pikipaskaa mukana.
Jos sitä, niin olet hoksannut oikein mielestäni.
Ohjelma pyrkii korjaamaan käyntiä mahdollisimman tasaiseksi..
Tarkoitin juuri tuota, mutta tuo voidaan unohtaa. Tarkastin eilen suuttimien juuret, olivat puhtaan. Testasin vielä laittamalla saippuavettä, ei tullut kuplia. :cry:
tuikku kirjoitti: Minkälaisestahan testeristä on kyse ?
Auto Kävi merkkiliikkeessä testissä.
tuikku kirjoitti: Käsittääkseni, jos suutin vuotaa polttoainetta sylinteriin, niin silloin ruiskutusta korjataan pienemmäksi, eli miinusta.
Koska sitä polttoainetta on menossa "vakioruiskauksella" liikaa.
Silloin ehjien suuttimien ruiskutusta pitää lisätä, jotta ne pysyisi vuotavien "mukana".
Joten tästä ei ole kyse.
tuikku kirjoitti: Jos taas suutin vuotaa sinne paluulinjaan sitä polttoainetta, niin silloinhan sen annosta täytyy lisätä, jotta "oikea" määrä saavutetaan.
Vastaavasti aina sitten muiden kunnon mukaisesti, niistä annosta vähennetään.
Olisiko tästä kyse?
Testissä kaikille muille suuttimille annetaan negatiivinen arvo, mutta nelossuuttimelle +5.2, joten meneekö ajatus aivan härän per... jos tulkitsen että muiden ruiskutusmäärää vähennetään normaalista? :shock:
Onko tuollaisen suuttimen korjaus millainen toimenpide, ja minkä hintainen?
tuikku kirjoitti: Kannattaisikko ensin tutkailla niitä imusarjan läppiä ?
Eläkä osta niitä suutimia veholta.
Laita entiset vaikka huoltoon mielummin.
Imusarja on puhdistettu ja läpät tarkastettu kuukausi sitten.
Merkkiliikkeessä uusi suutin 425,- + työ ja vastaavasti paikallisessa Dieselhuollossa vaihtosuutin 350,- +työ

Tässä testidiagnoosi lapussa lukee että
"Jos jonkin sylinterin määränkorjaus saavuttaa arvon +5 mm^3/Hub, taytyy tämän sylinterin injektori vaihtaa"
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Rikkonaiselle suuttimelle kannattaa tosiaan tehdä jotain.
Jos ohjelman korjausvara ei enää riitä, niin rasittuu moottori epänormaalilla tavalla, siitä, mitä se sitten merkinneekin, voi jokainen olla omaa mieltään.

(Vaihdettavista) osistahan se suutinkin on kasattu.
Ei siinä tarvi välttämättä kovin kummoista häikkää olla.

Olisko joensuussa, tai kuopiossa vaikka sellaista paikkaa.
Hämeen diisel nyt ainaskin ja Häkkinen turusta voisivat niitä huoltaa.
Näille commonrail-suuttimille tarkoitettuja penkkejä ja muitakin työkaluja alkaa varmaankin ollakkin aika monessa muussakin paikassa.
Postihan se vaikkapa niitä kujettelee.

Suuttimet osaat kyllä itsekkin irroitella, ja mikä ettei, laitaa takaisinkin.
Voi sen pelkän työnkin teetättää jossain paikallisessa korjaamossakin.
Se huollattaminen on halvempaa.

Sitten sellainenkin juttu, että huonolla tuurilla, kun sinne vanhojen suuttimien sekaan pannaan ihka uusi, niin ne korjaukset keikahtaa taas johonkin kummalliseen asentoon.
Tulee pian seuraavan osto sitten eteen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Re: W203 220cdi suutinvika(ko)?

Viesti Kirjoittaja koskis »

-Kapa- kirjoitti:Auto oireilee seuraavast:
Kylmänä, tyhjäkäynnilla kierrokset heijaa.
Kokeileppa ottaa moottorin lisälämmitin vastus pois käytöstä. Eli ajotietokoneen naviskuukkeilsta saa ainakin minulla säädettyä, että EC valon palaessa tuo sähkövastus on poissa käytöstä. Minulla kierrosten heijaaminen johtuu tuosta. Vastus kuluttaa niin paljon sähkö, että laturi alkaa kuormittaa moottoria enemmän ja kierrokset heijaavat.

Ja elä vaihdata suutinta, menee vaan rahat hukkaan. Korkeintaan huollata ne. Saat kaikki suuttimet huollatettua yhden uuden hinnalla (~400€).
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

Olin yhteydessä Joensuun Dieselhuoltoon, sovimme että otan suuttimen irti (jos irtoo) ja toimitan sinne.
Korjaavat mikäli on mahdollista ja penkittävät, maksaa n.80,-
Eivät oikein olleet innostuneita myymään korjaussarjaa :cry:

Olen kokeillut tuota EC kytkemistä pois, ei vaikutusta, ja tuon testin mukaan vika on suuttimessa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy ehjiä kunnostettuja ja tarkastettuja suuttimia :idea: Myös vaihto onnistuu.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

Aki P kirjoitti:Löytyy ehjiä kunnostettuja ja tarkastettuja suuttimia :idea: Myös vaihto onnistuu.
Hienoa, palaan asiaan kun saan tuomion.
Millaista hintaa noilla on? :roll:
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja koskis »

-Kapa- kirjoitti: Olen kokeillut tuota EC kytkemistä pois, ei vaikutusta, ja tuon testin mukaan vika on suuttimessa.
Ja olet varmaan myös tarkistanut että se asetus on päällä ajotietokoneella? :roll:
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

koskis kirjoitti:
-Kapa- kirjoitti: Olen kokeillut tuota EC kytkemistä pois, ei vaikutusta, ja tuon testin mukaan vika on suuttimessa.
Ja olet varmaan myös tarkistanut että se asetus on päällä ajotietokoneella? :roll:
Tarkastin vielä varmuuden vuoksi asia, tietokoneelta määritelty siten että EC kykimellä saa OFF asentoon. :wink:

No niin, suutin irroitettu.
Pelko oli aiheeton, suutin lähti irti kun vaan kiinnitysruuvin irroitti, ilman liuotuksia tai muita kikkoja. :o
Onko normaalia että suutinpää on mustan mönjän peittämä? :shock:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Laita sitten uudella pultilla ja luonnollisesti uudella tiivisteellä paikalleen.

Tuikulle tiedoksi että myös kajaanissa on Commonrail suuttimille huolto ja testaukseen tarvittavat laitteet :idea:
Joku mersupurkaamo??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tänks
Toivottavasti en ikuna tarvii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

No niin, torstaina sain suuttimen huollosta, olivat vaihtaneet tiivisteen ja testanneet penkissä. Laitoin samana iltana osan paikoilleen.
Nyt pari päivän ja noin 500km jälkeen uskalla sanoa että ongelmat häipyneet 8), kone käy tasaisesti sekä kylmänä että kuumana ja moottorin äänet "sivistyneemmät".
Persdynolla tuntuu että menohaluja on tullut lisää .. :wink:
Iso Kiitos tuikulle vinkeistä :!:
Vastaa Viestiin