EU-tuontiautoa ei tarvitse katsastaa Suomessa
EU-tuontiautoa ei tarvitse katsastaa Suomessa
Tämmöisen viestin bongasin tänään mese.fi:ssä:
Lähetetty: 04.10.2007 22:05
Tästä päivästä alkaen tuontiautoa ei tarvitse katsastaa Suomessa jos sillä on katsastus voimassa ja tuodaan jostain EU-maasta.
Pystyyköhän joku vahvistamaan tuon? Tuntuu uskomattomalta.
Lähetetty: 04.10.2007 22:05
Tästä päivästä alkaen tuontiautoa ei tarvitse katsastaa Suomessa jos sillä on katsastus voimassa ja tuodaan jostain EU-maasta.
Pystyyköhän joku vahvistamaan tuon? Tuntuu uskomattomalta.
lisää
Tuntuu aika uskomattomalta....
Vaikka ollaan samassa EU:ssa, niin Suomessa on monessa asiassa tiukennuksia, tai erilaisia määräyksiä, kuten sivuvilkut.
Lisäksi esim. Saksassa hyväksytään jenkkivarusteet, vain toteamalla rekisteriotteessa, että ei E-hyväksytty - ja leima OK
..ja nämähän ei mene meillä läpi.
Nythän voisi ajaa näillä varusteilla seuraavaan katsastukseen, jossa ne sitten ruksattaisiin korjattavaksi ? Aika hurja voisi olla ajaa vaikkapa ruotsalaisten lisävalomääräysten mukaisella autolla - ratsiassa vaan sitten selittelisi, että katsastus on kyllä voimassa.
Vaikka ollaan samassa EU:ssa, niin Suomessa on monessa asiassa tiukennuksia, tai erilaisia määräyksiä, kuten sivuvilkut.
Lisäksi esim. Saksassa hyväksytään jenkkivarusteet, vain toteamalla rekisteriotteessa, että ei E-hyväksytty - ja leima OK
..ja nämähän ei mene meillä läpi.
Nythän voisi ajaa näillä varusteilla seuraavaan katsastukseen, jossa ne sitten ruksattaisiin korjattavaksi ? Aika hurja voisi olla ajaa vaikkapa ruotsalaisten lisävalomääräysten mukaisella autolla - ratsiassa vaan sitten selittelisi, että katsastus on kyllä voimassa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
oho,tämähän käy mielenkiintoiseksi
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 798
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Tuon mun muutamaan kertaan luki ajatuksella niin hyvältähän se näyttää... Eri asia tietääkö konttorit tosta yhtään mitään Ja tuskinpa ne rekisteröintikatsastuksen hintaa alentavat, taitaa olla vaan se ajansäästöidea tossa.
Täällä Ahvenanmaalla voi rekisteröintikatsastusajan saamiseksi mennä jopa 9kk kuten mun audilla kävi, ajelin siis 9kk tullin kilvillä. Golffillaki päästelin 6kk. Niil ei ole yksinkertaisesti aikaa tehdä tota määräaikaiskatsastusten lisäksi johon siihenkin menee 3kk jos ei ota sitä etukäteen valmiiksi varattua aikaa.
Täällä Ahvenanmaalla voi rekisteröintikatsastusajan saamiseksi mennä jopa 9kk kuten mun audilla kävi, ajelin siis 9kk tullin kilvillä. Golffillaki päästelin 6kk. Niil ei ole yksinkertaisesti aikaa tehdä tota määräaikaiskatsastusten lisäksi johon siihenkin menee 3kk jos ei ota sitä etukäteen valmiiksi varattua aikaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
lisää....
"kunnon tarkastusta lukuunottamatta....tarkistetaan laitteiden ja varusteiden olemassalolo, vaatimuksenmukaisuus....."
Tämä tarkoittanee juuri valomääräyksiä, ja muita E-hyväksyntää vaativia varusteita.
Tämä tarkoittanee juuri valomääräyksiä, ja muita E-hyväksyntää vaativia varusteita.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Eli mikään muu todellisuudessa juurikaan muutu.
Katsatus miehet tarkistavat auton paperit ja tekniset yksityiskohdat ( että valot etc on vaatimusten mukaisia ). Mutta eivät tee varsinaista "vuosikatsastusta", jos ulkomainen katsastus on voimassa.
Hintakaan ei ole näyttänyt ainakaan vielä esim. A-katsatuksella laskevan, eli lisää tuottavuutta jo muutenkin hyvin tuottaville katsatusyrityksille.....
Ja taas kuluttaja maksaa....
Nimimerkki: Maksoinko juuri 149€ lainvastaisesta katsastuksesta....
Katsatus miehet tarkistavat auton paperit ja tekniset yksityiskohdat ( että valot etc on vaatimusten mukaisia ). Mutta eivät tee varsinaista "vuosikatsastusta", jos ulkomainen katsastus on voimassa.
Hintakaan ei ole näyttänyt ainakaan vielä esim. A-katsatuksella laskevan, eli lisää tuottavuutta jo muutenkin hyvin tuottaville katsatusyrityksille.....
Ja taas kuluttaja maksaa....
Nimimerkki: Maksoinko juuri 149€ lainvastaisesta katsastuksesta....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Rekisteröintikatastus siis tarvitaan yhä ja siinä katsotaan ne
sivuvilkut ja auton paperit kuten ennenkin. Ainostaan
kunnontarkastus jää siitä pois, eli vuosikatsastuksesta tutut
mittaukset ja koputtelut,. Hinta luultavasti halpenee muutaman
kympin.
sivuvilkut ja auton paperit kuten ennenkin. Ainostaan
kunnontarkastus jää siitä pois, eli vuosikatsastuksesta tutut
mittaukset ja koputtelut,. Hinta luultavasti halpenee muutaman
kympin.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Pe 05.10.2007 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: lisää
Taitaapa olla ruotsalaisilla samanlaiset lisävalomääräykset kuin meillä mutta niihin ei vaan puututa.Henry V. kirjoitti:Tuntuu aika uskomattomalta....
Vaikka ollaan samassa EU:ssa, niin Suomessa on monessa asiassa tiukennuksia, tai erilaisia määräyksiä, kuten sivuvilkut.
Lisäksi esim. Saksassa hyväksytään jenkkivarusteet, vain toteamalla rekisteriotteessa, että ei E-hyväksytty - ja leima OK
..ja nämähän ei mene meillä läpi.
Nythän voisi ajaa näillä varusteilla seuraavaan katsastukseen, jossa ne sitten ruksattaisiin korjattavaksi ? Aika hurja voisi olla ajaa vaikkapa ruotsalaisten lisävalomääräysten mukaisella autolla - ratsiassa vaan sitten selittelisi, että katsastus on kyllä voimassa.
joku varmaan korjaa jos olen väärässä.
edesmennyt
W201
W201
Sain AKE:lta kirjeen jossa kerrottiin että voin hakea hyvitystä vuonna 2007 tapahtuneen maahantuontikatsastuksen laskuun. Määrä henkilöautolle on 38,- ja katsoin että tapaukseni täyttää kaikki kirjeessä määritellyt ehdot . Ei kun hakemusta huomenna postiin .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Kyllä kaikkien tuontiauton rekisterikatsastusken maksaneen kanttaa tehdä hakemus rahojen palauttamisesta.
EU:n säännökset olivat voimassa jo vuodesta 1995 ja Ake vain
turhaan yrittää rajata vastuutaan.
Vai meneenkö rikoksestakin tuomio niin , että vasta niistä teoista joutuu edesvastuueseen kun saa haasteen oikeuteen ?
EU:n säännökset olivat voimassa jo vuodesta 1995 ja Ake vain
turhaan yrittää rajata vastuutaan.
Vai meneenkö rikoksestakin tuomio niin , että vasta niistä teoista joutuu edesvastuueseen kun saa haasteen oikeuteen ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
en ees vastannu toho mun vuoden takaiseen viestiin. Tuloksena todellakin oli se, että ei tarvinut maksaa määräaikais katsastusta. Eli rekisteröintikatsastus 52€ + kilvet 8€. Sitä ennen 90€.
Eli kyseessähän oli mun Coupe, jonka tullasin tuolloin 10/07 ja katsastusajan sain seuraavalle kesäkuulle. Eli kilven loppunumeroksi tuli 5. Mun auto on siis "katsastettu ja liikenteessä" ajalla 10/07-06/09. siis maksimissaan 20kk sain ajoaikaa (ottaen huomioon että nr. 5 on kesä-elokuu)! Siinäpä vasta "pitkä" leima...
Eli kyseessähän oli mun Coupe, jonka tullasin tuolloin 10/07 ja katsastusajan sain seuraavalle kesäkuulle. Eli kilven loppunumeroksi tuli 5. Mun auto on siis "katsastettu ja liikenteessä" ajalla 10/07-06/09. siis maksimissaan 20kk sain ajoaikaa (ottaen huomioon että nr. 5 on kesä-elokuu)! Siinäpä vasta "pitkä" leima...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021