Bi xenon H4 50w?
Valossa on kaksi asiaa, ensin on se aallonpituus, joka aikaansaa eri värien kokemisen. Eri väreillä on erilaiset aallonpituudet. Valkoisessa valossa on sekoittunut montaa tai oikeastaan kaikkia eri aallonpituuksia tasaisesti keskenään.
Ihmisen silmä on herkempi tietyille aallonpituuksille, sen huomaa hyvin kun laittaa esimerkiksi keltaiset lasit silmille, maailma näyttää kirkkaammalta, silmää huijataan.
Kelvinit liittyvät tähän siten, että tietyllä lämmöllä muodostuu tiettyä aallonpittuutta...tai voidaan myös sanoa, että tietyn lämpöinen asia muodostaa tiettyä aallonpituutta.
Kolmas juttu on sen muodostetun aallonpituuden amplitudi, eli se kuinka voimakas valo on.
Molemmat asiat ovat siten näkemisen kannalta tärkeitä, sekä aallonpituus että voimakkuus.
Auton tuunaajia taitaa kiinostaa enemmän, että kaasupurkausvaloista muodostuu puhtaamman valkoista tai sinertävää valoa, joka on tyylikkäämpää kuin kusenkeltainen, hehkulampun muodostama valo...ja hieno hommahan on sekin jos niillä näkee pidemmälle.
Luxeista ei voida puhua, koska valonvoimakkuus pienenee mitä pidemmälle menet valolähteestä ja siihen vaikuttaa ennen kaikkea auton umpio ja moni muu asia, ei niinkään itse polttimo. Tietyn tehoisella polttimolla muodostuu yleensä tietty määrä valoa, luxeja, kunhan eri polttimoiden tyyppi ja aallonpituus on sama. Toki polttimot voitaisiin mitata jossakin stardardiumpiossa, ja niinhän esim. TM testi tekee, polttimot vertaillaan samassa umpiossa mitaten intensiteetti samalla tavalla.
Ihmisen silmä on herkempi tietyille aallonpituuksille, sen huomaa hyvin kun laittaa esimerkiksi keltaiset lasit silmille, maailma näyttää kirkkaammalta, silmää huijataan.
Kelvinit liittyvät tähän siten, että tietyllä lämmöllä muodostuu tiettyä aallonpittuutta...tai voidaan myös sanoa, että tietyn lämpöinen asia muodostaa tiettyä aallonpituutta.
Kolmas juttu on sen muodostetun aallonpituuden amplitudi, eli se kuinka voimakas valo on.
Molemmat asiat ovat siten näkemisen kannalta tärkeitä, sekä aallonpituus että voimakkuus.
Auton tuunaajia taitaa kiinostaa enemmän, että kaasupurkausvaloista muodostuu puhtaamman valkoista tai sinertävää valoa, joka on tyylikkäämpää kuin kusenkeltainen, hehkulampun muodostama valo...ja hieno hommahan on sekin jos niillä näkee pidemmälle.
Luxeista ei voida puhua, koska valonvoimakkuus pienenee mitä pidemmälle menet valolähteestä ja siihen vaikuttaa ennen kaikkea auton umpio ja moni muu asia, ei niinkään itse polttimo. Tietyn tehoisella polttimolla muodostuu yleensä tietty määrä valoa, luxeja, kunhan eri polttimoiden tyyppi ja aallonpituus on sama. Toki polttimot voitaisiin mitata jossakin stardardiumpiossa, ja niinhän esim. TM testi tekee, polttimot vertaillaan samassa umpiossa mitaten intensiteetti samalla tavalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Näkee, todella paljon paremmin - eroa on kuin yöllä ja päivällä.Olisi vain kiinnostanut että näkeekö näillä xsenoneilla paremmin kuin halogeeneilla, miten on käyttäjien käytännönkokemukset.
Kokemukset viime talvelta kiinalaisesta 35W xenonpolttimosarjasta 124:n lähivaloissa.
Kytkin lähivalot palamaan myös kaukovaloilla jolloin lisäksi syttyivät 4 kpl Hella Rallye 1000.
Nyt on lisävaloina Bosch 190 joissa kiinanxenonit, lähivalot vielä kesän jäljiltä halogeenit.
Tuossa yksi kuva näistä valoista:
http://img.photobucket.com/albums/v452/ ... Tuikut.jpg
oulaistenliikenne.fi
No ihan varmasti näkee paremminjukgra kirjoitti:Olisi vain kiinnostanut että näkeekö näillä xsenoneilla paremmin kuin halogeeneilla, miten on käyttäjien käytännönkokemukset.
Valaistusvoimakkuudesta, lukseista ei mainita mitään xsenon mainoksissa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lux
Itsella on 6000K xenonit lähivaloissa.
Kuvio on samanlainen kuin halogeenilla.
Valovirraksi noille ilmoitetaan 2900 lm, kun normi halogeenilla se on kaiketi jossain 700lm paikkeilla
Vuosi noilla on menty eikä kukaan ainakaan vielä ole pitkiä räpsinyt, häikäistymisen merkiksi.
Eli tuskin ne paljoa vastaantulijoita häiritsee...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Löytyy tuo lm ihan itsesi aikaisemmin linkittämästä luksin laskukaavastajukgra kirjoitti:
Valovirraksi noille ilmoitetaan 2900 lm, kun normi halogeenilla se on kaiketi jossain 700lm paikkeilla
Mistäkö löysit tuon valovirta tiedon ? lm?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lux
Laske ite valaistusvoimakkuus, jos kiinnostaa
Muita arvoja ei nyt ole antaa kuin tuo lm, jonka valmistaja ilmoittaa...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Tuli asennettua W201:n nokalle tuollainen 35W H4-Bi-Xenon-setti, jossa pitkille ja lyhyille omat "polttopisteet". Asennus sujui kylmässä syyspuhurissa suhteellisen kivuttomasti, vaikka aivan "pulttaa-kiinni"-operaatiosta ei ollutkaan kysymys.
Nyt kävin pimeällä testailemassa ja ennakkoon luetut kokemukset pätivät tässä tapauksesa melko hyvin. Toiminnaltaan valo on hyvä, lyhyiden ja pitkien välillä vaihdossa ei ole viivettä. Lyhyt valo näyttää melko alas ja pitkä taas suhteelisen korkealle. Pitkillä valoilla kantama ja valoteho paranivat todella paljon. Lyhyellä hajavaloa tuntuu tulevan melko reippaasti. Huomenna täytyy säätää suuntaukset kohdalleen ja tutkia, saako lyhyiden hajavaloa pienennettyä esim. polttimoa tai sen asentoa muuttamalla.
Nyt kävin pimeällä testailemassa ja ennakkoon luetut kokemukset pätivät tässä tapauksesa melko hyvin. Toiminnaltaan valo on hyvä, lyhyiden ja pitkien välillä vaihdossa ei ole viivettä. Lyhyt valo näyttää melko alas ja pitkä taas suhteelisen korkealle. Pitkillä valoilla kantama ja valoteho paranivat todella paljon. Lyhyellä hajavaloa tuntuu tulevan melko reippaasti. Huomenna täytyy säätää suuntaukset kohdalleen ja tutkia, saako lyhyiden hajavaloa pienennettyä esim. polttimoa tai sen asentoa muuttamalla.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Hajasäteitä poistaessa jälkiasentaiselta xenonilla täytyisi varjostaa(pellin palalla) lampusta heijastimen alaosaan säteilevä valo, tekemällä siihen lampun alaosaan varjostin. Ja H4:n tilalle asennetulla xenonilla tämä ei onnistu, koska sillon samalla pitkien valo leikkaantuu pois. Useissa alkuperäis xenonlyhdyissä on tälläinen varjostin joka ulottuu varjostinkupista heijastimeen asti, peittäen sen alaosan kunnolla. Tällöin hajasäteitä ei pääse syntymään. H1 ja H4 umpioissa ei tämän muotoista varjostinta ole.
tässä asiassa on polttimo (tai siis polttimon valmistaja) kohtaisia eroja, viimeksi mulla oli juurikin mainitsemasi laiset polttimot, ero ihan järkyttävä, lyhkäiset sai suunnata tyyliin metrin päähän maahan alas että pitkät näytti oikein, näillä nykyisillä tuo ero onkin jo paljon parempi.Timo T. kirjoitti: Lyhyt valo näyttää melko alas ja pitkä taas suhteelisen korkealle. Pitkillä valoilla kantama ja valoteho paranivat todella paljon.
Onko c:ssä hyvät pitkät xenoneilla? Itsellä on nyt lähivaloissa jälkiasennus xenonit ja olen pohtinut laittaisiko pitkillekkin tuollaiset vai erilliset halogen lisävalot. Erilliset lisävalot sais ainakin suunnattua sinne mihin haluaa. Kun taas auton omat näyttää sen mukaan miten lyhyetkin on säädetty.Antti V kirjoitti:Juu saa laittaa pitkiin xenonit. Tossa C:ssä ne on ihan omissa umpioissa ja Rintterissä taas lisäpitkissä. C:ssä on semmoinen ongelma, että xenonin "kylmäkäynnistysaika" on kohtuu pitkä (lue muutaman sekuntti täyteen loistoon), joten pimeällä se ei ihan heti vastaan tulevan auton jälkeen ole parhaimmillaan.
Tästä syystä jätin tohon Sprintteriin omiin valoihin halogeenit, että kun laitan pitkät ne valaisevat heti, mutta parin sekunnin kuluttua se outo keltainen kuvio siellä edessä vaan häipyy .
Kyseessä facelift malli eli paremmilla pitkillä.
Kyllä ne muuttui kuin se legendaarinen yö/päivä. Kun tuossa oli ne alkuperäiset halogeeni pitkät, ei niiden syttymistä juurikaan huomannut, mutta kun pitkiin nuo xenonit laittoi, alkoi jo mersunkin valoilla yöaikaan pärjäilee. Joten jos se "kylmäsytytys" ei ole kovin pelottava, voin suositella hyvällä omallatunnolla noita.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Laitetaampa ny vielä tuo minun xenon-projekti-linkki tähän.
(useampi kuva asennuksista)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=53994
(useampi kuva asennuksista)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=53994
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Osramin yön murskaajat
Terve!
Kun olen laiska luonne, niin en jaksa askarrella noiden 'tsenon'-sarjojen kanssa ja laillisuuskin joskun pullahtaa mieleen, niin kokeilinpa laittaa 124:n nokkaan Osramin uutukaiset, Night Breakerit. Lupaavat 90% referenssipoltinta enemmän valoa ja värilämpötilaakin valkoisempaan suuntaan.
Kyllä täytyy sanoa, että GE:n +60 on kohdannut voittajansa. Valotehoa löytyy ja sävykin on mukavan valkoinen. Ja ovat katulailliset.
Suosittelen!
Kun olen laiska luonne, niin en jaksa askarrella noiden 'tsenon'-sarjojen kanssa ja laillisuuskin joskun pullahtaa mieleen, niin kokeilinpa laittaa 124:n nokkaan Osramin uutukaiset, Night Breakerit. Lupaavat 90% referenssipoltinta enemmän valoa ja värilämpötilaakin valkoisempaan suuntaan.
Kyllä täytyy sanoa, että GE:n +60 on kohdannut voittajansa. Valotehoa löytyy ja sävykin on mukavan valkoinen. Ja ovat katulailliset.
Suosittelen!
Terveisin
Tero
Tero
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Olin kans tänään käymässä paikallisessa varaosaliikkeessä ja sinne oli justiin tullut noita polttimoita. Availtiin siinä pahvilaatikoita ja naureskeltiin niille nyrkinkuville, mutta ei jostain syystä tullut mieleen että olisi voinut kokeeksi ostaa parin
Hinnatkaan ei olleet vielä täysin selvillä niin ne olisi voinut saada sopivan edullisesti.
Hinnatkaan ei olleet vielä täysin selvillä niin ne olisi voinut saada sopivan edullisesti.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ovh on reilu 50€, mutta paikallinen kauppias myi niitä 25€, siis pari. Ja kaikki Hx:ta saman hintaisia per pari.P. Lanttola kirjoitti:Olin kans tänään käymässä paikallisessa varaosaliikkeessä ja sinne oli justiin tullut noita polttimoita. Availtiin siinä pahvilaatikoita ja naureskeltiin niille nyrkinkuville, mutta ei jostain syystä tullut mieleen että olisi voinut kokeeksi ostaa parin
Hinnatkaan ei olleet vielä täysin selvillä niin ne olisi voinut saada sopivan edullisesti.
Terveisin
Tero
Tero
Joko polttimot ovat tulleet..??Jube kirjoitti: Ei saanut kuin 6000K värilämmöllä, mutta hyväksippä tuo 6000K:kin on havaittu.
Kerroppa sit heti miten nuo 6000K näyttävät märällä asvaltilla.
Jos niillä näkee hyvin niin homaan itellekki tollaset 124:seen.
Itellä oli väyrysessä 6500K ja niillä ei nähnyt märällä asvaltilla mitään.
Nyt orkkis 4300 K paikoillaan ja johan näkee.
Tosin nuo 6.5K polttimot olivat jotain purmalaisia paskoja jotka ovat hajonneet kummatkin.
Toinen kesti 8kk ja toinen 11k
Orkkis vilipsit ovat olleet 4 vuotta ja toimivat vieläkin.
Eivätkä oo menneet violetin värisiksi.
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Tänään tuli viimeinkin reilun kuukauden odottelun jälkeen xenonit
Sarja on nyt maticissa paikallaan ja huomenissa laittelen käyttökokemuksia kun olen kunnolla testannut valoja...
Sarja on nyt maticissa paikallaan ja huomenissa laittelen käyttökokemuksia kun olen kunnolla testannut valoja...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Noniin
Viime yönä ajelin kemijärveltä rovaniemelle ja kokemukset valoista seuraavat:
Lyhyillä näkee suht hyvin. Valokuviossa hieman toivomisen varaa (kuviossa kirkkaampia laikkuja), kuitenkin ihan hyvä...
Pitkillä näkee hyvin... Oikeastaan todella hyvin. Valovoimaa riittää ja valokeilasta tulee normaalia laakeampi suuren luksi määrän ansiosta, joten ojatkaan ei jää pimentoon.
MUTTA! Kylmä sytytys aika on aivan liian pitkä
Kun vaihtaa pitkille niin menee useita useita sekunteja ennenkuin valo on täydessä loistossa ja sama luonnollisesti lyhyille vaihdettaessa
Toki keli oli huonoin mahdollinen, eli märkä asfaltti, joka syö paljon valoa mutta tuo sytytys aika on todella häiritsevä ja ongelmallinen.
Kokonaisuutena 50w xenon-sarja on hyvä valinta valotehoa hakevalle, mutta H4 BI-Xenon versiona ongelmaksi muodostuu tuo sytytys aika
En tiedä jätänkö nuo paikalleen vai laitanko normi xenonit ajovaloihin ja lisävalot joihin h3 xenonit ja kytken niin, että omissa umpioissa palaa aina lyhyt ja pitkä ei ollenkaan
Viime yönä ajelin kemijärveltä rovaniemelle ja kokemukset valoista seuraavat:
Lyhyillä näkee suht hyvin. Valokuviossa hieman toivomisen varaa (kuviossa kirkkaampia laikkuja), kuitenkin ihan hyvä...
Pitkillä näkee hyvin... Oikeastaan todella hyvin. Valovoimaa riittää ja valokeilasta tulee normaalia laakeampi suuren luksi määrän ansiosta, joten ojatkaan ei jää pimentoon.
MUTTA! Kylmä sytytys aika on aivan liian pitkä
Kun vaihtaa pitkille niin menee useita useita sekunteja ennenkuin valo on täydessä loistossa ja sama luonnollisesti lyhyille vaihdettaessa
Toki keli oli huonoin mahdollinen, eli märkä asfaltti, joka syö paljon valoa mutta tuo sytytys aika on todella häiritsevä ja ongelmallinen.
Kokonaisuutena 50w xenon-sarja on hyvä valinta valotehoa hakevalle, mutta H4 BI-Xenon versiona ongelmaksi muodostuu tuo sytytys aika
En tiedä jätänkö nuo paikalleen vai laitanko normi xenonit ajovaloihin ja lisävalot joihin h3 xenonit ja kytken niin, että omissa umpioissa palaa aina lyhyt ja pitkä ei ollenkaan
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mikä lie noissa jos ei syty nopeasti
Omia xenon virityksiä tuli testattua. Vidussa oli rovaniemi reissun noi kuvassa olevat xenon pitkät.
Lyhdyt on kirkailla laseilla. Vaihtaessa xenon syttyi nopeaan. Viivettä ei jäännyt. Valotehoa sopivasti +450 metriä näkee ihan kirkaasti, tai niin pitkälle kuin valoilla yleensä voi nähdä. Xenon lyhyet tällä kertaa sumuvaloheijastimessa. Tällä kokoonpanolla tie valaistuu lyhyillä ojia myöten n.60m ja pitkillä se +450metriä ja ojat, pellot, metsät .
lyhyet
pitkät
Omia xenon virityksiä tuli testattua. Vidussa oli rovaniemi reissun noi kuvassa olevat xenon pitkät.
Lyhdyt on kirkailla laseilla. Vaihtaessa xenon syttyi nopeaan. Viivettä ei jäännyt. Valotehoa sopivasti +450 metriä näkee ihan kirkaasti, tai niin pitkälle kuin valoilla yleensä voi nähdä. Xenon lyhyet tällä kertaa sumuvaloheijastimessa. Tällä kokoonpanolla tie valaistuu lyhyillä ojia myöten n.60m ja pitkillä se +450metriä ja ojat, pellot, metsät .
lyhyet
pitkät
uani Lyhkäsiksi laitoin osram +90% H7 halogeenit , kyllä noi vähintään yhtä hyvin valaisee kuin vanhatkin halpis halogeenit.
Valkoisempi valo käy paremmin xenon pitkien rinnalle.
Pitkiksi tilasin ja asensin xenon gt hid h7:kat värilämpötila 4300k , Valon määrä on todella huomattavan suuri verrattuna noihin +90 %halogeeneihin.
Heti syttyy ja muutaman sekuntin aikana saavat täyden kirkkauden.
Kyllä noissa xenoneissa valoa riittää siinä määrin että lyhkäisiksi suosittelisin noita laillisia 35w polttimoita.
Valkoisempi valo käy paremmin xenon pitkien rinnalle.
Pitkiksi tilasin ja asensin xenon gt hid h7:kat värilämpötila 4300k , Valon määrä on todella huomattavan suuri verrattuna noihin +90 %halogeeneihin.
Heti syttyy ja muutaman sekuntin aikana saavat täyden kirkkauden.
Kyllä noissa xenoneissa valoa riittää siinä määrin että lyhkäisiksi suosittelisin noita laillisia 35w polttimoita.
Kyllä, juuri näin. Elikkä tuo viivehän onkin vain H4-mallin ongelma, koska siinä lähivalo sammuu kun kaukovalo syttyyjukgra kirjoitti: Oliko se H4:sessa että pitkille vaihtaessa lyhyet sammuvat , jolloin viive varmaan häiritsisi.
Tuohan poistaisi ongelman lyhyeltä pitkälle vaihdettaessa, mutta taas lyhyelle vaihdettaessa ongelma tulee vastaanPitäs rakennella lyhyille viivepiirit että ne palaa vaikka 5sek sen jlk kun napsauttaa pitkät päälle.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
voiko tuo olla sitten 50w ksenonien ongelma, koska tuota ei ole 35w ksenoneissa...Jube kirjoitti:Kyllä, juuri näin. Elikkä tuo viivehän onkin vain H4-mallin ongelma, koska siinä lähivalo sammuu kun kaukovalo syttyyjukgra kirjoitti: Oliko se H4:sessa että pitkille vaihtaessa lyhyet sammuvat , jolloin viive varmaan häiritsisi.
Tuohan poistaisi ongelman lyhyeltä pitkälle vaihdettaessa, mutta taas lyhyelle vaihdettaessa ongelma tulee vastaanPitäs rakennella lyhyille viivepiirit että ne palaa vaikka 5sek sen jlk kun napsauttaa pitkät päälle.
Kyllähän 35w xenoneissakin kylmäsytytys vie hetken, mutta 50w mallissa aika on pidempi
Onko epk:n bi xenoneissa oma poltin lanka lyhyelle ja pitkälle vai se liikkuva läppä systeemi? Tuossa läppä mallissahan ongelmaa ei luonnollisestikkaan esiinny...
Onko epk:n bi xenoneissa oma poltin lanka lyhyelle ja pitkälle vai se liikkuva läppä systeemi? Tuossa läppä mallissahan ongelmaa ei luonnollisestikkaan esiinny...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90