Tuli ostettua W124 300DT -94

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Tuli ostettua W124 300DT -94

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Joo.. Elikkäs otsikon mukainen mersu tuli hommattua ja alkuun vielä pitää mainita et varusteetkin on mulle ihan riittävät: ilmastointi, kattoluukku, tempomat, 2xairbag jne.. ja ilmeisesti jonkinlainen "ortopedi" kuskinpenkkikin taitaa vielä olla.. ei kuitenkaan nahkoja vaan karo.. + itselle ainakin ihan mieluisa isompi 90L polttoainetankki!! :) autossa on jonkin verran laittoa mut oli kyl hintakin ihan kohdallaan! Mittarissa kohtuu varmat 335tkm!

Jotakin kyssäreitäkin tuli jo mieleen ja selailin vanhoja topikkeja, ja joitain vinkkejä sieltä sainkii mut vielä jäi muutama asia askarruttamaan..

Eli.. automaattilootassa on sellanen juttu, että kun esim. risteykseen saavuttaessa vauhti hiljenee melkein nollaan asti niin just ennen pysähtymistä tuntuu laatikosta kuuluvan sellainen vaimea rahiseva / laahaava ääni, ja ihan ku se laatikko jarruttais vielä lisää vauhtia?? Pysähtyneenä sitten jurnuttaa joskus "D" asennossa ihan kuin jäisi veto päälle.. aikasemmissa kokeilemissani automaateissa tällästä "ominaisuutta" en ole havainnut..

toinen mietityttänyt asia on kattoluukku.. eli luukun avaus ei tuota ongelmia, mutta kiinni laitettaessa jumittuu puoliksi auki?? menee vähän edestakas rempaten ja kädellä auttamalla kyllä kiinni, mutta saiskos sitä jotenkii herkistettyä tai voiko sitä jotenkii rasvata?? Miten?

Sit viimeseks tiedustelisin sitä kun oon pitänyt tota turboa jonkin verran ripeämpänä kun esim verraten w124 250D 20v niin paljon en nyt eroa liikkuvuuteen huomaa?? (luulis ton turbon olevan huomattavasti ripeempi) varmaan ekaks menee kaikki suodattimet vaihtoon, mut mitä muuta "kadonneen" puhdin löytämiseks olis noin niinkun alkuun tehtävissä??

Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa vielä varmaan miljoonannen kerran näihin 124:n kyssäreihin vastata..

Tässä varustelistan numerot:

744
211
240
281
291
300
404
412
430
440
480
515
553
570
585
591
620
645
671
682
731
859
873
877
910
915
940

Mitä sitten kaikki onkaan..??
Viimeksi muokannut jt-DT, La 21.07.2007 01:22. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Eip välttämättä kuulu laatikosta.. saattaa olla että kardaanin tukilaakeri on jäämässä eläkkeelle.
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

reimah kirjoitti:Eip välttämättä kuulu laatikosta.. saattaa olla että kardaanin tukilaakeri on jäämässä eläkkeelle.

Täytyypä tarkkailla tuota.. kiitos vinkistä!
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Suodattimien (ilma/polttoaine) vaihdolla oli hurja vaikutus tohon moottorin nuhaisuuteen!! :shock: Tuntuu ihan eri autolta kun aiemmin!! :D
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Pirkkalastako ostit???
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Petehri kirjoitti:Pirkkalastako ostit???
Juu sieltä.. onko tuttu peli??
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=52349

Ilmeisesti juurikin tämän myynti-ilmoituksen pirssi.

Lisäksi onnittelut hankinnan johdosta.
220.128 Black Mirror
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Kryptonite kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=52349

Ilmeisesti juurikin tämän myynti-ilmoituksen pirssi.

Lisäksi onnittelut hankinnan johdosta.
Juu sama auto on.. ja kiitosta vaan..

Maalaukseen menee ainakin osittain parin kolmen viikon sisään, ja alustaa vähän päivittelen samalla.. sit olis etsittävä vielä jotkut kivat kiekot.. mahd. RH:t tulee alle..

Kattelin noita h&r:n jousia tohon, mut ymmärsinköhän oikein, että 50mm pudottais??

http://www.konig.fi/fio/alustasarjat/hr/HRjouset_05.pdf

Ja onko noin et ton turbon jouset on erilaiset kun turbottoman?? Hinnassa ainakin on eroa..

Tuleekohan miten lintta tollasella tiputuksella, kun ei olis tarpeen ihan epäkäytännöllistä kulkinetta tästä tehdä?? ja kaveriks noille sit ehkä sprintit.. Vai toimiskohan noi jouset ittestään ilman parempia iskareita millälailla?? :roll:
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

maksimissaan 25 mm voi normiiskareita käyttäen madaltaa.Itsellä makita madallus puoli kierrosta ja nom.billsteinit.Jousitus tuntuu ihan passelilta.Jätin tien lanauksen väliin maltillisella madalluksella
Turbomies maksaa aina enemmän kaikesta :wink: ,isot sakot ,renkaat kuluu nopeasti,polttoainetta,kannentiivisteitä,automaatin remppaa ym..pientä niin ja ne jouset taitaa olla jämerämpää tekoa.Painoa enemmän keulalla juin vaparissa
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Joopa.. taitaa olla remonttia edessä.. vedot ihan kateissa vieläkin.. outo juttu kun tuntui pirtsakammalta sen jälkeen kun suodattimet (p-aine/ilma) vaihtui.. ?? hulluksi tulloo varmaan.. :shock:

Öljyä vuotaa jostakin turbon tienoilta, ja varmaan tällä on joku syy-yhteys tohon voimattomuuteen.. pientä vihellystä kuuluu, mutta mitään merkittävää ei tapahdu.. :cry: :cry:

Vinkkejä??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tarkista nyt ensin vuotaako öljy kannentiivisteen välistä, nokkaketjunkiristimeltä, vai turbon tuloöljyliitoksesta vai turbon paluuputkesta. (Moottorin pesu ja pikkuhiljaa ajellen katsot mistä alkaa tulemaan). Öljyvuodolla ja tehottomuudella en usko olevan yhteyttä.

Vetojen katoamista voisi alkuun alkaa haarukoimaan siten, että varmistaa ettei auto mene ns. suojatilaan ahtopaineen ylityksen seurauksena. Olihan tässä vielä täysin mekaaninen ruiskutuspumppu, rivipumppu ? Mikäli oli niin sen päällä olevaan kellon tulee ahtopaine, ja siinä letkussa on se suojaventtiili. Ohittamalla tämän venttiilin estetään suojan aiheuttama tehonkatoaminen. Mikäli vika on tuossa niin seuraavaksi voi ihmetellä miksi se menee yliahtopaineelle.

Ahtopainemittari olisi kova sana heti alkuun. Siitä näkee myös jääkö ahtopaine liian pieneksi, jolloin ruikutuspumppukaan ei anna syöttöä. (Vaimennettu teollisuusmittari pneumatiikkakaupasta)

Vika voi tietysti olla siinä polttoainejärjestelmässä ennen pumppua, eli ilmaa pääsee järjestelmään tjms. mutta luulisin, että se näkyisi muinakin oireina.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

veskola kirjoitti:Tarkista nyt ensin vuotaako öljy kannentiivisteen välistä, nokkaketjunkiristimeltä, vai turbon tuloöljyliitoksesta vai turbon paluuputkesta. (Moottorin pesu ja pikkuhiljaa ajellen katsot mistä alkaa tulemaan). Öljyvuodolla ja tehottomuudella en usko olevan yhteyttä.

Vetojen katoamista voisi alkuun alkaa haarukoimaan siten, että varmistaa ettei auto mene ns. suojatilaan ahtopaineen ylityksen seurauksena. Olihan tässä vielä täysin mekaaninen ruiskutuspumppu, rivipumppu ? Mikäli oli niin sen päällä olevaan kellon tulee ahtopaine, ja siinä letkussa on se suojaventtiili. Ohittamalla tämän venttiilin estetään suojan aiheuttama tehonkatoaminen. Mikäli vika on tuossa niin seuraavaksi voi ihmetellä miksi se menee yliahtopaineelle.

Ahtopainemittari olisi kova sana heti alkuun. Siitä näkee myös jääkö ahtopaine liian pieneksi, jolloin ruikutuspumppukaan ei anna syöttöä. (Vaimennettu teollisuusmittari pneumatiikkakaupasta)

Vika voi tietysti olla siinä polttoainejärjestelmässä ennen pumppua, eli ilmaa pääsee järjestelmään tjms. mutta luulisin, että se näkyisi muinakin oireina.

Nyt on moottori pesty, mutten vielä pystyny paikallistamaan vuotoa.. Näyttäs kuitenkii siltä, ettei tule koneesta.. Pitää illemmalla perehtyä tarkemmin..

Joo ihan rivipumppu tuossa vielä.. Eli siis sen letkun irroittamallako se ohittuu, vai onko se tökättävä johonkii muualle vielä kiinni?? Täytyykii lueskella tarkkaan noi turbo-osion höpinät.. eipä siitä ainakaan haittaa ole.. :wink:

Kiitos veskolalle!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laita suora letku imusarjan ja pumpun väliin, jolloin se suojakytkin ohitetaan. Älä kuitenkaan ajele pidempään silleen mikäli "vika" korjaantuu, vaan selvitä miksi ahtopaine nousee liikaa.

Tuota letkua pitkin siis ahtopaine pääsee kellolle ja lisää syöttöä kun ahdot nousevat. Mikäli nousevat liikaa elektroniikka pistää letkun poikki/tukkoon, jotta kone ei hajoa.

Paineen kestävää letkua, vaikka eipä sillä niin väliä ole jos se letku pamahtaa rikki.

Ahtopainemittarin voi kytkeä tuohon samaan letkuun t-haaroittimella.

Pneumatiikkakaupasta voi ostaa vaikka nylonputkea ja sen päälle sopivaa kudosvahvistettua letkua (jota toki saa esim. motonetistakin). Tuo nylonputki on mukavaa vedellä esim. ohjaamoon mittareille.

Niin no siinä samalla voi tiirailla niitä letkuja imusarjan, pumpun ja ahtimen välillä, jos niissä vaikka vuotoa niin tehot katoaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Vielä en oo ehtiny paneutuu tohon puhdin puutokseen.. ehkä huomenna..

laittelin tonne ekaan viestiin varustelistannro:t esille, jos nyt jotakuta sattuu kiinnostamaan..
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Tuli testattua tuota veskolan ohjetta, mutta eipä ollut vaikutusta.. Tosin nyt kun auto on ollut rajummalla käskytyksellä (johtuen v**utuksesta), niin hiukan on taas tuntunut piristystä tapahtuneen?? Mitä ihmettä?? :shock:
Olisko tossa voinut olla niin nokinen moottori, että se piristyy, kun sille antaa kenkää?

Jos näin on, niin aika reippaita kauppareissuja tiedossa.. ;)

Voisko tukkeutunut katalysaattori muuten aiheuttaa moista??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jt-DT kirjoitti:Voisko tukkeutunut katalysaattori muuten aiheuttaa moista??
Kyllä se kait voi.

Oletko tarkastellut sitä ahtopaineen käyttäytymistä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

veskola kirjoitti:
jt-DT kirjoitti:Voisko tukkeutunut katalysaattori muuten aiheuttaa moista??
Kyllä se kait voi.

Oletko tarkastellut sitä ahtopaineen käyttäytymistä ?

En oo vielä saanut vedettyä sitä mittaria ohjaamoon.. pintaasennuksena vedin konepellin alta sen kokeeksi vaan ikkunan kautta hyttiin, ja siten sain lukemia ajossa.. n.0,5-0,7 on ahdot.. mitä ne muuten ihan niikun pitäisi olla??
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

0.8 paariin se on rajoitettu
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En ole katsellut vakiokoneesta, mutta kait sen pitäisi aika hätäseen sinne 0,8 bariin nousta kun lämäsee kaasun pohjaan.

Mikäli jää paljon alle, vaikka "kuskin pyyntö" on paljon tehoja, niin jokin mättää.

Ruiskutuspumppukaan ei anna täyttä ruiskutusta, jos ahto ei nouse riittävästi.

Ahtopaine seuraa yleensä nöyrästi kaasupolimen asentoa, siihen rajaan (~0,8 ) saakka.

:roll: Toisaalta jos ruiskutuspumpussa tai polttoaineen saannissa on ongelma, myös se aiheuttaa ahtojen jäämistä liian alas, vaikka turbo yrittää niitä pitää korkeana. :roll: (vrt. muna/kana ongelma)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Hmm.. No jotain hämminkiä sitten varmaan vielä on, kun ei ihan siinne 0.8 asti jaksa nousta.. terävästi nousee täyskaasulla siihen 0.6-0.7:ään! :?

Pitää varmaan käydä näyttää tota vehjettä (autoo) :lol: jossakin.. oiskos täs pk.seudulla jotain paikkaa joka ymmärtää noitten päälle?? Muita kun veho!? (vaikka toi pitskun veho melkein vieressä onkii nii en mielellään sinne veisi..) :roll:
Vai osaisko siellä veholla varmuudella joku sanoa mikä tossa on.. ilman sellasta "kaikki osat vaihtoon ja katotaan mitä tapahtuu" korjausta??
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

No niin.. tähän auton puhdittomuus asiaan vielä palatakseni.. niin se vaiva taisi sitten hävitä ihan oikeasti, vain sillä että ajelin hieman reippaammalla kaasulla jonkun aikaa!! :shock:

olisko se voinut tosiaan olla vaan niin tukkoinen!?? mitään vikaa ei veholla autosta löytynyt.. :roll:

ahtopaineet on normaalit.. tosin joskus täyskaasulla kiihdyttäessä ei mittari nouse kuin siihen 0.7 asti mutta yleensä menee sinne 0.8 saakka.. onko tolla merkitystä??
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

Taajamaajossa karstottuu parissa viikossa,eikä auta vaikka kiihdytteleekin reippaasti.
Kesällä tein pikku reissun pohjoisessa kulku parani noin 4-500 km jälkeen .Vauhti oli semmoinen reipas :wink:
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Vastaa Viestiin