1.) Voiko nykyaikainen ruiskumoottori toimia moitteettomasti ja kuluttaa normaalisti ilman lambda-anturia?
2.) Löytyykö Suomesta E-hyväksyttyä tarvike kattia n. 300hv bensiinimoottoriin (tai oikeastaan kahta, eli n. 200hv voisi riittää, kun tulee yksi per puoli). Jos löytyy niin mitä maksaa ja mistä saa?
Lambda / Katti kysymykset.
Re: Lambda / Katti kysymykset.
Nykyaikainen ruiskumoottori on aika laaja käsite. Mikäli tarkoitat moottoria, jonka polttoaineseosta tyhjäkäynnillä ja kevyellä kuormalla ohjataan lambda-anturin avulla siten, että seoksen lambda-arvo on lähellä arvoa yksi, niin todennäköisesti ohjausjärjestelmä ei toimi hyvin ilman kyseistä anturia. Tämä saattaa aiheuttaa vaikeuksia myös vuosikatsastuksessa, jos lambdan arvo pitää olla haarukassa 0,97...1,03.Tenox kirjoitti:1.) Voiko nykyaikainen ruiskumoottori toimia moitteettomasti ja kuluttaa normaalisti ilman lambda-anturia?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Enpä tiedä, tyhjäkäynti on normaali ja tasainen 500rpm, samoin auto toimii täysin normaalisti kaikin puolin niin kylmänä kuin lämpöisenäkin. Katteja tuossa ei ole (pitäisi olla ja on siis vähäpäästöinen vuonna 1992 rekisteröity). Alunperin lambdat tulivat kattien etureunoihin kiinni ja nyt kun ei ole katteja, niin en tiedä onko antureitakaan.
-A-J-
Päästömittaus maksaa 10-15 euroa ja kertoo paljon seoksista tyhjäkäynnillä ja kevyillä kierroksilla ilman kuormaa. Mittauksen voi tehdä katsastuskonttorilla tai siihen erikoistuneessa liikkeessä. Tämän jälkeen jää paljon arvailuja pois.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ei kai 92vm voi puhua nykyaikasesta ruiskumoottorista vaikka ois kuinka mersu,kaukana siitä
.
Mun nykyaikanen 86 mese 88 tekniikalla eli katti vehje ja lambdalla,kattia ja lambdaa ei oo kumpaakaan ja silti toimii samanlailla kun ne ois kiinni (kokeiltu sekin)Hiven oli ehkä kulutuksessa eroa,ei muuta.

Mun nykyaikanen 86 mese 88 tekniikalla eli katti vehje ja lambdalla,kattia ja lambdaa ei oo kumpaakaan ja silti toimii samanlailla kun ne ois kiinni (kokeiltu sekin)Hiven oli ehkä kulutuksessa eroa,ei muuta.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Re: Lambda / Katti kysymykset.
Katalysaattori toimii vain stoikiometriselle seossuhteella eli lambda = 1, koska muuten hapetus ja pelkistys reaktiot eivät ole mahdollisia.Tenox kirjoitti:1.) Voiko nykyaikainen ruiskumoottori toimia moitteettomasti ja kuluttaa normaalisti ilman lambda-anturia?
Moottorin toimintaan seossuhteella on vaikutusta siten että,
paras teho ja vääntö saavutetaan lambdan ollessa hieman alle yhden(noin 0.90-0.95), pienin kulutus taas saavutetaan hieman laihalla seoksella(noin 1.04-1.07).
Eli kyllä moottori toimii ilman kattia ja lambda-anturia
Jos poistat katin niin jätä ihmeessä lamda-anturi pakoputkeen ja osta FMI:seosmittari(85€) niin voit seurata ja säätää moottorisi seossuhdetta helposti. Näin vältyt ikäviltä väärän seoksen aiheuttamista moottorivaurioista.
Katit on poissa (pitää laittaa takaisin, itse en ole ottanut pois, vaan autossa ei ollut, vaikka piti olla.) Lambdojen olemassaolo on arvoitus, siksi kyselen. Pitää koittaa päästä auton alle kunnolla. Tiedän kyllä missä niiden pitäisi olla.
EDIT: Ja katsastajat.com antoi vastauksen, että kattien ei edes tarvitse olla tuonikäisessä E-hyväksyttyjä.
EDIT: Ja katsastajat.com antoi vastauksen, että kattien ei edes tarvitse olla tuonikäisessä E-hyväksyttyjä.
-A-J-