w123 300D turbo käyntihäiriötä kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

w123 300D turbo käyntihäiriötä kylmänä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Mikähän voisi olla vikana kun kylmänä kone pätkii aika pitkään?
Aivan niin kuin yksi pytty aina välillä tippuisi pois pelistä...
Savuttaa niin julmetusti, sellaista harmaata, ehkä hiukan sinertävää ja haisee melko pahalle.

Käyntiin lähtee hienosti, ja pienellä kaasulla käy suht nätisti, mutta jos päästää tyhjäkäynnille niin rumasti käy ja heiluttaa.

Lämpöisenä ei mitään ongelmia, nakuttaa tasaisesti ja ei savuta edes kovilla kierroksilla.

Hehkut, suuttimet, venttiilit, muuta - mistä aloittaa?
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Miun OM617:n teki ihan samaa...vaihdoin hehkut, ei auttanut. Tilanne korjaantui ainakin sillä että kiristin sitä tyhjäkäynnin säätövivustoa, kun huomasin että jos sukkasillaan painaa kaasua niin ei pätki ollenkaan. Oli minulla tarkoituksena säätää siitä venttiilitkin mutta on jäänyt ainakin vielä säätämättä :( :? Epäilen että itselläni vika piilee oikeasti pumpussa mutta toimii se noinkin että pitää tyhjäkäyntiä kylmällä pikkasen korkeammalla. :) Jos siulla on automaatti niin en välttämättä suosittele tuota tyhjäkäyntikikkaa.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: w123 300D turbo käyntihäiriötä kylmänä

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

mizemaze kirjoitti:Mikähän voisi olla vikana kun kylmänä kone pätkii aika pitkään?
Aivan niin kuin yksi pytty aina välillä tippuisi pois pelistä...
Savuttaa niin julmetusti, sellaista harmaata, ehkä hiukan sinertävää ja haisee melko pahalle.

Käyntiin lähtee hienosti, ja pienellä kaasulla käy suht nätisti, mutta jos päästää tyhjäkäynnille niin rumasti käy ja heiluttaa.

Lämpöisenä ei mitään ongelmia, nakuttaa tasaisesti ja ei savuta edes kovilla kierroksilla.

Hehkut, suuttimet, venttiilit, muuta - mistä aloittaa?
Tarkista, että vuotaako suutin putket. Vuotava suutin putki saattas aiheuttaa tuommosta. Avautumis paineet saattaa myöskin olla. Tietysti kulunut moottori tai syöttöpumppu voi olla. Palijokos muuten huohottaa?
Jos on hehku pimiänä, niin moottori käynnistyy kyllä poikkeuksetta neljällä pytyllä. (On muuten kokemusta :!: ) Ja sillon se savuaa, hytkyy ja käy huonosti!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oletkos ajoitusta tarkistellut?

Voi olla vähän myöhässä. Tai sitten pumpusta on takapään laakeri loppu.
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Enpä ole ajoituksia tarkistellut. Onnistuuko kotikonstein, jos niin mitenkäs?

Tuo hehku kyllä voisi olla yksi vaihtoehto, mitenkäs se reagoi releellä jos yks on pimee?

Mikäs tuon laakerin sököiden idea on? Mitä siis tekee ja miksi ei vaikuttaisi lämpöisenä?

Se tekee myös sitä että jos jää ylämäkeen noukka ylämäkeen päin pitkäksi aikaa niin ei lähde tulille kuin pumppaamalla käsipumpulla ainetta koneeseen. Tosin pitää seistä tyyliin yön yli...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

mizemaze kirjoitti:Enpä ole ajoituksia tarkistellut. Onnistuuko kotikonstein, jos niin mitenkäs?

Tuo hehku kyllä voisi olla yksi vaihtoehto, mitenkäs se reagoi releellä jos yks on pimee?

Mikäs tuon laakerin sököiden idea on? Mitä siis tekee ja miksi ei vaikuttaisi lämpöisenä?

Se tekee myös sitä että jos jää ylämäkeen noukka ylämäkeen päin pitkäksi aikaa niin ei lähde tulille kuin pumppaamalla käsipumpulla ainetta koneeseen. Tosin pitää seistä tyyliin yön yli...
Ei se haittaa jos joku hehkun on pelistä pois (jos on kyseessä 123:n) kun ne hehkut on sillattu eli joka hehkulle menee virta vaikka joku on niistä palanut.
ÖÖ diiselin kyllä pitäis lähtee pyörimään kyllä vaikka olisi katollaan jos ei ole päässyt ilmaa "keuhkoihin" polttoaine järjestelmään.

Toisaaltaan ei ole Diiselistä niin hirveitä kokemuksia.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Releeltä kyllä lähtee 5 johtoa, käsittääkseni jokainen erikseen yksittäiselle hehkutulpalle.

Vanhassa ns. hidas hehkuisessa ne kyllä oli sillattu paksuilla rautajohtimilla ja vain yksi johto meni hehkuille...

Tuo ilma asia kyllä pitää paikkansa, jossakin on vuoto. Hyvä kysymys onkin että vaikuttaako tuo vuoto käyntihäiriöön kylmänä vai ei?

Kuumana kun kone käy kuin kello, niin veikkaisin että ne eivät liity toisiinsa...
Tai mistä minä tiedän, siksi sitä yritän foorumilaisilta tiedustella :)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Olen kuullut sanottavan, että tuo turbon pumppu tahtoo temppuilla ja vaparin pumpulla kävisi nätemmin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Aamulla hehkutin pari kertaa ja annoin olla myös valon sammumisen jälkeen.

Käynti oli hiukan parempaa, ehkä se sitten on hehku vika. Laitan viestiä jos niiden vaihtaminen auttaa...

Biltemassa kun eivät näytä paljon maksavan, niin kannattaa kokeilla.
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

viittais kyllä äkkiseltään suutinputken vuotoon. luultavammin yksi suutinputki vuotaa ja päästää polttoaineen palaamaan tankkiin ja sen takia ei tahdo lähteä pyörimään kaikilla... alkaa pelaamaan, kun on saanut itse itsensä ilmattua...??? :roll:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Jep kyllä se ilmavuoto varmaan on kun vaivaa.

Hehkut vaihdettu ja ei oleellista muutosta, käyntiin ehkä lähtee hiukan herkemmin.

Olisikos tiedossa hyvää Diesel pajaa Jyvässeudulla?
Jos samalla laitattais suuttimet kuntoon.

Vai voiko suutin kärjet vaihtaa itse? Tai siis varmasti voi, mutta pitääkö niitä jotenkin painestamalla säätää, tms.?
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Selvisikö vika tässä ongelmassa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Ei selvinny vielä, pitäis vaihdattaa ne suutinkärjet.

Paikallisella diesel korjaamolla hinta-arvio kärkien vaihtoon, jos otan itse irti ja vien ne heille, oli 250 Euroa. Kallis?

Laittavat kuulemma uuden malliset kärjet, käsittääkseni vastaavat kuin w124 korisissa.

Naftan kulutus on nyt melko kova, 12,5litraa / 100km.

Isä ukko vanhana mersun miehenä arveli että tippuu uusilla kärjillä vähintään pari litraa...

Ilmoittelen miten kävi kun saan ne vaihdettua!
Vastaa Viestiin