w126 vakionopeudensäädin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

w126 vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Kun ostin auton niin tuo toimi aina kun sen teki mieli ja pikkuhiljaa toimi huonommin ja huonommin kunnes lakkasi kokonaan eli onko yleistä ja mistä kannattaa vian etsiminen aloittaa?
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Säätimen keskusyksikön kondensaattorit vaihtoon.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mika.T kirjoitti:Säätimen keskusyksikön kondensaattorit vaihtoon.
Millainen homma on tehdä, paljon osat maksaa ja miten operaatio tehdään?

Itsellänihän myös tuon 300SE:n säädin toimii silloin kun huvittaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Samanlainen vika kun mulla... Laitan virrat päälle niin vakkarin säätimen moottori alkaa säksättään.. ja kyseinen säädin on toimivasta piilistä eli siinä ei ainakaan pitäisi mitään vikaa olla... En tiedä missä sit vika on.. Noi on kyllä kettumaisia.. :roll:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Mika.T kirjoitti:Säätimen keskusyksikön kondensaattorit vaihtoon.
Eli siis konehuoneen puolelta mötti auki? Mistä uudet kondensaattorit?
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pegasus kirjoitti:Samanlainen vika kun mulla... Laitan virrat päälle niin vakkarin säätimen moottori alkaa säksättään.. ja kyseinen säädin on toimivasta piilistä eli siinä ei ainakaan pitäisi mitään vikaa olla... En tiedä missä sit vika on.. Noi on kyllä kettumaisia.. :roll:
Tässä tapauksessa veikkaan että jokin tilatieto puuttuu tai on väärä. Tilatietojahan taitaa tulla kytkinpolkimelta (jos manuaali), jarrupolkimelta sekä pulssianturilta joka orkkistapauksessa sijaitsee mittaristossa takapuolella. Tietty maat ja käyttikset täytyy olla kunnossa. Lisäksi ainakin joissain on liikarasituksen tunnisatus.

Jotenkin muistelen että sähkönsyöttö meni akun takana olevan releen kautta. Olisiko tämä sit se ylijännitteen suojarele. No tämä tieto ei oo varma. Joku takuulla tietää tämän paremmin.

Tutkailin omaani (w124 liekkö samassa paikkaa 126:ssa) myöskin kun se ei toiminut. Toimi joskus mut useinmiten ei ollenkaan. No vika ei tällä kertaa ollut cruiseboksin konkissa vaan itse criuseboksin piirilevyn huonoissa juotoksissa. Tuo cruiseboksi on ohjauspylvään vasemmalla puolella. Taitaa päästä käsiksi kun ottaa lattiamaton ja sit sen mustan muovisuojan. Itte otin myös ohjauspylvään alapuolisen suojan pois. Tulee tilaa paremmin ja ei oo paha rasti ottaa pois. Boksi on noin 10 cm leveä 15 pitkä ja kolme paksu. Väriltään alumiinin harmaa. Muita vastaavia ei siellä ole joten ei voi erehtyä.

Piirilevy oli ainakin mun tapauksessa peitetty paksuun suojalakkaan ja oli todella vaikea havaita huonot juotokset. Tinakaan ei meinannut tarttua millään kun lakka paloi ja muodosti sellaisen töhnän juotoskohtaan. Pitkäjänteisyyttä tähän hommaan ja mielellään juoksutetta niin onnistuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jarrutan kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Säätimen keskusyksikön kondensaattorit vaihtoon.
Eli siis konehuoneen puolelta mötti auki? Mistä uudet kondensaattorit?
Keskusyksikkö on kojelaudan alla suunnilleen mittariston kohdalla. Eli löytyy kun purkaa ne alaverhoukset pois. Noin 20x20x3cm kirkas boxi. Paikallisesta radiohuollosta löytyy varmasti osat. Ja varmaan vaihtavatki jos itellä ei tinakolvi pysy kädessä. :D
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Eli vois itekki käyttää pois ton laatikon...

Mitä siinä pitää niin sanotusti tässä w126 mallissa sit purkaa vekeen, että saan näkösälle sen lootikon? :roll:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Mika.T kirjoitti:
jarrutan kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Säätimen keskusyksikön kondensaattorit vaihtoon.
Eli siis konehuoneen puolelta mötti auki? Mistä uudet kondensaattorit?
Keskusyksikkö on kojelaudan alla suunnilleen mittariston kohdalla. Eli löytyy kun purkaa ne alaverhoukset pois. Noin 20x20x3cm kirkas boxi. Paikallisesta radiohuollosta löytyy varmasti osat. Ja varmaan vaihtavatki jos itellä ei tinakolvi pysy kädessä. :D

Jep. Taidankin tietää mistä on kyse kun noita verhoiluja olen joskus pois vetänyt. eiköhän tämä tästä ja luultavasti tuon verran kolvikin roikkuu kädessä jos teippaa kiinni :wink:
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Sain ton boksin revittyä irti... en saa nyt kuvaa tosta virtalevystä, mutta kysynki, että missä siinä sijaitsee ne kondensaattorit, ja onko joku sitten saanut, ne vaihtamalla korjattua vakkarin poksin... tossa levyssä ei ainakaan näy juotoksissa mitään vikaa...

Mikä toi mötikkä on joka on lootan perässä? pystyy näemmä vaihtaankin.. (johdon pistokkeen vieressä..)

Entäs jos vika onkin releessä? :roll:

jos joku osais neuvoa..
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Miten sen alaverhoilun saa pois. Kolme ruuvia auki, mutta sen jälkeen ku alkaa irrotteleen, niin se jää kiinni jostain ilmaputkesta, jonka kautta tulee lämpööäkanavat oville. Musta putki, en uskaltanut repiä.

Onko jokin erikoisirroitus....tarviiko muuta irroittaa kun ne kolme ruuvia?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

no, multa kun otti sen verhouksen veks, ni toi boksi näkyy, kun meni siihen jotenkin pitkältes eli pää siihen lattiaa vasten ja katot putken takapuolelle, ni sieltä löyty toi laitos ainaki iteltä...eli ei tartte sitä putkea repiä.. oli mulla vissiin aikasemmin käytetty pois edellisen omistajan toimesta, kun teline oli nippusiteellä yhdessä paksussa johdossa kii... relehän on tossa boksin päällä sit kans.. :wink: :) eli ei pitäs kuin kolme ruuvia tosiaan vain, ja siitä se lähtee.. =)
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Soitin muuten juuri elektroniikka korjaamolle.. ja äijä sanoi, että hän tutkii mitkä noista kondensaattoreista on rikki, ja vaihtaa ne.. jos siellä mitään on rikki...

Eikö olis sama vaihtaa kaikki? en tiiä kyl minkä näkösiä ne on mutta kai se selviää piakkoin :D
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Tulipa vietyä keskusyksikkö huoltoon, aiko katella mitä voi tehdä..
Muistin tuossa, kun käytin korjaamolla viimevuonna autoa ja kysyin vakkarista, kun se ei pelannut, niin korjaaja sanoi, että yleensä näistä se ohjain boksi menee vaihtoon... Ja veholta sanoivat nyt, että kyllähän se kondensaattorien vaihdoilla tai juotoksia korjaamalla voi alkaa toimimaan, mutta, jos on mennyt virtapiirejä sököksi ni niintä ei hyvin todennäkösesti voi korjata...
Relettäkään ei pystynyt tilaamaan erikseen, eli koko laitos on tilattava...! ainoa mikä löyty, on se koodaus mukula, mikä on siinä ohjain boksin takana kiinni... ja sen hinta oli 56e, mutta ei suomessa ollut kyseistä osaa.

Jos ei ala vakkari toimimaan niin boksin hinta oli vehossa 560e ja niitä oli suomessa. onpas ihanaa..
KL-varaosilla saattas löytyä 450e hintaankin.. kun muistelen korjaamon maininnen sellaisen hinnan..
Menee kyllä vähän aikaa ennenkö alan sitä hankkimaan... on sen verran tyyris osa.. :evil:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Toivottavasti alkaa toimia. Mul on kanssa sama vika, täytyy seurailla palstaa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Tänään soitin elektroniikka sepälle ja boksi oli valmis noudettavaksi... kondensaattorit ehjät.. tosin, 3 juotosta heikossa jamassa.. saa nähä toimiiko kun isken paikalleen.. :D toivoa sopii, korjaus makso 30e :D
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Tempomatin toiminta

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Eipä auttanut kondensaattorien vaihto, pikkuhiljaa lopetti toimintansa omassani tuo vakkari.Kaikki tulevat liittimet tinattu uudelleen, muutenkin keskusyksikön kortti on kuin "pakasta vedetty", tosin luupilla en vielä ole kortin liitoksia/juotoksia tutkinut.Viiksen toiminnot mitattu, kaikki komennot tulee ok,lisäksi liitin ja kaapelit askelmoottorille ok.Vaan eipä toimi.Mielenkiinnolla seurataan, miten muilla...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tempomatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J-PK kirjoitti:Eipä auttanut kondensaattorien vaihto, pikkuhiljaa lopetti toimintansa omassani tuo vakkari.Kaikki tulevat liittimet tinattu uudelleen, muutenkin keskusyksikön kortti on kuin "pakasta vedetty", tosin luupilla en vielä ole kortin liitoksia/juotoksia tutkinut.Viiksen toiminnot mitattu, kaikki komennot tulee ok,lisäksi liitin ja kaapelit askelmoottorille ok.Vaan eipä toimi.Mielenkiinnolla seurataan, miten muilla...
Piirilevyn paksu lakka harhautti ainakin minut luulemaan et juotokset on kunnossa. Kun kunnollisella loopilla katselin alkoi löytymään komponenttien jalkojen ympäriltä selviä murtumia juotoksissa. No kävin sit kaikki juotokset läpi ja sillä läx toimimaan. Ekax vaihdoin tietty nuo konkat sit pulssianturin sit anturitietoja mittaamaan. Kun vikaa ei alkanu löytymään menin kaverille kylään ja vaidettiin bokseja ristiin. Uskottava oli et boksi vaan ei toimi. Sit kävin kaikki juotokset läpi. Sen jälkeen on toiminu.

Voi vika tietty muuallakin olla.
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Siis vielä kerran homma työn alle? Ilmeisesti ympäristöolosuhteet sitten vaikuttaa piirikorttiin, ainakin joissain tapauksissa? Jatketaan kun jaksetaan (kortin kanssa), niin mukava tuo vakkari kuitenkin toimiessaan on.
Vastaa Viestiin