väyrysen sammuneet pikselit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
retu10
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 22.11.2005 10:21
Paikkakunta: Vantaa

väyrysen sammuneet pikselit

Viesti Kirjoittaja retu10 »

Vm 2000 väyrynen ja niin yleinen vika kun pikselit sammuneet sekä ulkolämpötilan että kellon näytöstä mittaristosta. Lueskelin vanhoja viestejä samasta aiheesta ja tuntuu olevan kiven alla korjaajat suomessa. Onko joku saannut suomalaisen mittaripajan ropaamaan pikselit kuntoon? Saksassa on pajoja jossa korjaus maksaa 130e ja homma tehdään odottaessa.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

No ei ole Suomesta korjaajia löytynyt. Yleensähän nestekidenäytön pikseleiden hiipuminen johtuu kennon ja virtanastojen välissä olevan lapamadon liukumisesta pois paikoiltaan, löystymisestä tai likaantumisesta. Periaatteessa kuka tahansa elektroniikka-asentaja osaisi tuon korjata, jos paketin saa ehjänä auki ja takaisin kasattua. Laita infoa palstalle jos löydät vapaaehtoisen korjaajan tai jos ei muu auta, niin lähetä mittaristo postissa Saksaan ja kerro kuinka kävi.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ja ne taustavalothan on siis jo tarkistettu ja kunnossa ?

Itsekin olin jo aiemmin mittaria tilaamassa, kunnes tokaisin huoltoon vietäessä että vaihtakaapa samalla mittariston taustavalopolttimot.
Laskussa maininta "mittariston taustavalopolttimot vaihdettu" ja hienosti pelannut jo vuoden päivät :wink:
Tosin tässä vanhemmassa lienee erilainen mittaristo, kuin 2000 -mallisessa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
retu10
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 22.11.2005 10:21
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja retu10 »

Ari66 kirjoitti:Ja ne taustavalothan on siis jo tarkistettu ja kunnossa ?

Itsekin olin jo aiemmin mittaria tilaamassa, kunnes tokaisin huoltoon vietäessä että vaihtakaapa samalla mittariston taustavalopolttimot.
Laskussa maininta "mittariston taustavalopolttimot vaihdettu" ja hienosti pelannut jo vuoden päivät :wink:
Tosin tässä vanhemmassa lienee erilainen mittaristo, kuin 2000 -mallisessa.
Kyllä taustavalot toimii koska välillä lähes kaikki numerot pelaa ja joskus noin puolet
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Tulipa vaan mieleen, että mitäs jos kysyis autosähköjä tekevästä firmasta kiinnostaisko niitä tutkia vähän niin kuin pro bono mitä se mittaristo on oikein syönyt. "markku" on suositellut TK-Varustetta:

TK-Varuste Oy
Kauppalantie 22
00320 HELSINKI
Puh 09 783 589
Fax 09 325 3377
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3094
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Viime kesänä (2005) kuuluttelin vapaaehtoista joka toisi mittarinsa mulle korjattavaksi, mutta yhtään rohkeaa ei löytynyt. Täytyi siis hankkia oma harjoittelukappale ja vasta äskettain oli sitten aikaa perehtyä mistä oikein on kysymys.

Korjaamisen suurin ongelma on se että vian aiheuttaa alunperin huono suunnittelu, eli huonot näyttökaapelit ja niiden liitostekniikka. Jos syynä olisi viallinen osa joka vaihdetaan uuteen, vahvempaan, parempaan (kuten remonteissa yleensä) niin homma olisi huomattavasti helpompi ja huolettomampi; nyt ei näin ole koska varaosia ei ole saatavilla (paitsi koko mittaristo tietenkin).

Näinpä luotettava korjaaminen on vaikeaa; sama vika saattaa uusiutua, mutta tapahtuuko se viikon vai 10 vuoden päästä - mahdotonta sanoa

Mekaanisesti homma on myös hiukan haastava ja aikaakin vierähtää jonkin verran (riippuen korjaustekniikasta=paljonko mittaristoa pilkotaan) joten ei tuo saksalainen urakkahinta mitenkään kohtuuton ole.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jysi kirjoitti:Viime kesänä (2005) kuuluttelin vapaaehtoista joka toisi mittarinsa mulle korjattavaksi, mutta yhtään rohkeaa ei löytynyt.
Itseasiassa taisi olla juttua että työkaverin -00 C 200 CDi:n mittaristoa voisi koittaa, pitäis vaan otattaa se jossain eka irti. Itse en ainakaan viitsi yrittää tuollaisesta mittaria irti.

Pitääkin sopia joku molemmille osapuolille soppeli aika niin hommataan se mittari sitten sinulle, jos vaan käy.
jyrkipes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 23.08.2006 20:14
Paikkakunta: Kajaani, FIN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Mulla toi on myös listalla ja lupaan että tapahtuu.

Mutta liittyykö siihen mittariston pois ottamiseen taikuutta ? Jahka värkki on pöydällä niin onhan se kumma jos ei johtavuutta ala löytyä oikeisiin paikkoihin.

Bemarissa kävi vaan niin että mittariston poiston jälkeen jäi airbagin varoitukset päälle (käytin vahingossa virtoja päällä ilman mittaristoa) eikä ne lähde pois kuin diilerillä (a 80EUR).

Sillä kyselin josko Mersuissa on samaa ?
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3094
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Mauri H. kirjoitti:Pitääkin sopia joku molemmille osapuolille soppeli aika niin hommataan se mittari sitten sinulle, jos vaan käy.
Järjestetään. Mutta kyllä se irrottaminen on pikkuhomma muuhun askarteluun verrattuna joten eiköhän se mene siinä samalla.
jyrkipes kirjoitti:Mutta liittyykö siihen mittariston pois ottamiseen taikuutta ? Bemarissa kävi vaan niin että...
Virallinen totuus on että akunjohto irti, ja sen jälkeen mittari irti. Virtojen takaisinkytkennän jälkeen on sähköikkunat ja ohjauskulma-anturi (jos on ESP tai parametriohjaus) opetettava rajoille uudestaan (ajetaan reunasta reunaan).

Mutta ei se näytä poksahtavan vaikka lyö johdot kiinni siitä vaan. Kytkin viikonloppuna oman auton CAN-väylästä haaroituksen sisään, tupakansytyttimestä virrat, toinen mittaristo apumiehen penkille ja menoksi.

Sekä E-sarjan (W210) että uudemman Ässän (W220) mittari näyttää toimivan vanhemmassa ässässä (oman rinnalla siis) suhteellisen hyvin - nopeusmittari, kierrosluku, kilometrit, moottorin lämpö jne. toimii. Eli aika hyvin on saaneet pidettyä systeemit samanlaisina vaikka pellit on vähän muuttuneet ympärillä.
jony
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:02
Paikkakunta: KOTKA

Väyrysen -01 pikselien korjaus

Viesti Kirjoittaja jony »

__________________________________________________

Mittarin korjaus onnistuu, vaikkakin vaatii hiukan näppäryyttä sekä sähköä johtavaa liimaa, jota säläshopista saa parilla kympillä, aikaakaan ei mene kuin n.3h

Homman idea on se että joustava latiska (joka näytön ja piirilevyn välillä) on puristettu mittarin rungon sekä piirilevyn väliin ja varmistettu liimaamalla kiinni piirilevyyn. Rakene pitää iroittaa sekä liimata takaisin johtavalla liimalla

Korjasin juuri oman välkyn lämpö mittarin, ja otin muutman kuvan selvennykseksi, mutta kuvat vaatii hiukan muokkausta ennenkuin laitan tänne kaikkien nähtäväksi.

Se että kuinka kauan korjaus (liimaus) kestää on arvoitus, mutta eipä homma ole vaikea ole uusiakkaan.
E200cdi A, -01
E200
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 12.07.2006 14:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E200 »

Tää onkin hieno homma! Tullaan kaikki sun luo liimautteleen kun se purkaminen ja kasaaminenhan alkaa oleen kohta ihan rutiinihommaa! KIITTI!! 8)
MB E 270cdi T STW vm.2000 Almost fully loaded

Mutta on olemassa kolme KOVAA, JUMALA, TAPPARA ja PATE MUSTAJÄRVI!! -Costello
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

JONY kuvia kaivattaisiin :shock:

Mitä tämä meinaa?
Oisko apua pikselihommaan?
Miten käytännössä toimii,en ymmärrä :evil:
http://cgi.ebay.de/Kombiinstrument-Pixe ... dZViewItem
jony
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:02
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja jony »

Sain tuossa kuvat ja selitykset valmiiksi, kuvia on 9 kpl joissa jokaisesa on neuvottu homman suoritus, alkaen mittarin irrotuksesta, mitä korjataan, ja miten. Itse korjasin lämpömittatin, ja samanlaisella kiinnityksellä on kello / vaihteen ledi.

Homma voi mennä ketuille, mikäli hätäilee ym, Siis OMALLA VASTUULLA. Hommasa voi hankka useamman sata euroa, tai menettää, kun joutuu hankkimaan uuden mittarin, mutta omassa sain lämpömittarin toimimaan, kuten uuden.

Siis kuvat,,, mitenkäs ne saisin tänne näkymään ??

Täytyy alkaa lukemaan forumin ohjeita, kun niitä ei suoraan saa tähän tekstikenttään lisättyä :(
E200cdi A, -01
jony
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:02
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja jony »

no nyt sain kuvia mittarin korjauksesta tänne forumillekin

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

pikku muistutus,, muista iroittaa akunkenkä ensimmäiseksi, ja korjauksen kriittisin vaihe on kuvassa 8, näkyvän kosketuspinnalta poistettavan muovikelmun poisto, joka mattoveitsen terällä, sekä pinsetillä kyllä onnistuu, mutta jos tyrii, niin voi mennä koko mittari purkuun, ja sit on isompi homma.
E200cdi A, -01
Hattivatti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 10.12.2011 20:50

Re: väyrysen sammuneet pikselit

Viesti Kirjoittaja Hattivatti »

Tein ohjeen mukaan korjauksen ulkolämpitila näytölle. Sen verran haluan lisätä ohjeeseen että käytitpä locktite tai bison sähköliimaa niin kysessä ei ole oikea liima, vaan johteen korjaus aine. Eli sitä lapamatoa kuten joku sitä nimitti, ei sillä saa pysyvästi kiinni piirilevyyn. Jos sen johteen laittaa märkään liimaan niin se leviää ja tulee siltoja johteesta toiseen. itse toteutin sen että annoin "liiman" kuivua ja sitten laitoin johteen kiinni piirilevyyn kontaktimuovilla joka tuli johteen eristepuolelle, jotta johde aka"lapamato" pysyi hetken aikaa paikallaan ja sitten muovin palat siihen pinkin tyynyn ja johteen väliin jotta tulee tiukempi liitos. Samalla laiton kaikkien Lapamatojen päälle samanverran muovia jotta ne ei sitten vanhetessaan irtoa niin helposti. Tässäpä hankalasti selvitetty kuinka itse sen sain toimimaan. Suuri kiitos tietenkin kuvien laittajalle ilman en olisi edes alkanut yrittämään. :clap:
Auto on MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48

Re: väyrysen sammuneet pikselit

Viesti Kirjoittaja Auto on MB »

Vaasassa Vecatronics tek mulle 2002 malliseen Väyryseen korjauksen muutama vuosi sitten. Kesti sen jälkeen kolme vuotta kunnes myin auton. Takuusta kun kyselin, kertoi sen tulevan kuntoon eikä pitäisi enää hajota. Suosittelen. Tiesi just mitä pitää tehdä.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: väyrysen sammuneet pikselit

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Itse yritin aluksi yhtä vähällä päästä, mutta lapamadon "metallisydän" oli liiman mukana jäänyt piirilevyyn kiinni.
Eli uusi lapamato oli ainut vaihtoehto...
Hyvää siinä on, että "lapamadossa" oli liima jo mukana... vain suojakalvo pois ja hyvä tuli.
Joutuu myös LCD-näytöltä vanhan lapamadon irrottamaan. Onnistui kyllä... Tosin huolellinen pitää olla.
Aikaakin kului juuri tuo 2t.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Salasana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 11.02.2011 22:43

Re: väyrysen sammuneet pikselit

Viesti Kirjoittaja Salasana »

Auto on MB kirjoitti:Vaasassa Vecatronics tek mulle 2002 malliseen Väyryseen korjauksen muutama vuosi sitten. Kesti sen jälkeen kolme vuotta kunnes myin auton. Takuusta kun kyselin, kertoi sen tulevan kuntoon eikä pitäisi enää hajota. Suosittelen. Tiesi just mitä pitää tehdä.
Joo suosittelen kanssa Vekatronicsia jollei itse uskalla roplata. 160 euroo muistaakseni maksoi ja 5 vuoden takuu. Tunnin homma oli ja teki odottaessa alusta loppuun.
vette79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 24.11.2008 22:04

Re:

Viesti Kirjoittaja vette79 »

jony kirjoitti:no nyt sain kuvia mittarin korjauksesta tänne forumillekin

[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/e1112034.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/2ad4eb48.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/2ad4eb48-1.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/2ad4eb48-2.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/2ad4eb48-3.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/2ad4eb48-4.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/2ad4eb48-5.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/0aa0c541.jpg ]
[ http://i123.photobucket.com/albums/o303/kirjoittaja/0aa0c541-1.jpg ]

pikku muistutus,, muista iroittaa akunkenkä ensimmäiseksi, ja korjauksen kriittisin vaihe on kuvassa 8, näkyvän kosketuspinnalta poistettavan muovikelmun poisto, joka mattoveitsen terällä, sekä pinsetillä kyllä onnistuu, mutta jos tyrii, niin voi mennä koko mittari purkuun, ja sit on isompi homma.
Moro, en jostain kumman syystä saa noita kuvia auki... pystykkö lähettään mulle ne vaikka s-postiin: ironcrossracing@suomi24.fi tänks
Vastaa Viestiin