Sprinterin ohjaustehostin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mr. El Maco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48

Sprinterin ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Mr. El Maco »

-97 Sprinter 312. Pumpun paineet hiukan alhaalla, joten asiaa joutuu korvaamaan käsivoimin. Syitä?

Hyllystä löytyy myös kaverin 124 koppaisen moottorista jäänyt pumppu, joka on eri merkkinen (Wickers, sprinterissä LUK) mutta kovin samannäköinen. Voiko tuon nakata kiinni muitta mutkitta jos vain liittimet sattuu. Tehostuspaine on alhaisempi (95 vs. 115) mutta eiköhän tuolla pärjää..

Lisäksi, hupivehkeen jarrupaineventtaali taitaa jumittaa, koska poljin painuu melko syvälle ja takalevyt kestää tukevassa ruosteessa. Mihin lyön, jotta saan sen herkistettyä :roll:

Kiitos tiedoista etukäteen.

Kolinoista tuolla alempana..
Viimeksi muokannut Mr. El Maco, Su 27.08.2006 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

pumppu

Viesti Kirjoittaja jamppa »

tais olla merteil 295eskoa Sprintterin pumppu.
Älä lyö mihinkään ,ennen kuin olet öljynnyt huolellisesti sen painesäätimen.
Sen jälkeen pikku naputtelua /herkistelyä.
HUOM.aina kun vaihtaa renkaat tai käy auton alla,pitää kässäri romut ja tämä painesäädin rasvata.

Jamppa
Mr. El Maco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48

Re: pumppu

Viesti Kirjoittaja Mr. El Maco »

Jees, Kiitos neuvoista, kokeilen viikonlopulla. Käsijarru on myös jumissa.. tai vaatii koputtelua palautuakseen. En ole kokeillut, mutta näin kertoi edellinen omistaja.

Lisää pohdintaa.

Auton alta kuuluu metallinen kalahdus, kun löysää pakilla kytkimen ja toisaalta sen jälkeen, kun lähtee taas eteenpäin. Myös välillä kalahtaa, kun löysää vedon ja moottori alkaa jarruttamaan.

Toistaiseksi en ole ehtinyt tarkentaa, mistä ääni tulee. Mutta pää niin pitkällä ulkona ikkunasta kuin niskat antaa myöten, väittäisin sen tulevan tukilaakerin ja vaihteiston perän välimaastosta. Toki on mahdollista että ääni tulee perästä asti.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perässä väljää ja ontto kardaani kilahtaa kun perässä välykset kolahtaa ääripäästä toiseen.
Mr. El Maco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48

Viesti Kirjoittaja Mr. El Maco »

Juh.. Kolina paikallistettu viikonloppuna. Venttaali ja käsijarru toimii.
uusia murheita.

Ohjaustehostimen toiminta vaihtelee ja samaiselta suunnalta kuuluu mahdollisesti kolinaa, sekä kylmänä hassua rapinaa, aivan kuin pieni kuula pomppisi alumiinipurkissa.

Välillä tehostaja toimii täysin ja välillä varsin vaisusti. Rapinat ja kolinat katoaa heti kun vähän nostaa kierroksia (voi olla että kolina tulee pakoputkesta)

Moottori kuulostaa perin terveeltä, heti kun vain on hitusen kierroksia.

Isukin autosta kuului samanmoista rapinaa aikanaan, syypää oli flektin visko. Otimme irti ja pyörittelimme sitä sorvissa, rapisi. Kun sitten pyöritteli käsin, se jumitti, laukesi ja herkistyi. Eikä enää rapissut meidän aikanamme..

Kaikesta päätellen, mersun visko kuitenkin toimii..
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Sprinterin äänet

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Multa kuulu sprinterin laatikosta semmosta kolinaa, tai saatto se kyl olla ennemmin kytkin. Käytiin Norjassa vaunun kanssa ni äänet vaimeni ja tehoa tuli lisää... Hyvin 312 veti vanhaa soliferia. Nii ja 355 ajettu.

Semmonen siinä kyl ilmeisesti kävi, että pitkiä päivämatkoja ajaessa tais jostain äänenvaimentajasta palaa karstat liian hyvin pois, on ruvennu ajottain tyhjäkäynnillä resonoimaan.

Ohjaustehostin kyl välillä temppuillu mullakin, mut vähemmän ton reissun jälkeen.

Nii että meikäläisen vinkki melkein kaikkiin vikoihin olis että kovaa ajoa vaan.
Mr. El Maco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48

Viesti Kirjoittaja Mr. El Maco »

Jooopa.. Juttelin erään kaverin kanssa joka on noista kohtuu hyvin perillä.

Ensiksikin, pitäisi tarkistaa, ettei ohjausvaihteen puslissa ole väljää. ohjaukseen tulee klappia ja se kuormittaa tehostinta. (Mulla ei klappia ole)

Toinen. Pumppu on tai voi olla mallia siipipyörä, joten lamellit voi jumittaa toisinaan, etenkin, jos on ajettu likaisilla öljyillä.

No, lisäksi paineventtiili voi jumittaa, imuletku saattaa olla pehmennyt ja tukkii pumpun imua.

Kunhan ehdin, niin etsin vikaa ja yritän muistaa kirjoittaa sen tännekin.. Jos vaikka se sattuisi joskus helpottamaan jonkun muun vianetsintää..
Mr. El Maco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48

Viesti Kirjoittaja Mr. El Maco »

Tehostajan vika on etsimättä, mutta moottorin kolinat ja kilinät hävisivät hihnankiristimen iskarin vaihdolla. Pumppu oli ehjä, mutta yläpään holkki kulunut.
Vastaa Viestiin