W123n ruostekorjausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

W123n ruostekorjausta

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

No niin, "projektin" nimi on 240d vm. -85, ajettu 440 tkm. Projekti lainausmerkeissä siksi että auto kait on kohtuu hyvä kuntoinen verrattuna muiden projekteihin (on ajossa paitsi nyt kun meille tuli...), mutta minun taidoille täysiverinen projekti !

Aloitan ruosteiden laitolla, ohessa kuvia + työseloste.
1) irtomaalin rapsuttelu
2) hionta porakoneessa olevalla teräsharjalla
3) maalaus Hammermitella (harmaa sävy, myöhemmin mahd. päälle vaaleaa sävyä)
4) päällemaalaus näkyvissä kohdissa ehkä alk.per. norsunluunvalkoisella, tai sitten ei ...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tekniikassa tekemistä
1) toinen takapyörän laakeri liet loppu
2) öljynvaihto moottori + perä
3) muuta, mitä - tullee ajan myötä !

Terveisin,
Markus
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Onnea projektiin!
Onhan autosi SE AINOA OIKEA! :wink: :wink:

Kun keksit miten saat etunurkat (puskurin alla) pysymään siisteinä, niin ilmoittele minullekin.
Mulla ne kukkii kahden vuoden välein... :cry:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Ne etunurkat ... Olen nyt hionut kaikki ovien reunat + lokasuojien kaaret, mutta ne kulmat taitavat olla hionnan ulottumattomissa eli tarvitaan peltiä. Ja kaarista kuskin puoli takana on hyvässä hapessa elikkä seuraavan kukinnan aikaan laitetaan lisää peltiä sinnekin. Olen nähnyt myytävän pelkkiä kaaria (peltisiä, ei kromi),onko kokemusta ? Sinne kulmaan kelvannee pelti kuin pelti, itse en osaa hitsata joten täytyy narrata kaveri laittamaan kun aika tulee :D
Timo999 kirjoitti:Onnea projektiin!
Kun keksit miten saat etunurkat (puskurin alla) pysymään siisteinä, niin ilmoittele minullekin.
Mulla ne kukkii kahden vuoden välein... :cry:
Miten sinä korjaat ne tuolloin ?
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Timo999 kirjoitti:Kun keksit miten saat etunurkat (puskurin alla) pysymään siisteinä, niin ilmoittele minullekin.
Mulla ne kukkii kahden vuoden välein... :cry:
Hiekkapuhallus, 2-k pohjaväri, sikaflex uraan ja pintamaali päälle. Sisäpuolelta saumaan kotelosuoja-ainetta.

Vielä pitempään kestää, kun heppailee sauman migillä ja juottaa koritinalla tiiviiksi.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Täytyis ennen syyssateita käydä etunurkkia (ja muita ruostepaikkoja) läpi.
Mulla pitäis ne alanurkat puhaltaa sieltä "väärältä" puolelta myös jos aikoisi hyvän saada...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Pitäähän nuo puhaltaa molemmin puolin. Näyttää kyllä sen verran ruosteiselta, että menee puhki.

Jos laitat siihen uutta peltiä ja haluat sen näyttävät alkuperäiseltä, niin leikkaa uudet palat sauman kohdalta samaan muotoon. Aseta palat sauman kohdalta viitisen milliä päällekkäin (mitä vähemmän, sitä parempi kestävyyden kannalta) ja hitsaa ulompi sauma koko matkaltaan kiinni. Sen jälkeen sauma pitää hioa uloimman pellin pinnan tasoon ja siistiä jäljelle jäänyt sauma. On kyllä melkoisen työläs ja tarkka homma mutta jos et hio saumaa puhki, kestää se pitkään. Kappale pitää puhdistaa vielä hitsauksen jälkeen molemmin puolin ennen maalausta. Itse olen vielä tuossa vaiheessa kevyesti puhaltanut hiekalla korjatut kohdat. Laita sisäpuolelle maalauksen jälkeen vielä kotelosuoja-ainetta saumaan mahdollisimman kattavasti, kuten tuossa ylhäällä todettiinkin. Koritinan käytöllä en näe saavutettavan sen sijaan mainittavaa hyötyä.
Vastaa Viestiin