Mielessä on muhinut ajatus rakentaa mursun etuakselille jokseenkin samanmoinen tasonsäätösysteemi kuin takana. Iskareina käyttäisin sopivan kokoisia hydr. sylintereitä ja vaimennusta säädettäisiin vastusvastaventtiileillä. Sylinterin varteen sorvaisin vastaavan kartion kuin std. pytyssä ja alapäähän sylinterin varteen kiinnityspellit vanhasta iskarista. Pallit konehuoneeseen ja tasonsäätöventtiili (+ metsäautotie solenoidi) kallistuksen vaimentajaan.
Onkohan joku joskus tehnyt vastaavaa viritystä?
Riittääkö pumpun tuotto kahdelle akselille + ASD perälle?
Pitäisikö vastusvastaventtiileiden rinnalla olla myös shokit?
Mitenhän leimaustoimistolla tällaiseen viritykseen suhtauduttaisiin? On kuitenkin aika kriittinen osa pyörän tuennan kannalta...
Takaakselilla kokeilin jo tätä "metsäautotie solenoidia", joka jännitteisenä jatkaa tasonsäätötankoa sen verran, että maavara nousee n.7 cm
Täytyisi vaan saada sama tsydeemi eteen että olisi jotakin hyötyä (jos hyödyksi ei lasketa parkkipaikalla kikkailua....
s124 tasonsäätö myös etuakselille
Suomessakin on katsastettu ameriikan ihmeautoja, jotka valahtavat mahalleen maahan pumppujen tyhjetessä. Siispä katsastus sinällään ei liene ongelma katsastusmiesten asenteiden puolesta.
Paikalla olevan virityksen tulee kuitenkin vaimentaa täräyksiä ja estää soutamiset, joten itse kyllä yrittäisin kopioida takapään systeemin (toki kääntyvät etupyörät mukaan ottaen) mahdollisimman tarkasti.
Pumppujen tuotosta en tohdi vannoa todeksi mitään, mutta arvaisin että hydraulisen nesteen tilavuus ei aivan hillittömästi kasva ko projektissa. Ehkä erillinen takaiskuventtiili etu- ja takapäälle kuitenkin olisi paikallaan.
Valaise ihmeessä projektista, jos pistät tuulemaan. Uteloittaa
Paikalla olevan virityksen tulee kuitenkin vaimentaa täräyksiä ja estää soutamiset, joten itse kyllä yrittäisin kopioida takapään systeemin (toki kääntyvät etupyörät mukaan ottaen) mahdollisimman tarkasti.
Pumppujen tuotosta en tohdi vannoa todeksi mitään, mutta arvaisin että hydraulisen nesteen tilavuus ei aivan hillittömästi kasva ko projektissa. Ehkä erillinen takaiskuventtiili etu- ja takapäälle kuitenkin olisi paikallaan.
Valaise ihmeessä projektista, jos pistät tuulemaan. Uteloittaa

wauwau
Akka: No. Minkälaisen Volvon ostit?
Ukko: ...krhm... tuota...
Akka: Mitä? Ei kuulu! MINKÄLAISEN VOLVON?!?!!
Ukko: Tuota... Kaupasta oli Volvot lopussa. Muistatkos, kuinka kerran oli porkkanat ja piti syödä olutta? Niin että... (ja loppu onkin historiaa)
******
Mainitsemisen arvoisia kotteroita:
- SE500 -85 ex
- Camaro -81 ex
- Volvoja...
Akka: No. Minkälaisen Volvon ostit?
Ukko: ...krhm... tuota...
Akka: Mitä? Ei kuulu! MINKÄLAISEN VOLVON?!?!!
Ukko: Tuota... Kaupasta oli Volvot lopussa. Muistatkos, kuinka kerran oli porkkanat ja piti syödä olutta? Niin että... (ja loppu onkin historiaa)
******
Mainitsemisen arvoisia kotteroita:
- SE500 -85 ex
- Camaro -81 ex
- Volvoja...
W116 6.9:ssä sekä W126 8-sylinterisissä Langeissa (lisävaruste) on ollut saatavana hydropneumaattinen jousitus, eli lähes vastaava kuin Sitikalla. Tässä korkeutta on voinut säätää kojelaudasta kolmeen eri asentoon. Kannattanee tutkia sitäkin systeemiä.
Tehtaan toimintakuvausopus järjestelmästä löytyy ainakin Suomen M-B Klubin tallilta Helsingistä.
Tehtaan toimintakuvausopus järjestelmästä löytyy ainakin Suomen M-B Klubin tallilta Helsingistä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Terve,
Myös 201:n 16-venttiilisiin malleihin on saanut molempiin päihin tasonsäädön, joka on myös kolmiasentoinen. Lisäksi 201:n etutolpat käynevät melko kivuttomasti 124:een. Mistä sitten moiset osat löytää, on eri asia.
Veholle saanee kantaa monta lompakollista rahaa, jos uudet kilkkeet haluaa. Käytetyn 201:n ostaminen on yksi vaihtoehto. Järkeväähän homma ei rahallisesti ole mutta varmasti haastavaa ja saisipahan uniikin piilin.
Onko ajatus käynyt allekirjoittaneen mielessä? Eihän toki.

201:n tuplatasonsäädöstä on juttua tämän dokumentin loppupuolella.
t.
Risto
Myös 201:n 16-venttiilisiin malleihin on saanut molempiin päihin tasonsäädön, joka on myös kolmiasentoinen. Lisäksi 201:n etutolpat käynevät melko kivuttomasti 124:een. Mistä sitten moiset osat löytää, on eri asia.




201:n tuplatasonsäädöstä on juttua tämän dokumentin loppupuolella.
t.
Risto
E500 – 211.070