
190E, päästöt yli rajojen, tyhjäkäynti seilaa
190E, päästöt yli rajojen, tyhjäkäynti seilaa
190E -87 Katsastuksessa HC arvot 880ppm (sallittu 600ppm) ja hylätty. Irroitin ilmanputsarin ja huomasin, että kuvan mukaisesta osasta oli piuha irti (onko tää se tyhjäkäyntimoottori??!). No, paskaisen liittimen putaus ja liitin takaisin paikalleen. Vähän aikaa kävi tyhjäkäyntiä n. 2000 kierroksilla ja kohta alkoi seilamaan ~1000 ja 2000rpm välillä, aivan kuin joku olisi polkaissut kaasua ja löysännyt sen rauhalliseen tahtiin. Missä vika?


Re: 190E, päästöt yli rajojen, tyhjäkäynti seilaa
Se se on... Minulla on vähän eri mallinen (-89). Eilen aukasin oman kun on ollut monenlaista häikkää koko KE Jetronicin kanssa.azvaltti kirjoitti:190E -87 Katsastuksessa HC arvot 880ppm (sallittu 600ppm) ja hylätty. Irroitin ilmanputsarin ja huomasin, että kuvan mukaisesta osasta oli piuha irti (onko tää se tyhjäkäyntimoottori??!). No, paskaisen liittimen putaus ja liitin takaisin paikalleen. Vähän aikaa kävi tyhjäkäyntiä n. 2000 kierroksilla ja kohta alkoi seilamaan ~1000 ja 2000rpm välillä, aivan kuin joku olisi polkaissut kaasua ja löysännyt sen rauhalliseen tahtiin. Missä vika?
[ [url=http://img65.imageshack.us/img65/5719/kuva0014bn.th.jpg] ][/URL]
Ilmeisesti luisti jumittaa kuten teki minullakin.
Ainakin minun vehkeessä homma pelaa tasavirralla siten, että 0 voltilla luistissa on n. parin millin ilmarako (palautuu "yli" sulkurajan), parilla voltilla oli täysin kiinni, 5 voltissa puoliksi auki ja 10 voltissa täysin auki.
Minulla aukesi nykäyksittäin - suihkutin lukkoöljyä (sitä jota pakkasella laitetaan) ja kohta alkoi luisti liikkumaan tosi nätisti...
Päädyssä on myös öljyreikä josta tiputin hiukan öljyä..
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Sain tuon tyhjäkäynnin seilaamisen rauhoittumaan säätämällä siitä ilmanputsarin keskellä olevasta (seos)ruuvista. Mikäs ruuvi tuo venttiilikopan vieressä oleva halkaisijaltaan vajaan 1cm kokoinen tasakärisellä meisselillä ruuvattava, kuparinvärinen ruuvi on?? Vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja jossain aiemmassa keskustelussa joku väitti sen olevan tyhjäkäynnin säätöruuvi.
Vieläkin ongelmana tyhjäkäynnissä on pätkiminen. Sytyt pitäis olla kohdallaan (1 sylinteri ykk:ssa ja virranjakajan pyörijä merkissä). Missä vika?
Vieläkin ongelmana tyhjäkäynnissä on pätkiminen. Sytyt pitäis olla kohdallaan (1 sylinteri ykk:ssa ja virranjakajan pyörijä merkissä). Missä vika?
Käytin autoa säädätyksessä ja saivat HC arvon (~500ppm, ei hyvä...) rajan paremmalle puolelle seosta säätämällä ja irroittamalla tyhjäkäyntimoottorin piuhan. Mikä mättää, kun piuha on paikallaan, on tyhjäkäyntimoottori heti selällään auki? Olisivat kyllä alkaneet tutkimaan vikaa enemmänkin, mutta työaika-arvio oli sen verran iso, että päätin jättää homman sikseen... Lisäksi yhdessä sylinterissä puristuspaineet olivat n. 14 ja muissa 10-11, miten tää voi olla mahdollista?
Oisko se yksi pytty karstottunut ja siksi paineita enemmän (tilavuus siis pienentynyt karstan takia). Minimipuristuspaine on 8.5bar ja maksimiero sylintereiden välillä 1.5bar.azvaltti kirjoitti:Käytin autoa säädätyksessä ja saivat HC arvon (~500ppm, ei hyvä...) rajan paremmalle puolelle seosta säätämällä ja irroittamalla tyhjäkäyntimoottorin piuhan. Mikä mättää, kun piuha on paikallaan, on tyhjäkäyntimoottori heti selällään auki? Olisivat kyllä alkaneet tutkimaan vikaa enemmänkin, mutta työaika-arvio oli sen verran iso, että päätin jättää homman sikseen... Lisäksi yhdessä sylinterissä puristuspaineet olivat n. 14 ja muissa 10-11, miten tää voi olla mahdollista?
Oletko tarkistuttanut suuttimet (myös ettei kylmäkäynnistys-suutin kuse)?
Eikös tuo kuvan mokkula ole lisäilmaluisti? Jos on, niin sen toiminnan voi testata laittamalla vekotin pakastimeen ja vertaamalla kylmän ja lämpimän luistin aukon kokoa joka siis muuttuu kun luistissa oleva bi-metalliliuska säätää luistin aukkoa lämpötilan mukaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.