Mikä on se jippo millä vetokoukun saa irti. Siinä kyljessä on kiertokahva joka ei liikahda mihinkään. Ohjekirjassa ei löydy apua (saksankielinen, ja kuvien perusteella ei mitään löydy). Takaluukun alareunassa pieni tarra missä kehoitetaan kääntämään kahvasta (veto/ajo-asento). Kiertonupin päällä on valkoinen kumitulppa joka peittää reiän. Sillä on varmaan jokin osuus asiaan...
Kuinka koukun saa irti ?
Viimeksi muokannut simos, Ma 17.04.2006 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos se on samanlainen ku mulla tai ainakin kuulostaa siltä. Sinne valkoisen tulpan alle kuuluu sellainen punapäinen avain. Avain käännetään siihen asentoon missä on munalukon kuva auki ja sen jälkeen isoa rullaa vetää ulos päin vähä ja kääntää myötäpäivään tuolloin koukun pitäis tippua alas.
2006 E280cdi 4matic
1996 Toyota Supra
ex. 1999 S 500
mackj kirjoitti:Jos se on samanlainen ku mulla tai ainakin kuulostaa siltä. Sinne valkoisen tulpan alle kuuluu sellainen punapäinen avain. Avain käännetään siihen asentoon missä on munalukon kuva auki ja sen jälkeen isoa rullaa vetää ulos päin vähä ja kääntää myötäpäivään tuolloin koukun pitäis tippua alas.
Jaahas... punapäinen avain ...ja siis originaali koukku on.
Mistähän löytys... olisko jollain kuvaa, niin vois miettiä onnistusko kotikonstein sellainen korvaamaan.
maketap kirjoitti:olethan muistanut työntää sitä nuppia alaspäin samalla kun käännät sitä.
Juu... painanut alas, vetänyt ylös, samalla kääntänyt ja vääntänyt. Ei toivottua tulosta. Mutta jos se vaatii jonkinmoisen lisäavaimen auetakseen, niin sitä minulla ei ole.
Onkohan se 'avain' pelkkä reiän paksuinen tappi, vai jotenkin erikoisesti muotoiltu ? Kuvia kellään...
Mulla on se avain ainakin ihan "rehti" avain eli on uria siinä.
Mun koukku on Kovlin iroitettava koukku mutta kuulostaa just tuolta miten kuvailitkin omaasi.
Oon just afrikas tällä hetkellä joten kuvan ottaminen vähän vaikeeta. Mutta heti kun pääsen takas suomeen viikon päästä niin voin kuvan napsasta omasta koukusta jos on yhtään samanlainen ku sun.
2006 E280cdi 4matic
1996 Toyota Supra
ex. 1999 S 500
Jos se siis on orkkiskoukku, voi sen avaimen kanssa olla pikkuisen hankaluuksia. Itse yritin tohon omaani teettää vara-avainta muutamassa eri lukkoliikkeessä, huonolla menestyksellä. Se on kuulemma sellainen avain, mitä ei lukkoliikkeillä ole. No katsotaan jos sen sais Veholta, sillä ei se varaavain ole, ainakaan mulla, mitenkään turha kapistus.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
mackj kirjoitti:Jos se on samanlainen ku mulla tai ainakin kuulostaa siltä. Sinne valkoisen tulpan alle kuuluu sellainen punapäinen avain. Avain käännetään siihen asentoon missä on munalukon kuva auki ja sen jälkeen isoa rullaa vetää ulos päin vähä ja kääntää myötäpäivään tuolloin koukun pitäis tippua alas.
mackj kirjoitti:Jos se on samanlainen ku mulla tai ainakin kuulostaa siltä. Sinne valkoisen tulpan alle kuuluu sellainen punapäinen avain. Avain käännetään siihen asentoon missä on munalukon kuva auki ja sen jälkeen isoa rullaa vetää ulos päin vähä ja kääntää myötäpäivään tuolloin koukun pitäis tippua alas.
Koukku on originaali 'ORIS' merkkinnen. Kiertonuppi/kahva ei kierry mihinkään, liikkuu vaivattomasti parimilliä sisään kun sitä painaa (joten ei ilmeisesti jumissa). Kahvassa olevan valkoisen kumitulpan alla on ~6mm halkaisijaltaan oleva reikä, johon ilmeisimmin kuuluu jonkinsortin avain jotta irroituskierto onnistuu
Minulla on farkussa samanlainen koukku. Kuten sanottua, koukku on mahdollista lukita (siis lukittava aina käytössä ollessa) sokalla, joka työnnetään avaimella valkoisen tulpan alla olevaan aukkoon sisään, ja kierretään avaimesta. Tällöin sokan pää kääntyy, sokka jää aukkoon ja avain vedetään pois. Näkyisiköhän sokka kiertokytkimen ja koukun rungon välistä? Avaimet ovat tulleet koukun mukana, koukulle on muistaakseni erillinen käyttöohjekin.
Kiertokytkinkin voi olla aika raskasliikkeinen, eli reilu painallus ja voimakas kääntö yhtäaikaa.
Jos epäilet, että kytkin on lukittu sokalla, kannattanee ottaa Vehoon yhteys, saako avaimia jälkikäteen hankittua.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:... Näkyisiköhän sokka kiertokytkimen ja koukun rungon välistä? Avaimet ovat tulleet koukun mukana, koukulle on muistaakseni erillinen käyttöohjekin.
Kun tulpan nostaa, niin se reikä on tyhjä... eli ei sokkaa/avainta paikoillaan. Tällöin ilmeisesti pitäs koukun irrota kahvasta kääntämällä ?
Timo L. kirjoitti:Kiertokytkinkin voi olla aika raskasliikkeinen, eli reilu painallus ja voimakas kääntö yhtäaikaa.
Reilu painallus tarkoittanee sitä paria milliä minkä kiertokahva painuu alas... ja kiertosuunta vihreeseen päin ?? todennäköisemmin. Kahva ei vaan liiku mihinkään suuntaan kiertämällä... se on kiertoliikkeessä kuin 'lukittu'.
Timo L. kirjoitti:Jos epäilet, että kytkin on lukittu sokalla, kannattanee ottaa Vehoon yhteys, saako avaimia jälkikäteen hankittua.
Pitääpä kysellä...
Alkaa tympiä ku vois toi koukku olla pois... auton perä senverran alhaalla että kolhii sitä kun ajaa kanttareilta alas... toistaiseksi. Perän korkeusensäädön vipu poikki ja säätöventtiili aika jumissaolevainen. Kunnes noi saa vaihdettua ja perän oikeeseen tasoon, niin kerkee aikaa vierähtämään... joutas muutenkin toi koukku kyl pois.
Jos on ollut pitkään paikoillaan niin voi olla ruostunut sen verran että koukku ei lähde irti kuin riittävän pitkällä ropeloinnilla ja öljyämisellä.
Itsellä vastaavanlainen alkuperäinen koukku. Auton oston jälkeen oli vaikeuksia saada koukki irti. Oli kuraantunut lukkokappale niin ettei irronnut. Avainta ei saanut edes reikäänsä. (Lukituskappale on samanlainen kuin vetoaisojen kahvan lukko). Eipä auttanut muuta kuin CRC:tä reikään niin aikansa ronkkimisen jälkeen lähti lukko pois kolostaan. Eipä kuitenkaan koukkua saanut vielä irti koska myös koukun lukitusmekanismi oli myös jämähtänyt. Tarpeeksi CRC:tä ja aikansa kääntelyä lukituskmekanismista niin pikkuhiljaa lähti aukenemaan ja lopulta koukku irti. Oli koukun lukitusmekanismi päässyt likaantumaan ja vähän ruostumaan niin jumitti siitä syystä. Sen jälkeen olen pitänyt koukkua paikoillaan vain tarvittaessa niin eipä pääse jämähtämään paikoilleen. Muista peittää rungossa oleva kolo peitinlevyllä (jos tallella)
Koukun lukitusmekanismi sijaitsee runkoon menevässä tapissa ja kääntövipu vaikuttaa siihen.
Kääntövipu painetaan pohjaan ja siellä ollessa aukiasentoon päin (AUZ ?). Senjälkeen nostetaan koukkua vetokuulasta ylöspäin( lukitusmekanusmin pitäisi irrota ja pudota alaspäin) niin pitäisi irrota.
.
.....S124 orkkis koukusta mulla tulee avaimella käännettäessä lukitus auki
messinkinen pieni lukkopesä tappi pois avaimen mukana .....jonka jälkeen
koukku lähtee kääntämällä vapautetusta kahvasta .....siis avain irrottaa lukitus
tapin