Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mhassinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 16.11.2003 13:49
Paikkakunta: Kuopio

Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!

Viesti Kirjoittaja mhassinen »

Kävipä sitten niin, ettei W210 200CDI -02 tahtonut enää toissa-aamuna käynnistyäkään. Pakkasta oli 7.5 astetta ja auto käynnistyi toisen pitkän starttausyrityksen jälkeen. Hehkun merkkivalo toimi kokoajan normaalisti. Soitin vielä samana iltana tutulle merkkikorjaamolle ja aika järjestyi seuraavaksi päiväksi. Korjaamolla testattin hehkut; kunnossa, mutta hehkureleestä ei kuulu ääntäkään. Asiaa tutkittiin vielä tietokonepohjaisella testerillä, josta ei ollut apua, koska hehkujärjestelmän testaus mahdollisuutta ohjelmisto ei tuntenut. Autossa kokeiltiin toista hehkurelettä tuloksitta ja auton omaa relettä testattiin parissa muussa autossa. Lopulta selvisi ettei vika ole hehkureleessäkään. Sovittiin uusi korjausaika tälle päivälle, kun oli mahdollisuus saada lainaan Boschin testeri. Menin tänään uudestaan. Boschin testeri ilmoitti vikojen määräksi 0. Eikä siinäkään ollut minkäänlaista hehkun testaus toimintoa. Tutkittiin vielä moottorin lämpötila-anturi, sekin kunnossa. Ecun liittimiä käytettiin irti, kaikki sulakkeet olivat kunnossa. Näiden toimien jälkeen hehkutus tuntui toimivan, jokseenkin aika epävarmasti. Autoon asennettiin varmuuden vuoksi nappikäyttöinen hehkutustoiminto, omalla merkkivalollaan. Auton oma hehkunmerkkivalo näyttää toimivan siten kun hehkutuksen pitäisi oikeasti toimia, ei niin kuin se toimii tai ei toimi.

Diagnoosi: mahdollinen vika Ecussa, osan hinta-arvio 1500 €!

Myös vakionopeudensäädin alkoi temppuilla jokin aika sitten. Vikaa ei löytynyt, eikä testereistä ollut silloinkaan mitään hyötyä. Vika arvio oli sama, moottorinohjainyksikkö!

Erääseen toiseenkin samanlaiseen autoon oli tullut täysin samanlainen vika vähän aikaa sitten. Tarina ei luotettavasti kerro onko se saatu korjattua vai ei.

Joka tapauksessa näitä vikoja tulee todennäköisesti muihinkin vastaaviin autoihin, ja näissä tapauksissa ei useistakaan tietokonetestereistä ole paljon apu, turhaan tutkimiseen tuhlautuu vain kallista työaikaa!

Hehkureleen napoihin ei kannata kuitenkaan suinpäin olla vetämässä 12 voltin jännitettä, koska herätettä ohjataan dataväylällä! Hehkureleen sisälle piirilevyn tiettyyn nastoihin 12 voltin herätevirta on mahdollista kytkeä, mutta tällöin on tarkasti tiedettävä mitä tekee!

Napilla hehkutus toimii varmasti, mutta on vaan aika härskiä hehkuttaa kolme vuotta vanhaa Mersua napista erikseen painamalla!

Sen verran kehitys on nyt 30 vuodessa minunkin autossani edennyt, ettei hehkunkatkaisija ole enää sentään jäykkä vedettävä nuppi, vaan kevyesti painettava nappi!
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...

Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja

Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

...ja avaimeton käynnistys

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tämä nyt menee vähän OT:ksi, mutta tulee tästä mieleen kun perheen Saab 900 -84:stä meni pakkilukko-virtalukko jotenkin mekaanisesti juntturaan niin että virta-avain ei kääntynyt lukossa. Rakensin siinä kiireessä simuloidun virtalukon kolmesta vipukatkaisimesta ja kourallisesta piuhoja. Ehkä Suomen ainoa saappi jossa avaimeton käynnistys. Edistyksellistä.

Sattui vielä tuo laukeaminen muutama päivä ennen katsastuksen jälkitarkastusta. Katsastusmies totesi virityksestä "täähän on kuin lentokoneessa". Olin oikein laittanut vipstaakit kiinni peltilevyyn ja upottanut sen keskikonsolin reikään. :roll:

Jotenkin itse tykkään menneiden vuosikymmenten autoista, joissa vianetsintä ja korjaustoimet ovat toisella tasolla kuin uudemmissa. Ei toki tarkoita että uudemmasta teknologiasta ei voisi tykätä, siihen vain pitää suhtautua eri asenteella. Eli olla valmis viemään auto avaimet kourassa testitöpseliin. Ja onhan autoissa edelleen "vanhanaikaisestikin" kuluvia osia. Mutta miten käynee pikkupajojen tulevaisuudessa?
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!

Viesti Kirjoittaja Petri K »

mhassinen kirjoitti: Napilla hehkutus toimii varmasti, mutta on vaan aika härskiä hehkuttaa kolme vuotta vanhaa Mersua napista erikseen painamalla!

Sen verran kehitys on nyt 30 vuodessa minunkin autossani edennyt, ettei hehkunkatkaisija ole enää sentään jäykkä vedettävä nuppi, vaan kevyesti painettava nappi!
Tekniikan kehitystä ei voi estää :shock: Olis luullut et noin uuden auton kyseessä ollessa olisivat tulleet vastaan tuon uuden tietokoneen hinnassa.

Ei sen puoleen tuo nappisysteemi toimii todennäköisesti varmemmin :wink:
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: ...ja avaimeton käynnistys

Viesti Kirjoittaja Petri K »

ahahaa kirjoitti: Jotenkin itse tykkään menneiden vuosikymmenten autoista, joissa vianetsintä ja korjaustoimet ovat toisella tasolla kuin uudemmissa. Ei toki tarkoita että uudemmasta teknologiasta ei voisi tykätä, siihen vain pitää suhtautua eri asenteella. Eli olla valmis viemään auto avaimet kourassa testitöpseliin. Ja onhan autoissa edelleen "vanhanaikaisestikin" kuluvia osia.

Mutta miten käynee pikkupajojen tulevaisuudessa?
Hyvin kai jos panostavat myös uuteen tekniikkaan. kaveri korjaa pääasiassa uudehkoja jenkkejä (myös vanhempia) ja sille tuodaan autoja joskus merkkikorjaamoltakin, kun sattuu joku hankalampi tapaus.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

En oikein usko että sulla vikaa olisi hehkutuksessa, kyllä cdi auto lähtee pakkasestakin vaikka ilman hehkua, syynä todennäköisesti hitaasti nousevat polttoaineenpaineet railputkessa. tähän usein syynä sisäisesti vuotava suutin.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

korjaamo kirjoitti:kyllä cdi auto lähtee pakkasestakin vaikka ilman hehkua
Kyllä. Lähtee paristakympistäkin ilman hehkuja/lohkista. Itsekin veikkailisin polttoainepuolta.

CDI-koneen hehkut on vain merkkivaloa varten :twisted:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

mhassinen kirjoitti: Napilla hehkutus toimii varmasti, mutta on vaan aika härskiä hehkuttaa kolme vuotta vanhaa Mersua napista erikseen painamalla!
!
Ei syytä huoleen tämän osalta. Onhan nappistarttikin on nyt suurta muotia jo vähän tavallisemmissakin autoissa. :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Joo, voisi olla sisäänpäin vuotava suutin, tosin silloin moottorin "pitäisi" päästää kolisevaa ääntä siinä vaiheessa kun moottori yrittää käynnistyä/yskähtelee.

Toinen vika voisi olla tietysti rail-putken paineanturi.
mutta tuo anturi vika kyllä näkyy testerissä "suoraan".

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
mhassinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 16.11.2003 13:49
Paikkakunta: Kuopio

CDI...

Viesti Kirjoittaja mhassinen »

hyviä vinkkejä, mutta merkkikorjaamon mukaan vika on hehkureleen ohjauksessa, eli ecu:ssa.. Tällähetkellä toimii kyllä normaalisti.
Auto on jo tosin menossa vaihtoon jos vain rahoitus järjestyy...
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...

Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja

Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Jack: En tarkoittanut palotilaan vuotavaa suutinta, vaan ohivuotoa suuttimessa, jolloin railin paineen nousu kestää joissain tapauksissa 15- 20 sekuntia.. tai sitten ei nouse ollenkaan.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

ahaa ok =)

tosin silloin on mahdollista että muistissa näkyisi vikakoodi "rail-paine signaali liian alhainen", en kyllä muista että mitenkä herkästi se tallettaa rail-paineeseen liittyvät koodit :(


jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Ei talleta railpaineen vikaa käynnistyshetkellä, ainoa tapa on mitata mittalasilla ylivuoto...
Vastaa Viestiin