Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!
Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!
Kävipä sitten niin, ettei W210 200CDI -02 tahtonut enää toissa-aamuna käynnistyäkään. Pakkasta oli 7.5 astetta ja auto käynnistyi toisen pitkän starttausyrityksen jälkeen. Hehkun merkkivalo toimi kokoajan normaalisti. Soitin vielä samana iltana tutulle merkkikorjaamolle ja aika järjestyi seuraavaksi päiväksi. Korjaamolla testattin hehkut; kunnossa, mutta hehkureleestä ei kuulu ääntäkään. Asiaa tutkittiin vielä tietokonepohjaisella testerillä, josta ei ollut apua, koska hehkujärjestelmän testaus mahdollisuutta ohjelmisto ei tuntenut. Autossa kokeiltiin toista hehkurelettä tuloksitta ja auton omaa relettä testattiin parissa muussa autossa. Lopulta selvisi ettei vika ole hehkureleessäkään. Sovittiin uusi korjausaika tälle päivälle, kun oli mahdollisuus saada lainaan Boschin testeri. Menin tänään uudestaan. Boschin testeri ilmoitti vikojen määräksi 0. Eikä siinäkään ollut minkäänlaista hehkun testaus toimintoa. Tutkittiin vielä moottorin lämpötila-anturi, sekin kunnossa. Ecun liittimiä käytettiin irti, kaikki sulakkeet olivat kunnossa. Näiden toimien jälkeen hehkutus tuntui toimivan, jokseenkin aika epävarmasti. Autoon asennettiin varmuuden vuoksi nappikäyttöinen hehkutustoiminto, omalla merkkivalollaan. Auton oma hehkunmerkkivalo näyttää toimivan siten kun hehkutuksen pitäisi oikeasti toimia, ei niin kuin se toimii tai ei toimi.
Diagnoosi: mahdollinen vika Ecussa, osan hinta-arvio 1500 €!
Myös vakionopeudensäädin alkoi temppuilla jokin aika sitten. Vikaa ei löytynyt, eikä testereistä ollut silloinkaan mitään hyötyä. Vika arvio oli sama, moottorinohjainyksikkö!
Erääseen toiseenkin samanlaiseen autoon oli tullut täysin samanlainen vika vähän aikaa sitten. Tarina ei luotettavasti kerro onko se saatu korjattua vai ei.
Joka tapauksessa näitä vikoja tulee todennäköisesti muihinkin vastaaviin autoihin, ja näissä tapauksissa ei useistakaan tietokonetestereistä ole paljon apu, turhaan tutkimiseen tuhlautuu vain kallista työaikaa!
Hehkureleen napoihin ei kannata kuitenkaan suinpäin olla vetämässä 12 voltin jännitettä, koska herätettä ohjataan dataväylällä! Hehkureleen sisälle piirilevyn tiettyyn nastoihin 12 voltin herätevirta on mahdollista kytkeä, mutta tällöin on tarkasti tiedettävä mitä tekee!
Napilla hehkutus toimii varmasti, mutta on vaan aika härskiä hehkuttaa kolme vuotta vanhaa Mersua napista erikseen painamalla!
Sen verran kehitys on nyt 30 vuodessa minunkin autossani edennyt, ettei hehkunkatkaisija ole enää sentään jäykkä vedettävä nuppi, vaan kevyesti painettava nappi!
Diagnoosi: mahdollinen vika Ecussa, osan hinta-arvio 1500 €!
Myös vakionopeudensäädin alkoi temppuilla jokin aika sitten. Vikaa ei löytynyt, eikä testereistä ollut silloinkaan mitään hyötyä. Vika arvio oli sama, moottorinohjainyksikkö!
Erääseen toiseenkin samanlaiseen autoon oli tullut täysin samanlainen vika vähän aikaa sitten. Tarina ei luotettavasti kerro onko se saatu korjattua vai ei.
Joka tapauksessa näitä vikoja tulee todennäköisesti muihinkin vastaaviin autoihin, ja näissä tapauksissa ei useistakaan tietokonetestereistä ole paljon apu, turhaan tutkimiseen tuhlautuu vain kallista työaikaa!
Hehkureleen napoihin ei kannata kuitenkaan suinpäin olla vetämässä 12 voltin jännitettä, koska herätettä ohjataan dataväylällä! Hehkureleen sisälle piirilevyn tiettyyn nastoihin 12 voltin herätevirta on mahdollista kytkeä, mutta tällöin on tarkasti tiedettävä mitä tekee!
Napilla hehkutus toimii varmasti, mutta on vaan aika härskiä hehkuttaa kolme vuotta vanhaa Mersua napista erikseen painamalla!
Sen verran kehitys on nyt 30 vuodessa minunkin autossani edennyt, ettei hehkunkatkaisija ole enää sentään jäykkä vedettävä nuppi, vaan kevyesti painettava nappi!
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
...ja avaimeton käynnistys
Tämä nyt menee vähän OT:ksi, mutta tulee tästä mieleen kun perheen Saab 900 -84:stä meni pakkilukko-virtalukko jotenkin mekaanisesti juntturaan niin että virta-avain ei kääntynyt lukossa. Rakensin siinä kiireessä simuloidun virtalukon kolmesta vipukatkaisimesta ja kourallisesta piuhoja. Ehkä Suomen ainoa saappi jossa avaimeton käynnistys. Edistyksellistä.
Sattui vielä tuo laukeaminen muutama päivä ennen katsastuksen jälkitarkastusta. Katsastusmies totesi virityksestä "täähän on kuin lentokoneessa". Olin oikein laittanut vipstaakit kiinni peltilevyyn ja upottanut sen keskikonsolin reikään.
Jotenkin itse tykkään menneiden vuosikymmenten autoista, joissa vianetsintä ja korjaustoimet ovat toisella tasolla kuin uudemmissa. Ei toki tarkoita että uudemmasta teknologiasta ei voisi tykätä, siihen vain pitää suhtautua eri asenteella. Eli olla valmis viemään auto avaimet kourassa testitöpseliin. Ja onhan autoissa edelleen "vanhanaikaisestikin" kuluvia osia. Mutta miten käynee pikkupajojen tulevaisuudessa?
Sattui vielä tuo laukeaminen muutama päivä ennen katsastuksen jälkitarkastusta. Katsastusmies totesi virityksestä "täähän on kuin lentokoneessa". Olin oikein laittanut vipstaakit kiinni peltilevyyn ja upottanut sen keskikonsolin reikään.
Jotenkin itse tykkään menneiden vuosikymmenten autoista, joissa vianetsintä ja korjaustoimet ovat toisella tasolla kuin uudemmissa. Ei toki tarkoita että uudemmasta teknologiasta ei voisi tykätä, siihen vain pitää suhtautua eri asenteella. Eli olla valmis viemään auto avaimet kourassa testitöpseliin. Ja onhan autoissa edelleen "vanhanaikaisestikin" kuluvia osia. Mutta miten käynee pikkupajojen tulevaisuudessa?
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
Re: Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!
Tekniikan kehitystä ei voi estää Olis luullut et noin uuden auton kyseessä ollessa olisivat tulleet vastaan tuon uuden tietokoneen hinnassa.mhassinen kirjoitti: Napilla hehkutus toimii varmasti, mutta on vaan aika härskiä hehkuttaa kolme vuotta vanhaa Mersua napista erikseen painamalla!
Sen verran kehitys on nyt 30 vuodessa minunkin autossani edennyt, ettei hehkunkatkaisija ole enää sentään jäykkä vedettävä nuppi, vaan kevyesti painettava nappi!
Ei sen puoleen tuo nappisysteemi toimii todennäköisesti varmemmin
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Re: ...ja avaimeton käynnistys
Hyvin kai jos panostavat myös uuteen tekniikkaan. kaveri korjaa pääasiassa uudehkoja jenkkejä (myös vanhempia) ja sille tuodaan autoja joskus merkkikorjaamoltakin, kun sattuu joku hankalampi tapaus.ahahaa kirjoitti: Jotenkin itse tykkään menneiden vuosikymmenten autoista, joissa vianetsintä ja korjaustoimet ovat toisella tasolla kuin uudemmissa. Ei toki tarkoita että uudemmasta teknologiasta ei voisi tykätä, siihen vain pitää suhtautua eri asenteella. Eli olla valmis viemään auto avaimet kourassa testitöpseliin. Ja onhan autoissa edelleen "vanhanaikaisestikin" kuluvia osia.
Mutta miten käynee pikkupajojen tulevaisuudessa?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Re: Suomen ensimmäinen(kö?) nappihehkulla var. CDI Väyrynen!
Ei syytä huoleen tämän osalta. Onhan nappistarttikin on nyt suurta muotia jo vähän tavallisemmissakin autoissa.mhassinen kirjoitti: Napilla hehkutus toimii varmasti, mutta on vaan aika härskiä hehkuttaa kolme vuotta vanhaa Mersua napista erikseen painamalla!
!
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Joo, voisi olla sisäänpäin vuotava suutin, tosin silloin moottorin "pitäisi" päästää kolisevaa ääntä siinä vaiheessa kun moottori yrittää käynnistyä/yskähtelee.
Toinen vika voisi olla tietysti rail-putken paineanturi.
mutta tuo anturi vika kyllä näkyy testerissä "suoraan".
jaska
Toinen vika voisi olla tietysti rail-putken paineanturi.
mutta tuo anturi vika kyllä näkyy testerissä "suoraan".
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
CDI...
hyviä vinkkejä, mutta merkkikorjaamon mukaan vika on hehkureleen ohjauksessa, eli ecu:ssa.. Tällähetkellä toimii kyllä normaalisti.
Auto on jo tosin menossa vaihtoon jos vain rahoitus järjestyy...
Auto on jo tosin menossa vaihtoon jos vain rahoitus järjestyy...
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Sanoi joku, joskus...
Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja
Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"