W201 takajarrujen teho

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

W201 takajarrujen teho

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Vaihdoin päivällä tenavatähteen takajarrulevyt. Oli tarkoitus pistää palatkin, mutta huomasin vasta tallissa kun paikat oli jo levällään että eihän uudet palat passaa samalle seinällekään!
No ei siinä mitään, vanhat oli aivan hyvät. Vähän liippakivellä pyhkäsin niin eivät uusia häpeä. Pintaa vaikka myydä asti...
Mutta kun alko olla paikat kasassa ym. ni kaveri pumppas palat iholle ja vaikka kuinka polkee niin rengasta saa käsin pyöritettyä!!! Siis kun toinen takaratas ilmassa ja kaveri polkee jarrua sen kun takajalasta lähtee niin rengasta saa käsin pyöritettyä! Ei nyt toki kovin kevyesti, mutta kuitenkin.
Lumisella tiellä ei saa jumiin ku eturenkaat.
Kuuluuko takajarrujen olla noin hengettömät? Luulisi että ei nyt käsin sentään...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

ei tieteskään kuulu olla noin huonot! :)

syitä voi olla monia, mutta lähtisin näistä tutkimaan:

-Onhan jarrunestettä säiliössä ?
-Onkö järjestelmä ilmattu?
-Onko järjestelmässä vuoto? (testaa laittamalla säiliö täyteen, sanomalehdet auton alle, ja painele jarrua)
-Onko vika samanlainen molemmalla puolella takana? Jos ei, niin toinen mäntä jumissa.
-Tästä en tiedä, mutta onko tehostin sama eteen ja taakse? Voisi olla takatehostajassa vika jos ne ovat "irti" toisistaan tehostuksen kannalta(siis taka- ja etujarrujärjestelmä)

ilman palojakin(siis vaikka puunpalasilla) pitäisi renkaan kyllä kinahtaa hydrauliikan armoilla.

ja kuten sanoin, syitä on monia. Yksi mikä muistuu oli äitilläni - korjaamo oli unohtanut lukkopihdit jarruletkuun. Ne oli jo aivan ruosteessa ne pihdit kun katsastuksessa ilmeni tehottomuutta takana :D
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Kiitoksia vastauksesta!
Eihän tuomosessa asiassa toki mitään high technologya tarvitse...

Luotetaan nyt kuitenkin siihen, että ei siellä letkuissa sentään pihtejä roiku... (lue: ei varmasti roiku!) :wink:

Seuraavaksi tarkempaa kuvausta/pohdintaa käyttäytymisestä: kummatkin takajarrut ovat täsmälleen yhtä "hyvät". => Eli mahdollinen ilmatasku heti säiliöltä taakse lähtevässä putkessa. TAI: onko W201:ssäkin se kuuluisa kaksiosainen jarrunestesäiliö minkä takaosaa ei tahdo nähdä?

Olen toissakesänä heti kun ostin ko. tötterön vaihtanut jarrunesteet, samalla korkkasi pääsylinterikin. => Uusiksi myös sylinteri. Silloinhan niitä jarruja tietty ilmailtiin... Olisiko nyt käynyt niin että, (niin kuin joku laulaakin :D ) siinä takimmaisessa säiliön osastossa (mistä varmaankin menee mehut takajarruille) ei olisi tarpeeksi nestettä ja sieltä kautta päässyt ilmaa. Silloin kun vaihdoin nesteet ja pääsylinterin niin en todennäköisesti edes tiennyt tämmöisen kummittelevan takaosan olemassaolosta. Ilmatessa seurasin vain säiliön etureunaa ja tarvittaessa kaadoin aina vähän lisää.
=> Se ilma tuntuu ainoalta mahdolliselta syylliseltä.
Vaikka kun takajarrujen ilmaproppuja kääntelin, niin kyllä sieltä tovin kuluttua aivan terveen oloisesti kirkasta nestettä tuli... ei ilmaa... :shock: :roll:

Ajattelin tuossa että ei kai siellä vuotoja, kun auto monesti seissyt siistillä asfalttipihalla eikä mitään lätäkköä näy. Mutta eihän se prkl välttämättä/todennäköisesti vuodakaan vasta kun polkee jarrua! :?

Pitääpäs ensin alkaa töllistelemään tuota säiliötä tarkemmin. Jos sieltä takaosastakin löytyy nestettä, niin silloin ei varmaan vuotoa ole missään? Viimeinen nesteen lisäys kuitenkin silloin vaihdon yhteydessä. (n.1,5v sitten)
Ja lopuksi kuitenkin ilmaushommiin...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ja vielä: HÄH???? Oma tehostaja etu- ja takajarruille??? :shock: :shock: :shock: En kyllä ole löytänyt kuin yhden. Enkä kyllä ole ennen kuullutkaan, että olisi omat kumpaankin päähän. Ymmärsinkö "vähän" väärin vai otinko kuitenkin ne väärät aamupillerit? :oops:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tarkoittaa varmaankin sitä takajarrupiirin työsylinteriä tai mäntää, kyllä ne varmaanki ovat samalla tehostajan akselilla.

Taitaa olla tyhmä kysymys mutta kyllähän tietysti puhdistit levyt asennusrasvasta huolellisesti. Jonkun aikaa kestää kun uudet palat, ja tässä tapauksessa käytetyt, muotoutuvat levyihin sopivaksi. Kannattaa ajella sillä hetki tehden silloin tällöin lyhyitä, mutta voimakkaita jarrutuksia, jotta takajarrutkin tulevat käyttöön. Tämän jälkeen uusi tsekkaus, ja samalla kun ilmaat niitä niin tarkistat, että ilmausruuvista tulee nestettä kohtuu paineella kun jarrupoljin runtataan pohjaan. Pidä auto käynnissä niin tehostin on käytössä. Sammutettuna olessa jarruvoima on jokseenkin olematonta takajarruille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

TAI: onko W201:ssäkin se kuuluisa kaksiosainen jarrunestesäiliö minkä takaosaa ei tahdo nähdä?

Moi
Ainakin meillä oli juuri tuo ongelma, kun hain auton huollosta meinasin ajaa edellä olevan takakonttiin, eli ainakin siinä meidän W201 -85 on kaksiosastoinen jarrunestesäiliö, niiden välinen "seinämä" on melkein ylös asti, kun täyttivät myös taaimmaisen johan lähti jarruttelemaan.
T: jari
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No oli tai ei kaksiosainen jarrunestesäiliö, niin tarkistusmielessä tein seuraavaa: Taskulampun kans kiertelin ympäri säiliötä ja kyllä siellä mehun näki heiluvan säiliön joka puolelta. Eli vaikka mitään "väliseinää" en löytänytkään niin mun mielestä voin luottaa siihen että kummassakin osastossa on nestettä. Eikö vaan?

Levyt kyllä putsasin huolella liuotinpesulla. :shock:

Mutta yksi (varmistus)kysymys tuli mieleen: Ainakin joissakin farmariautoissa ym. pakuissa on jonkunlainen kuormantunnistusventtiili. Ts. päästää takajarruille enempi painetta kun perä painuu alemmaksi. Onkos vm.88 W201:ssä tämmöstä? :?: :?: :?:

Enkö olekin muuten aivan näkönen tuossa kuvassa?
Nykytekniikka on kyllä ihmeellistä. Valokuvassa sitä on jotenkin heti fiksumman näköinen... :D
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Eipäs ainakaan silminnähden löytynyt takajarruista ilmaa. Mutta tuntuu (näyttää) että kyllä ne alkaa paremmin kiinni ottamaan. Muutamia kertoja tempasin jarrua niin paljon ku tennarista irti sain tommosesta reilusta kävelyvauhdista, niin menevät lumella jo jumiin. Ja nyt alkoi uusiin levyihinkin ilmaantumaan sen näköistä jälkeä että joku sinne on vastannut.

Eli uuden jäykät taisivat olla... Kiitoksia veskolalle rohkaisusta! :wink:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tenutähti kirjoitti:Eli uuden jäykät taisivat olla... Kiitoksia veskolalle rohkaisusta! :wink:
Eipä kestä mutta jarrudyno kertoo sitten totuuden, mutta takajarruissa on juuri tuo sisäänajo ongelmallista kun se vaatii niin paljon jarruvoimaa, jotta siellä edes mitään tapahtuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin