P-aukisen tee se ite Xenonit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

P-aukisen tee se ite Xenonit

Viesti Kirjoittaja waari »

Aika hyvät valot tuli waarin wolkkariin,kun veti paksun johdon akusta releille ja sieltä lampuille :D ,pitäis tehdä sama tuolle AUTOLLEKIN ,ei senkään valoissa ole nyt hurraamista,vaikka onkin Mersu.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt meni kyllä ihan ohi. ei ymmärrä. mitenkä toi valojen releen kautta käyttäminen vaikuttaa mihinkään? :?:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Jännite nousi lampulle ainaskin voltilla ja loistaa paremmin kun amis poikien 100w ilman releitä... :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jaa. nyt ymmärsin! haettiin siis pienempää vastusta! asia selvä. autoo varmaan aika paljon... :lol:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

pera8x kirjoitti:? :?:
Rupes vaivaamaan itseäkin,että kuinka iso ero on jännitteessä mitattuna lampun kannalta,joo se oli yli 2Volttia ,tyhjäkäynnillä 11,2 /13,4V:shock: ,se selittää sen miksi tuntuu kuin tuossa volsussa olisi lisävalot nyt.
Pitää vielä mitata luksimittarilla,kun saan kaverilta joskus lainaan,mutta näyttäisi että ainakin tässä valoteho suunnilleen tuplaantui
Huomasin tuon sillälailla kun volsussa voi vetää kaukovalovilkusta vaikka on kaukovalot jo päällä,valot kirkastui ihmeesti jo siitä,mersussahan ei näin voi tehdä,mutta nyt kun ajelen mersulla siinä on kyllä sikahuonot valot :cry: ,eli sama kohtelu sillekin kun ehtii.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei mersun valoista hyviä saa tuolla releiden laitolla. Mutta kyllä ne paranee. Omaan tein ko. homman ja lampun kannalta mitatessa jännite nousi noin 1.2V Tosin vika valo palaa sen jlk. kokoajan. Eli lamppu pois sieltä mittaristosta. :D
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Xenonit

Viesti Kirjoittaja aseva »

Joops
Varmaan viimeisen 15 vuotta olen tuon johto/rele-virityksen autoihini tehnyt ja valomäärä on tuplaantunut. Eli lyhykäisyydessään: Tarpeeksi paksulla (4 mm) johto akulta releille. Sulakkeet väliin. (Olen laittanut jokaiselle valolle oman releen = 4 kpl). Niistä saman vahvuisella johdolle lampuille (uudet lamppupistokkeet) ja alkuperäisiltä pistokkeilta/johdoista releiden ohjaus. Aikamoisen näköinen viritelmähän tuosta tulee, mutta parantaa ennen kaikkea likivalojen tehoa, jota ei muuten laillisin keinoin voi parantaa. Hehkujen vaihtaminen suurempiin aiheuttaa vain alkuperäisten johtojen lämpenemisen.
Tuossa minun "uusimmassa" versiossa jännite nousi lamppujen kannoilla 11,2 V:stä 13,5:iin. Kaikki alkuperäiset ohuet johdot, releet ja ylimääräiset liittimet mm umpioissa aiheuttaa tuon jännitehäviön.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kaikkiin autoihin tuo kannattaa tehdä. väsäsin syksyllä talvikulkineeseen lyhyille, pitkille ja lisäpitkille kaikille omilla releillään uudet johdotukset. Akulta sulakkeiden kautta releille 6,5 neliön johdolla, releiltä valoille 4 neliöisellä. Samaa tavaraa maajohdot.

Japanilaisvalmisteisessa talviautossa valoteho tuplaantui, ja vaihtamalla polttimot vielä GE:n 60%:siin, alkoi lyhdyt olemaan jo aika pirun tehokkaat, ero vakioon on ihan uskomaton. No auton omat virrat kulkee valokytkimen kautta, ja johdot on 1,5 neliöistä, ja liittimet vanhat ja hapettuneet.

Hellan 3000:set lisävalot kruunaa kokonaisuuden, ja nyt kyllä näkee ajaa. Mikä parasta, valot on täysin lailliset, ja referenssilukukin vaan 62,5, eli varaakin olisi.

Emännän autoon vedin sitten myös johdot uusiksi, ja parannus oli huomattava siinäkin, tosin ei niin suuri kuin tuossa omassa kiesissä, tässä saksalaisessa kun oli vakionakin ja hiukan kirkkaammat valot.

Mersuun pitää kanssa vetää piuhat ja releet kuntoon, vaikka se vaan kesäauto onkin.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Mika.T kirjoitti:Ei mersun valoista hyviä saa tuolla releiden laitolla. Mutta kyllä ne paranee. Omaan tein ko. homman ja lampun kannalta mitatessa jännite nousi noin 1.2V Tosin vika valo palaa sen jlk. kokoajan. Eli lamppu pois sieltä mittaristosta. :D
Samaa mieltä, ja kyllä ne tosiaan paranee jonku verran.

Terveisin 4 relettä ja johtohässäkkä :D
jari3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 20.03.2005 13:32

Viesti Kirjoittaja jari3 »

Mistä noita GE 60% polttimoita löytyy ,nimikään ei sano mitään!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

jari3 kirjoitti:Mistä noita GE 60% polttimoita löytyy ,nimikään ei sano mitään!
Prismasta kuulemma löytyy, Motonetistä ainakin.

General Electric MegaLight +60%
Viimeksi muokannut PM, Pe 25.11.2005 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

jari3 kirjoitti:
Mistä noita GE 60% polttimoita löytyy ,nimikään ei sano mitään!
Prismat, Motonet ainakin ja varmaan muutkin autotarvikeliikeet.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

konjamiini kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ei mersun valoista hyviä saa tuolla releiden laitolla. Mutta kyllä ne paranee. Omaan tein ko. homman ja lampun kannalta mitatessa jännite nousi noin 1.2V Tosin vika valo palaa sen jlk. kokoajan. Eli lamppu pois sieltä mittaristosta. :D
Samaa mieltä, ja kyllä ne tosiaan paranee jonku verran.

Terveisin 4 relettä ja johtohässäkkä :D
Uusikaa myös joskus ne mäjäntyneen näköiset heijastimet ja lampun lasit
Itse tein ja säästin
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

petska kirjoitti: Uusikaa myös joskus ne mäjäntyneen näköiset heijastimet ja lampun lasit
Ei niistä valoista hyviä saa tekemälläkään. Se on vain karu totuus.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

konjamiini kirjoitti:Ei niistä valoista hyviä saa tekemälläkään. Se on vain karu totuus.
Kyllä niistä saa:

Kunnon johdot ja releet
GE:n +60% polttimot
Uuden umpioiden lasit ja hyvät heijastimet
Hyvä valojen säätö, ja sumareiden säätö samoin kuin lähivalojen
Kunnon lisäpitkät, esim Hellan 3000 tms.

Sitten näkee, sumareiden kanssa lyhyetkin on oikein hyvät (laitonta joo, mutta auttaa se pahalla kelillä silti), ja pitkillä on kuin päivällä ajaisi. Miinuspuolena ne lisävalot keulilla, mutta talvella se nyt on se ja sama kun on pimeää ja auto aina paskainen, ei ne paljoa rumenna. Kesäksi saa sitten ottaa pois keulilta.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

konjamiini kirjoitti:
petska kirjoitti: Uusikaa myös joskus ne mäjäntyneen näköiset heijastimet ja lampun lasit
Ei niistä valoista hyviä saa tekemälläkään. Se on vain karu totuus.

-Saanko neuvoa?
-Lisäpitkillä olevat lasit, heijastimien puhdistus, johtojen vahvistus , +50 osramit. Se on siinä. Näkee. 8)
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

romu kirjoitti:
-Saanko neuvoa?
-Lisäpitkillä olevat lasit, heijastimien puhdistus, johtojen vahvistus , +50 osramit. Se on siinä. Näkee. 8)
Saa toki neuvoa. Mutta edelleen mun mielipide on se, että ei niistä HYVIÄ saa.
On paksut johot ja releet ja uuet lasit. Paranihan ne toki nuilla virityksillä paljo, mutta ei ne tod. oo HYVÄT.(Eikä tarvi kenenkään vetää herneitä, kai täälä saa olla eriäviä mielipiteitä vai?) Lisäpitkät sun muut toki erikseen sitte.
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

No sulla on huonot valot,me muut ei varmaan sille voi mitään.Näin meillä,mopo
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

mopo kirjoitti:[No sulla on huonot valot,me muut ei varmaan sille voi mitään.Näin meillä,mopo
Aivan vtun huonot. Pitäiskö teijän voia asialle sitte jotain vai... mopo
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joo piuhat,releet, lasit ja heijastimet on kunnossa ja hyvässä sellaisessa. Ei ne mersun valot hyvä ole. Tosin ei moisen johtovirittelyn jälkeen enää kovin huonotkaan. LIsävalot erikseen. Nyt olikin puhe auton omista valoista. :D
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Jep ei nämä valot kyllä kummoset ole ilmankos kaikki kakkosnelos kuskit ajaa sumarit päällä (kuten allekirjoittanut) :oops: en oikeesti muista missä mun autossa olis ollu näin huonot valot ja niiton ollu aikas monta n,20kpl lyhyet vielä menis ainakii sumareitten kanssa mut kun pitkille vaihtaa ni ei oikeen mitään tapahdu :evil: taidan huomenna lampsia ostamaan 100w tuikut josko se ees vähän auttas :D
W124 300D aut -89
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

yttewi kirjoitti:taidan huomenna lampsia ostamaan 100w tuikut josko se ees vähän auttas :D
Aivan turhaan, omilla johdoilla vastus on niin kova että suuremmilla polttimoilla et tee muuta kuin kuumennat johdot ja poltat umpioiden heijastimet pilalle. Valoteho itseasiassa huononee kunnon laillisiin +XX% polttimoihin verrattuna.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Valokatkaisin ja -vaihdin kauppaan samantein 100W polttimoilla :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Jossain 96 vuoden tienoilla oli tekniikan maailmassa juttua kun paransivat 124koppaisen valoja ja muuttivat sumarit lisä pitkiksi ja asensivat releet nii taisi olla maininta et tuli 124 koppaisen taximallin valot hyviksi ja taisi olla maininta et silloin et (parhaat tähän mennessä mittaamamme valot vakio umpioilla).....siitä san sitten innostuksen värkäta 201 valot paremmiksi....

Mikko K eikös se katkasijan sulaminen ole volkkarin vika? siis vanhojen....Kait ne samallalla lailla sulaa mersuissakin :lol:

ja vielä sekin et onhan toi valotekniikka kehittynyt vuosien saatossa ja nykyään näkee Bochin ämpäreitä aika paljon mersun linttojen keulilla...Helvetin rumia sellaisia.... :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

kyllä niissä umpioissa on sen verta tilaa et voit huoletta laittaa 100/80 polttimot sinne....mielummin releiden kera. mulla ollut kaikissa kakkosnelkuissa(7kpl) aina isommat polttimot ja yhtään katkaisiaa/muuta ei ole hävinnyt savuna ilmaan. Kahteen olen laittanut pitkille releen avustaan. Eihän niistä hyvien lisäpitkien korvaajia tule. Omaan väykkyyn ostin blue vision polttimot parilla kympillä ja varsinkin lyhyet valot parani reilusti (näyttää zenon valoilta)
Tuli mieleen eka mersuni w115, omissa valoissa H4 165/100w, lisävaloissa 210W H3, omissa sumareissa 100W ja lisäsumareissa 100w.
Kuvitelkaa laturin tehtävää 35A kun tuuppas ulospäin." Valotehoo" eteenpäin 1150 wattia!
Viimeksi muokannut oilhand, La 26.11.2005 21:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Ei se katkaisija mullakaan sulanut. H4-lampun kanta (jotain alumiinia) suli kieroksi. Tuossa vanhemmassa 86 vuosimallissa. Näyttäisi langissa olevan jotai muuta ainetta se lampun istukka.
250TD -86, 260E LANG -90
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Ja kannaattaa pitää muuten ne valojen lasit puhtaana kaikesta paskasta, parantaa sekin aikasta paljon näkyvyyttä :wink:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Uudet umpiot lisäpitkillä ja releet 4 neliön piuhoilla. Nyt vasta lisäpitkille tulee virta releen kautta.
Ero on silminnähtävä mutta pitää vielä mitata paljonko volteissa oli eroa.
Saas nähdä kun laitta nuo xenonit, paraneeko lisää.
Vedettiin releet niin että lyhyille ja pitkille kaikille oma rele (4 kpl) ja viides rele ohjaa lisäpitkiä.

Ei ainakaan tuossa pala tuo polttimon varoitusvalo, tai aluksi paloi mutta toisen kerran startatessa ei syttynyt enää.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

petska kirjoitti:

ja vielä sekin et onhan toi valotekniikka kehittynyt vuosien saatossa ja nykyään näkee Bochin ämpäreitä aika paljon mersun linttojen keulilla...Helvetin rumia sellaisia.... :lol:
Nämäkö rumat :lol: Olet oikeassa.
Vito 134 cdi
w212
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kyllä tuntuisi ihan hyvin oleva itsellänikin käytössä sumarit ja myös lisäsumarit suolakeleillä kun märkä tie imee valoa oikein perhanasti, autoni tosin W123 ja umpiotkin lienevät parhaat valaistuksensa valaisseet... 55/60W tuikut normivaloissa, 55W sumuissa, 100W lisäpitkissä ja 100W lisäsumareissa, releet on noille lisätuikuille molemmille omansa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Vastaa Viestiin