P-aukisen tee se ite Xenonit
P-aukisen tee se ite Xenonit
Aika hyvät valot tuli waarin wolkkariin,kun veti paksun johdon akusta releille ja sieltä lampuille ,pitäis tehdä sama tuolle AUTOLLEKIN ,ei senkään valoissa ole nyt hurraamista,vaikka onkin Mersu.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Rupes vaivaamaan itseäkin,että kuinka iso ero on jännitteessä mitattuna lampun kannalta,joo se oli yli 2Volttia ,tyhjäkäynnillä 11,2 /13,4V:shock: ,se selittää sen miksi tuntuu kuin tuossa volsussa olisi lisävalot nyt.pera8x kirjoitti:?
Pitää vielä mitata luksimittarilla,kun saan kaverilta joskus lainaan,mutta näyttäisi että ainakin tässä valoteho suunnilleen tuplaantui
Huomasin tuon sillälailla kun volsussa voi vetää kaukovalovilkusta vaikka on kaukovalot jo päällä,valot kirkastui ihmeesti jo siitä,mersussahan ei näin voi tehdä,mutta nyt kun ajelen mersulla siinä on kyllä sikahuonot valot ,eli sama kohtelu sillekin kun ehtii.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Xenonit
Joops
Varmaan viimeisen 15 vuotta olen tuon johto/rele-virityksen autoihini tehnyt ja valomäärä on tuplaantunut. Eli lyhykäisyydessään: Tarpeeksi paksulla (4 mm) johto akulta releille. Sulakkeet väliin. (Olen laittanut jokaiselle valolle oman releen = 4 kpl). Niistä saman vahvuisella johdolle lampuille (uudet lamppupistokkeet) ja alkuperäisiltä pistokkeilta/johdoista releiden ohjaus. Aikamoisen näköinen viritelmähän tuosta tulee, mutta parantaa ennen kaikkea likivalojen tehoa, jota ei muuten laillisin keinoin voi parantaa. Hehkujen vaihtaminen suurempiin aiheuttaa vain alkuperäisten johtojen lämpenemisen.
Tuossa minun "uusimmassa" versiossa jännite nousi lamppujen kannoilla 11,2 V:stä 13,5:iin. Kaikki alkuperäiset ohuet johdot, releet ja ylimääräiset liittimet mm umpioissa aiheuttaa tuon jännitehäviön.
Varmaan viimeisen 15 vuotta olen tuon johto/rele-virityksen autoihini tehnyt ja valomäärä on tuplaantunut. Eli lyhykäisyydessään: Tarpeeksi paksulla (4 mm) johto akulta releille. Sulakkeet väliin. (Olen laittanut jokaiselle valolle oman releen = 4 kpl). Niistä saman vahvuisella johdolle lampuille (uudet lamppupistokkeet) ja alkuperäisiltä pistokkeilta/johdoista releiden ohjaus. Aikamoisen näköinen viritelmähän tuosta tulee, mutta parantaa ennen kaikkea likivalojen tehoa, jota ei muuten laillisin keinoin voi parantaa. Hehkujen vaihtaminen suurempiin aiheuttaa vain alkuperäisten johtojen lämpenemisen.
Tuossa minun "uusimmassa" versiossa jännite nousi lamppujen kannoilla 11,2 V:stä 13,5:iin. Kaikki alkuperäiset ohuet johdot, releet ja ylimääräiset liittimet mm umpioissa aiheuttaa tuon jännitehäviön.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Kaikkiin autoihin tuo kannattaa tehdä. väsäsin syksyllä talvikulkineeseen lyhyille, pitkille ja lisäpitkille kaikille omilla releillään uudet johdotukset. Akulta sulakkeiden kautta releille 6,5 neliön johdolla, releiltä valoille 4 neliöisellä. Samaa tavaraa maajohdot.
Japanilaisvalmisteisessa talviautossa valoteho tuplaantui, ja vaihtamalla polttimot vielä GE:n 60%:siin, alkoi lyhdyt olemaan jo aika pirun tehokkaat, ero vakioon on ihan uskomaton. No auton omat virrat kulkee valokytkimen kautta, ja johdot on 1,5 neliöistä, ja liittimet vanhat ja hapettuneet.
Hellan 3000:set lisävalot kruunaa kokonaisuuden, ja nyt kyllä näkee ajaa. Mikä parasta, valot on täysin lailliset, ja referenssilukukin vaan 62,5, eli varaakin olisi.
Emännän autoon vedin sitten myös johdot uusiksi, ja parannus oli huomattava siinäkin, tosin ei niin suuri kuin tuossa omassa kiesissä, tässä saksalaisessa kun oli vakionakin ja hiukan kirkkaammat valot.
Mersuun pitää kanssa vetää piuhat ja releet kuntoon, vaikka se vaan kesäauto onkin.
Japanilaisvalmisteisessa talviautossa valoteho tuplaantui, ja vaihtamalla polttimot vielä GE:n 60%:siin, alkoi lyhdyt olemaan jo aika pirun tehokkaat, ero vakioon on ihan uskomaton. No auton omat virrat kulkee valokytkimen kautta, ja johdot on 1,5 neliöistä, ja liittimet vanhat ja hapettuneet.
Hellan 3000:set lisävalot kruunaa kokonaisuuden, ja nyt kyllä näkee ajaa. Mikä parasta, valot on täysin lailliset, ja referenssilukukin vaan 62,5, eli varaakin olisi.
Emännän autoon vedin sitten myös johdot uusiksi, ja parannus oli huomattava siinäkin, tosin ei niin suuri kuin tuossa omassa kiesissä, tässä saksalaisessa kun oli vakionakin ja hiukan kirkkaammat valot.
Mersuun pitää kanssa vetää piuhat ja releet kuntoon, vaikka se vaan kesäauto onkin.
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Samaa mieltä, ja kyllä ne tosiaan paranee jonku verran.Mika.T kirjoitti:Ei mersun valoista hyviä saa tuolla releiden laitolla. Mutta kyllä ne paranee. Omaan tein ko. homman ja lampun kannalta mitatessa jännite nousi noin 1.2V Tosin vika valo palaa sen jlk. kokoajan. Eli lamppu pois sieltä mittaristosta.
Terveisin 4 relettä ja johtohässäkkä
Prismasta kuulemma löytyy, Motonetistä ainakin.jari3 kirjoitti:Mistä noita GE 60% polttimoita löytyy ,nimikään ei sano mitään!
General Electric MegaLight +60%
Viimeksi muokannut PM, Pe 25.11.2005 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Uusikaa myös joskus ne mäjäntyneen näköiset heijastimet ja lampun lasitkonjamiini kirjoitti:Samaa mieltä, ja kyllä ne tosiaan paranee jonku verran.Mika.T kirjoitti:Ei mersun valoista hyviä saa tuolla releiden laitolla. Mutta kyllä ne paranee. Omaan tein ko. homman ja lampun kannalta mitatessa jännite nousi noin 1.2V Tosin vika valo palaa sen jlk. kokoajan. Eli lamppu pois sieltä mittaristosta.
Terveisin 4 relettä ja johtohässäkkä
Itse tein ja säästin
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Kyllä niistä saa:konjamiini kirjoitti:Ei niistä valoista hyviä saa tekemälläkään. Se on vain karu totuus.
Kunnon johdot ja releet
GE:n +60% polttimot
Uuden umpioiden lasit ja hyvät heijastimet
Hyvä valojen säätö, ja sumareiden säätö samoin kuin lähivalojen
Kunnon lisäpitkät, esim Hellan 3000 tms.
Sitten näkee, sumareiden kanssa lyhyetkin on oikein hyvät (laitonta joo, mutta auttaa se pahalla kelillä silti), ja pitkillä on kuin päivällä ajaisi. Miinuspuolena ne lisävalot keulilla, mutta talvella se nyt on se ja sama kun on pimeää ja auto aina paskainen, ei ne paljoa rumenna. Kesäksi saa sitten ottaa pois keulilta.
konjamiini kirjoitti:Ei niistä valoista hyviä saa tekemälläkään. Se on vain karu totuus.petska kirjoitti: Uusikaa myös joskus ne mäjäntyneen näköiset heijastimet ja lampun lasit
-Saanko neuvoa?
-Lisäpitkillä olevat lasit, heijastimien puhdistus, johtojen vahvistus , +50 osramit. Se on siinä. Näkee.
250TD -86, 260E LANG -90
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Saa toki neuvoa. Mutta edelleen mun mielipide on se, että ei niistä HYVIÄ saa.romu kirjoitti:
-Saanko neuvoa?
-Lisäpitkillä olevat lasit, heijastimien puhdistus, johtojen vahvistus , +50 osramit. Se on siinä. Näkee.
On paksut johot ja releet ja uuet lasit. Paranihan ne toki nuilla virityksillä paljo, mutta ei ne tod. oo HYVÄT.(Eikä tarvi kenenkään vetää herneitä, kai täälä saa olla eriäviä mielipiteitä vai?) Lisäpitkät sun muut toki erikseen sitte.
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Jep ei nämä valot kyllä kummoset ole ilmankos kaikki kakkosnelos kuskit ajaa sumarit päällä (kuten allekirjoittanut) en oikeesti muista missä mun autossa olis ollu näin huonot valot ja niiton ollu aikas monta n,20kpl lyhyet vielä menis ainakii sumareitten kanssa mut kun pitkille vaihtaa ni ei oikeen mitään tapahdu taidan huomenna lampsia ostamaan 100w tuikut josko se ees vähän auttas
W124 300D aut -89
Aivan turhaan, omilla johdoilla vastus on niin kova että suuremmilla polttimoilla et tee muuta kuin kuumennat johdot ja poltat umpioiden heijastimet pilalle. Valoteho itseasiassa huononee kunnon laillisiin +XX% polttimoihin verrattuna.yttewi kirjoitti:taidan huomenna lampsia ostamaan 100w tuikut josko se ees vähän auttas
Jossain 96 vuoden tienoilla oli tekniikan maailmassa juttua kun paransivat 124koppaisen valoja ja muuttivat sumarit lisä pitkiksi ja asensivat releet nii taisi olla maininta et tuli 124 koppaisen taximallin valot hyviksi ja taisi olla maininta et silloin et (parhaat tähän mennessä mittaamamme valot vakio umpioilla).....siitä san sitten innostuksen värkäta 201 valot paremmiksi....
Mikko K eikös se katkasijan sulaminen ole volkkarin vika? siis vanhojen....Kait ne samallalla lailla sulaa mersuissakin
ja vielä sekin et onhan toi valotekniikka kehittynyt vuosien saatossa ja nykyään näkee Bochin ämpäreitä aika paljon mersun linttojen keulilla...Helvetin rumia sellaisia....
Mikko K eikös se katkasijan sulaminen ole volkkarin vika? siis vanhojen....Kait ne samallalla lailla sulaa mersuissakin
ja vielä sekin et onhan toi valotekniikka kehittynyt vuosien saatossa ja nykyään näkee Bochin ämpäreitä aika paljon mersun linttojen keulilla...Helvetin rumia sellaisia....
Itse tein ja säästin
kyllä niissä umpioissa on sen verta tilaa et voit huoletta laittaa 100/80 polttimot sinne....mielummin releiden kera. mulla ollut kaikissa kakkosnelkuissa(7kpl) aina isommat polttimot ja yhtään katkaisiaa/muuta ei ole hävinnyt savuna ilmaan. Kahteen olen laittanut pitkille releen avustaan. Eihän niistä hyvien lisäpitkien korvaajia tule. Omaan väykkyyn ostin blue vision polttimot parilla kympillä ja varsinkin lyhyet valot parani reilusti (näyttää zenon valoilta)
Tuli mieleen eka mersuni w115, omissa valoissa H4 165/100w, lisävaloissa 210W H3, omissa sumareissa 100W ja lisäsumareissa 100w.
Kuvitelkaa laturin tehtävää 35A kun tuuppas ulospäin." Valotehoo" eteenpäin 1150 wattia!
Tuli mieleen eka mersuni w115, omissa valoissa H4 165/100w, lisävaloissa 210W H3, omissa sumareissa 100W ja lisäsumareissa 100w.
Kuvitelkaa laturin tehtävää 35A kun tuuppas ulospäin." Valotehoo" eteenpäin 1150 wattia!
Viimeksi muokannut oilhand, La 26.11.2005 21:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Uudet umpiot lisäpitkillä ja releet 4 neliön piuhoilla. Nyt vasta lisäpitkille tulee virta releen kautta.
Ero on silminnähtävä mutta pitää vielä mitata paljonko volteissa oli eroa.
Saas nähdä kun laitta nuo xenonit, paraneeko lisää.
Vedettiin releet niin että lyhyille ja pitkille kaikille oma rele (4 kpl) ja viides rele ohjaa lisäpitkiä.
Ei ainakaan tuossa pala tuo polttimon varoitusvalo, tai aluksi paloi mutta toisen kerran startatessa ei syttynyt enää.
Ero on silminnähtävä mutta pitää vielä mitata paljonko volteissa oli eroa.
Saas nähdä kun laitta nuo xenonit, paraneeko lisää.
Vedettiin releet niin että lyhyille ja pitkille kaikille oma rele (4 kpl) ja viides rele ohjaa lisäpitkiä.
Ei ainakaan tuossa pala tuo polttimon varoitusvalo, tai aluksi paloi mutta toisen kerran startatessa ei syttynyt enää.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kyllä tuntuisi ihan hyvin oleva itsellänikin käytössä sumarit ja myös lisäsumarit suolakeleillä kun märkä tie imee valoa oikein perhanasti, autoni tosin W123 ja umpiotkin lienevät parhaat valaistuksensa valaisseet... 55/60W tuikut normivaloissa, 55W sumuissa, 100W lisäpitkissä ja 100W lisäsumareissa, releet on noille lisätuikuille molemmille omansa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com