Vapaavirtaussuodatin

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Carl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 24.05.2005 13:21
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Vapaavirtaussuodatin

Viesti Kirjoittaja Carl »

Löytyykö keltään kuvia ja mittoja miten vapaavirtaus suodattimen vois toteuttaa 260E W124 malliin.
Lähinnä tarvii varmaan sopivaa rosteriputkea ja jyrkän mutkan kaasuläpälle
ja putkeen haaran johon liittää ilmamäärä mittari ja huohotin putki.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämä nyt menee heti kertaheitolla off topiciksi, mutta oletko aivan varma, että haluat laittaa tuollaisen vapaavirtaussuodattimen autoosi? Kisakäytössä ymmärrän vehkeen, mutta siviiliautossa en. Siitähän menevät kaikki oravaa pienemmät partikkelit läpi ja lopputuloksena voi olla koneen pikainen rikkoutuminen. Itse en vaparisuodatinta laittaisi edes ilmajäähdytteiseen Harley-Davidsoniin, vaikka siinä ilmajäähdytyksen vuoksi toleranssit ovatkin melko anteeksi antavia. Saati Mersun koneeseen, joka on huomattavasti tarkempi sen suhteen, mitä ylimääräistä siellä pyörii.

Jos hengitystä pitää parantaa, itse vaihtaisin alkuperäisen filtterin tilalle vastaavan K&N:n. Mersussa minulla ei ole K&N:stä kokemusta, mutta jossain muissa kulkupeleissä kierrosherkkyys on parantunut selkeästi kun on investoinut alkuperäisen kaltaiseen K&N:ään.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tässä Janin ja tässä Ahonen V:n taidonnäyte.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ja jos haluat päästä helpolla niin tee kuten minä :lol:
http://sudit.us/millhill/autot/123/kone1.jpg

Tulee vähän räyheempi asennus kun amikset saa sorvattua mulle 6kpl imusuppiloita. :twisted:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
pamela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 24.06.2005 01:54
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja pamela »

Tulee vähän räyheempi asennus kun amikset saa sorvattua mulle 6kpl imusuppiloita. :twisted:[/quote]miten toi voi toimia 8) :roll: :roll: :roll:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Uus imusarja :wink:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Sivonen kirjoitti:Ja jos haluat päästä helpolla niin tee kuten minä :lol:
http://sudit.us/millhill/autot/123/kone1.jpg
Oletko koskaan ajatellut/mitannut tuon kyseisen hmm virityksen hyötyjä alkuperäiseen verrattuna. Melkeinpä veikkaisin tuossa tilanteessa alkuperäisen virtaavan paremmin.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä siitä se hyöty on mitä muissakin vakiokoneissa. Eli +2hp tehoa ja mukavammat murinat.

Jaa alkuperäinen virtaa paremmin? :shock: Se virtaa 350cfm, eli en usko että kartio ainakaan ahtaampi on. :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Nyt en tarkoittanutkaan sitä kartiota yksikseen, vaan pakettia ja miten se on toteutettu. Kartiosuodatin rympättynä umpion taakse -> ilma sudattimeen tulee periaatteessa vain noin 1/3 osalta käytössä olevasta pinta-alasta. Tuo teräslankavahvisteinen kumiputki(mikä lieneekään sen oikea nimi) aiheuttaa erittäin suuria paine-eroja, koska siinä on paljon epätasaisuuksia ja se elää erittäin voimakkaasti, mikä osaltaan sekoittaa ilmamäärämittarin toimintaa.

Tätä ajoin takaa tuolla kommentillani
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Lampun ja syylärin välistä tulee ilmaa suodattimelle. Kumiletku ei elä lainkaan koska suodatin on sen verta reilun kokoinen että letkussa ei ole alipainetta. Letkun sisäkurvissa on hieman ryppyjä, mutta ulkokurvi ja mutkan keskiosa on sileätä sisäpinnalta. Enemmän ahistaa Janin ja Villen terävät mutkat, vaikka 20395% hienompia onkin. :wink:

Alkuperäinen filtteri ei ainakaan saa ilmaa, kun siinä pöntössä on jonkun älykääpiön suunnittelema kakstuumanen putki. Putken sisäpuolella on reikäputkea, ja reikäputken ja ulkoputken välissä jotain villaa tms vaimennusmateriaalia - ihan kuin pakoputken äänenvaimentimessa. Se ahistaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sivonen kirjoitti:Se ahistaa.
Kakstuumanen ahistaa tuossa 150 hv kohdalla, jos nyt siinäkään vielä kovasti. Paljos sullaoikein virtaa se aparaatti `?

Imusuodatin on ihan jees, niin ei naapurin huomaa kun lähtee aamutuimaan reippaasti liikkeelle.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Koko motin virtauksien pitäisi laskennallisesti olla jossain 240hp / 6800rpm tienoilla, mutta noin ylös ei tehot kuitenkaan käytännössä nouse.

Enpä oo mitannut minkä kokonen se on, mutta kai se sitten yli 2" on, kun koneessa on vakiona teuhua 185hp. Noista virtauksista (ulkomuistista...) sen verran että 220hp tarvii jo 390cfm (kuutiojalkaa minuutissa) ilmaa, eli vakiopönttö on mitoitettu ihan liian pieneksi.

Kyllä se naapuri huomaa, mulla kun ei ole kuin kaksi 2,5" läpihuutavaa änkkäriä pakoputkessa... Nekin vierekkäin. :twisted:

...tai siis sitten huomaa kun saan auton taas liikkeelle. :roll:
Viimeksi muokannut Sivonen, Ti 27.09.2005 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sivonen kirjoitti:höpötti
Ei minä puhuin imupuolesta...

höh, ylempänä tarkoitin imuvaimennin on ihan jees...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jaa paljonko imupuoli virtaa... No kansi virtaa yli 200, mutta alle 400hp ( :twisted: :mrgreen: ), ja siinä on pakopuolikin mukana. :P

Vakioputsari virtaa 350cfm.

Niin mitä sää muuten kysyit? Mitä virtausta haluat tietää?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sivonen kirjoitti:Niin mitä sää muuten kysyit? Mitä virtausta haluat tietää?
Kerran vielä, imupuolta :D

Pakkohan se pakopuoli on olla kunnossa, koska muuten ei se imupuoli toimi vai mitä ?

...tai no joo, mä meen nukkumaan, mutta piti vain tietää mimmosia koneita nuo vapaavirtaussuodatetut nyt sitten on mutta hyvältä kuulostaa. tehot

...ja muistakaa, ettei sitä öljyttyä H&R versiota ole tarkoitettu MAF käyttöön.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Minkäs vahvuista sulla se kumiletku on, sillä siitähän sä saat helposti laskettua kuinka suuri nopeus ilmalla pitää olla letkussa ja sitten miettiä, miten se letku mahtaa käytäytyä, kun kierroksia on esim 6000, en ihan usko sen olevan kovinkaan stabiili
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

veskola kirjoitti:...ja muistakaa, ettei sitä öljyttyä H&R versiota ole tarkoitettu MAF käyttöön.
Kuten ei muitakaan öljykylpyisiä, mutta onhan se aina kokeiltava itse, koska eihän tuning myyjät voi olla väärässä :wink: :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kansi: "jotain 200 ja 400hp väliltä" :wink:
Ilmanputsari: Jotain 550cfm
Nokka-akseli: 240hp
Imusarja: 6500rpm / 240hp

En muista paljonko kone oikeasti ottaa ilmaa vakiona/viritettynä... :? Pittää huomenna töissä katsoa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Antti V kirjoitti:Minkäs vahvuista sulla se kumiletku on, sillä siitähän sä saat helposti laskettua kuinka suuri nopeus ilmalla pitää olla letkussa ja sitten miettiä, miten se letku mahtaa käytäytyä, kun kierroksia on esim 6000, en ihan usko sen olevan kovinkaan stabiili
Ei tarvi paljon mittailla, eikä ole uskon asia :P.. Kun polkaisee koneeseen kierroksia 6000 ja kokeilee letkua. Tai vaikka rajottimelle (6650rpm) ja pumppaa kaasua, niin letku ei tee mitään.

110mm
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jooh: Vakiokone (185hp) ottaa ilmaa 300cfm @ 6500rpm ja virikone (230hp) ottaa 400cfm @ 7000rpm
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Carl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 24.05.2005 13:21
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Carl »

PM kirjoitti:Tässä Janin ja tässä Ahonen V:n taidonnäyte.
Onko tietoa tuosta rosterisesta versiosta, kuka sen on tehnyt ja tekiskö mullekin.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

esitän tyhmän kysymyksen. Ku ei viitti uutta topiccii tehä tän takii. Eli onko nyt ratkasuna parempi tuommoinen ilmanputsari että se on rakennettu tuolleen erilleen vaiko semmoinen joka tulee vakiokoteloon, vai liekkö väliä käytännössä että kummin se on? Ja oisko tietoa ja suositteita tuohon 1.8i nuhapumppuun suodattimeks hinta/laatu suhteelta. Ja eikös tuo suodatin vähän "paranna" myös imuääniä koneessa? :)
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Cojar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 22.06.2005 12:01
Paikkakunta: maa

Viesti Kirjoittaja Cojar »

Teetin itselleni rosterista vastaavan virityksen 201 koppaiseen 2.6 malliin.

tilasin Autoracingista http://www.autoracing.fi/tuotteet/K&N.html
suodattimen mallia: http://www.knfilters.com/search/product ... od=RF-1039
imuäänet ainakin kasvoi, mutta ei häiritsevästi, normaali matka-ajossa ei vaikutusta.
edullinen ääni viritys...82EUR postikuluineen
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

paljon maksoi sitten sen imuputken ja imukotelon teetto? :roll:
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Tomes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 16.11.2003 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Tomes »

Cojar kirjoitti:Teetin itselleni rosterista vastaavan virityksen 201 koppaiseen 2.6 malliin.

tilasin Autoracingista http://www.autoracing.fi/tuotteet/K&N.html
suodattimen mallia: http://www.knfilters.com/search/product ... od=RF-1039
imuäänet ainakin kasvoi, mutta ei häiritsevästi, normaali matka-ajossa ei vaikutusta.
edullinen ääni viritys...82EUR postikuluineen
Oisko sulla kuvaa näyttää tuosta viritelmästä?
MB 190E 2.6 Automatic
ex.190D 2.0
Cojar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 22.06.2005 12:01
Paikkakunta: maa

Viesti Kirjoittaja Cojar »

kuvassa putki hiomatta ja kiillottamatta. otan kuvan valmiista kun kerkeen
http://xs.to/xs.php?f=putki.jpg&h=xs53&d=05442

maksoin 100€
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

ok, vois kopasta tehä ensteks ite ja sit teettää jollaki jos ei onnistu :D
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Vastaa Viestiin