Nuhainen M103 - mistä nenä vuotaa?
Nuhainen M103 - mistä nenä vuotaa?
Jälleen päästään yhteen forumin lempilapsista eli M103-voimalaitoksen ominaisvenkulointiin Täytyy tähän tosin sanoa, että itse perusmoottorihan on terve, mutta ne kuuluisat muodolliset käyntihäikät syntyvät kyllä siellä apulaiteosastolla, jos laskee alkusarjan nokkamateriaalin vian pois. No juu, asiaan.
Yksi koneelle ominainen "vika" on kyllä helppo löytää. Tai ainakaan ei vastaan ole juurikaan tullut myllyä, jossa virranjakajan alta koneen pääty olisi absoluuttisen kuiva. Myös omassa on "mustaa" moottorin päässä.
Kyseessä ei ole varsinainen vuoto - öljy ei vajene, eikä viimeisen kolmen vuoden aikana ole tallin vakipaikan lattiaan tullut pisaraakaan öljaa. Kyseessä on jonkinlainen hikoilu "jostain", joka sitten hissukseen suttaa motin pään about puolen vuoden sisään moottorinpesusta.
Nyt olisi aikomus varmistaa, ettei lomalla tule vapaa-ajanongelmia, joten laitellaan uudet tulpanjohdot, virranjakajan hilut ja muuta pientä. Nyt olisi oiva paikka muun väkästyksen yhteydessä laittaa tuo paikka kuntoon.
Vihdoin kysymykseen: mistä päin tuo tihuuttaminen mahdollisesti on peräisin. Tupsuttaako ehkä virranjakajan akselin tiivisteestä vai jostain muualta? Mutta ennen savottaan ryhtymistä pitäisi saada selville, millaista osaa/tiivaria sinne pitäisi hankkia.
Onko kuka laittanut ko. vuotokohdan kuntoon menestyksellä tai tietää, mitä sille pitäisi tehdä?
Harmi on tosin kosmeettinen, mutta jos jostain tihuuttaa, niin ei se itsestäänkään lopu. Räjäytyskuvaa ei pannusta ole, joten siitäkään ei pääse katsomaan, missä falskauskohta voisi olla ja mitä osaa se saattaisi olla vaille.
Yksi koneelle ominainen "vika" on kyllä helppo löytää. Tai ainakaan ei vastaan ole juurikaan tullut myllyä, jossa virranjakajan alta koneen pääty olisi absoluuttisen kuiva. Myös omassa on "mustaa" moottorin päässä.
Kyseessä ei ole varsinainen vuoto - öljy ei vajene, eikä viimeisen kolmen vuoden aikana ole tallin vakipaikan lattiaan tullut pisaraakaan öljaa. Kyseessä on jonkinlainen hikoilu "jostain", joka sitten hissukseen suttaa motin pään about puolen vuoden sisään moottorinpesusta.
Nyt olisi aikomus varmistaa, ettei lomalla tule vapaa-ajanongelmia, joten laitellaan uudet tulpanjohdot, virranjakajan hilut ja muuta pientä. Nyt olisi oiva paikka muun väkästyksen yhteydessä laittaa tuo paikka kuntoon.
Vihdoin kysymykseen: mistä päin tuo tihuuttaminen mahdollisesti on peräisin. Tupsuttaako ehkä virranjakajan akselin tiivisteestä vai jostain muualta? Mutta ennen savottaan ryhtymistä pitäisi saada selville, millaista osaa/tiivaria sinne pitäisi hankkia.
Onko kuka laittanut ko. vuotokohdan kuntoon menestyksellä tai tietää, mitä sille pitäisi tehdä?
Harmi on tosin kosmeettinen, mutta jos jostain tihuuttaa, niin ei se itsestäänkään lopu. Räjäytyskuvaa ei pannusta ole, joten siitäkään ei pääse katsomaan, missä falskauskohta voisi olla ja mitä osaa se saattaisi olla vaille.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Siinä etu-ylä-kopassa virranjakajan alla on semmonen U- muotoinen tiiviste alla ja pystypinnat on pelkästään tiivisteliimalla. Siitä kulmakohdasta se yleensä vuotaa. Ei ole vaikea homma: tarvikkeet : se U -tiiviste, tiivisteliima (MB merkkistä tietenkin, kallista mutta muuta ei suositella käytettävän, veholta) ja yksi o-rengas on hyvä olla käsillä kun sen kovan vesiputken joutuu edestä ottamaan pois ja siellä termarin seutuvilla on O-rengas joka kannattaa vaihtaa.
Mulla loppu vuoto siihen, erittäin tyypillinen M103 vika.
Onks sulla EPC
Mulla loppu vuoto siihen, erittäin tyypillinen M103 vika.
Onks sulla EPC
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Terve ja tack Ei ole EPC:tä, mutta uskoisin että jo tuolla kuvauksella osaavat antaa oikeat palikat ainakin Veholta. Kuva olisi tietty hyvä, tosin joka nippelin erotteleva räjäytyskuvakirja on itselläkin olemassa, mutta kuinka ollakaan, siitä puutuu sopivasti moottori.Tomi kirjoitti: Mulla loppu vuoto siihen, erittäin tyypillinen M103 vika.
Onks sulla EPC
Koskas poikkeat Kivisalmelle? Voisi keksiä jotain jäynää - poltetaan vaikka Pitkä-Seppä, jos saunoja ei enää ole kärvennettäväksi asti
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Moikka, huomenna lähden kuhmalahteen juhannuksen viettoon, sukulaisia yli 50 siellä kansakoululla. Uusi savusauna on jo palanneen tilalla ja entistäkin paremmat löylyt. Kuhmiksen kirkossa kummityttö menee naimisiin lauantaina, lainaan SL:ää niille hääautoksi. Aika säpinää on, mutta olishan se mukava tavata. Olen ajatellu viettää lomia siellä vähän tuonnenpanakin.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Tänks tuhannesti, pruju on nyt turvallisesti printattuna. Näköjään Braingears toimii jälleen. Se on ollut pitkän tovin mykkänä, enkä muutamaan aikaan ole edes aukaissut koko saittia, vaikka se tuolla favoriteissa tallella vielä onkin.M.K kirjoitti:Taitaa näkyä tuossa, sivulla kolome?
http://mb.braingears.com/201_DISK1/PDF/50005.pdf
Tämä hyvä
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Saatanpa siinä vaivihkaa lipua muutaman kerran ohi, mutta kuokkimaan en tokikaan tule. Tosin kun on juhannuspäivä puolen päivän aikaan... niin ajosuoritteet saattavat jäädä vähiin. Mutta jatketaan harjoituksia mikromiitin merkeissäTomi kirjoitti:Moikka, huomenna lähden kuhmalahteen juhannuksen viettoon, sukulaisia yli 50 siellä kansakoululla. Uusi savusauna on jo palanneen tilalla ja entistäkin paremmat löylyt. Kuhmiksen kirkossa kummityttö menee naimisiin lauantaina, lainaan SL:ää niille hääautoksi. Aika säpinää on, mutta olishan se mukava tavata. Olen ajatellu viettää lomia siellä vähän tuonnenpanakin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Varaosanumerot (siis 124 M103, varmaan sulla samat):
tiivisteliima 002 989 4520 (riittoisaa muihinkin tarpeisiin pitkäksi aikaa)
U-tiiviste 103 015 0220
O-rengas 012 997 5148
Liimaa kunnolla ja huolella kulmakohtiin. Tulikohan noihin vielä A kirjain eteen?
Voin vielä heittää tekstiviestiä lauantain kirkkoajasta jos vaikka nähtäis.
Tomi
tiivisteliima 002 989 4520 (riittoisaa muihinkin tarpeisiin pitkäksi aikaa)
U-tiiviste 103 015 0220
O-rengas 012 997 5148
Liimaa kunnolla ja huolella kulmakohtiin. Tulikohan noihin vielä A kirjain eteen?
Voin vielä heittää tekstiviestiä lauantain kirkkoajasta jos vaikka nähtäis.
Tomi
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98