Millainen vaikutus 7mm elementeillä 300 D:hen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Millainen vaikutus 7mm elementeillä 300 D:hen

Viesti Kirjoittaja kardaani »

ELI Miten kulkupuoli muuttuu ehkä jollain lukemiakin.? Mitä kulutukselle tapahtuu ja käyntiäänelle?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vapari

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jos tarkoitat kysymykselläsi vapari 124-300D:tä, niin sanoisin, jottei hyötyä. Savua sillä tietysti saa aikaan, muttei vastaavaa kulkua. Kama vain ei ehdi palaa.

Vaparin viritykseen riittänee, kun otetaan kaikki irti vakioelementeistä.
Terveisin
Tero
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja epk »

dieselflosse kirjoitti:Jos tarkoitat kysymykselläsi vapari 124-300D:tä, niin sanoisin, jottei hyötyä. Savua sillä tietysti saa aikaan, muttei vastaavaa kulkua. Kama vain ei ehdi palaa.

Vaparin viritykseen riittänee, kun otetaan kaikki irti vakioelementeistä.
sanot sinä, katsotaan mistä päästä kana pissii !
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Vapari

Viesti Kirjoittaja raul »

epk kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:Jos tarkoitat kysymykselläsi vapari 124-300D:tä, niin sanoisin, jottei hyötyä. Savua sillä tietysti saa aikaan, muttei vastaavaa kulkua. Kama vain ei ehdi palaa.

Vaparin viritykseen riittänee, kun otetaan kaikki irti vakioelementeistä.
sanot sinä, katsotaan mistä päästä kana pissii !
Niin, mites se menikään se rehtijiin 300 D:n tapaus... :wink: Vai muistanko ihan väärin.

Oletin muuten että "kardaani" tarkoitti kuitenkin W123:n 300 D:tä :?:
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Olihan tuossa Topicissa paljon puhetta, mutta eipä paljon ollut muuta kuin mutu-tietoa...
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu eipä ollut kukaan vaivautunut kertomaan miten ne 7mm:set nyt sitten loppujen lopuksi vaikutti
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

en tiiä kannattaako vapariin alkaa tukkiin 7mm elementtejä eiköhän ne vakiot riitä kum käyttää pumpun pajalla ja ottaa kaiken irti. nimimerkillä muutaman kerran paine putki räjähtäny :) ja savua tulee ainakin niin että kohta green peace hörhöt vetää itseään kettingillä kii sun autoon.... :twisted:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Meesu kirjoitti:
Olihan tuossa Topicissa paljon puhetta, mutta eipä paljon ollut muuta kuin mutu-tietoa...
Ei oo mutua, kuten sanottu, n. 180 hv penkitetty vaparikutosesta 7:n tapeilla. Menee turbolla tiukoille vakiotapeilla jos mielii samoihin päästä.

Savua ei lykkää jos pumpun tekijä osaa hommansa ja säädöt on kunnolla tehty.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mauri H. kirjoitti:
Meesu kirjoitti:
Olihan tuossa Topicissa paljon puhetta, mutta eipä paljon ollut muuta kuin mutu-tietoa...
Ei oo mutua, kuten sanottu, n. 180 hv penkitetty vaparikutosesta 7:n tapeilla. Menee turbolla tiukoille vakiotapeilla jos mielii samoihin päästä.

Savua ei lykkää jos pumpun tekijä osaa hommansa ja säädöt on kunnolla tehty.
Melkein voisin väittää, että savua tulee millä pumpulla vaan vaparista, jos 180 heppaa ilman turboa otetaan. Ainakaan konttorille ei kannata tarjota :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei se mahdottomia savuta jos hengitys on kunnossa. Omassa on joku 55 kuutiota ahtamatontasyöttöä, ja morkooli kiinni ajaessa ei oikeastaan kauheasti savuta millään kierroksella vaikka kaasu olisi pohjassa, ei siis ennen ahtojakaan.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Olis kyllä kiva nähdä faktaa vapareiden tehoista 7mm elementeillä :roll:
Olen hiukan skeptinen sen 180hv suhteen :evil:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No eiköhän se aika lähelle ainakin mene, Ajarolin 2.0 D vapari isoilla tapeilla taitaa mennä ihan vastaavan bensakoneen tahtiin. Vielä kun kävisi penkittämässä sen niin saisi siitäkin faktaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahti kirjoitti:Olis kyllä kiva nähdä faktaa vapareiden tehoista 7mm elementeillä :roll:
Olen hiukan skeptinen sen 180hv suhteen :evil:
Kannattaa muistaa, että se teho tulee myös siitä kun kierroksia nostetaan, eli vääntö ei nouse samassa suhteessa kuin huipputeho.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

veskola kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Olis kyllä kiva nähdä faktaa vapareiden tehoista 7mm elementeillä :roll:
Olen hiukan skeptinen sen 180hv suhteen :evil:
Kannattaa muistaa, että se teho tulee myös siitä kun kierroksia nostetaan, eli vääntö ei nouse samassa suhteessa kuin huipputeho.
Juu-u, ja tulee varmaan kiva ajettava kanssa.
Taitaa olla näissä riisseleissä kuitenkin se solmu ainoa konsti jolla käyttökelpoista merkittävää lisätehoa tulee. Kun ei saa edes LPG:tä käyttää.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itseasiassa moneen kertaan mainittua, ja taas sen kai joutuu sanomaan:

Suurilla tapeilla nimenomaan myös se alakierrosalue hyötyy kovasti, oma auto on täysin erilainen ajettava ilman ahtojakin, ilmeisesti lyhentynyt ruiskutusaika nostaa hyötysuhdetta sen verran hyvin että voimaa on paljon paremmin kuin vakiotapeilla.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mauri H. kirjoitti: ilmeisesti lyhentynyt ruiskutusaika nostaa hyötysuhdetta sen verran hyvin että voimaa on paljon paremmin kuin vakiotapeilla.
Saattaa olla että olen täysin hakoteillä mutta nostaako lyhentynyt ruiskutusaika todella hyötysuhdetta? Luulin että tarvittaisiin lisää ilmaa palamiseen ja sitä ahdetuissa toimittaa turbo.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahti kirjoitti:Saattaa olla että olen täysin hakoteillä mutta nostaako lyhentynyt ruiskutusaika todella hyötysuhdetta? Luulin että tarvittaisiin lisää ilmaa palamiseen ja sitä ahdetuissa toimittaa turbo.
Vaikea sitä on sanoa tarkalleen mistä kaikesta se johtuu kun ruiskutustapahtuma alakierrosalueellakin on aivan erilainen mitä pienillä tapeilla. Ruiskutusmääräkin on varmasti suurempi isoilla tapeilla verrattuna pieniin, siis vaikka ollaan vielä pienillä kierroksilla. Hyötysuhdehan muuttuu oleellisesti ennakon mukana, ja tuo sitten taas vaihtelee eri kierroksilla jne jne..

Sitä mieltä olen kuitenkin, jotta turha näitä on jorista, tarkkaa mittaustulosta ei pystytä kuitenkaan saamaan, pitäisi molemmista pumpuista säätää samassa autossa ruiskutusmäärä ja ennakko ideaaliseksi tehopenkissä ja sitten katsoa millainen se vääntövoiman ero on eri kierroksilla. Kuka semmoista jaksaa tehdä....parempi laittaa ne 7 mm tapit sinne ja ei ainakaan huonompi ole :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Voin vahvistaa Maurin kommentin omakohtaisella kokemuksella..
Ajoin oman koneen sisäänajon erinäisistä syistä ilman ahdinta noin kuukauden..
7mm. tapit pumpussa, ja syöttöä sen verran, ettei kone nokeennu hirveesti, ja oli aivan toista maata ku vakio... Siinä oli monet bensakinnerit ihmeissään 8)
Kulutus tosin oli aika reipasta, noin 8:n pintaan, mut liekkö peilikuvan vika :roll:
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Samaa sanon, kun Kirves. Mullakin oli pumppu 7mm tapeilla muutaman viikon, ennen kuin asensin turpon. Aivan eri lähdöt, kuin säädetyllä vakiopumpulla. Käyntiääni huomattavasti terävämpi isoilla elementeillä, mikä onkin ilmeistä erilaisesta ennakosta johtuen.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Hyötysuhteesta: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... iesel.html

Isoilla tapeilla ruiskutus- ja palamisaika lyhenevät. Kuvassa V3 siirtyy lähemmäs V2:sta. Tästä johtuen rE kasvaa. Tuohon laskuriin kun syöttää muuten samat arvot ja kokeilee eri rE arvoja, niin huomaa kuinka hyötysuhde paranee. Kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa toki miljoona muutakin asiaa, mutta teoreettinen työkierron hyötysuhde paranee lyhyemmällä ruiskutusajalla. Tämä näkyy myös kokonaishyötysuhteessa.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

elikkä solmu vaan putkeen ja elementtien vaihtoon :D ei loppu peleissä tuu maksaan mitään hirveitä kun ei ala mitään superia rakentaan.....
www.thaiklupi.fi
Vastaa Viestiin