Millainen vaikutus 7mm elementeillä 300 D:hen
Millainen vaikutus 7mm elementeillä 300 D:hen
ELI Miten kulkupuoli muuttuu ehkä jollain lukemiakin.? Mitä kulutukselle tapahtuu ja käyntiäänelle?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vapari
Jos tarkoitat kysymykselläsi vapari 124-300D:tä, niin sanoisin, jottei hyötyä. Savua sillä tietysti saa aikaan, muttei vastaavaa kulkua. Kama vain ei ehdi palaa.
Vaparin viritykseen riittänee, kun otetaan kaikki irti vakioelementeistä.
Vaparin viritykseen riittänee, kun otetaan kaikki irti vakioelementeistä.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Vapari
sanot sinä, katsotaan mistä päästä kana pissii !dieselflosse kirjoitti:Jos tarkoitat kysymykselläsi vapari 124-300D:tä, niin sanoisin, jottei hyötyä. Savua sillä tietysti saa aikaan, muttei vastaavaa kulkua. Kama vain ei ehdi palaa.
Vaparin viritykseen riittänee, kun otetaan kaikki irti vakioelementeistä.
Re: Vapari
Niin, mites se menikään se rehtijiin 300 D:n tapaus...epk kirjoitti:sanot sinä, katsotaan mistä päästä kana pissii !dieselflosse kirjoitti:Jos tarkoitat kysymykselläsi vapari 124-300D:tä, niin sanoisin, jottei hyötyä. Savua sillä tietysti saa aikaan, muttei vastaavaa kulkua. Kama vain ei ehdi palaa.
Vaparin viritykseen riittänee, kun otetaan kaikki irti vakioelementeistä.

Oletin muuten että "kardaani" tarkoitti kuitenkin W123:n 300 D:tä

Olihan tuossa Topicissa paljon puhetta, mutta eipä paljon ollut muuta kuin mutu-tietoa...Toni R kirjoitti:http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=7mm
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
en tiiä kannattaako vapariin alkaa tukkiin 7mm elementtejä eiköhän ne vakiot riitä kum käyttää pumpun pajalla ja ottaa kaiken irti. nimimerkillä muutaman kerran paine putki räjähtäny
ja savua tulee ainakin niin että kohta green peace hörhöt vetää itseään kettingillä kii sun autoon.... 


www.thaiklupi.fi
Ei oo mutua, kuten sanottu, n. 180 hv penkitetty vaparikutosesta 7:n tapeilla. Menee turbolla tiukoille vakiotapeilla jos mielii samoihin päästä.Meesu kirjoitti:Olihan tuossa Topicissa paljon puhetta, mutta eipä paljon ollut muuta kuin mutu-tietoa...Toni R kirjoitti:http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=7mm
Savua ei lykkää jos pumpun tekijä osaa hommansa ja säädöt on kunnolla tehty.
Melkein voisin väittää, että savua tulee millä pumpulla vaan vaparista, jos 180 heppaa ilman turboa otetaan. Ainakaan konttorille ei kannata tarjotaMauri H. kirjoitti:Ei oo mutua, kuten sanottu, n. 180 hv penkitetty vaparikutosesta 7:n tapeilla. Menee turbolla tiukoille vakiotapeilla jos mielii samoihin päästä.Meesu kirjoitti:Olihan tuossa Topicissa paljon puhetta, mutta eipä paljon ollut muuta kuin mutu-tietoa...Toni R kirjoitti:http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=7mm
Savua ei lykkää jos pumpun tekijä osaa hommansa ja säädöt on kunnolla tehty.

Olis kyllä kiva nähdä faktaa vapareiden tehoista 7mm elementeillä
Olen hiukan skeptinen sen 180hv suhteen

Olen hiukan skeptinen sen 180hv suhteen

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Kannattaa muistaa, että se teho tulee myös siitä kun kierroksia nostetaan, eli vääntö ei nouse samassa suhteessa kuin huipputeho.Ahti kirjoitti:Olis kyllä kiva nähdä faktaa vapareiden tehoista 7mm elementeillä![]()
Olen hiukan skeptinen sen 180hv suhteen
Lisää tietoa: www.skg.fi
Juu-u, ja tulee varmaan kiva ajettava kanssa.veskola kirjoitti:Kannattaa muistaa, että se teho tulee myös siitä kun kierroksia nostetaan, eli vääntö ei nouse samassa suhteessa kuin huipputeho.Ahti kirjoitti:Olis kyllä kiva nähdä faktaa vapareiden tehoista 7mm elementeillä![]()
Olen hiukan skeptinen sen 180hv suhteen
Taitaa olla näissä riisseleissä kuitenkin se solmu ainoa konsti jolla käyttökelpoista merkittävää lisätehoa tulee. Kun ei saa edes LPG:tä käyttää.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Itseasiassa moneen kertaan mainittua, ja taas sen kai joutuu sanomaan:
Suurilla tapeilla nimenomaan myös se alakierrosalue hyötyy kovasti, oma auto on täysin erilainen ajettava ilman ahtojakin, ilmeisesti lyhentynyt ruiskutusaika nostaa hyötysuhdetta sen verran hyvin että voimaa on paljon paremmin kuin vakiotapeilla.
Suurilla tapeilla nimenomaan myös se alakierrosalue hyötyy kovasti, oma auto on täysin erilainen ajettava ilman ahtojakin, ilmeisesti lyhentynyt ruiskutusaika nostaa hyötysuhdetta sen verran hyvin että voimaa on paljon paremmin kuin vakiotapeilla.
Saattaa olla että olen täysin hakoteillä mutta nostaako lyhentynyt ruiskutusaika todella hyötysuhdetta? Luulin että tarvittaisiin lisää ilmaa palamiseen ja sitä ahdetuissa toimittaa turbo.Mauri H. kirjoitti: ilmeisesti lyhentynyt ruiskutusaika nostaa hyötysuhdetta sen verran hyvin että voimaa on paljon paremmin kuin vakiotapeilla.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Vaikea sitä on sanoa tarkalleen mistä kaikesta se johtuu kun ruiskutustapahtuma alakierrosalueellakin on aivan erilainen mitä pienillä tapeilla. Ruiskutusmääräkin on varmasti suurempi isoilla tapeilla verrattuna pieniin, siis vaikka ollaan vielä pienillä kierroksilla. Hyötysuhdehan muuttuu oleellisesti ennakon mukana, ja tuo sitten taas vaihtelee eri kierroksilla jne jne..Ahti kirjoitti:Saattaa olla että olen täysin hakoteillä mutta nostaako lyhentynyt ruiskutusaika todella hyötysuhdetta? Luulin että tarvittaisiin lisää ilmaa palamiseen ja sitä ahdetuissa toimittaa turbo.
Sitä mieltä olen kuitenkin, jotta turha näitä on jorista, tarkkaa mittaustulosta ei pystytä kuitenkaan saamaan, pitäisi molemmista pumpuista säätää samassa autossa ruiskutusmäärä ja ennakko ideaaliseksi tehopenkissä ja sitten katsoa millainen se vääntövoiman ero on eri kierroksilla. Kuka semmoista jaksaa tehdä....parempi laittaa ne 7 mm tapit sinne ja ei ainakaan huonompi ole

Lisää tietoa: www.skg.fi
Voin vahvistaa Maurin kommentin omakohtaisella kokemuksella..
Ajoin oman koneen sisäänajon erinäisistä syistä ilman ahdinta noin kuukauden..
7mm. tapit pumpussa, ja syöttöä sen verran, ettei kone nokeennu hirveesti, ja oli aivan toista maata ku vakio... Siinä oli monet bensakinnerit ihmeissään
Kulutus tosin oli aika reipasta, noin 8:n pintaan, mut liekkö peilikuvan vika
Ajoin oman koneen sisäänajon erinäisistä syistä ilman ahdinta noin kuukauden..
7mm. tapit pumpussa, ja syöttöä sen verran, ettei kone nokeennu hirveesti, ja oli aivan toista maata ku vakio... Siinä oli monet bensakinnerit ihmeissään

Kulutus tosin oli aika reipasta, noin 8:n pintaan, mut liekkö peilikuvan vika

MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Hyötysuhteesta: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... iesel.html
Isoilla tapeilla ruiskutus- ja palamisaika lyhenevät. Kuvassa V3 siirtyy lähemmäs V2:sta. Tästä johtuen rE kasvaa. Tuohon laskuriin kun syöttää muuten samat arvot ja kokeilee eri rE arvoja, niin huomaa kuinka hyötysuhde paranee. Kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa toki miljoona muutakin asiaa, mutta teoreettinen työkierron hyötysuhde paranee lyhyemmällä ruiskutusajalla. Tämä näkyy myös kokonaishyötysuhteessa.
Isoilla tapeilla ruiskutus- ja palamisaika lyhenevät. Kuvassa V3 siirtyy lähemmäs V2:sta. Tästä johtuen rE kasvaa. Tuohon laskuriin kun syöttää muuten samat arvot ja kokeilee eri rE arvoja, niin huomaa kuinka hyötysuhde paranee. Kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa toki miljoona muutakin asiaa, mutta teoreettinen työkierron hyötysuhde paranee lyhyemmällä ruiskutusajalla. Tämä näkyy myös kokonaishyötysuhteessa.
So long, and thanks for all the fish