
300d veneeseen
300d veneeseen
kun nyt en ole mersun asiantuntija niin jollain varmaan olisi tietoa tuollaisesta 300d vm 82 moottorista pystyykö sammuttimen muuttamaan sähköiseksi ei mielellään mitään vaijeri viritystä? ja mikä lie tuolla koneella hevosvoima ja kierrosluku vakiona? tarve olisi 100hv ja 5500-6000 kierrosta onnistuneeko tuosta koneesta ja miten? kun olen kuullu vähä kahenlaista tietoa noista arvoista. tässä näin aluksi mutta kyselen lisää kun projekti edistyy. kiitos etukäteen.
lisätään veneestä että se on noin 8.5 m pitkä ja 2.15m leveä retkivene tyyppinen ja tarkoitus olisi laittaa vesisuihku ja ei sillä kumminkaan tarkoitus ole koko ajan ajaa hanat kaakossa vaan enemmänkin uistellen mutta kun tuo vesisuihku on ollut volvo b19 edessä ja nyt kokonaan toiseen veneeseen niin ajattelin ettei tarttes uusia sitä imperelliiä ainakaan aluksi vaan kunhan saisi tyypit ja katsottua millaiseksi nopeudet yms muut muodostuu. veneen paino noin reilu 1200kg arvio vielä. pohja muoto on liukuva ja sen takia olisi se kierrosten tarve että nousisi liukuun. mitäs siiitä vielä.

Viimeksi muokannut edu99, To 05.05.2005 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Jori Ravantti
Joku oli julkaissut täällä jonkun kirjoituksen yhteydessä kaavion OM 617:kasta, jossa oli tehoa, vääntöä, ominaiskulutusta ja niiden suhdetta kierroksiin kuvaava kaavio. Sitä voisi olla paikallaan mulkaista myös venekäyttöä ajatellen.
Olisi kiinnostava tietää minkälaiseen veneeseen konetta ajettelit?
Jos kyseessä olisi esim. reippaankokoinen uppoumavene, niin järkevämmin 100 hevosvoimaa voisi saada jostain n. 6 litran työkonekutosdieselistä.
Jos taas tarvitaan samaan aikaan keveyttä ja paljon tehoa, niin tämänlaisessa käytössä voisi olla joku henkilö- tai pakettiauton turbollinen kone kova sana.
Jos taas on kyse liukuvasta veneestä ja vapaastihengittävästä OM 617:kasta, niin hieman mietteliääksi vetää tehopainosuhde.
Tuollaisilla kierroksilla ei liene järkevää käyttää mitään dieselkonetta. OM 617:kalle voisi kuvitella veneilykäytössä järkeväksi matka-ajon kierrosluvuksi maksimiväännön kierrokset ja maksimivääntö taisi olla 2400 rpm kohdalla.
Teho tulee ulos epätaloudellisesti jos konetta huudatetaan esim. 4000 rpm.
Olisi kiinnostava tietää minkälaiseen veneeseen konetta ajettelit?
Jos kyseessä olisi esim. reippaankokoinen uppoumavene, niin järkevämmin 100 hevosvoimaa voisi saada jostain n. 6 litran työkonekutosdieselistä.
Jos taas tarvitaan samaan aikaan keveyttä ja paljon tehoa, niin tämänlaisessa käytössä voisi olla joku henkilö- tai pakettiauton turbollinen kone kova sana.
Jos taas on kyse liukuvasta veneestä ja vapaastihengittävästä OM 617:kasta, niin hieman mietteliääksi vetää tehopainosuhde.
Tuollaisilla kierroksilla ei liene järkevää käyttää mitään dieselkonetta. OM 617:kalle voisi kuvitella veneilykäytössä järkeväksi matka-ajon kierrosluvuksi maksimiväännön kierrokset ja maksimivääntö taisi olla 2400 rpm kohdalla.
Teho tulee ulos epätaloudellisesti jos konetta huudatetaan esim. 4000 rpm.
Eikö ne kierrokset sais hallinntaa potkuria vaihtamalla
Kun sitten vaan olis moottorin väännöt kunnossa.
Kaverilla olis myynnissä pienen kuorma-auton moottori. Olikohan se 7,3 litranen vapari, max kierrokset varmaan siinä 2500 korvilla. Sopivalla potkurilla sais siitä varmaan ikiliikkujan.

Kaverilla olis myynnissä pienen kuorma-auton moottori. Olikohan se 7,3 litranen vapari, max kierrokset varmaan siinä 2500 korvilla. Sopivalla potkurilla sais siitä varmaan ikiliikkujan.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
asia kone
Jossain 7,3 litraisessa kuormurin koneessa on aika mukavasti voimaa jo jossain 1500 kierroksessa, eikä kulutus pienellä kaasulla välttämättä päätä huimaa.
Ei välttämättä hullumpi konevaihtoehto jos kyseessä uppoumavene.
Mulle tulee mieleen tuosta keskustelunavaajan kirjoituksesta, että mihinkä moisia kierroksia tarvii - onko kyseessä esim. joku bensakonekäyttöön tarkoitettu vesisuihkuvetolaite vai mikä?
Keskustelunavaaja täsmensikin kirjoitustaan ja siis vesisuihku kyseessä.
Mun mielestä kannattaa unohtaa OM 617:kalta jotkut 5000 luokkaa olevat kierrokset.
Ei välttämättä hullumpi konevaihtoehto jos kyseessä uppoumavene.
Mulle tulee mieleen tuosta keskustelunavaajan kirjoituksesta, että mihinkä moisia kierroksia tarvii - onko kyseessä esim. joku bensakonekäyttöön tarkoitettu vesisuihkuvetolaite vai mikä?
Keskustelunavaaja täsmensikin kirjoitustaan ja siis vesisuihku kyseessä.
Mun mielestä kannattaa unohtaa OM 617:kalta jotkut 5000 luokkaa olevat kierrokset.
Re: asia kone
Tietysti sitten tulee mieleen, että mites tuommoisen paino ja ulkomitat vs. Om617...Jori Ravantti kirjoitti:Jossain 7,3 litraisessa kuormurin koneessa on aika mukavasti voimaa jo jossain 1500 kierroksessa, eikä kulutus pienellä kaasulla välttämättä päätä huimaa.
.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: asia kone
Paino haittaa enemmän liukuvassa veneessä - niinkuin keskustelunavaajakin tarkensi kyseessä olevan.Aku P kirjoitti:[Tietysti sitten tulee mieleen, että mites tuommoisen paino ja ulkomitat vs. Om617...
Esim. jossain 10 metrisessä akselivetoisessa uppumaveneessä ei paljon puristele muutama sata kiloa lisäpainoa.
Minkä merkkinen vesisuihku järjestelmä on kyseessä? Kannattaa selvittää ennen projektiin alkamista onko jettiin enää saatavilla erillaisia impellerejä. Ainakin Hamilton-Jettiin on vaikea saada osia... Ja varaudu, että jos impellerin löydät se myös maksaa. Jos Miragen teräspotkuri Mercruiserin Alpha One perävetolaitteeseen maksaa 850€, niin voi vaan kuvitella mitä maksaa huomattavasti harvinaisempi impelleri. 

MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Re: asia kone
Dammit, kun menin vastaamaan sen alkuperäisen kysymyksen perusteella, en tämän muokatun. Kas kas.Jori Ravantti kirjoitti: Paino haittaa enemmän liukuvassa veneessä - niinkuin keskustelunavaajakin tarkensi kyseessä olevan.
Ei, tiettyyn rajaan asti meno saattaa tuosta jopa rauhoittua. Ja nehän ovat painavia, nämä veneiden "työkonedieselit", esim. meidän 10,5 metrin periaatteessa uppoumarunkoisessa Perkinsin 77hv painaa ilman merikytkintä ja nesteitä melkein 500 kg ja onhan siinä pelkkä öljytilavuus toista kymmentä litraa...Jori Ravantti kirjoitti: Esim. jossain 10 metrisessä akselivetoisessa uppumaveneessä ei paljon puristele muutama sata kiloa lisäpainoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
vesi suihku laite on joku lunday ,linday tai joku vastaava nimeltään mutta se on periaatteessa sama kuin alamarin jetin tekemä ja kyselin jo sitä imperilliä ja tuntui olevan saatavilla hinta luokka 400-650€ riippuen mallista ja kuinka paljon joutuu keventelemään. mutta kun arvelin että en tarvitsisi aivan heti joutuvani uusimaan sitä kun ei vene kumminkaan hyvin paljon eroa mistä se suihku lähtöisin mutta sitä oli pyörittänyt volvon bensakone jossa tietysti ne kierrokset ovat hiukkasen korkeammat. liekkö kellään tietoa kuis paljon ne työntötanko koneet ottavat kierroksia? mistähän muuten mahtaisi johtua tuon mersun koneen laiskan oloinen startaus kun pyörittää melko laiskasti? kone on vielä autossa kiinni. 

Miksi muuten olet vaihtamassa sitä dieseliin? Volvon konehan on todella hyvä veneen kone, eikä kunnossa ollessaan paljon ainetta syö. Parin vuoden päästä ei kuitenkaan enää saa ajaa polttoöljyllä enää venettäkään.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
paljonhan lie tuo 300d paino nesteineen? ja tuleeko siinä mitä ongelmia jos tuommoista vakio konetta piristää turbolla? eli onko turbossa erilaisia palikoita? koska ei taia vielä olla noissa vene koneissa päästö rajoja eli jos tulisi vaikka tyhjäkäynnillä sakeampaa savua. mutta kuis käy esim tuon koneen kesto jos palikat erilaisia? eikös ainakin kannentiiviste ole joskus erilainen entäs laakerit ja pukit/ mäntien jäähdytys suihkut yms? 

- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
kaavio
Tsiikatkaapa tämä kaavio, jonka keskustelutoverimme laittoi keskusteluun aiemmin:
http://www.edu.stadia.fi/~0401821/om617-oma.jpg
Ominaiskulutus g/KWh näyttää olevan pienimmillään 1800 kierroksessa.
Tehokäyrän nousu hidastuu huomattavasti jonkun 3600 kierroksen jälkeen, jolloin vääntökäyrä laskee kiihtyvällä vauhdilla.
Vääntökäyrän huippu 172 Nm on 2400 kierroksessa., jolloin tehoa näillä kierroksilla n. 60 hevosvoimaa.
http://www.edu.stadia.fi/~0401821/om617-oma.jpg
Ominaiskulutus g/KWh näyttää olevan pienimmillään 1800 kierroksessa.
Tehokäyrän nousu hidastuu huomattavasti jonkun 3600 kierroksen jälkeen, jolloin vääntökäyrä laskee kiihtyvällä vauhdilla.
Vääntökäyrän huippu 172 Nm on 2400 kierroksessa., jolloin tehoa näillä kierroksilla n. 60 hevosvoimaa.
Miten kävisi kaasuturbiini? Sehän voisi pelata jetin kans ihan kivasti. Teho/painosuhdekkin olisi kohillaan.
http://www.gas-turbines.com/squirt_2.htm
-Kimmo-

http://www.gas-turbines.com/squirt_2.htm
-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue
Painoa en ny osaa sanoa, mutta kyllähän tuo kunnosa oleva moottori tuntuu turbon kestävän hyvin ja savutushan vaan vähenee ku kone saa ilmaa. Pumpusta syötöt ja kierrokset täysille niin turbon kans tehoa tulee n.130 heppaa. On noissa vapareissa ja turbokoneissa jotai eroja, mutta kestävä kone se on tuo vaparikin ja pienen piristyksen ainaki sietää.edu99 kirjoitti:paljonhan lie tuo 300d paino nesteineen? ja tuleeko siinä mitä ongelmia jos tuommoista vakio konetta piristää turbolla? eli onko turbossa erilaisia palikoita? koska ei taia vielä olla noissa vene koneissa päästö rajoja eli jos tulisi vaikka tyhjäkäynnillä sakeampaa savua. mutta kuis käy esim tuon koneen kesto jos palikat erilaisia? eikös ainakin kannentiiviste ole joskus erilainen entäs laakerit ja pukit/ mäntien jäähdytys suihkut yms?
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Eikai se syö juur mitään. Oliko pari litraa tunnissa(/hevosvoima).
Mitenkähän tuon 300D:n kestävyys maksimiteholla ajettaessa. Aika harva on tuolla varmaan maantiellä läsä tiskissä ajanut tuntitolkulla yhteenputkeen. Omassa kuuspyttysessä rupeaa lämmöt nousemaan jo Jyväskylän kieppeillä olevassa mäkimaastossa. Veneellä tuo ylämäki jatkuu loputtomiin...
-Kimmo-

Mitenkähän tuon 300D:n kestävyys maksimiteholla ajettaessa. Aika harva on tuolla varmaan maantiellä läsä tiskissä ajanut tuntitolkulla yhteenputkeen. Omassa kuuspyttysessä rupeaa lämmöt nousemaan jo Jyväskylän kieppeillä olevassa mäkimaastossa. Veneellä tuo ylämäki jatkuu loputtomiin...

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
-87 951
-08 3.6 Vogue