300d veneeseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
edu99
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.05.2005 19:52
Paikkakunta: kitee

300d veneeseen

Viesti Kirjoittaja edu99 »

kun nyt en ole mersun asiantuntija niin jollain varmaan olisi tietoa tuollaisesta 300d vm 82 moottorista pystyykö sammuttimen muuttamaan sähköiseksi ei mielellään mitään vaijeri viritystä? ja mikä lie tuolla koneella hevosvoima ja kierrosluku vakiona? tarve olisi 100hv ja 5500-6000 kierrosta onnistuneeko tuosta koneesta ja miten? kun olen kuullu vähä kahenlaista tietoa noista arvoista. tässä näin aluksi mutta kyselen lisää kun projekti edistyy. kiitos etukäteen. :oops: lisätään veneestä että se on noin 8.5 m pitkä ja 2.15m leveä retkivene tyyppinen ja tarkoitus olisi laittaa vesisuihku ja ei sillä kumminkaan tarkoitus ole koko ajan ajaa hanat kaakossa vaan enemmänkin uistellen mutta kun tuo vesisuihku on ollut volvo b19 edessä ja nyt kokonaan toiseen veneeseen niin ajattelin ettei tarttes uusia sitä imperelliiä ainakaan aluksi vaan kunhan saisi tyypit ja katsottua millaiseksi nopeudet yms muut muodostuu. veneen paino noin reilu 1200kg arvio vielä. pohja muoto on liukuva ja sen takia olisi se kierrosten tarve että nousisi liukuun. mitäs siiitä vielä.
Viimeksi muokannut edu99, To 05.05.2005 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sammutinhan onnistuu rakentaa servolla tai solenoidilla ihan helposti. Olikos sitä puhtia vapaasti hengittävässä se 88hv? Eli lähellä liikutaan, kierroksia ja syöttöä nostamalla tavoite on mielestäni kyllin lähellä. Pumppua ruuvaamaan.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Jori Ravantti

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Joku oli julkaissut täällä jonkun kirjoituksen yhteydessä kaavion OM 617:kasta, jossa oli tehoa, vääntöä, ominaiskulutusta ja niiden suhdetta kierroksiin kuvaava kaavio. Sitä voisi olla paikallaan mulkaista myös venekäyttöä ajatellen.

Olisi kiinnostava tietää minkälaiseen veneeseen konetta ajettelit?

Jos kyseessä olisi esim. reippaankokoinen uppoumavene, niin järkevämmin 100 hevosvoimaa voisi saada jostain n. 6 litran työkonekutosdieselistä.

Jos taas tarvitaan samaan aikaan keveyttä ja paljon tehoa, niin tämänlaisessa käytössä voisi olla joku henkilö- tai pakettiauton turbollinen kone kova sana.

Jos taas on kyse liukuvasta veneestä ja vapaastihengittävästä OM 617:kasta, niin hieman mietteliääksi vetää tehopainosuhde.

Tuollaisilla kierroksilla ei liene järkevää käyttää mitään dieselkonetta. OM 617:kalle voisi kuvitella veneilykäytössä järkeväksi matka-ajon kierrosluvuksi maksimiväännön kierrokset ja maksimivääntö taisi olla 2400 rpm kohdalla.

Teho tulee ulos epätaloudellisesti jos konetta huudatetaan esim. 4000 rpm.
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Eikö ne kierrokset sais hallinntaa potkuria vaihtamalla :roll: Kun sitten vaan olis moottorin väännöt kunnossa.

Kaverilla olis myynnissä pienen kuorma-auton moottori. Olikohan se 7,3 litranen vapari, max kierrokset varmaan siinä 2500 korvilla. Sopivalla potkurilla sais siitä varmaan ikiliikkujan.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

asia kone

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Jossain 7,3 litraisessa kuormurin koneessa on aika mukavasti voimaa jo jossain 1500 kierroksessa, eikä kulutus pienellä kaasulla välttämättä päätä huimaa.

Ei välttämättä hullumpi konevaihtoehto jos kyseessä uppoumavene.

Mulle tulee mieleen tuosta keskustelunavaajan kirjoituksesta, että mihinkä moisia kierroksia tarvii - onko kyseessä esim. joku bensakonekäyttöön tarkoitettu vesisuihkuvetolaite vai mikä?

Keskustelunavaaja täsmensikin kirjoitustaan ja siis vesisuihku kyseessä.

Mun mielestä kannattaa unohtaa OM 617:kalta jotkut 5000 luokkaa olevat kierrokset.
tommijs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: La 04.09.2004 19:16
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja tommijs »

Kaveri teki kerran vastaavan muutoksen mutta potkurikäyttöiseen, eli vaihtoi volvon b20 tilalle nissanin 2.0d:n.Pienemmästä tehosta ja kierroksista huolimatta nousi hyvin liukuun ja kulkikin ihan riittävästi.Ja vene oli samaa kokoluokkaa.
W211 200cdi -03
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: asia kone

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jori Ravantti kirjoitti:Jossain 7,3 litraisessa kuormurin koneessa on aika mukavasti voimaa jo jossain 1500 kierroksessa, eikä kulutus pienellä kaasulla välttämättä päätä huimaa.
.
Tietysti sitten tulee mieleen, että mites tuommoisen paino ja ulkomitat vs. Om617... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: asia kone

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Aku P kirjoitti:[Tietysti sitten tulee mieleen, että mites tuommoisen paino ja ulkomitat vs. Om617... :?
Paino haittaa enemmän liukuvassa veneessä - niinkuin keskustelunavaajakin tarkensi kyseessä olevan.

Esim. jossain 10 metrisessä akselivetoisessa uppumaveneessä ei paljon puristele muutama sata kiloa lisäpainoa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vanhassa (80 heppasessa) OM617:ssa on maksimikierrokset vakiona 4750rpm. Kierroksia kun nostaa tonnilla niin varmasti on tehoa 100hp (syöttökin kasvaa samasta ruuvista), mutta kuten sanottua maksimiteho tulee reippaasti alempana.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Minkä merkkinen vesisuihku järjestelmä on kyseessä? Kannattaa selvittää ennen projektiin alkamista onko jettiin enää saatavilla erillaisia impellerejä. Ainakin Hamilton-Jettiin on vaikea saada osia... Ja varaudu, että jos impellerin löydät se myös maksaa. Jos Miragen teräspotkuri Mercruiserin Alpha One perävetolaitteeseen maksaa 850€, niin voi vaan kuvitella mitä maksaa huomattavasti harvinaisempi impelleri. :shock:
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: asia kone

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jori Ravantti kirjoitti: Paino haittaa enemmän liukuvassa veneessä - niinkuin keskustelunavaajakin tarkensi kyseessä olevan.
Dammit, kun menin vastaamaan sen alkuperäisen kysymyksen perusteella, en tämän muokatun. Kas kas.
Jori Ravantti kirjoitti: Esim. jossain 10 metrisessä akselivetoisessa uppumaveneessä ei paljon puristele muutama sata kiloa lisäpainoa.
Ei, tiettyyn rajaan asti meno saattaa tuosta jopa rauhoittua. Ja nehän ovat painavia, nämä veneiden "työkonedieselit", esim. meidän 10,5 metrin periaatteessa uppoumarunkoisessa Perkinsin 77hv painaa ilman merikytkintä ja nesteitä melkein 500 kg ja onhan siinä pelkkä öljytilavuus toista kymmentä litraa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
edu99
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.05.2005 19:52
Paikkakunta: kitee

Viesti Kirjoittaja edu99 »

vesi suihku laite on joku lunday ,linday tai joku vastaava nimeltään mutta se on periaatteessa sama kuin alamarin jetin tekemä ja kyselin jo sitä imperilliä ja tuntui olevan saatavilla hinta luokka 400-650€ riippuen mallista ja kuinka paljon joutuu keventelemään. mutta kun arvelin että en tarvitsisi aivan heti joutuvani uusimaan sitä kun ei vene kumminkaan hyvin paljon eroa mistä se suihku lähtöisin mutta sitä oli pyörittänyt volvon bensakone jossa tietysti ne kierrokset ovat hiukkasen korkeammat. liekkö kellään tietoa kuis paljon ne työntötanko koneet ottavat kierroksia? mistähän muuten mahtaisi johtua tuon mersun koneen laiskan oloinen startaus kun pyörittää melko laiskasti? kone on vielä autossa kiinni. :roll:
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Miksi muuten olet vaihtamassa sitä dieseliin? Volvon konehan on todella hyvä veneen kone, eikä kunnossa ollessaan paljon ainetta syö. Parin vuoden päästä ei kuitenkaan enää saa ajaa polttoöljyllä enää venettäkään.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
edu99
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.05.2005 19:52
Paikkakunta: kitee

Viesti Kirjoittaja edu99 »

paljonhan lie tuo 300d paino nesteineen? ja tuleeko siinä mitä ongelmia jos tuommoista vakio konetta piristää turbolla? eli onko turbossa erilaisia palikoita? koska ei taia vielä olla noissa vene koneissa päästö rajoja eli jos tulisi vaikka tyhjäkäynnillä sakeampaa savua. mutta kuis käy esim tuon koneen kesto jos palikat erilaisia? eikös ainakin kannentiiviste ole joskus erilainen entäs laakerit ja pukit/ mäntien jäähdytys suihkut yms? :roll:
Avatar
Simo K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 19.12.2004 20:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Simo K »

Vähän mallista riippuen vesisuihkujen sallimat maksimikierrokset on usein alempia kuin aluksi haettu 5500- 6000 RPM, eli jonkinlainen alennusvaihde voi olla tarpeen.
280 SE 1978 W116
300D 126/123 seropi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

kaavio

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Tsiikatkaapa tämä kaavio, jonka keskustelutoverimme laittoi keskusteluun aiemmin:

http://www.edu.stadia.fi/~0401821/om617-oma.jpg

Ominaiskulutus g/KWh näyttää olevan pienimmillään 1800 kierroksessa.

Tehokäyrän nousu hidastuu huomattavasti jonkun 3600 kierroksen jälkeen, jolloin vääntökäyrä laskee kiihtyvällä vauhdilla.

Vääntökäyrän huippu 172 Nm on 2400 kierroksessa., jolloin tehoa näillä kierroksilla n. 60 hevosvoimaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Voi olla että 5500:kierrosella tuon moottorin kulutus on jotain todella SUURTA. Itse käyttäisin huomattavasti alempia kierroksia. Voi päästä jopa puolella kulutuksella.
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Miten kävisi kaasuturbiini? Sehän voisi pelata jetin kans ihan kivasti. Teho/painosuhdekkin olisi kohillaan. :wink:

http://www.gas-turbines.com/squirt_2.htm

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

edu99 kirjoitti:paljonhan lie tuo 300d paino nesteineen? ja tuleeko siinä mitä ongelmia jos tuommoista vakio konetta piristää turbolla? eli onko turbossa erilaisia palikoita? koska ei taia vielä olla noissa vene koneissa päästö rajoja eli jos tulisi vaikka tyhjäkäynnillä sakeampaa savua. mutta kuis käy esim tuon koneen kesto jos palikat erilaisia? eikös ainakin kannentiiviste ole joskus erilainen entäs laakerit ja pukit/ mäntien jäähdytys suihkut yms? :roll:
Painoa en ny osaa sanoa, mutta kyllähän tuo kunnosa oleva moottori tuntuu turbon kestävän hyvin ja savutushan vaan vähenee ku kone saa ilmaa. Pumpusta syötöt ja kierrokset täysille niin turbon kans tehoa tulee n.130 heppaa. On noissa vapareissa ja turbokoneissa jotai eroja, mutta kestävä kone se on tuo vaparikin ja pienen piristyksen ainaki sietää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Simo K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 19.12.2004 20:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Simo K »

Miten kävisi kaasuturbiini? Sehän voisi pelata jetin kans ihan kivasti. Teho/painosuhdekkin olisi kohillaan.

:lol: :lol: :lol:

Pikku haittoina vastaavasti Led Zeppelinin ylittävä melutaso ja kaamee kulutus. Mitähän ne syö, kerosiinia?[/quote]
280 SE 1978 W116
300D 126/123 seropi
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Eikai se syö juur mitään. Oliko pari litraa tunnissa(/hevosvoima). :lol:

Mitenkähän tuon 300D:n kestävyys maksimiteholla ajettaessa. Aika harva on tuolla varmaan maantiellä läsä tiskissä ajanut tuntitolkulla yhteenputkeen. Omassa kuuspyttysessä rupeaa lämmöt nousemaan jo Jyväskylän kieppeillä olevassa mäkimaastossa. Veneellä tuo ylämäki jatkuu loputtomiin... :?:

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Vastaa Viestiin