Tasonsäätimet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lupu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 11.04.2005 10:51

Tasonsäätimet

Viesti Kirjoittaja Lupu »

Terve!
Mulla on varmaan autossani ne kuuluisat kalliit tasonsäätimet, ja ne on rikki, kun perä poukkoilee miten sattuu kuopissa. Millainen viritys tasonsäätö on ja miten helppo nakki se on korjata. (koko paketti)
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Farkkuun hyvät käytetyt löytyy :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasonsäätimet

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,

Onko oireina siis pelkkä pomppiminen? Jos iskarit eivät vuoda, ei niitä yleensä tarvitse vaihtaa vaan vika on oletettavasti niissä kaasupalloissa. Täällä on kuvattu sen hankalamman (oikeanpuoleisen) pallon vaihto. Toisen puolen palloon pääsee helpommin käsiksi.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Löytyy kaikki tarvittavat tavarat :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Tasonsäätimet

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Roisto kirjoitti:Termos,

Onko oireina siis pelkkä pomppiminen? Jos iskarit eivät vuoda, ei niitä yleensä tarvitse vaihtaa vaan vika on oletettavasti niissä kaasupalloissa. [url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 927#109927]

t.
Risto
Jos pomppii vikaa on turha hakea palloista. Jos pallo rikki iskunvaimennin ei jousta ollenkaan. Onko öljyä? Onko säädetty ainakin lievälle nostolle, että venttiili päästää öljyn vaimentimeen?
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Nimen omaan vika löytyy palloista. Vanhemmiten kaasun vaimennus teho laskee. Vaihdoin itselle pallot saman ongelman takia ja pomppiminen loppui.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

toimiikos se iskarin vimennuskin sillä samalla hydrauliikka oljyllä vai onkos sielä iskaarissa vielä omatkin mehut sisällä!
ML W164
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

satakaskolmonen kirjoitti:toimiikos se iskarin vimennuskin sillä samalla hydrauliikka oljyllä vai onkos sielä iskaarissa vielä omatkin mehut sisällä!
Sama öljy siellä on ja vaimennys on niissä vaimentimen varsien männissä. Luulempa että timo230e teki jotain muutakin kun vaimennus korjaantui pallojen vaihdon yhteydessä.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,

Saattaa tuo "pompottelu" olla tieten samanlainen käsite kuin "keskipakovoima". :D :wink: Kun omassa koslassa oli toinen pallo sökö eli se puoli ei kunnolla joustanut, niin tuntui, kuin perä olisi korokkeeseen ajaessa pompannut. Tuo tunne tuli, kun toinen puoli jousti ja toinen ei, vaikka perä ei oikeasti pompannutkaan.

En sitten tiedä, miltä tuntuu, kun molemmat pallot ovat rikki. Saattaa olla melkoinen kivireki ajaa. :( Saattaa sillä tieten särkeä muitakin paikkoja, jos pallot eivät ole vaimentamassa painepiikkejä.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Paljonko hintaa tuolla paineakulla? Iso homma ite vaihtaa?
MB 300 TDT -87 A
mesemasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 15.07.2003 09:18
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mesemasa »

MOI.
Mun farkku pomppi kuopissa ja ikäänkuin potki takaisin kuopan jälkeen.
Hävetti kyydittää tuttuja kun piti ajaa niin varovasti. Piti yrittää selittää etta iskarit sököt tai muuta vastaavaa.
Foorumin juttujen perusteella vaihdoin molemmat uudet pallot ja ai että on MUKAVA kyytinen auto. Pallojen vaihto meni aika kivuttomasti. Korin taka osa ylös niin että taka-akseli jää alas jolloin saa tilaa operoida putkia. Alhaalta ruuvit auki, putket irti ja pallot yläkautta pois. Parin/kolmen tunnin nakki kokonaisuudessaan. Pallot ostin Oulun MB-osasta mutta hintaa en muista.

Terveisin
mesemasa
MB 300 td -90
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ttornberg kirjoitti:Paljonko hintaa tuolla paineakulla? Iso homma ite vaihtaa?
KL:ssä 110 €, Motonetissä taisi olla 91.49, Veholla varmaan enemmän. Vaihdosta on juttua ylempänä olevassa linkissä.

t.
Risto
E500 – 211.070
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Minäkin vaihdoin molemmat vaikka ne ei olleet rikki mutta kyllä kyyti parani. Kokeilin sitten uuden ja käytetyn eroa painamalla siitä reijästä sitä kaasulla täytettyä sisuskumia tylpällä metalli tapilla. Sen verran niissä oli eroa ettei niiden uusien sisusta pystynyt painamaan sisäänpäin kun taas niiden vanhojen sisusta antoi periksi painettaessa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
pk62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 07.10.2003 21:44
Paikkakunta: Pyhäntä

pallot

Viesti Kirjoittaja pk62 »

Vaihdoin eilen ne "pallot" meseen.Ilman nosturia pihamaalla maaten aikaa meni n. 3 tuntia.Osat ostin MB-osa Oulu. Hyllystä löytyi ja ovh 110€/kpl.Autosta tuli taas kerran uus.
Vastaa Viestiin