123 vaihteisto / voimansiirto taas

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

123 vaihteisto / voimansiirto taas

Viesti Kirjoittaja roiala »

300da -82 Voimansiirto tärisee siten, että ajettaessa n 50-60 km/h tuntuu kuin pystyisi tuntemaan hammaspyörien pyörinnän (jotka siis eivät aivan sovi yhteen), ajettaessa kovenpaa 80-100 km/h tulee murinasta selkeämmin jaksottainen, proom väli proooom.... väli siis noin 1-2 s. En ole varma mutta tuntuu kuin tärinää ei saisi ainakaan niin selvästi tuntumaan 3 vaihteella (4v autom. laatikko) eli onko laatikko menossa vai tukilaakeri / kardaani / perä / vetari. Perässä ainakin on melko paljon klappia? tai paljonko on paljon :?:

Reisuun pitäisi lähteä joten uskaltaako mennä pohjoiseen jossa lähimpään korjaamoon saattaa olla pitkäkin matka?

T:a
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jos loota pitäisi tuommoista ääntä niin ei pitkään ajettas kun tulisi stoppi. Eli itse veikkaan jotain muuta kuin automaatti.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Aloitetaanpa helpoimmasta.. Onko kardaani kuinka paskainen?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kardaani ei ole likainen, itseä epäilyttää lähinnä nuo vetarit, kun kytkee peruutus vaihteen niin kolahtaa takana ja jos "käsijarru" on päällä niin tuntuu kuin toinen puoli nousisi enemmän ylös vedon kytkeytyessä. Jarrut juuri huollettu paikallisessa liikkeessä (2vko sitten) joka tosin teki melko huonoa jälkeä kaikin puolin muutenkin, oli jo silloin pyyntö kardaanin ja muun voimansiirron tarkistamisesta. Jäi tekemättä, tosin ilmoittivat asian. Hintaa huollolle tuli silti 1500 € (öljynvaihto perä, laatikko ja kone, suuttimet, hehkut, akku, jäähdytinkorjaus ja ne jarrut), Ei olisi nyt hilloa viedä uudestaan heti koska oli mielestäni melko suolainen "huolto" hinta -82 kärrylle, auton hinta nousi heti 50%. Kun olen kokeillut nyt lisää niin uskon ja toivon että koneen melun ja tarinän yli tunnen myös kolmosella moiset vibat eli toivoa on. Kardaani tai vetari jutut ei ole niin kalliita? kuin laatikko remppa. Eihän ole kellään tietoa paikallisista korjaajista Rovaniemellä, huolto-osiossa jo kyselinkin, yksi hyvä Vehon lisäksi oli mutta kun hateD ei muistanut missä ja kuka se on :lol: , vähän suuntia korkalovaaran seudulle.

Kyllä minustakin on hiljalleen kasvamassa Mersumies, eli alan ymmärtämään miksi jotkut niistä tykkää, kunhan saisi toimimaan omansa. Kyllä sitten kruisaillaan tyylillä :roll:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitenkä olisi se perän "kannatuskumi", se iso lerssi perän takana. Kolahdus voi myös usein kuulua takakelkan kiinnityskumeista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Omassa W123:ssa on sellainen vika tai ominaisuus, että moottorin ja voimansiirron äänet välittyvät jostain kohtaa koriin suunnilleen kuvaamasi kaltaisin oirein. Myös kolahdus kuuluu, jos vaihteen vaihtamisen - mulla on siis kova aski - jälkeen kytkimen nostaa liian äkäisesti. Samoin tyhjäkäynnillä saattaa ääni kuulua, mutta kierrosten lievä lisääminen lopettaa yleensä äänen.

Ajossa pintakaasulla ajaminen lopettaa äänen (joka ei siis ole kovin voimakas, mutta kuuluu jos kuuntelee), jolloin se rikkinäinenkin tukikumi ilmeisesti vielä ajaa asiansa, kun rasitusta ei ole niin paljoa kuin vedätyksessä.

Se mikä mietityttää tuossa sinun tapauksessasi on äänen jaksottaisuus, mikä kenties viittaisi kardaaniin..? Tai sitten vain automaattilaatikko vaikuttaa tuolla lailla.

Summa summarum, kardaanin kannatinlaakerin kumia ja/tai muita voimansiirron + takakelkan kumeja veikkaan minäkin.
Kolahdus voi olla perän kumityynyn kuoleentumisen vika ja jaksottainen ääni tulla kardaanista, eihän nuo välttämättä samasta syystä johdu.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Perän kumi täytyy huomenna tarkastaa, kolahdus kuuluu myös silloin kun vaihde on vapaalla (N tai P), laatikko pyrkii nääs silloinkin hieman "ryömimään", toki niin vähän ettei auto lähde liikkeelle mutta voimansiirto kyllä jännittyy tavallaan kaikkien väljien toiseen reunaan jos ymmärrätte mitä tarkoitan, onko muuten vakava vika tuo ryömiminen tai miksi sitä nyt kutsuisi? Kolahdus ko. tilanteessa toki hyvin mieto, luulin aluksi pakoputken heilahtavan ja osuvan koriin mutta se on tarkastettu, ei osu.

Lisäksi etu- ja takapää hieman narahtelevat kylmänä montuissa (olisko pallonivel), mutta ei käännettäessä rattia ja takaakin siis kuuluu, muuten ekan kilometrin jälkeen ei alusta kolise tai ole väljää juuri ollenkaan ja toimii jämäkästi. Herraskainen ja rauhallinen kyyti, kunhan potkii oven välistä vauhtia kuten työkaveri sanoi :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä se tuomonen "hurina" yleensä kuuluu kardaanin kannatin laakerista.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Perän ulina ja kolina ei ole sikäli vaarallista, että meluavalla perällä ajaa yleensä vielä pitkään. Uudet palikat perään maksaa muistaakseni jotain 500e tai sinnepäin.

Tosiaan kardaanin kannatinlaakeri ja kaikki nivelet kannattaa tarkistaa, etenkin kuminivelet, joissa voipi olla halkeamia.

Tuo vapaalla / parkilla ryömiminen on hyvinkin yleistä, ilmeisestikin normaalia. Edes minä en ole saanut tuolla tavalla käyttäytyvää laatikkoa hajoamaan, niin ei kai siitä sitten haittaakaan voi olla. :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Perä ei muuten pidä ääntä (siis vongu tms) joten toivoa on. Voiko tuo kumijuttu katketa (huomenna pitäisi lähteä enontekiölle) :?:

ps. onko tuo mainittu perämurikan kumilerssi sama osa kuin KL osan takapalkin kumityynysarja (40 €) :?:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos se olisi repeämispisteessä niin ravistaisi kuin baarimikko Martinia.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Käytin paikallisessa korjaamossa ja katsoivat sekä koeajoivat auton, ei kuulemma syytä huoleen, tällä tavalla kaikki tämän ikäiset mersut tärrää :?: , perässä on kuulemma klappia josta kolaus. Kuminivelet ja kardaanin ristikot sekä perän kumi ja vetarit olivat kuulemma kunnossa!

Siis korjaajan mielestä ei muuta kuin baanalle :lol:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

roiala kirjoitti:Käytin paikallisessa korjaamossa ja katsoivat sekä koeajoivat auton, ei kuulemma syytä huoleen, tällä tavalla kaikki tämän ikäiset mersut tärrää :?: , perässä on kuulemma klappia josta kolaus. Kuminivelet ja kardaanin ristikot sekä perän kumi ja vetarit olivat kuulemma kunnossa!

Siis korjaajan mielestä ei muuta kuin baanalle :lol:
Paskapuhetta että tärräävät. Itelläkin perä ulisee ja vetari paukkuu mutta yhtään ei tärise siltikään. Samanlainen ongelma selvisi itsellä kun pakoputki otti tietyillä kierroksilla kiinni kardaaniin kiveenajon jälkeen, mutta en usko sinulla sitä ongelmaa silti olevan.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Täytyy otta todenteolla reissuun jälkeen tutkimuksen alle, itsekin pääsin auton alle katselemaan kun oli nosturilla, mistään muualta ei oikein löytynyt käsin tunnettavissa olevaa väljää kuin itse murikasta joka siis oli muuten on lähes äänetön. Kai se kannattaa vaihtaa tuo kannatinlaakeri kun ei ole kovin kalliskaan niin varmuudeksi, kuminivelet olivat jurid merkkiset ja ei halkeamia tms. ja kumi kirkkaan näköinen. Pakari on uusi Walker (ei lie sukua kuuluisalle wiskikille), näyttää kulkevan hyvin suunniteltua reittiä suhteellisen etäällä rungosta ja muista kosketuspaikoista.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

perärunko palkki voi olla perän päältä poikki silloin perä on väärässä paikassa kun perä runko on kiini vain perän taka päästä ja takatukivarsien edestä koriin. itselläni meni viime syksinä niin kolina suureni kokoajan perän palkki mätänee sisältä ja jos on iso kuorma ja ajaa kovaa idasteisiin tai muihin monttuihin se voi vääntyä jos perä on väärässä asennossa niin kardaani pitää kovaa ulinaa tai kolaa toinen vika kohta on kannatin laakeri ei pidä välttämättä aina ääntä jos vähänkin klappia kannattaa vaihtaa maksaa noin 8 euroa
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Päivitystä "ketjuun" ja korjaustoiminnan etenemiseen:

Nyt on vaihdettu sitten vetoakselit, tilanne parani huomattavasti mutta pieni tärinä vielä jäi. Tuntuu kuin kyseessä olisi laakeriääni. Kuuntelivat korjaamolla stetoskoopilla auton alla ääniä samlla kun minä kaasuttelin vaihde päällä. Pahin äänen lähde oli kuulemma vaihdelaatikko-> liekkö tuo sitten lähestymässä tiensä loppua? Kannattaako noita yleensä korjata vai koittaa hankkia tilalle käytetty samanlainen "romu" jota saa sitten olla taas vaihtamassa?[/b]
300td -91, manuaali.
Vastaa Viestiin