HC-arvot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Koneäijä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 18.05.2004 11:07
Paikkakunta: Varsinais Suomi

HC-arvot

Viesti Kirjoittaja Koneäijä »

Nyt rupeaa mersun kanssa palamaan hihat:

Elikkä pari viikkoa sitten tuli hylky katsastuksessa tyhjäkäynnin HC-arvosta (n. 125 kun 100 on raja) yli 2000 kierroksilla HC tippui noin 50:een.

Nyt on sitten vahdettu tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodatin ja pesty moottori Fortella ja mitään apua ei ole ollut. Korjaamolla arvelivat että katti on paskana. Onko näin? Ja autohan oli 23E -89 (kat).
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Imupuolella ilmavuoto. :roll:
Katti ajettu kuumaksi, ts. poltettu jäämiä pois.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Koneäijä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 18.05.2004 11:07
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Viesti Kirjoittaja Koneäijä »

Katti on ajettu kuumaksi, imupuolen ilmavuotoa en ole tutkinut. Mikä olisi todennäköisin paikka?
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Koneäijä kirjoitti:imupuolen ilmavuotoa en ole tutkinut. Mikä olisi todennäköisin paikka?
Nyt menee ihan mutuna... :roll:
Ilmamäärämittarin alla oleva kumikaukalo
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=9666
tai imusarjantiiviste.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Korjaamolla arvelivat että katti on paskana. Onko näin?
Mikähän oli O2-arvo?
KATti vanhetessaan vaati yhä kuumemmat olosuhteet toimiakseen.
Jos O2:sta on vähänkin jäljellä, niin KATin lämpötila ei riitä täydelliseen hapetukseen, 0,0% O2:ta on optimi.
Tyhjäkäyntikin tiputtaa KATin lämpötilaa nopeasti, ennen mittausta jonkin aikaa kierrokset 2000:ssa niin hyvä tulee.
Ennakon pienentäminen nostaa pakokaasujen lämpötilaa. Ennakonsäätöplugi siis asentoon "N" ja vaikka alipaineletku irti sytkäboxista, niin saat KATin KUUMAKSI.
Vanhat KE-jet mersut on heeerkkiä tuolle HC:lle.
Koneäijä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 18.05.2004 11:07
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Viesti Kirjoittaja Koneäijä »

Katsastuksessa kaveri kyllä käytti autoa minuutin, pari kahden - kolmentonnin kierroksilla ennen mittausta ja temppu toistettiin ainakin kolme kertaa.

Arvot tyhjäkäynnillä olivat:

CO: 0,04
HC: 116
CO2: 17,50
O2: 0,29

Sen verran vielä kyselisin että voiko johtua ilmamäärämittarista, meinaan pari vuotta sitten kun käytin autoa Veholla mittarin päässä ja se perusteella totesivat että: "sulla menee toi ilmamärämittari kohta rikki ja se muuten maksaa..."
s204 -12
ex s202 -00
ex w124 -89
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

pari vuotta sitten kun käytin autoa Veholla mittarin päässä ja se perusteella totesivat että: "sulla menee toi ilmamärämittari kohta rikki ja se muuten maksaa..."
Eikä oo vieläkään menny rikki :)

Voi olla parempi käydä mittauttamassa jossain muualla, jossa voi KATin ajaa tosi kuumaksi ja pääsee heti mittaukseen. Moottorin lämpö mieluummin lähempänä 100C kuin 80C ja käytä tuota ennakon pienennys konstia.
Tuossa on selvästi varaa parantaa, 0,1% lasku O2:ssa pienentää HC:tä n. 20 - 30 ppm:n verran.

HC voi olla korkea, jos imuventtiilien ohjureiden tiivisteet falskaa, mutta kun tuo on niin lähellä.
Vastaa Viestiin