W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

Tervehdys.

Tarjosin m103 tenavaa konttorille suurin odotuksin, mutta katsuri ei ollut mielissään kun häkä-arvo oli liki tuplat yli ajokiellon rajan. Huomioitava myös että autoon on moottori vaihdettu (m103.942->m103.940), mutta kaikki apulaitteet on vanhasta moottorista ja litratilavuus sama. Uusi moottori on lankusta peräisin.

Päästöluvut:
------Tyhjäkäynnillä-----Kierroksilla
CO% ------11---------------10,7
HC--------484--------------269
CO2-------7,8--------------9
O2--------0,65-------------0,5
Lambda------------------0,845

Lambdaan kohdistuu tietysti epäilyni ja se lähteekin vaihtoon kun on ennestään vaihdettu joksikin tarvikkeeksi, mutta mitä muita asioita tulisi myös tsekata? Sytytyksen osat ovat uusia (pyörijä, virranjakajankansi, tulpanjohdot sekä tulpat)

Lambdan signaalijohdosta mittasin voltteja ja näyttää tyhjäkäynnillä kone lämpöisenä tasaista 0,9v. 1500,2000 ja 3000rpm tasakaasulla luku pysyi myös 0,9v, ainoastaan kierrosten laskiessa voltit kyykkäsivät matalimmillaan johonkin 0,2-0,3.

Myös katalysaattori puuttuu, mutta on aiemmin saatu päästöistä läpi ilmankin, vai liekö katsottu läpi sormien.. nyt jäin haaviin ja siitä hylky. :mrgreen:
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ilmanpuhdistimen kunto? Tulpat katsomalla selviää aluksi, onko palaminen ollut tasaista kaikissa pytyissä. Jos ei, vika ei ole ruiskun sähköpuolessa. Jos kaikki tulpat samassa kunnossa, pulssisuhteen mittaus/jaksot EHA:lle. Samoin lämpöantureiden toimivuus on helppo mitata. Jos sähköpuoli on kunnossa, paineiden mittaus ruiskusta. Tässä järjestyksessä ja näillä pitäisi vian löytyä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

Re: W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

Karel kirjoitti: La 20.07.2024 14:33 Ilmanpuhdistimen kunto? Tulpat katsomalla selviää aluksi, onko palaminen ollut tasaista kaikissa pytyissä. Jos ei, vika ei ole ruiskun sähköpuolessa. Jos kaikki tulpat samassa kunnossa, pulssisuhteen mittaus/jaksot EHA:lle. Samoin lämpöantureiden toimivuus on helppo mitata. Jos sähköpuoli on kunnossa, paineiden mittaus ruiskusta. Tässä järjestyksessä ja näillä pitäisi vian löytyä.
Kiitos, täytyy käydä nämä läpi, mutta miten tuo pulssisuhteen mittaus tapahtuu? Myös lämpötila-antureiden oikeat arvot kiinnostaa.

Ja tarkoitatko ruiskun paineiden mittauksella siitä määräjakajan päällä suutinputkien vieressä olevasta nipasta mittaamista? Ne on jo aiemmin mitattu siitä ja oli ok, toki siitä on aikaa..
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

Re: W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

Jatkoa edelliseen

Tulpat katottu ja kaikki olivat samanlaisia, eli todella nokisia. Ilmanpuhdistin ei enää uudenveroinen ollut, mutta ei nyt mikään kriittinenkään. Tilaan kuitenkin uuden samalla kun tilaan lambdan.
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

Re: W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

Olipa viimein taas aikaa ottaa murhe työn alle..

Vaihdoin lambdan, ei vaikutusta
Irrotin lambdan pistokkeen, ei vaikutusta
Irrotin EHA:n pistokkeen, ei vaikutusta

Pulssisuhteen mittasin pinneistä 2 ja 3 niin antaa käydessä lämpimänä 19,5% eli rikasta seosta? Vai tarkoittaako tuo vikakoodia 20%?

Onko jotain sähköosia mitä tulisi vielä mittailla EHA:n lisäksi (mitähän arvoja kuuluisi näyttää?) ennenkuin rupeaa seosruuvia kääntämään?
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Antaako tuon 20% myös virrat päällä mutta moottori sammuksissa? Jos kyllä niin tuota "TPS:sää" eli full load/idle switchiä tutkimaan, kolmenapainen pistoke on siinä imusarjan ekan ja tokan runnerin välissä, kaasu ylhäällä pitäisi pinnit 1&2 olla yhteydessä ja täyskaasulla 2&3 muistaakseni
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

Re: W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

racer123 kirjoitti: Ma 23.06.2025 18:56 Antaako tuon 20% myös virrat päällä mutta moottori sammuksissa? Jos kyllä niin tuota "TPS:sää" eli full load/idle switchiä tutkimaan, kolmenapainen pistoke on siinä imusarjan ekan ja tokan runnerin välissä, kaasu ylhäällä pitäisi pinnit 1&2 olla yhteydessä ja täyskaasulla 2&3 muistaakseni
Ei, silloin antaa 70%

Mittasin tuon pistokkeen ja 1&2 on kaasu nollissa yhdessä ja 2&3 on kaasu pohjassa yhdessä.

edit: Sellainen tuli myös mieleen.. kun vaihdoin koneen niin vaihdoin esim määräjakajan kumin myös samalla uuteen (vanha ei tosin älyttömän huonokaan ollut) ja ruiskun seossäätö ruuvissa kuuluisi ilmeisesti olla tehtaalta tulppa kun on katin kanssa tehtaaltakin tullut? mutta sellaista ei nyt ollut.. eli olisikohan joskus saatettu korjata imuvuotoja rikastamalla seosta?

Vanhalla moottorilla samalla ruiskulla toimi varsin moitteetta, mutta nyt uudessa moottorissa samalla ruiskulla on aivan liian rikkaalla. Mitään muita osia ei ole vaihdettu kuin määräjakajan kumi, imusarjan tiiviste.. sähköosat yms vanhoja juuri siksi kun toimi aiemmin.
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Simpp_a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 16.11.2018 21:51

Re: W201 M103 2.6 käy rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Simpp_a »

Noniin mittailimpa tuota x11 pistoketta ja ehaa.. Suuntaa antavat lukemat ainakin, kun jonkun verran heittelee

Virrat päällä:
69,3%
-19,7mA

Käynnissä kylmänä:
49,8%
-9,6mA

Käynnissä lämpöisenä:
17,3%
10mA

2500rpm lämpöisenä:
18%
10mA

edit: ja kannen takapäässä oleva lämpöanturi 85-90 asteisena antaa 500ohm eli kunnossa mikäli netistä löytämäni arvot pitää paikkansa.
W124 300E-24 -89
W201 2.6 -89
W201 1.8 -93
Vastaa Viestiin