Sprinter / ABS-häiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tsahkali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 10.05.2025 22:11

Sprinter / ABS-häiriö

Viesti Kirjoittaja tsahkali »

Asia on ennenkokematon, joten kysyn:
Kesken ajon syttyi ABS-valo!
Sehän merkitsi, että abs, ajonvakautus ja cruise heittivät pyyhkeen kehään….
Ajattelin ensin, että kyse oli jostain jänniteongelmasta, koska samoihin aikoihin Garminin navigaattori sekosi täysin.
Ajo jatkui.
Seuraavana aamuna kaikki toimi, jopa se navigaattori!
Navi toimii edelleen mutta abs-puoli vain 10-100km kerrallaan ja sitten häiriövalot syttyvät.
Muutaman päivän päästä pitäisi olla taas kämpillä ja voisi aloittaa vian etsinnän.
Kuten alussa sanoin, tilanne on uusi ja omituinen!
Löytyisikö keltään hyviä vinkkejä, mistä lähteä tapausta purkamaan?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5866
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter / ABS-häiriö

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tsahkali kirjoitti: La 10.05.2025 22:46 Asia on ennenkokematon, joten kysyn:
Kesken ajon syttyi ABS-valo!
Sehän merkitsi, että abs, ajonvakautus ja cruise heittivät pyyhkeen kehään….
Ajattelin ensin, että kyse oli jostain jänniteongelmasta, koska samoihin aikoihin Garminin navigaattori sekosi täysin.
Ajo jatkui.
Seuraavana aamuna kaikki toimi, jopa se navigaattori!
Navi toimii edelleen mutta abs-puoli vain 10-100km kerrallaan ja sitten häiriövalot syttyvät.
Muutaman päivän päästä pitäisi olla taas kämpillä ja voisi aloittaa vian etsinnän.
Kuten alussa sanoin, tilanne on uusi ja omituinen!
Löytyisikö keltään hyviä vinkkejä, mistä lähteä tapausta purkamaan?
Jos mitään silmin nähtävää vika ei näy, kannattaa laitta auto testerin piuhaan ensimäisenä,
Sillä, säästtä aikaa, rahaa, vaivaa
ikä ja auton tarkempi malli voi myös auttaa vinkien annossa
Mökkillä
'
tsahkali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 10.05.2025 22:11

Re: Sprinter / ABS-häiriö

Viesti Kirjoittaja tsahkali »

Koodeja kaivettu esiin.
Viittaavat kaikki oikean etupyörän suuntaan.
Anturi, tai joku senjälkeen, tai joku sen jälkeen....
Selvää kohdetta ei siis, vaan linjassa joku mättää.
Onko antureilla/johdolla tapana rikkoontua?
Onko tämä niitä ongelmia, että vaihdetaan osa kerrallaan ja sitten joskus taas toimii?

Ongelmalla on edelleen tapana hävitä itsekseen ja sitten se taas tulee.
Joskus tunnin päästä, joskus parin päivän päästä.
Jopa ne häiriöherjat lopettavat vilkuttamisen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5866
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter / ABS-häiriö

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tsahkali kirjoitti: To 29.05.2025 17:39 Koodeja kaivettu esiin.
Viittaavat kaikki oikean etupyörän suuntaan.
Anturi, tai joku senjälkeen, tai joku sen jälkeen....
Selvää kohdetta ei siis, vaan linjassa joku mättää.
Onko antureilla/johdolla tapana rikkoontua?
Onko tämä niitä ongelmia, että vaihdetaan osa kerrallaan ja sitten joskus taas toimii?

Ongelmalla on edelleen tapana hävitä itsekseen ja sitten se taas tulee.
Joskus tunnin päästä, joskus parin päivän päästä.
Jopa ne häiriöherjat lopettavat vilkuttamisen.
Kyllä antureita ja johtoja hajoaa, myös pieni väljä laakerissa voi kikutella
mutta helåpointa on testerillä katsoa mitä se sieltä löytää yleensä se kertoo suoraab vika paikkan
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6500
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sprinter / ABS-häiriö

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Jossain vanhemmassa sprintterissä (nytkään ei kerrota niin voi hyvin vahvalta pohjalta vastata :) ) nuo absianturit ovat ketjutettuna, eli yhden vika näkyy kaikissa siitä eteenpäin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tsahkali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 10.05.2025 22:11

Re: Sprinter / ABS-häiriö

Viesti Kirjoittaja tsahkali »

No niin...
Vastaan itse itselleni. :D
Testeri siis viittasi oikean etupyörän suuntaan, tai johonkin siihen liittyvään.
Ajattelin aloittaa pohjalta ja ostin uuden anturin.
Ja hohtimet, jotka hioin teräviksi.
Niillä sai wanhasta anturista kunnon otteen ja aikani 'nitkuteltuani' anturi irtosi.
Ensi havainto oli, että anturin kyljessä oli hankausjälkiä.
Uusi anturi ja koepyöritys ja jälkiä ei syntynyt.

Oletus: Jotain ryönää oli mennyt anturin ja kehän väliin, syntyi lämpöä ja signaali vääristyi.
Tähän viittaisi se, että aamusella saattoi ajella pitkäänkin, ennenkuin vika taas aktivoitui.

En tiedä, kunhan oletin.
Toistaiseksi matka on jatkunut ongelmitta.
Vastaa Viestiin