Olisko tommonen 2012 -mallinen E300 BT Hybrid mistään kotosin? Joo, aika pyöree kyssäri, mutta siis onko foorumilla tommosia kellään? Noita ei ihan hirveesti näe liikenteessä...
Toi on julkaisustaan asti ollut itsellä tommonen "haaveauto", siisti mese ja vielä oikein pienellä kulutuksella kulkeva hybridi. En ole mikään hipsteri, mutta insinööri. Ja insinööriä lämmittää aina tommonen edistynyt suunnittelu.
Mitään mielipiteitä? Tekis mieli ostaa.
edit. Hintahaarukassa ensimmäisen vuosimallin (2012) n. alta 30k€ kiesi.
Täytyi oikein rekisteröityä foorumille, kun kerrankin osaan vastata kysymykseen
Minulla on ollut vuoden 2012 hybridi ja nyt ajellaan 2014 mallilla. Aiemmalla oli mittarissa n. 90tkm kun se lähti kiertoon. Mitään ongelmia ei kyseisessä autossa omistukseni aikana ollut.
Tekniiikka on mukavanlainen ja kun oppii käyttämään sähkömoottoria apuna ajossa, niin kulutuksenkin saa aika pieneksi. Ja huollot eivät Hybrid malleissa ole olleet sen kalliimpia kuin perusmalleissakaan.
Eli voin omasta kokemuksesta suositella kyseistä mallia.
Haha! Tänks rekisteröitymisestä, Hybridi. Kai tästä joku rekrytointi-bonus napsahtaa mulle?
En ihan susipaskaksi hybridimersua kuvitellutkaan. Ehkä lähinnä kiinnostaa, jos käytännön kokemuksista on tullut jotain kuriositeettia, mitä ei äkkiseltään arvais. Esim. onko akut kondiksessa pitkinäkin pakkastalvina tms.?
Mitään ihmeellistä ei omien kilometrien aikana ole tullut. Hyvä on muistaa, että sähkömoottorin akku on pieni, eikä siten sillä voi ajella kovinkaan pitkää matkaa pelkällä sähköllä. Lähinnä sähkömoottori on apuna rauhallisissa lähdöissä sekä pitkissä rullauksissa. Kaasupolkimen rauhalliseen käyttämiseen pitää myös opetella (ja samalla seurata mittaristosta sähkömoottorin mittaria) jos haluaa sähköllä matkustamisesta parhaimman hyödyn irti. Dieselmoottori kun käynnistyy hyvin nopeasti kun kaasupolkimen painaa vähänkään syvemmälle. Moottori myös sammuu heti kun nostat jalan kaasulta ja auto aloittaa "rullauksen".
Hybridi rullaa mielestäni paremmin kuin perinteiset mallit ja onhan siinä erilainen vaihteistokin kyseessä. Rullauksessa energiaa otetaan automaattisesti talteen ja jos jarrua painaa, niin energian talteenotto on huomattavasti suurempaa.
Auto myös ottaa sähkön apuun reippaissa kiihdytyksissä, joten auto kyllä kiihtyy mukavasti ja vääntöäkin piisaa.
Talvisin en ole huomannut ongelmia akuston suhteen, mutta voisin kuvitella, että enemmän ajetuissa akustonkin kyky varata ja tuottaa sähköä ovat heikentyneet.
Painotan myös sitä, että Mersun hybridi ole sellainen kuin erim Toyotan Prius jolla sähköllä ajaa jo hieman pidempään. Mersu saisikin kehittää paremmat akkusysteemit, niin täten sähköllä voisi ajella pidempäänkin.
Viimeksi muokannut Hybridi, Ke 09.12.2015 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos vastauksesta taas. Juu, tiedän suurinpiirtein miten tuo mersun ensimmäinen(?) hybridi on tarkoitettu käytettäväksi. Tämä dokumentti mielestäni kuvaa noi käyttötarkoitukset tuolle sähkömoottorin pätkälle aika hyvin:
Hieman olen ehkä vuosien mittaan ihmetellyt tuo vähäistä suosiota. Ainakin tullessaan tuo oli suurinpiirtein samoissa hinnoissa (alkaen) kuin E 250. Alhaisempi CO2-arvo tuo suomalaisittain veroprosenttia aika kivasti alas. On noita joitakin takseina nähnyt, mutta jotenkin ei ehkä niin paljon kuin odotin.
Tosi mukava kuulla käyttäjien ensikäden kokemuksia. Kiitos jakamastasi.
Ja kiitos viestistä. Onko tämä tieto perustuva kokemukseen kenties? Ja mikäli kyllä, niin minkälaisia normaalia E 250:stä kalliimpia huoltoja/korjauksia olet tavannut?
Arvostan kaikkea tietoa ja kokemusta. Kävin eilen yhtä mulkaisemassa ja pienen lenkin heittämässä. Hienostihan toi sähkömoottori ottaa homman haltuun sopivassa tilanteessa, ja vuoron vaihto on täysin huomaamaton.
Diesel E220 Farkku on 58 ke, yhd. 4,7 l/100 lm, Hybridi 69 ke, 4,4 l/100 km ja 250 D 4M, 5,3 l/100 km 75 ke ja b-ver 250:sta 65 ke, 6,1 l/100 km.
Hybridi on aivan liian kallis uutena, ja kun vielä polttoainekulutuksessa ei juurikaan ole eroa, niin ei ole perusteluja ostaa samanlainen auto ja maksaa siitä liki 20 % enemmän. Taksit ovat tämän tajunneet, rikkoutuessaan kustannukset ovat korkeammat. Eli kiinteät kulut alas. Ei kannata differoitua jos ei ole järkiperusteita . Pitäisi luottaa kylmiin faktoihin, mielikuviin. Itse uskon että tuon takia niiden ei näy liikenteessä.
Mielenkiinnosta kyselen näiltä viisaammilta, että mikä hybrid malleissa on sitten hajonnut. Omilla autoilla ajettu reilut 100tkm eikä mitään vikaa ole ollut.
Ja tuosta hinnasta voi sanoa, että ei näitä tarvitse kaikkien uutena ostaa. Vähän käytetyn kun hakee Saksasta niin samalla hinnalla saa hyvinvarustellut hybridin kuin 200 cdi:n.
Ei kannata välttämättä haukkua mallia, jos ei ole kertoa faktaa, että hybrid mallissa on ongelmia.
Epäilen, että suurin ongelma hybrid mallien vähäisyydessä Suomen teillä ovat ennakkoluulot. Luullaan, että uudella tekniikalla varustettu auto ei kestäkään siten kuten perusmallit.
Hybridi kirjoitti:Mielenkiinnosta kyselen näiltä viisaammilta, että mikä hybrid malleissa on sitten hajonnut. Omilla autoilla ajettu reilut 100tkm eikä mitään vikaa ole ollut.
Ja tuosta hinnasta voi sanoia, että ei näitä tarvitse kaikkien uutena ostaa. Vähän käytetyn kun hakee Saksasta niin samalla hinnalla saa hyvinvarustellut hybridin kuin 200 cdi:n.
Ei kannata välttämättä haukkua mallia, jos ei ole kertoa faktaa, että hybrid mallissa on ongelmia.
Epäilen, että suurin ongelma hybrid mallien vähäisyydessä Suomen teillä ovat ennakkoluulot. Luullaan, että uudella tekniikalla varustettu auto ei kestäkään siten kuten perusmallit.
Eikös näissä mersu hybrideissä joskus moitittu akkujen käyttö ikää ja niiden kaleutta vaihtaa ne.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Hybridi, et sattumoisin ole fuellyä käyttänyt, tai muuten toteutunutta kulutusta seurannut. Itsellä siitä on tullut tapa, kun töissä pomon kanssa aina vertaillaan sitä, kenellä on pienin. Superbia seurattu nyt 80 000 km.
specialsmith kirjoitti:Hybridi, et sattumoisin ole fuellyä käyttänyt, tai muuten toteutunutta kulutusta seurannut. Itsellä siitä on tullut tapa, kun töissä pomon kanssa aina vertaillaan sitä, kenellä on pienin. Superbia seurattu nyt 80 000 km.
En ole käyttänyt. Keskikulutus on ollut n. 4,5 l luokkaa, eikä ajotapa ole todellakaan ollut mistään taloudellisimmasta päästä. Tehoa kun täytyy myös muistaa välillä käyttää.
Rauhallisesti ajaen käyttäen sähkömoottoria apuna siten, että akun lataus myös onnistuu rullatessa, niin keskikulutus on parhaimmillaan ollut ajotietokoneen mukaan 100 km matkalla 3,8. En kuitenkaan usko, että ihan näin pienellä menisi, mutta jos todellisuus olisi edes siinä reilun 4 litran paikkeilla, niin onhan se vähän isokokoiselle autolle, jossa myös tarvittaessa on tehoa ja vääntöä.
Viimeksi muokannut Hybridi, Ke 09.12.2015 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hybridi kirjoitti:Mielenkiinnosta kyselen näiltä viisaammilta, että mikä hybrid malleissa on sitten hajonnut. Omilla autoilla ajettu reilut 100tkm eikä mitään vikaa ole ollut.
Ja tuosta hinnasta voi sanoia, että ei näitä tarvitse kaikkien uutena ostaa. Vähän käytetyn kun hakee Saksasta niin samalla hinnalla saa hyvinvarustellut hybridin kuin 200 cdi:n.
Ei kannata välttämättä haukkua mallia, jos ei ole kertoa faktaa, että hybrid mallissa on ongelmia.
Epäilen, että suurin ongelma hybrid mallien vähäisyydessä Suomen teillä ovat ennakkoluulot. Luullaan, että uudella tekniikalla varustettu auto ei kestäkään siten kuten perusmallit.
Eikös näissä mersu hybrideissä joskus moitittu akkujen käyttö ikää ja niiden kaleutta vaihtaa ne.
Kaikki varmaankin ymmärtää, että akun varauskyky heikkenee käytön myötä. Näin käy myös normaaliakuille.
Onko mitään tietoa siitä, että onko akkuja jouduttu vaihtamaan enemmän ajettuihin, esim. takseisin ?
Ja akun hinta on varmasti huomattavasti suurempi kuin normiakkujen. Paljon ajetun hybridin ostajan onkin kenties syytä varautua siihen, että akun joutuu joskus vaihtamaan, jos haluaa sähkön avuksi kuten se on suunniteltu. Toisaalta toimii tämäkin laite ilman hyvää akkua, mutta hybridi menettää merkityksen...
Hybridi kirjoitti:Mielenkiinnosta kyselen näiltä viisaammilta, että mikä hybrid malleissa on sitten hajonnut. Omilla autoilla ajettu reilut 100tkm eikä mitään vikaa ole ollut.
Ja tuosta hinnasta voi sanoia, että ei näitä tarvitse kaikkien uutena ostaa. Vähän käytetyn kun hakee Saksasta niin samalla hinnalla saa hyvinvarustellut hybridin kuin 200 cdi:n.
Ei kannata välttämättä haukkua mallia, jos ei ole kertoa faktaa, että hybrid mallissa on ongelmia.
Epäilen, että suurin ongelma hybrid mallien vähäisyydessä Suomen teillä ovat ennakkoluulot. Luullaan, että uudella tekniikalla varustettu auto ei kestäkään siten kuten perusmallit.
Eikös näissä mersu hybrideissä joskus moitittu akkujen käyttö ikää ja niiden kaleutta vaihtaa ne.
Kaikki varmaankin ymmärtää, että akun varauskyky heikkenee käytön myötä. Näin käy myös normaaliakuille.
Onko mitään tietoa siitä, että onko akkuja jouduttu vaihtamaan enemmän ajettuihin, esim. takseisin ?
Ja akun hinta on varmasti huomattavasti suurempi kuin normiakkujen. Paljon ajetun hybridin ostajan onkin kenties syytä varautua siihen, että akun joutuu joskus vaihtamaan, jos haluaa sähkön avuksi kuten se on suunniteltu. Toisaalta toimii tämäkin laite ilman hyvää akkua, mutta hybridi menettää merkityksen...
Ei ollut tarkoitus moittia tuota voi olla, että mersu on saanut akut kestämään jo paremmin. En tiedä kun itsellä ei ole kyseistä hybridiä. Joskus luin tm tai vm noista akuista.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Hybridi kirjoitti:Mielenkiinnosta kyselen näiltä viisaammilta, että mikä hybrid malleissa on sitten hajonnut. Omilla autoilla ajettu reilut 100tkm eikä mitään vikaa ole ollut.
Ja tuosta hinnasta voi sanoia, että ei näitä tarvitse kaikkien uutena ostaa. Vähän käytetyn kun hakee Saksasta niin samalla hinnalla saa hyvinvarustellut hybridin kuin 200 cdi:n.
Ei kannata välttämättä haukkua mallia, jos ei ole kertoa faktaa, että hybrid mallissa on ongelmia.
Epäilen, että suurin ongelma hybrid mallien vähäisyydessä Suomen teillä ovat ennakkoluulot. Luullaan, että uudella tekniikalla varustettu auto ei kestäkään siten kuten perusmallit.
Eikös näissä mersu hybrideissä joskus moitittu akkujen käyttö ikää ja niiden kaleutta vaihtaa ne.
Kaikki varmaankin ymmärtää, että akun varauskyky heikkenee käytön myötä. Näin käy myös normaaliakuille.
Onko mitään tietoa siitä, että onko akkuja jouduttu vaihtamaan enemmän ajettuihin, esim. takseisin ?
Ja akun hinta on varmasti huomattavasti suurempi kuin normiakkujen. Paljon ajetun hybridin ostajan onkin kenties syytä varautua siihen, että akun joutuu joskus vaihtamaan, jos haluaa sähkön avuksi kuten se on suunniteltu. Toisaalta toimii tämäkin laite ilman hyvää akkua, mutta hybridi menettää merkityksen...
Ei ollut tarkoitus moittia tuota voi olla, että mersu on saanut akut kestämään jo paremmin. En tiedä kun itsellä ei ole kyseistä hybridiä. Joskus luin tm tai vm noista akuista.
Onhan Mercedes tehnyt hybridimalleja tietääkseni ainakin vuodesta 2009 (S 400 Hybrid) ja luulisi, että viimeisen 5 vuoden aikana myös akut ovat kehittyneet. Voin hyvin olla myös väärässä.
Mielellään kuulisi tarinaa auton/akuston kestävyydestä sellaiselta, jolla on ollut kyseinen malli käytössä esim. taksina ja autolla on ajettu enemmän. Näitä kun on ainakin tullut myyntiin muutamia kappaleita 250 - 300tkm ajettuina.
Kävin eilen Oulun Deltassa vanhoja työkavereita porisuttamassa ja istuskelemassa tuossa jussilammen entisessä E hybridissä. Tämä yksilö näytti erittäin siistiltä, kuten edellinen omistaja jossain viestiketjussa kehuikin. Peräkärryn vetopainot näissä hybrideissä ovat tosiaan aika kevyet.
Ainakaan ammattikäytössä eivät olleet kovin hyviä. Kytkintä/vauhtipyörää sai uusia, vaihteistovikoja, jotain tielle jättäviäkin ollut. Ei ne nyt viikottain pajalla ollut, mutta huonoja luotettavuudeltaan vrt. "perusmallit", joilla ajellaan 300, jopa 600 tkm ilman suurempia murheita.
Enemmän itseäni haittaa käyttäjäkokemus, tuollaisesta voimalinjasta kun ei oikein pehmeää saa millään. Polttomoottorin mukaantulo yllättävän pehmeä kyllä normaalitilanteissa, enkä usko että sitä olisi yhtään sen kummemmaksi saanut paremmalla suunnittelulla, ts. tuskin siitä kiinni. Niitä tilanteita nyt vaan tulee, kun ajokokemus on jokseenkin rikkonainen, joskus töksäytteleekin aika ikävästi sopivassa tilanteessa. Plug-in hybridit (ainakin 500) mielestäni huomattavasti parempia, mikä johtuu pitälti huomattavasti kykenevämmästä sähkömoottorista. Näissä 300:ssa sähkömoottori on niin onnettoman kokoinen, että ei jaksa juuri muuta kuin lähteä liikkeelle, ja tästä tulee monesti ongelmaa tilanteissa, joissa polttomoottori on sammuksissa, eikä auto ole osannut ennustaa yllättävää polttomoottorin tarvetta (ts. kaasunpainallusta).
Kulutus samaa luokkaa, kun 220cdi:ssä, pienellä silläkin pääsee jos jaksaa pihistellä. Hybridillä voi vielä vähän pienemmällä päästä optimaalisissa olosuhteissa kyllä. Ammattikäytössä keskimäärin hybridi kulutti meillä ainakin enemmän, kuin 220cdi. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että tehoa on enemmän, ja sitä myös käytetään. Ilmaistahan ei mikään teho ole. Sporttimodella kyllä mielestäni ihan ok ajettava, ja voimaakin riittää silloin, kun boostaa (enemmän) sähkömoottorilla polttomoottoria (ei sammuta polttomoottoria ollenkaan), silloin toki paras kulutushyöty häviää. Tämä on vain minun mielipide. Kannattaa käydä ajamassa reilumpi testilenkki, jossa ainakin kaupunkiliikennettä, niin selviää onko itseä varten. Tuntuuhan täällä sellaisiakin olevan, jotka tykkäävät.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
specialsmith kirjoitti: ↑Pe 24.11.2017 21:03
Kävipä semmonen vahinko, että menin otsikonmukaisen facelift-eemelin Saksasta tilaamaan. Eihän siinä mennyt kuin kaksi vuotta että sai aikaiseksi!
Kyllä sitä onkin jo johtotähteä perheeseen kaivattu...
Miltä se hybridi eemeli on nyt tuntunut? Minkälaisia kilometrejä ja miten akuston kestävyys?
Onko otsikon laitteelle kukaan vielä päässyt(joutunut) hybridiakun korjaukseen/vaihtoon?
Laatikko alkaa oireilemaan koneen lämmettyä. Kylmänä jälleen "kunnossa". Lukenut ulkolaisilta foorumeilta että juuri tuo on näiden kevythybridien oireina kun akun kapasiteetti alkaa kyykkäämään. Kenelläkään vinkkiä ja suuntaa millä, ja missä pajalla alkaa purkamaan vikaa? Kokkolan autohuolto tuntuu olevan taitava paja heidän kopiota missään etelämmässä?
Letku2000 kirjoitti: ↑To 13.02.2025 19:34
Onko otsikon laitteelle kukaan vielä päässyt(joutunut) hybridiakun korjaukseen/vaihtoon?
Laatikko alkaa oireilemaan koneen lämmettyä. Kylmänä jälleen "kunnossa". Lukenut ulkolaisilta foorumeilta että juuri tuo on näiden kevythybridien oireina kun akun kapasiteetti alkaa kyykkäämään. Kenelläkään vinkkiä ja suuntaa millä, ja missä pajalla alkaa purkamaan vikaa? Kokkolan autohuolto tuntuu olevan taitava paja heidän kopiota missään etelämmässä?
Oliko siellä ulkomailla joku selitys miksi lopahtanut hybridiakku vaikuttaa vaihteistoon mutta vain lämpimänä? Ymmärtäisin momentinmuuntimettoman laatikon ongelman heti liikkeellelähdössä (onko tuo momentinmuuntimella, kaikista hybrideistä se ei puutu?) mutta tarkoitat kai jotain muuta ongelmaa.
Ei juuri kukaan tee kennojen vaihtoa, sama vaihtaa koko akkupaketti(vaikka kolariautosta), yleensä tosi vaikeeta että löytyis just samalla tavalla kulunut ja ikääntynyt yksittäinen kenno minkä voisi vaihtaa.
Helpoin tapa akun mittaukseen on obd kautta lukevat akkutesterit jotka kertoo SoH arvon että miten paljon on pudonnut 100% ja millasia millivoltti eroja on kennojen välillä kun niitä puretaan täydestä tyhjäksi. ainakin uudemmissa hybridimersuissa toimii noi testit.
Tarkemmat mittaukset vaatii sähköautokorjaamon kalustoa ja enemmän työtä, pelkästä yleismittarista ei ole siinä juuri hyötyä.
Ainakin Akkuauto-niminen firma tekee akkujen diagnostiikkaa ja korjauksia Etelä-Suomessa, mutta käsittääkseni vain Tesloihin. Kai he silti saisivat akun muistakin merkeistä testattua, soittamallahan se selviää joustavatko merkin suhteen. Eivät käsittääkseni ole ainakaan vielä kovinkaan lähellä Kokkolan pajaa. Sitten, kevythybridin akku on kyllä korjaamaton kampe, koska sen lataussyklit ovat jatkuvan käytön ja pieneen koon takia aina käytännössä täynnä, kun ongelmat tulevat ilmi. Se vaan yksinkertaisesti on loppuun kulunut, eikä mitään korjattavaa ole.