moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17228
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pultin on täytynyt jäädä löysälle, ei nuo irtoile omia aikojaan oikeasta kireydestä.
Joskus on näkynyt autoja joista puuttuu "373" ja maalaisjärki sanoo että ilman sitä voi kyllä ajaa, mutta kannattaa se kuitenkin asentaa kunhan osan saa.
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3945
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

12.9 ei aina ole se paras vaihtoehto, joskus se on liian kova ja leikkautuu pehmeämpää pulttia herkemmin poikki.
Ollut tapauksia missä 12.9 kestää hetken mutta samassa paikassa 8.8 menestynyt ns. Ikuisuuden.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 910
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Sanoisin, että 10.9 kovempaa ei kannata kovinkaan monessa paikassa käyttää, menee liian hauraaksi. Sekin voi katketa, mutta ei ihan niin herkästi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Turha vastaus, poistin

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä

Viesti Kirjoittaja sawyer »

No niin, auto on nipussa ja irronneet osat löytyivät yllättävästi puskurista mihin varmaan propelli on ne nakannut. Pultti ja sen aukko sylinterikannessa oli ihan öljyssä mikä herättää vain kysymyksiä, ei siellä ainakaan liikaa kitkaa ollut pulttia pidättelemässä :think:
Ompahan kuitenkin varaosapultteja tähänkin kontin työkalulaatikon "miljoona-laatikossa" pientarvikkeissa eli pultti oli "M8 x 1,25 x 30mm" mikäli joku tällä tiedolla joskus jotain tekee.
Mutta mistään ei löytynyt vikaa ja parit koeajot suoritettu, pultti on pitänyt.

Kysyisinkin tuosta propellista että ennenkuin särkemällä otan tuon pois haitoilta niin onko vinkkejä jumittuneen propellin irroitukseen? Ekan kerran kun 6v sitten tuon irroitin niin piti propellin ja hihnapyörän väliin talttoja hakata. Tarpeeksi syvällä kun on laakerin koolin luona niin vääntämällä saa irti.
On tuo pari kertaa mitä on tarvinnut irroittaa niin jopa käsinkin lähtenyt (viimeksi tuon aiemmin 20 asteen pakkasella hihnapyörä-jutun takia).
Viime kerrasta ajatelleena koitin nyt kylmäspraylla kutistaa sen akselin vaan ei mitään vaikutusta. Pitääkö tätä tosi kauan suhhuutella siihen vai riittääkö että on vitivalkoinen se akselin tappi sekä laakeri mitä se nyt oli? Joku puoli minuuttia suhhuutin.

Muistikuvissa on ettei 200D tarvitse todennäköisesti tuota propellia normaali-olosuhteissa joten siitä ajatus tuon poistamisesta jatkossa jotta saa huoltoystävällisyyttä tuohon. Tuohan olisi ollut jo viime viikolla kasassa jos tuo propelli ei olisi ollut haitoilla :lol:
Ilmeisesti visko-kytkimellä olevat propellit lähtevätkin paljon nätimmin ja niitä onkin suurinosa tämänajan dieseleistä/bensoista?
Vastaa Viestiin