w203 220cdi lämpenee liikaa
w203 220cdi lämpenee liikaa
Moikka.
Talouteen tuli nyt tuollainen w203 2004 mallin facelift-farmari 220cdi koneella,
Näyttäis olevan päinvastainen ongelma kuin yleensä, eli lämmöt nousee sinne 80 ja 120 puoliväliin mittarissa.
Maantieajon jälkeen flekti huutaa täysillä.
Mistähän tuota ongelmanratkaisua alkaisi etsiä?
Apulaitehihna on katsottu että on oikein eli vesipumppu pyörii oikeinpäin ja paisuntasäiliössä on nestettä ja oikean väristäkin.
Auto ei savuttele minkäänväristä savua.
Talouteen tuli nyt tuollainen w203 2004 mallin facelift-farmari 220cdi koneella,
Näyttäis olevan päinvastainen ongelma kuin yleensä, eli lämmöt nousee sinne 80 ja 120 puoliväliin mittarissa.
Maantieajon jälkeen flekti huutaa täysillä.
Mistähän tuota ongelmanratkaisua alkaisi etsiä?
Apulaitehihna on katsottu että on oikein eli vesipumppu pyörii oikeinpäin ja paisuntasäiliössä on nestettä ja oikean väristäkin.
Auto ei savuttele minkäänväristä savua.
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Termostaatin kopassa olevan anturin vaihtaisin ensin, jos vaan lämpötieto olisi virheellistä.
wiimax.fi
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Ottaako flekti samasta anturista tiedon vai jostain muualta?
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Flekti pyörii saman anturin tiedolla, kyllä.
Lisään sen verran, että uusi anturi tulee myös uuden termostaatin mukana, eikä termostaatti ole paha vaihtaa.
Jos siis vaihtaisi termostaatin, saisi kerralla eliminoitua kaksi mahdollista vikapaikkaa.
Tuollainen oireilu on harvinaista, ja ellei näillä tule kuntoon seuraava vaihe olisi tsekata onko vesipumpussa siivet irronneet. Silloin lämmöt pysyy talviajossa jotenkuten kurissa, kun pitää lämmityksen sisälle täysillä.
Tämä edellyttää, että sähköinen kiertovesipumppu on kunnossa. Ellei ole, sisälle ei tule lämmintä ja moottori keittää ennen pitkää.
Itse asiassa tuota voisi testata niin että ottaa kiertovesipumpulta johdon irti, jos yleensäkään edes on kiertovesipumppua (paisuntasäiliön telineessä kiinni). Jos lämmöntulo sisälle lakkaa, on varsinainen vesipumppu todennäköisesti rikki.
Lisään sen verran, että uusi anturi tulee myös uuden termostaatin mukana, eikä termostaatti ole paha vaihtaa.
Jos siis vaihtaisi termostaatin, saisi kerralla eliminoitua kaksi mahdollista vikapaikkaa.
Tuollainen oireilu on harvinaista, ja ellei näillä tule kuntoon seuraava vaihe olisi tsekata onko vesipumpussa siivet irronneet. Silloin lämmöt pysyy talviajossa jotenkuten kurissa, kun pitää lämmityksen sisälle täysillä.
Tämä edellyttää, että sähköinen kiertovesipumppu on kunnossa. Ellei ole, sisälle ei tule lämmintä ja moottori keittää ennen pitkää.
Itse asiassa tuota voisi testata niin että ottaa kiertovesipumpulta johdon irti, jos yleensäkään edes on kiertovesipumppua (paisuntasäiliön telineessä kiinni). Jos lämmöntulo sisälle lakkaa, on varsinainen vesipumppu todennäköisesti rikki.
wiimax.fi
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Täytyypäs noita tutkia kun auto seuraavan kerran kotiutuu, on pojan käytössä eri paikkakunnalla. Kiitos!
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Tuleeko paisunta säilön pikku letkusta nestettä kun auto käy ?400 cid kirjoitti: ↑Su 03.03.2024 10:16 Moikka.
Talouteen tuli nyt tuollainen w203 2004 mallin facelift-farmari 220cdi koneella,
Näyttäis olevan päinvastainen ongelma kuin yleensä, eli lämmöt nousee sinne 80 ja 120 puoliväliin mittarissa.
Maantieajon jälkeen flekti huutaa täysillä.
Mistähän tuota ongelmanratkaisua alkaisi etsiä?
Apulaitehihna on katsottu että on oikein eli vesipumppu pyörii oikeinpäin ja paisuntasäiliössä on nestettä ja oikean väristäkin.
Auto ei savuttele minkäänväristä savua.
Mökkillä
'
'
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
En ainakaan huomannut että lattialle olis tullut. Täytyy tutkia kun auto seuraavan kerran kotiutuu.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Su 03.03.2024 13:49 Tuleeko paisunta säilön pikku letkusta nestettä kun auto käy ?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Ei lattialle,400 cid kirjoitti: ↑Su 03.03.2024 14:41En ainakaan huomannut että lattialle olis tullut. Täytyy tutkia kun auto seuraavan kerran kotiutuu.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Su 03.03.2024 13:49 Tuleeko paisunta säilön pikku letkusta nestettä kun auto käy ?
Siis se letku mistä tuleepaluu kierosta nestettä paisunta säliön
Mökkillä
'
'
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Täytyypäs katsoa kun auto kotiutuu. Mitäs se meinaa jos sieltä tulee?FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 04.03.2024 16:48Ei lattialle,400 cid kirjoitti: ↑Su 03.03.2024 14:41En ainakaan huomannut että lattialle olis tullut. Täytyy tutkia kun auto seuraavan kerran kotiutuu.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Su 03.03.2024 13:49 Tuleeko paisunta säilön pikku letkusta nestettä kun auto käy ?
Siis se letku mistä tuleepaluu kierosta nestettä paisunta säliön
Sen verran oirepäivitystä matkan varrelta, eli lämmöt pysyy tasaisella ajolla normissa, mutta ylämäkeen tai muuten vedättäessä nousee jopa lähemmäs 120 mutta tasaantuu nopeasti tasaisella. Vähän tuntuisi viittaavan vedenkierto-ongelmaan, vesipumppu/termostaatti/ syyläri tukossa...
Ei kai kansipahvivika noin oireile...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: To 21.09.2023 21:38
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Termostaatti ja vesipumpun kunto. Puuilon inframittarilla (20e) tutkia pitääkö lämmöt kannessa ja letkuissa paikkansa.
Biltemasta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020969
Tutkit ettei palokaasuja nesteissä.
Tuota termostaattia lähtisin ensimmäiseksi tutkimaan.
Biltemasta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020969
Tutkit ettei palokaasuja nesteissä.
Tuota termostaattia lähtisin ensimmäiseksi tutkimaan.
08 Clk 220
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Joo, termostaatti koppineen ja antureineen jo hommattuna samoin kun uusi apulaitehihna.Raumalainen kirjoitti: ↑Ma 11.03.2024 18:52 Termostaatti ja vesipumpun kunto. Puuilon inframittarilla (20e) tutkia pitääkö lämmöt kannessa ja letkuissa paikkansa.
Biltemasta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020969
Tutkit ettei palokaasuja nesteissä.
Tuota termostaattia lähtisin ensimmäiseksi tutkimaan.
Kunhan auto kerkiää taas tänne niin aloitetaan niiden vaihdolla.
Näkyi olevan punaista (tai oikeestaan ruskeahkoa) toi neste paisuntasäiliössä.
Sekin olis varmaan asiaa vaihtaa.
Punaista vai sinistäkö (G11) sinne olis hyvä laittaa.?
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Nyt kun viimein sain auton tänne, niin kokeilin vesipumpun hihnapyörää niin kolisi aika reippaasti.
No tilasin samantein uuden pumpun ja kas kummaa, kun vanhan otin irti niin siivistä ei ollut mitään jäljellä...
Eli käytännössä ei ole ollut vesipumppua ollenkaan.
Täytyy nyt katsastella alkaako lämmöt paremmin pysymään kurissa. Luultavasti.
No tilasin samantein uuden pumpun ja kas kummaa, kun vanhan otin irti niin siivistä ei ollut mitään jäljellä...
Eli käytännössä ei ole ollut vesipumppua ollenkaan.
Täytyy nyt katsastella alkaako lämmöt paremmin pysymään kurissa. Luultavasti.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Niistä siiven paloista sielä kierros harvemin tulee mitään vaivaa mutta toisinaan tkevät kiusaa400 cid kirjoitti: ↑Ke 27.03.2024 16:58 Nyt kun viimein sain auton tänne, niin kokeilin vesipumpun hihnapyörää niin kolisi aika reippaasti.
No tilasin samantein uuden pumpun ja kas kummaa, kun vanhan otin irti niin siivistä ei ollut mitään jäljellä...
Eli käytännössä ei ole ollut vesipumppua ollenkaan.
Täytyy nyt katsastella alkaako lämmöt paremmin pysymään kurissa. Luultavasti.
Mökkillä
'
'
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Nyt muuten toimii hyvin, mutta lämmityslaite ei puhalla lämmintä.
Voisiko ilmaa olla jossain ja jos niin miten sen saisi pois?
Voisiko ilmaa olla jossain ja jos niin miten sen saisi pois?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Jos paisarin pikku letkusta tule nestettä niin tuskin on ilmaa vaivva läppärin kennossa
(siis jos kansi ei vuoda) ennemin läppä vika, lämpeneekö lämppärin menoa ja tulo letku jos ei niin sitten jotain tuolaista vesipumppun kapaleita tms tukkimassa kiertoa
Mökkillä
'
'
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
Ainakaan se letku mikä tulee paisuntasäiliön alle ja pumpulle ei lämpene, se letku mikä on siellä imusarjan takana ja se metalliputki on kyllä lämmin mutta ei kuuma.
Kiertopumppu siinä paisuntäsäiliön kupeessa pitää kyllä ääntä rest-toiminnolla, eikö sen silloin pitäisi lämmittää se sinne tuleva putkikin mikäli kiertää kennossa.
Kiertopumppu siinä paisuntäsäiliön kupeessa pitää kyllä ääntä rest-toiminnolla, eikö sen silloin pitäisi lämmittää se sinne tuleva putkikin mikäli kiertää kennossa.
Re: w203 220cdi lämpenee liikaa
No niin.
Laskin nesteet pois ja nehän oli ruosteensekaiset sekä tosi reippaasti sellaista mustaa sakkaa. Sekä ruosteenhiutaleita.
Otin u-mutkaletkun irti lämppärinkennolta ja kumpaankin suuntaan huuhdoin reippaasti vedellä.
Sitten ylävesiletku irti ja siitä myös yläputken kautta laskin letkulla vettä. Paisuntasäiliö täyteen vettä ja kiertovesipumpulla tyhjäksi niin kauan että tuli vain puhdasta vettä.
Käyttelin vielä pelkällä vedellä lämpimäksi ja vielä uudelleen huuhtelut.
Nyt puhaltaa lämmintä, saas nähdä miten kauan...
Laskin nesteet pois ja nehän oli ruosteensekaiset sekä tosi reippaasti sellaista mustaa sakkaa. Sekä ruosteenhiutaleita.
Otin u-mutkaletkun irti lämppärinkennolta ja kumpaankin suuntaan huuhdoin reippaasti vedellä.
Sitten ylävesiletku irti ja siitä myös yläputken kautta laskin letkulla vettä. Paisuntasäiliö täyteen vettä ja kiertovesipumpulla tyhjäksi niin kauan että tuli vain puhdasta vettä.
Käyttelin vielä pelkällä vedellä lämpimäksi ja vielä uudelleen huuhtelut.
Nyt puhaltaa lämmintä, saas nähdä miten kauan...