W/S214

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1180
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

jysi kirjoitti: Ke 22.11.2023 21:22 Yksi varuste uudesta E:stä puuttuu: taksivarustepakettia aiempien E-sarjalaisten tapaan ei ole tulossa tarjolle.
Saksan taksiautolijoiden liitto on lähettänyt pettymyksensä johdosta kirjeen mr Källeniukselle: https://www.secret-classics.com/en/the- ... -taxi-era/
Taksivarustepaketissa oli muistaakseni isompi laturi ja jäykemmät jouset. :geek:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Laaksonen kirjoitti: To 23.11.2023 20:11 Taksivarustepaketissa oli muistaakseni isompi laturi ja jäykemmät jouset. :geek:
Tarkoitatko suomalaista taksipakettia? Saksassa vähän erilainen eikä saksalaiset lakkoon mene Suomi-paketin takia.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jostakin syystä kovalevyltä on hukassa taksiesitteet mutta ulkomuistista Saksan taksipakettiin on viime aikoina kuulunut

Ulkoa: väri hellelfenbein, kattoantenni radiopuhelimelle, irrotettava kattovalo ja sähkönsyöttö sille

Sisältä: mustat keinonahkapenkit, takapenkki integroiduilla lastenistuimilla, kumimatot (takana kardaanitunnelin peittävät)

Elektroniikka: monitoimiohjainlaite (radion, kattovalon ja hälytyksen signaalien tulot ja lähdöt), johdotus radiolle tavaratilaan, johdotus radiolle keskikonsoliin, taksamittarivalmius peili- ja keskikonsoliasennukselle (esim. W212 taksivarustuksen tuntee CAN-väylällä varustetusta katon kytkinpaneelista = kattoluukun kytkin vaikkei kattoluukkua olekaan), ylimääräinen mikrofoni, push-to-talk kytkin keskikonsolissa, lisäkaiutin/kaksikelainen kaiutin etuovessa, hälytysnappi kojelaudan alla, kauko-ohjaimella toimiva hälytys (lisävaruste)

Kotimaisen maahantuojan tilaamat taksit on ilmeisesti paremman jälleenmyyntiarvon toivossa olleet kevyemmin varusteltuja ja uudemmissa on ollut vain tuo monitoimiohjainlaite ja kaapeloinnit (koodi 965 taksi/vuokra-auto), aiemmin noita jousi- ym. rautaerojakin
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Hage »

jysi kirjoitti: To 23.11.2023 22:32 (esim. W212 taksivarustuksen tuntee CAN-väylällä varustetusta katon kytkinpaneelista = kattoluukun kytkin vaikkei kattoluukkua olekaan)
Sama pätee W213:ssa
jysi kirjoitti: To 23.11.2023 22:32 kauko-ohjaimella toimiva hälytys (lisävaruste)
Oli/on vakiovaruste, jos siis auton omassa avaimessa olevaa hätänappulaa tarkoitetaan

Multimedianäytön valikossa myös valinta taksivalon kytkemiselle pois/päälle
Saksan W213 taksit on myös tulleet vakiona halogenivaloilla, näyttävät tosin poistuneen faceliftin myötä.
Viimeksi muokannut Hage, Pe 24.11.2023 03:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Hage »

edit: tuplat..
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1180
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

E-sarjan Mercedes Vuoden Auto -koeajossa: perinne-Eemeli yllätti!
https://www.youtube.com/watch?v=T-Ug0m9kXaY
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko joku selvitellyt käytetäänkö 214-korisessa kevythybridissä perinteistä momentinmuunninta vaihteistossa vai onko ajatuksena lähteä liikkeelle/ryömiä sähköllä ettei tarvitse kytkintä luistattamalla säätää ryömintänopeutta?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jostakin kun löytyisi dokumentti "Einführungsinformation zum Neuanlauf einer Typbaureihe" (Johdatus uuden mallisarjan julkaisuun tms.) ja sen perään Typ 214 niin selviäisi monta asiaa
(S-sarjaan 223 Google löytää ko. dokumentin ja EQA:han samanlainen on olemassa, muttei vielä julkisuudessa)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jysi kirjoitti: La 02.12.2023 20:32 Jostakin kun löytyisi dokumentti "Einführungsinformation zum Neuanlauf einer Typbaureihe" (Johdatus uuden mallisarjan julkaisuun tms.) ja sen perään Typ 214 niin selviäisi monta asiaa
(S-sarjaan 223 Google löytää ko. dokumentin ja EQA:han samanlainen on olemassa, muttei vielä julkisuudessa)
Kiitos taas vinkistä.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja jysi »

Offtopickiksi ehkä menee, mutta kai se 214-sarja on samaan tapaan tehty... ässän dokkarista sivulta 32 eteenpäin kun alkaa laskeskella väyliä ja niihin liitettyjä laitteita voi vaan hämmästellä miten x2-kerroin ei ehkä edes riitä sukupolvien välilllä. Luulisi että tuohon jokin raja tulee joskus vastaan.
manonyymi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 25.11.2014 13:00

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja manonyymi »

Onkohan kauppa lähtenyt nihkeästi liikkeelle, kun vain pari kuukautta ekan hinnaston jälkeen tuli E-sarjasta AMG Edition ja Premium Edition. Toisessa saa AMG-linet kaupan päälle hybridimalliin ja toisessa premium-mallin isohkolla alennuksella 5000-6000 €. GLC Suvissa näytti olevan samanmoiset.
2011 MERCEDES-BENZ CLS (W218) 350 CDI
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1180
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Aidoista AMG-malleista ei ole vieläkään tarkkaa tietoa (luultavimmin R6-bensaturbohybridi), joten tähän AMG Editioniin on edelleen tyytyminen:
https://autot.veho.fi/uudet/auto/merced ... A4hk%C3%B6
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1180
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

MERCEDES-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ esitelty:
https://mbpassion.de/2024/03/bilder-vid ... id-4matic/
449 hv + 120 kW
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja markoala »

Aika vähän näitä näkyy liikenteessä. Yleinen taloustilanne ja sähköautot vähentävät varmaankin E mallin myyntiä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Hage »

markoala kirjoitti: To 14.03.2024 10:55 Aika vähän näitä näkyy liikenteessä. Yleinen taloustilanne ja sähköautot vähentävät varmaankin E mallin myyntiä.
Eipä nuo Mersun sähkövehkeetkään tunnu menevän kaupaksi. Saksassa jo 20tkm ajettujen hinnat putoo kymmeniä tuhansia alas. Tosin tehtaalta jos ostat suoraan uuden/Junge Sternen sähkärin niin lyövät tällä hetkellä kuulema kaikkiin 5 vuoden takuun mitä ei polttomoottoreihin saa. Kaupan päälle antavat mallista riippuen tuhansien eurojen edestä varaa valita lisävarusteita esim. toisen vannesarjan mattosarjoja jne. Hullut Päivät näyttää levinneen myös Mersulle kun pitää yrittää kisata kuttaperkka-Teslojen kanssa.
Viimeksi muokannut Hage, To 14.03.2024 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 530
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Toi on tarjous oikeesti jos pitää paikkansa? Kuulema eli mistä kuulit?
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1180
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Viime vuonna myytiin tämän mukaan 449 kpl:
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekiste ... alleittain
(-12 % ->2022) :geek:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Laaksonen kirjoitti: To 14.03.2024 16:48 Viime vuonna myytiin tämän mukaan 449 kpl:
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekiste ... alleittain
(-12 % ->2022) :geek:
Milloinkas näitä oikeasti alettiin toimittaa, muita kuin esittelyautoja? Eikö tuossa 2023 lukemassa ole vielä paljon 213 E-korisia? Eka Suomi-hinnasto syksyltä ja sen julkaisun aikoihin vasta varmaan valtaosa 214-korisia tilailtu ja rekisteröity vasta 2024? Ihan normaalia että mallisarjan myynti sakkaa loppumetreillä.
Paaver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 26.04.2017 23:13

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Paaver »

Hage kirjoitti: To 14.03.2024 14:36
markoala kirjoitti: To 14.03.2024 10:55 Aika vähän näitä näkyy liikenteessä. Yleinen taloustilanne ja sähköautot vähentävät varmaankin E mallin myyntiä.
Eipä nuo Mersun sähkövehkeetkään tunnu menevän kaupaksi. Saksassa jo 20tkm ajettujen hinnat putoo kymmeniä tuhansia alas. Tosin tehtaalta jos ostat suoraan uuden/Junge Sternen sähkärin niin lyövät tällä hetkellä kuulema kaikkiin 5 vuoden takuun mitä ei polttomoottoreihin saa. Kaupan päälle antavat mallista riippuen tuhansien eurojen edestä varaa valita lisävarusteita esim. toisen vannesarjan mattosarjoja jne. Hullut Päivät näyttää levinneen myös Mersulle kun pitää yrittää kisata kuttaperkka-Teslojen kanssa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W213coupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 30.07.2019 19:56

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja W213coupe »

Työreissu Saksaan tulossa ensi kuussa ja tarkoitus olisi samalla päivittää W213 uudempaan malliin. Mahdolliset vaihtoehdot olisivat W214 E300 tai E450 ja mahdollisesti niiden neliveto dieselmallit. Esittelykäytössä olleita noin 6-20 tkm ajettua kaikilla tarvittavilla varusteilla olevia autoja on suhteellisen vähän tarjolla. Mikäli listaan lisätään vielä tuo haluttu 5 vuoden takuu, silloin jäädään yksistään merkkiliikkeiden tarjonnan varaan.

Pari asiaa herättää kysymyksiä W214 malleissa; useimmista E450 malleista löytyy alkuperäinen lisälämmitin, mutta lämmitääkö se myös moottorin? Jos ei lämmitä, voidaanko siihen tehdä sama ohjelmointi kuin W213 malleissa? Näihin W214 E300 malleihin luulisi onnistuvan asentaa Mercedes me aplikaatiolla toimiva lisälämmitin jälkikäteen, kuten aikaisempiin W213 malleihin?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja DBFI »

W213coupe kirjoitti: Su 24.03.2024 11:26 Työreissu Saksaan tulossa ensi kuussa ja tarkoitus olisi samalla päivittää W213 uudempaan malliin. Mahdolliset vaihtoehdot olisivat W214 E300 tai E450 ja mahdollisesti niiden neliveto dieselmallit. Esittelykäytössä olleita noin 6-20 tkm ajettua kaikilla tarvittavilla varusteilla olevia autoja on suhteellisen vähän tarjolla. Mikäli listaan lisätään vielä tuo haluttu 5 vuoden takuu, silloin jäädään yksistään merkkiliikkeiden tarjonnan varaan.

Pari asiaa herättää kysymyksiä W214 malleissa; useimmista E450 malleista löytyy alkuperäinen lisälämmitin, mutta lämmitääkö se myös moottorin? Jos ei lämmitä, voidaanko siihen tehdä sama ohjelmointi kuin W213 malleissa? Näihin W214 E300 malleihin luulisi onnistuvan asentaa Mercedes me aplikaatiolla toimiva lisälämmitin jälkikäteen, kuten aikaisempiin W213 malleihin?
Ei voi olla kyse mistään "webastosta" jos useimmissa saksalaisissa bensamalleissa on se lämmitin. Varmaan viittaavat Mercedes Me:llä ohjattavaan sähköiseen lämmittimeen. Plugareissa sähkövastus lämmitysvesikierrossa, kevythybridissä veikkaisin että kyse lämmittimen kennossa olevasta sähköisestä 48 voltin lämmityskennosta.
Avatar
Laaksonen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1180
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:09
Paikkakunta: Hollola

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ englannink. esittelyvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=0GeB1mPN7hk 8)
W213coupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 30.07.2019 19:56

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja W213coupe »

Aikaa kului muutamia tuskallisia tunteja haettaessa lisäinformaatiota W214 lisälämmittimistä. Tiedustelin asiasta Suomen sekä Saksan merkkiliikkeistä, mutta yllättävän vähän tietoa oli tarjolla. Saksasta sain sen verran tietoa, että lähes kaikissa heidän E450 esittelyautoissa polttoainekäyttöinen lisälämmitin on valittu lisävarustelistalta autoa tilattaessa. Vastaavasti kaikissa E300 malleissa on tehtaalla asennettu sähkötoiminen lisälämmitin.

Suomen jälleenmyyjiltä ei tullut muuta tietoa kuin, että se on valinnainen lisävaruste tietyissä malleissa. Lisälämmittimen mallista tai tyypistä ei ei ollut heillä enempää tietoa :x

Lopulta piti ottaa yhteyttä Webastoguruun, jolta sain todellista faktatietoa W214 lisälämmittimistä. He ovat kuulemma testaneet ensimmäisiä näitä W214 mallin lisälämmittimiä lähes pari vuotta sitten :o Lisäksi heillä tuntui olevan jo kokemusta näiden lämmittimien jälkiasennuksesta :D

Tässä pieni referaatti saaduista tiedoista:

Eli kaikki W/S/X 214 sarjan autot ovat joko kevythybridejä tai lataushybridejä. Kevythybridejä ovat 180, 200, 220 ja 450 mallit. Vastaavasti lataushybridejä ovat 300 ja 400 mallit. Kaikkiin kevythybridi malleihin on saatavilla tehdasasennuksena polttoainekäyttöinen lisälämmitin lisävarustekoodilla 228. Saksan merkkiliikeet ilmoittavat myynti-ilmoituksessa yleensä tämän koodin tai saksankielisen nimen Standheizung.

Se on mallikohtainen väyläohjattu bensiini- tai dieselkäyttöinen lisälämmitin Webasto Thermo Top Evo 5,0 kW. Tähän lisälämmittimeen voidaan tehdä myös muutostyö, että se lämmittää auton sisätilan lisäksi myös moottorin. Se ei ole enää yhtä helppo tehdä kuin W213 malleissa, koska vesiventiilin ohjaus tulee nyt autosta, eikä itse lämmittimeltä kuten aikaisemmin.

Tämä auton omaan järjestelmään integroitu lisälämmitin on mahdollista asentaa myös jälkikäteen, jolloin se lämmittää aina sisätilan lisäksi myös mottorin. Webastoa ohjataan Mercedes me sovelluksesta puhelimella, keskinäytön ajastimesta, näytön alapuolella olevasta kytkinpaneelista.

Kaikissa lataushybrideissä on tehtaalla asennettu sähkötoiminen 6,0 kW lisälämmitin, joka on nyt BorgWarner:n valmistama. Näihin lataushybridi malleihin on mahdollista asentaa myös alkuperäinen W214 Webasto, jolla voidaan tehdä esi- ja ajonaikainen lämmitys, jolloin sähköllä tapahtuva ajomatka pysyy lähes samana talvella kuin kesällä. Tämä Webasto on ohjattavissa myös Mercedes me sovelluksen kautta. Tällöin sähkö- ja polttoainekäyttöisillä lisälämmittimilla on omat ohjausvalikot sovelluksessa sekä autossa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Erikoista jos Saksassa on ruksattu oikein 228 esittelyautoihin kun tuontivehkeistä tahtoo puuttua penkinlämmittimetkin (silloin kun ovat optio).

Nuo webastogurun kuvaukset löytyy täältä jo monesta threadistä, polttoainekäyttöisen lisälämmittimen osalta sitä kautta jo tuttuja juttuja.

Et kommentoinut kevythybridiä lainkaan (ilman "webastoa"). Ainakin oma MB Me appi antaa saman esilämmitysvalikon tuolle kuin hybridillekin. Ohjekirjakin puhuu 48 V autojen esilämmityksestä. Varaosakirjastakin selviäisi käyttääkö tuo pelkästään sitä sähköistä 48 V ilmalämmitintä lämmityslaitteen kotelosta vai olisko plugarin tyylinen lämmitysvastus vesikierrossa. En oikein jälkimmäiseen usko. Mitenkähän pitkään vaan 48 V akku puhkuu lämpöä?
W213coupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 30.07.2019 19:56

Re: W/S214

Viesti Kirjoittaja W213coupe »

Nopealla vilkaisulla löysin Saksan merkkiliikkeistä yhteensä yksitoista esittelykäytössä olleita 214 sarjan E450 autoa. Näistä kymmenessä näytti olevan tehdasasennettu Webasto, joten näinkin pienellä otannalla näyttäisi lisälämmitin olevan aika yleinen varuste näissä malleissa.

Itsellä ei ole mitään teknistä tietämystä Mercedes-Benz tai muidenkaan merkkisten autojen lisälämmittimistä. Sen verran kuitenkin tiedän; Jos lisälämmittimen pakoputkesta tulee pakokaasua ja samalla auto lämpiää, silloin lämmitin todennäköisesti toimii.

Se vaan tässä eniten ihmetyttää, että merkkiliikkeissä ja maahantuojalla tuntuu olevan yhtä vähän tietoa näistä auton lisälämmittimistä kuin itsellä. Koska kyseessä on kuitenkin auton lisävaruste, jota asennetaan usein jo tehtaalla. Tällöin luulisi tietoa asiasta olevan myös myynti- sekä huoltopuolella.

Todennäköisesti tehtaalta saattaisi löytyä joku henkilö, osaisi kertoa näistä eri tyyppisten lisälämmittimien ominaisuuksista ja jälkiasennuksista ym. Tässäkin vaihtoehdossa on vaan pieni ongelma, koska Suomesta lähetettyihin sähköposteihin tulee aina sama vakiovastaus: Olkaa hyvä ja kääntykää asiassa paikallisen merkkiliikkeen tai maahantuojan puoleen.

Kavereiden kanssa on usein vähän ihmetelty sitä, että kyseessä olevan organisaation ulkopuolinen henkilö. Joka ei ole töissä merkkiliikkeesä, tietää kuitenkin eniten auton merkkikohtaisista lisälämmittimistä. Sama asia tuntuu koskevan niiden jälkiasennuksia, testauksia, muutostöitä ja ennen kaikkea hyvää sekä asiantuntevaa palvelua.

Mahtaisiko olla pieni petraamisen paikka jossain kohtaa kyseisessä merkkiorganisaatiossa. Taisi olla vähän sama tilanne 4G -päivitysten suhteen, joista on muistaakseni ollut jotain juttua tällä samalla foorumilla.
Vastaa Viestiin