C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Terve, yllättäen tuli C124 E320:iin vm 1994 vika, että auto käynnistyy normaalisti, käy muutaman sekunnin normaalisti, mutta sitten sammuu kuin avaimesta kääntäen. Uudelleenkäynnistäessä proseduuri toistuu samalla tavalla. Kaasuun vastaa normaalisti sen muutaman sekunnin ajan kun auto käy.

Itsellä tuli ekana mieleen bensapumppu. Tai niitähän tässä tapauksessa on kaksi. Ovatko muuten samanlaisia? Olisiko foorumilaisilla muita ideoita vian paikantamiseksi?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Tänään luettiin vikakoodit ja socketista 14 eli "Idle speed Control with ASR" tuli seuraavat:
2: EA/CC/ISC control module (N4/1) or Safety contact switch (M16/1s1) or Stop lamp
switch or Cruise control switch or Actual value potentiometer or Starter lock-out/back-up
lamp switch or engine speed signal or vehicle speed signal or closed throttle position
switch or safety relay in EA/CC/ISC control module

3: Right EA/CC/ISC actuator (left cylinder bank) (M16/1)

5: Stop lamp switch

14: Closed throttle position contact switch

Vikakoodien nollauksen jälkeen auto alkoi jopa pysymään käynnissä. Kaasun painallus sen sijaan aiheuttaa sen että auto käy sammumispisteessä, mutta palautuu kuitenkin vielä käyntiin. Katsottiin myös ajoituslampulla että sytytystä kyllä tulee koko ajan, eli sen puutteesta ei ole kyse. Ja joka kerta lähtee kyllä hyvin käyntiin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä kunnes sitten sammahtaa. Eli ei ole polttoaineen puutteestakaan kyse. Joku tyhjäkäynnin ohjaukseen liittyvä vika, mutta mikä?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kinnunen kirjoitti: Pe 29.09.2023 15:31 Terve, yllättäen tuli C124 E320:iin vm 1994 vika, että auto käynnistyy normaalisti, käy muutaman sekunnin normaalisti, mutta sitten sammuu kuin avaimesta kääntäen. Uudelleenkäynnistäessä proseduuri toistuu samalla tavalla. Kaasuun vastaa normaalisti sen muutaman sekunnin ajan kun auto käy.
Onko noin uudessa jo ajonesto? Joskus tullu muun merkkisessä eurooppalaisessa 90-luvun puolvälin autossa vastaan sellane et anto käynnistäessä pienen hetken bensaa ja kipinää. Tällöin kyse oli ajonestosta (tai itse asiassa suutarilla teetetyssä avaimessa :lol: )
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

jackie kirjoitti: La 07.10.2023 15:38
Kinnunen kirjoitti: Pe 29.09.2023 15:31 Terve, yllättäen tuli C124 E320:iin vm 1994 vika, että auto käynnistyy normaalisti, käy muutaman sekunnin normaalisti, mutta sitten sammuu kuin avaimesta kääntäen. Uudelleenkäynnistäessä proseduuri toistuu samalla tavalla. Kaasuun vastaa normaalisti sen muutaman sekunnin ajan kun auto käy.
Onko noin uudessa jo ajonesto? Joskus tullu muun merkkisessä eurooppalaisessa 90-luvun puolvälin autossa vastaan sellane et anto käynnistäessä pienen hetken bensaa ja kipinää. Tällöin kyse oli ajonestosta (tai itse asiassa suutarilla teetetyssä avaimessa :lol: )
Kyllä tuossa ainakin joku jälkiasenteinen hälytin on, joka ei omistusaikanani ole toiminut. En osaa varmaksi sanoa onko ajonestoa.
Irrottelin tänään kaasuläppämoduulin eli ETA:n pois. Tässä on siis ASR, joten on tuo sähköinen kaasuläppä. Osaako näiden kuntoa joku Suomessa tutkia?
Löysin tämmöisen saksalaisen paikan, johon ETA:n voi lähettää tarkastettavaksi 68 euron hintaan + postikulut:

https://kurth-classics-autoparts.de/gb/ ... olung.html

Näkyy sama paikka kaupittelevan myös johtosarjoja näihin.

Ja sellainen lisäkysymys vielä että onko tuossa moottorissa vielä jotain muuta tyhjäkäyntiin tai kylmäkäynnistykseen liittyvää komponenttia tuon ETA:n lisäksi? Toki ecu ja sen johtosarja, mutta onko muuta?

Tässä vielä kuva avatusta ETA:sta:

Kuva
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei Kinnunen ! Oletko mitannut bensan paineen ruiskutukista siellä pitäisi olla painetta 4 baria. Kaksi pumppua on, jos alkaa tempuilla kanattaa vaihtaa molemmat ja bensa suodatin samalla.
Meseillään
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

En ole bensapuoleen keskittynyt koska vika on mielestäni sähköissä. Auton kun starttaa niin se käy jonkin aikaa, sitten syttyy ASR-valo ja auto sammuu, tai käy ainakin sammumispisteessä ja vänkäilee vielä itsensä käyntiin. Jos pääsee sammumaan, niin auton saa kyllä startattua heti uudelleen käyntiin. Jos ongelma olisi bensapuolella niin kuvitteleisin että auton käynnistyminen olisi huonompaa.

ETA on tosiaan nyt irrotettu ja siinä on vuoden 2008 valmistusleima, joten se on jo kertaalleen vaihdettu. Päällisin puolin se näyttääkin ehjältä ja johdot ovat hyvässä kunnossa. Lähetän sen kuitenkin Saksaan tarkistettavaksi tuohon paikkaan jonka ylempänä linkkasin. Samaan pakettiin lähtee myös ecut tarkistettavaksi.

Tuolta Kurthsclassicilta saa myös silikonijohdoista valmistettuja johtosarjoja 750e hintaan. Vanhan johtosarjan kun vielä lähettää sinne niin siitä kaiketi saa jonkun hyvityksen. Ajattelin senkin nyt samalla uusia, hieman kun johtosarjan eristystä aukaisin niin murentunutta johtoa tuli esiin.

Eli summa summarum, ETA ja ECUT tarkistukseen ja uusi moottorin johtosarja tilaukseen, katsotaan niiden asennuksen jälkeen paraniko tilanne.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Mites tuo herja katkaisijalta, joka ilmoittaa kaasuvivuston olevan tyhjäkäyntiasennossa?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Timo N kirjoitti: To 16.11.2023 23:00 Mites tuo herja katkaisijalta, joka ilmoittaa kaasuvivuston olevan tyhjäkäyntiasennossa?
Mitähän katkaisijaa tuolla tarkoitetaan? Mistä sellainen mahtaa löytyä?
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
meze63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Su 27.05.2007 15:29

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja meze63 »

-Oletko kokeillut onko vaikutusta jos laittaa ilmastoinnin pois päältä Ec nappulasta?
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

meze63 kirjoitti: Pe 17.11.2023 08:44 -Oletko kokeillut onko vaikutusta jos laittaa ilmastoinnin pois päältä Ec nappulasta?
Ilmastointi on tuossa ollut pois päältä koko ajan kun kylmäaineet karkaa jostain pihalle.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Kinnunen kirjoitti: To 16.11.2023 23:32
Timo N kirjoitti: To 16.11.2023 23:00 Mites tuo herja katkaisijalta, joka ilmoittaa kaasuvivuston olevan tyhjäkäyntiasennossa?
Mitähän katkaisijaa tuolla tarkoitetaan? Mistä sellainen mahtaa löytyä?
Olikos näissä se mikrokytkin siellä kaasuvivustolla?
Nyt en kyllä muista varmaksi.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Timo N kirjoitti: Pe 17.11.2023 11:57
Kinnunen kirjoitti: To 16.11.2023 23:32
Timo N kirjoitti: To 16.11.2023 23:00 Mites tuo herja katkaisijalta, joka ilmoittaa kaasuvivuston olevan tyhjäkäyntiasennossa?
Mitähän katkaisijaa tuolla tarkoitetaan? Mistä sellainen mahtaa löytyä?
Olikos näissä se mikrokytkin siellä kaasuvivustolla?
Nyt en kyllä muista varmaksi.
Ei ole sellaista mikä on KE-Jetissä. Tässä on siis sähköinen kaasuläppä (Eletronic Throttle Actuator). Se on silloin kun autossa on ASR. Perinteinen kaasuvivusto on vain limp modea varten jos olen oikein ymmärtänyt.

Olihan noissa vikakoodeissa maininta stop light switchistä. Vois senkin vaihtaa vaikka en kyllä ymmärrä miten se käyntiin vaikuttaisi.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Tähän päivitystä. Vika ei ole ratkennut, mutta jotain on tehty..

Eta ja ecut kävivät Saksassa tarkastuksessa. Ecuissa ei ollut vikaa, mutta eta:sta löytyi jotain korjattavaa. Eivät tarkemmin suostuneet erittelemään mitä. Kahden ecun tarkistus maksoi 140 e ja eta:n korjaus 250 e.

Nyt on korjattu eta paikoillaan, mutta käynti ei mitenkään ratkaisevasti muuttunut. Kylmänä ei meinaa lähteä käyntiin, muutaman yrityksen jälkeen alkaa vaivoin pysyä käynnissä, mutta ei kestä kaasunpainallusta. Hetken kun lämpiää niin käynti tasautuu ja kestää painaa kaasua. Mutta auto on ilmeisesti limp mode-tilassa, kun kaasua pitää painaa melkein puoleen väliin että mitään tapahtuu ja mittaristossa palaa ASR-valo.

Luin vikakoodit, ja sieltä oli hävinnyt aiemmin mainitut eta:an liittyvät vikakoodit pistokkeesta 14 (Electronic Accelerator, Cruise Control / Idle Speed Control, Engine System Control Module). Sieltä ei siis tullut enää yhtään vikakoodia. Sen sijaan pistokkeeseen 8 (Distributor ignition, HFM Sequential multi-port Fuel Injection/Ignition system, Pressurized engine control) ilmestyi tällaiset vikakoodit:

-2: Engine Coolant temperature sensor
-24: CKP sensor or magnet for position sensor not recognized

Tilasin KL:stä uuden jäähdytinnesteen lämpötila-anturin eculle, ja imuilman lämpötila-anturin. Käyntivika onkin vaikuttanut koko ajan sellaiselta, että se liittyy jotenkin lämpötilaan. Kylmänä käynti huonoa, lämmettyä paranee.

Varsinainen kysymykseni liittyy alla olevan kuvan ympyröityyn pistokkeeseen, joka on siis se eculle menevän jäähdytinnesteen lämpötila-anturin pistoke. Kun lähitulevaisuudessa tulen hankkimaan uuden moottorin johtosarjan, niin vaihtuuko myös tuo johto samalla? Vai onko tämä joku erillinen johto? Sekin on melko rispaantunut kun sitä hiukan avasin. Eli itse anturissa ei välttämättä ole edes vikaa, vaan itse johto on tohjona.

Ja vielä lisähuomiona että kaverini -95 W124 E320:ssä ei tuollaista piuhaa eikä anturia ole. Siinä on vain nuo kaksi termostaatin päällä olevaa anturia. Eli riippuuko tuon anturin olemassaolo varusteista?

Kuva
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Mikä oli bensanpaine ennen jakotukkia? Muissa merkeissä bensapumppuja menee, mutta mersussako ne on ikuisia?
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Noniin nyt on vaihdettu jäähdytinnesteen lämpötila-anturi, anturilta eculle menevä johto (se ei kuulu moottorin johtosarjaan vaan myydään erikseen, kun sitä aiemmassa viestissä pohdin) sekä imuilman lämpötila-anturi. Tuloksena auto lähtee nyt käyntiin, käy muutaman sekunnin Ok kunnes ASR-valo syttyy ja käynti alkaa humppaamaan eikä kestä kaasua. Hetken lämmettyä käynti tasaantuu, mutta kaasuun vastaa edelleen raskaasti.

Vikakoodit luin ja niitä ei enää ollut. Aiemmassa viestissä ollut jäähdytinnesteen lämpötila-anturin vikakoodi siis poistui niinkuin oli odotettavissa.

ASR-valo kun syttyy ja käynti sillä samalla hetkellä huononee, niin vika kyllä edelleen viittaisi kaasuläppämoduuliin. Sitä ei nyt vaan millään haluaisi alkaa uusimaan kun se on juuri korjattu ja oletettavasti toimivaksi todettu. Ja uusi maksaa sen reilu 2000e.

Moottorin johtosarjavikakaan ei nyt oikein tähän ongelmaan täsmää, kun koneen lämmettyä käynti kuitenkin paranee. Mutta sen varmaan silti seuraavaksi vaihdan, koska se on kuitenkin jo haprastunut.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Kova sissi olet.
Ite tarkistaisin bensan paineet.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Sprinter99 kirjoitti: Su 10.03.2024 04:03 Kova sissi olet.
Ite tarkistaisin bensan paineet.
Bensanpaineet ovat viitearvoissa.

Kokeiltiin eilen ottaa eculta kaasuläpälle menevä piuha irti, ja tuloksena oli että auto ei humppaa enää kylmäkäynnistyksessä, vaan käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Toki vikatila on päällä. Mutta kyllähän tuo jo aika selkeästi siltä vaikuttaa, että vika on jossain kaasuläpän ympärillä. Pitääkö / pystyykö tuota korjattua kaasuläppää jotenkin adaptoida?

Yritettiin Xentryllä / DAS:lla päästä auton diagnostiikkaan, mutta herjaa "Kytke sytytysvirta" jokaisesta obd-väylän pistokkeesta:

Kuva

Pienellä välkkyvalotesterillä vikakoodien luku kyllä onnistuu.

Ainiin ja lisätään vielä että kokeiltu myös toisella, varmasti toimivalla YJ-releellä. Ei vaikutusta. Nykyinenkään rele ei toki ole kuin pari vuotta vanha.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Missä muuten olette näiden 124sten ecuja käyttäneet tarkistettavana? Haluaisin vielä kertaalleen niiden kunnon tarkistuttaa, Saksan pajasta jäi vähän epävarma vaikutelma kattoko ne edes niitä kaasuläpän korjauksen yhteydessä. Elehuollosta kysyin, mutta ei kuulostanut siellä onnistuvan.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Laita mekaaninen mittari bensanpaineille ja tee vaikka video.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: C124 E320 käynnistyy mutta sammuu heti

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Kaveri käytti ecun kerran tuolla https://siaelec.com/product/mercedes-be ... ir-return/ . Takuuta luvattiin reilusti, tuli kuntoon
Hinta on jonkin verrran, mutta jos korjauskelvoton ei maksa paljon, mutt aikaa kuluu rahteihin.
Vastaa Viestiin