Kitkalukon toiminta
Kitkalukon toiminta
Foorumilla on puhuttu paljon ASD toiminnasta, mutta kitkalukon toiminnasta en löytänyt haulla mitään muuta tietoa kuin että se on olemassa. Eli haluaisin tietää miten 190E 2.3-16 '85-mallissa oleva kitkalukko toimii? Koitin WIS:stäkin löytää tietoa mutta huonolla menestyksellä... ASD tietoa kyllä löytyy vaikka kuinka paljon.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Tasaus pyörästössä on molemmille puolille omat kitkalevy asetelmat. Jotain messingin näköisiä ja rosterin näköisiä ohuita kiekkoja vuoron perään kymmenkunta kipaletta. Siellä kun ne öljyssä muhii niin ne imeytyvät toisiaan vasten tiiviisti. Siitä tulee yllättävän tahmea paketti. Mun käsittääkseni se tahmeus aiheuttaa sen että kun toinen rengas meinaa lähteä sutimaan niin se vetää sen toisenkin pyörän mukanaan.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
siis onko sun teini tähdessä lukkoperä muttei asd:tä hiennoo
kun tarvitsen omaan projektiin lukkoperän, mutta siinä ei ole asd:tä ja oli puhetta että asd perä ilman sitä pumppua toimii30% lukkona. Mutta tämä on viimesen päälle mikä perävälitys tuossa on kun tarttis 3,0 24v perässä olevaan getraciin murikan onko jollain tietoa mikä välitys pitäisi olla
onko kaikissa2,3 ja 2,5 16v malleissa joko asd tai kitkalukko ???
mun 2,5 16 oli ASD

onko kaikissa2,3 ja 2,5 16v malleissa joko asd tai kitkalukko ???
mun 2,5 16 oli ASD
ex 190E 2,5-16 rulez
ex 190E 2.0 "thyyning"
ex 190E 2,0 perus käyttöpeli
ex 190E 2,6 laiton alla
ex 190E 1,8 paapan silmäterä
190E 2,6 > 3,0-24 Toimii
ex 190E 2.0 "thyyning"
ex 190E 2,0 perus käyttöpeli
ex 190E 2,6 laiton alla
ex 190E 1,8 paapan silmäterä
190E 2,6 > 3,0-24 Toimii
Vaikken lauseen syvintä ajatusta ihan ymmärtänytkään, niin ainakin W124:ssä (89) ASD tuntuu toimivat korkeammissakin nopeuksissa, ainakin kerran moottoritiellä kostealla kelillä vanhoilla kesärenkailla syttyi kolmio vilkumaan toista autoa ohittaessa.....hiljensin vauhtia.Benzo kirjoitti:Tietääkseni se toimii niin että molemmat pyörät ottavat vastaan alle 20 km nopeuksissa.

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Juhis2000 kirjoitti:Vaikken lauseen syvintä ajatusta ihan ymmärtänytkään, niin ainakin W124:ssä (89) ASD tuntuu toimivat korkeammissakin nopeuksissa, ainakin kerran moottoritiellä kostealla kelillä vanhoilla kesärenkailla syttyi kolmio vilkumaan toista autoa ohittaessa.....hiljensin vauhtia.Benzo kirjoitti:Tietääkseni se toimii niin että molemmat pyörät ottavat vastaan alle 20 km nopeuksissa.
Ei kai kitkalukko, joka toimii vain alhaisissa nopeuksissa liity siihen kolmioon joka syttyy mittaristossa, tai jos liittyy, minulta on tuosta Ceestä palanut polttimo siitä kun siinä ei ole koskaan palanut valoa, ja Ceessä on köyhänmiehen kitkalukko.
Jaa ei...Benzo kirjoitti:Ei kai kitkalukko, joka toimii vain alhaisissa nopeuksissa liity siihen kolmioon joka syttyy mittaristossa, tai jos liittyy, minulta on tuosta Ceestä palanut polttimo siitä kun siinä ei ole koskaan palanut valoa, ja Ceessä on köyhänmiehen kitkalukko.

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Juhis2000 kirjoitti:Jaa ei...Benzo kirjoitti:Ei kai kitkalukko, joka toimii vain alhaisissa nopeuksissa liity siihen kolmioon joka syttyy mittaristossa, tai jos liittyy, minulta on tuosta Ceestä palanut polttimo siitä kun siinä ei ole koskaan palanut valoa, ja Ceessä on köyhänmiehen kitkalukko.Ainakin vm. 89 / W124:ssä oli kolmio- ja ASD-valo, käynistettäessä paloivat molemmat, ja vetävän pyörän sutiessa paloi kolmio. ASD:hän siis on "lukkoperä", eikä mikään luistonestojärjestelmä, selvyyden vuoksi.
Mutta eikö ASD oikea Lukkoperä ole eri asia kun kitkalukko joka toimii vain noin 20km/h ja alle ?
Toimiikos tuo ASD siis tosiaankin kaikilla nopeuksilla? Eikös se ole turhan vaarallinen, jos 100:sen vauhdissa lähdet ohittamaan ja heittääkin äkkiä lukon päälle => perä alta. Itse ymmärsin, että ASD:ssäkin olisi jokin nopeusrajoitus sen toiminnalle... Kyllähän se sitä kolmiota voi silti vilkutella ihan vain merkiksi kuskille, että varopas vähän, liukasta on 

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Nytpäs en varmaan osaa mennä sanomaan, olen kohdannut vain kokonaan "lukottomia" (W202), ASD:llä varustettuja (W124) ja ASR:llä (W210) varustettuja Mersuja.Benzo kirjoitti:Mutta eikö ASD oikea Lukkoperä ole eri asia kun kitkalukko joka toimii vain noin 20km/h ja alle ?

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Minulla ei ole Ceessä mitään varustekoodia lukkoperälle, eli siinä ei ainakaan ole lukkoperää, eikä koskaan vilku kolmiossa valoa, sen olen vain huomannut että pienissä nopeuksissa hiekalla ja lumella molemmat pyörät sutivat samaan aikaan, oletin että siinä täytyy olla Ns. köyhänmiehen kitkalukko, jonka täytyy olla noissa vakiona 

Sulla kuitenkin on kolmiovalo mittaristossa? Mielestäni tuossa violetissa C180 / 94:ssä ei ainakaan moista valoa ole (tai ei ainakaan pala käynnistettäessäkään), joten epäilin ettei siinä minkäänlaista lukkoakaan tms. ole. Empäs tiedä, pitänee odotella viisaiden vastauksia.Benzo kirjoitti:Minulla ei ole Ceessä mitään varustekoodia lukkoperälle, eli siinä ei ainakaan ole lukkoperää, eikä koskaan vilku kolmiossa valoa, sen olen vain huomannut että pienissä nopeuksissa hiekalla ja lumella molemmat pyörät sutivat samaan aikaan, oletin että siinä täytyy olla Ns. köyhänmiehen kitkalukko, jonka täytyy olla noissa vakiona


Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Juhis2000 kirjoitti:Sulla kuitenkin on kolmiovalo mittaristossa? Mielestäni tuossa violetissa C180 / 94:ssä ei ainakaan moista valoa ole (tai ei ainakaan pala käynnistettäessäkään), joten epäilin ettei siinä minkäänlaista lukkoakaan tms. ole. Empäs tiedä, pitänee odotella viisaiden vastauksia.Benzo kirjoitti:Minulla ei ole Ceessä mitään varustekoodia lukkoperälle, eli siinä ei ainakaan ole lukkoperää, eikä koskaan vilku kolmiossa valoa, sen olen vain huomannut että pienissä nopeuksissa hiekalla ja lumella molemmat pyörät sutivat samaan aikaan, oletin että siinä täytyy olla Ns. köyhänmiehen kitkalukko, jonka täytyy olla noissa vakionaTai lähteä testaamaan
Se kolmio on kaikissa Ceen mittaristoissa, mutta on piilossa niin ovelasti etten itsekään huomannut kuin taskulampulla valaisten, ilmeisesti se on vain blanco paikka ainakin tässä tapauksessa kun siinä ei pala valo edes käynnistettäessä.
Kyllä tuo ASD tuntuu ottavan kantaa kovemmissakin nopeuksissa.
Näin ainakin mulla...
Näin ainakin mulla...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Jostain luin, että ASD kytkeytyy pois päältä 30 km/h ja kytkeytyy päälle alta 25 km/h nopeuksissa, jos eturenkaiden ja takarenkaiden pyörimisnopeudessa on eroja. Muuten on käytössä 35% ilmeisesti kitkalukko (vai olisiko oikein differentiaali??). Tämä ainaskin -90 300 tdt.
Tuo varoitusvalo toki varoittaa kovemmissakin nopeuksissa sutimisesta, mutta ei laita enään lukkoa päälle. Oispa siinä näky survoessa tallaa tiskiin automaatilla rekan ohi, kun tomaatti täräyttää seuraavan sisään rinnalla ja sutaisee --> kytkee lukon päälle ---> viuuuh.....
-jarno
Tuo varoitusvalo toki varoittaa kovemmissakin nopeuksissa sutimisesta, mutta ei laita enään lukkoa päälle. Oispa siinä näky survoessa tallaa tiskiin automaatilla rekan ohi, kun tomaatti täräyttää seuraavan sisään rinnalla ja sutaisee --> kytkee lukon päälle ---> viuuuh.....
-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Lisää löytyy:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ukkoper%E4
Jonkin verran pitemmälle vietyä pohdintaa jo
Pappa kirjoitti:
"Tottakai ASD hydr venttiiliä voi ohjata kytkimellä, ei muuta kun 12V venttiilille sopivalla kytkennällä. Alkuperäsessä kytkennässä se venttiilin sähkö katkastaan mikäli painaa jarrupoljinta, johdotettu polkimen avautuvan koskettimen kautta vielä varmuuden vuoksi eli ns tuplavarmistettu... purkki saa tiedon että jarrutetaan ja lisäksi poljin fyysisesti katkaseen virran kulun ASD venttiilille jos purkki sattus sekoomaan. Purkki ei myöskään lukitse perää enää jonkin nopeuden ylityttyä...silti se vielä varoittaa luistosta "kolmiovalolla" huhujen mukaan se on 25 - 60kmh tuo raja. Mun kirja sanoo 35kmh.
Mutta eipä se kovin turvallinen ole, eli yleisille teille normaaliin talviliikenteeseen ei taida olla ihan hyvä ajatus sellainen ihan simmppeli katkasija. Entä jos auton rattiin lähtee joku joka ei tiedä asiaa tai itseltä unohtuu ja tekee mesestä ruumisarkun itselleen ja kanssamatkustajilleen tai tappaa tuolla muutaman vastaantulijan sen spinnattua perän ollessa "yhtäpuuta". Eiköhän mesen ASD suunnittelijat ole muutaman seikan fysiikan laeista huomioineet. "
näin kai se on. Tulee helposti rumihia, jos olisi aina päällä.. Mutta tuo nopeusraja taitaa edelleen olla hämärän peitossa... 35 vai 30 vai jotain muuta? Tietysti voisi tehdä empiiristä tutkimusta joku kaunis päivä
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ukkoper%E4
Jonkin verran pitemmälle vietyä pohdintaa jo

Pappa kirjoitti:
"Tottakai ASD hydr venttiiliä voi ohjata kytkimellä, ei muuta kun 12V venttiilille sopivalla kytkennällä. Alkuperäsessä kytkennässä se venttiilin sähkö katkastaan mikäli painaa jarrupoljinta, johdotettu polkimen avautuvan koskettimen kautta vielä varmuuden vuoksi eli ns tuplavarmistettu... purkki saa tiedon että jarrutetaan ja lisäksi poljin fyysisesti katkaseen virran kulun ASD venttiilille jos purkki sattus sekoomaan. Purkki ei myöskään lukitse perää enää jonkin nopeuden ylityttyä...silti se vielä varoittaa luistosta "kolmiovalolla" huhujen mukaan se on 25 - 60kmh tuo raja. Mun kirja sanoo 35kmh.
Mutta eipä se kovin turvallinen ole, eli yleisille teille normaaliin talviliikenteeseen ei taida olla ihan hyvä ajatus sellainen ihan simmppeli katkasija. Entä jos auton rattiin lähtee joku joka ei tiedä asiaa tai itseltä unohtuu ja tekee mesestä ruumisarkun itselleen ja kanssamatkustajilleen tai tappaa tuolla muutaman vastaantulijan sen spinnattua perän ollessa "yhtäpuuta". Eiköhän mesen ASD suunnittelijat ole muutaman seikan fysiikan laeista huomioineet. "
näin kai se on. Tulee helposti rumihia, jos olisi aina päällä.. Mutta tuo nopeusraja taitaa edelleen olla hämärän peitossa... 35 vai 30 vai jotain muuta? Tietysti voisi tehdä empiiristä tutkimusta joku kaunis päivä

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Kyllä minä ainakin väitän että omassani suttaa molemmat pyörät vielä yli 30-35km/h vauhdissa... Ja yli 60km/h. Ainakin sen saa helposti linkkuun vielä yli 60km/h vauhdissa. Ja kyllähän sen huomaa että sutiiko siellä vaan toinen pyörä vai molemmat.
Edelleenkin asiasta enempiä tietämättä, olen hiljaa, mutta omat kokemukset on tossa.
Edelleenkin asiasta enempiä tietämättä, olen hiljaa, mutta omat kokemukset on tossa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Tasauspyörästön tehtävähän on käännöksessä sallia sisemmälle pyörälle pienempi nopeus kuin ulommalle. Vrt. mutka-ajoa maasturilla lukot päällä/pois päältä. Lukot päällä kääntyminen on aika kankeaa, kun molemmat puolet pyörivät samalla nopeudella.
Tämä tasauspyörästön "normaali" toiminta vain on myrkkyä liukkaalla kelillä suoraankin ajettaessa, esim. liikkeelle lähtiessä, kun se liukkaampi puoli lähtee pyörimään tyhjää. Siksi jo osittainen lukko (nämä 30 prosenttiset) auttavat liikkeellelähtöä jo paljon. Lukkoperällä lähtö tapahtuukin aina pitävämmän puolen ehdoilla.. Mutta kun taas on vauhtia paljon, on täydestä lukosta taas pelkkää haittaa, koska aiheuttaa tuota kankeutta käännöksissä - takavetoisessa tarkoittaa siis sitä, että perä lähtisi alta heittämällä, koska sisempi pyörä pyörii samalla nopeudella kuin ulompi
eli "alustaansa" nopeammin...
Tämä tasauspyörästön "normaali" toiminta vain on myrkkyä liukkaalla kelillä suoraankin ajettaessa, esim. liikkeelle lähtiessä, kun se liukkaampi puoli lähtee pyörimään tyhjää. Siksi jo osittainen lukko (nämä 30 prosenttiset) auttavat liikkeellelähtöä jo paljon. Lukkoperällä lähtö tapahtuukin aina pitävämmän puolen ehdoilla.. Mutta kun taas on vauhtia paljon, on täydestä lukosta taas pelkkää haittaa, koska aiheuttaa tuota kankeutta käännöksissä - takavetoisessa tarkoittaa siis sitä, että perä lähtisi alta heittämällä, koska sisempi pyörä pyörii samalla nopeudella kuin ulompi

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ASD toimii vain alle tietyn nopeuden, Bosch ESITronic väittää että 38 km/h.
Suuremmissa nopeuksissa valo varoittaa liukkaudesta, mutta lukko ei toimi.
Tavallinen kitkalukko ei taida tajuta auton nopeutta.
Ainakin 505 Pösö farmarin kanssa saa olla varuillaan kun lähtee vaikkapa 30 asteen pakkasesta liikkeelle, lukko tahtoo laahailla päällä ja ensimmäisen kilometrin matkan meno on luikertelua jäisellä kelillä.
ASD:tä voisi ohjata katkaisimella,mielestäni painonappikatkaisin olisi sopiva eli lukko toimisi vain sen aikaa kun sormi on napilla.
Tai sitten pienen viiveen kanssa, sisävaloajastimen tyyliin.
Silloin pitäisi kierrättää jarruvalokatkaisijan kautta että lukko kytkeytyy pois kun jarrua painaa.
Kaikista paras ASD on silloin kun se toimii suunnitellusti, eikä se kovin monimutkainen systeemi näytä olevan, eli kohtuudella korjattavissa jos vika on sellainen että ASD:n saisi napilla toimimaan.
Suuremmissa nopeuksissa valo varoittaa liukkaudesta, mutta lukko ei toimi.
Tavallinen kitkalukko ei taida tajuta auton nopeutta.
Ainakin 505 Pösö farmarin kanssa saa olla varuillaan kun lähtee vaikkapa 30 asteen pakkasesta liikkeelle, lukko tahtoo laahailla päällä ja ensimmäisen kilometrin matkan meno on luikertelua jäisellä kelillä.
ASD:tä voisi ohjata katkaisimella,mielestäni painonappikatkaisin olisi sopiva eli lukko toimisi vain sen aikaa kun sormi on napilla.
Tai sitten pienen viiveen kanssa, sisävaloajastimen tyyliin.
Silloin pitäisi kierrättää jarruvalokatkaisijan kautta että lukko kytkeytyy pois kun jarrua painaa.
Kaikista paras ASD on silloin kun se toimii suunnitellusti, eikä se kovin monimutkainen systeemi näytä olevan, eli kohtuudella korjattavissa jos vika on sellainen että ASD:n saisi napilla toimimaan.
wiimax.fi
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Kitkalukosta erityisesti: http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
Eli vetoakselien ja suuren lautaspyörän mukana pyörivän tasauspyörien kotelon välissä on monilevykytkimet, jotka luistavat jos takapyörien välille syntyy nopeusero. Luiston määrään vaikutetaan levypakan levyjen määrällä yms, sekä pakkaa kasaan puristavalla jousella. Jos levypakka luistaa pienemmällä voimalla, on myös tasauspyörästön lukkiutumisaste heikompi. Jäykemmällä jousella levypakan luisto vaikeutuu ja saadaan "tiukempi" lukko.
Vakioautoissa yleisin on noin 25-30% lukko. Ratakäyttöön saa sitten rajumpia.
Eli vetoakselien ja suuren lautaspyörän mukana pyörivän tasauspyörien kotelon välissä on monilevykytkimet, jotka luistavat jos takapyörien välille syntyy nopeusero. Luiston määrään vaikutetaan levypakan levyjen määrällä yms, sekä pakkaa kasaan puristavalla jousella. Jos levypakka luistaa pienemmällä voimalla, on myös tasauspyörästön lukkiutumisaste heikompi. Jäykemmällä jousella levypakan luisto vaikeutuu ja saadaan "tiukempi" lukko.
Vakioautoissa yleisin on noin 25-30% lukko. Ratakäyttöön saa sitten rajumpia.
So long, and thanks for all the fish
ASD:ssä on sellaiset hydraulisylinterit molemmilla puolilla perää, mitkä valon syttyessä puristavat kitkalevyt niin tiukkaan että syntyy melkein täydellinen lukko. Mekaanisessa lukossa ei pitäisi olla mitään jousta mikä puristaisi levyjä kasaan mutta kyllähän ne tasaus pyörästön pikkurataat kylläkin puristavat niitä tiukempaan nippuun jos toinen puoli pyrkii pyörähtämään nopeammin.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Kiitoksia, tuo linkki selvensi asiaa huomattavasti. ASD-perä taitaa olla aika monimutkainen vimpain, jos siellä on tuo kitkalukko ja siihen vielä ASD-härpäkkeet päälle...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Se jäi vielä epäselväksi, että jos kitkalukossa jousi puristaa vetoakseleiden hammaspyöriä kiinni pyörästönkoteloon niin eikös pikkuhammaspyörien ja vetoakselin hammaspyörien välinen hammaskosketus silloin muutu. Vai onko tämä hammapyöräpari sitä lajia, jolle kosketus ei ole niin tarkasti määrätty.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/