DPF:a virityskäyttöön?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

DPF:a virityskäyttöön?

Viesti Kirjoittaja jnes »

Varmasti tehon nosto ja DPF ei ole se perinteisin yhdistelmä ja ensimmäisenä noista saastelaitteista kai pyritään pääsemään eroon.. Ajattelin hieman toisenlaista lähestymiskulmaa tähän.
Nyt mitä näitä uutisointeja on lukenut niin, tuo saastelaitteiden manipulointi tulisi mahdollisesti kovinkin kalliiksi, joten sitä silmälläpitäen ajattelin tiedustella olisiko täällä porukalla kokemusta tai tietoa onko olemassa paremmin virtaavia dpf suodattimia? Tykkään myös ajatuksesta, että auto ei jätä savumerkkejä tai käryä ja haise kuin vanha Sisu.

Olen ymmärtänyt, että esim OM642 koneen tapauksessa dpf:n ollessa mukana on mahdollista päästä sinne +350hp tehoihin. Tätä ylittäessä dpf alkaa rajoittamaan ja se pitäisi poistaa, olettaen että muuten paukut riittää.
Olen googlaillut ja maailmalla on tarjolla joitain virityskäyttöön tehtyjä yleismallin "dpf" suodattimia, jotka kai oikeasti ovat lähempänä äänenvaimenninta kuin partikkelisuodatinta.

Kuitenkin eri valmistajat mm BMW ovat tehneet dieseleitä (M550d), joilla on kovin miehekkäitä lukemia jo tehtaalta asti, joten mieleen tuli, että onko joku tutkinut miten ja/tai voisiko ylipäätään näiden dpf:iä hyödyntää, mikäli haluaa ottaa tehoa ulos om642 tapauksessa? Tai miten näistä on otettu tehoa ulos virittäessä ylipäätään?
Näitä dpf:iä hyödyntämällä ainakin teoriassa pienhiukkaset ja käryt pysyisi kurissa ja päästönormit ennallaan.. :D

Ajatuksia, kommentteja ja kokemuksia kaivataan! :think:
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: DPF:a virityskäyttöön?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

jnes kirjoitti: Pe 01.03.2024 16:30 Varmasti tehon nosto ja DPF ei ole se perinteisin yhdistelmä ja ensimmäisenä noista saastelaitteista kai pyritään pääsemään eroon.. Ajattelin hieman toisenlaista lähestymiskulmaa tähän.
Nyt mitä näitä uutisointeja on lukenut niin, tuo saastelaitteiden manipulointi tulisi mahdollisesti kovinkin kalliiksi, joten sitä silmälläpitäen ajattelin tiedustella olisiko täällä porukalla kokemusta tai tietoa onko olemassa paremmin virtaavia dpf suodattimia? Tykkään myös ajatuksesta, että auto ei jätä savumerkkejä tai käryä ja haise kuin vanha Sisu.

Olen ymmärtänyt, että esim OM642 koneen tapauksessa dpf:n ollessa mukana on mahdollista päästä sinne +350hp tehoihin. Tätä ylittäessä dpf alkaa rajoittamaan ja se pitäisi poistaa, olettaen että muuten paukut riittää.
Olen googlaillut ja maailmalla on tarjolla joitain virityskäyttöön tehtyjä yleismallin "dpf" suodattimia, jotka kai oikeasti ovat lähempänä äänenvaimenninta kuin partikkelisuodatinta.

Kuitenkin eri valmistajat mm BMW ovat tehneet dieseleitä (M550d), joilla on kovin miehekkäitä lukemia jo tehtaalta asti, joten mieleen tuli, että onko joku tutkinut miten ja/tai voisiko ylipäätään näiden dpf:iä hyödyntää, mikäli haluaa ottaa tehoa ulos om642 tapauksessa? Tai miten näistä on otettu tehoa ulos virittäessä ylipäätään?
Näitä dpf:iä hyödyntämällä ainakin teoriassa pienhiukkaset ja käryt pysyisi kurissa ja päästönormit ennallaan.. :D

Ajatuksia, kommentteja ja kokemuksia kaivataan! :think:
Miksipä ei vois hydyntää muista merkistä sikäli kun mahtuvat paikalleen entisen tilalle
itse pönikä on "tyhmä" tiedä missä autossa on,
eri juttu sitten on että mitä kats ym tahota tykää kun näkyy että ko pönikkä on selvästi vaihdettu erilaiseen
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3914
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: DPF:a virityskäyttöön?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Säännösten puitteissa se tarvii olla kyseiseen autoon tyyppihyväksytty pönttö, niihin ei voi mitä vaan ja minkä vaan pönttöä tunkea.

Mutta todellisuudessa tuskin on merkitystä kunhan siellä on pönttö joka toimii. Tietty jos näyttää kyläsepän paikalleen rautalokinpaskalla rappaamalta niin aika varmaan tulee sapiskaa.

Kyllä se varmaan riittää pidemmälle se pönttö kuin vakio ahdin, eiköhän siihen tarvitse ensin isoa turboa ja kunnollista cooleria ym kivaa.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: DPF:a virityskäyttöön?

Viesti Kirjoittaja oho »

Onko M550D N57S autoissa todella merkittävästi erilainen DPF pönttö?
Meinaan voi kai olla että se pönttö aika pitkälti samanlainen on kuin OM642 mersuissa, mutta parempi virityspotentiaali / hiukkaspönttöjen tehonsieto tulee M550D muusta tekniikasta. Esim tehokkaampi välijäähdytin ja muu jäähdytys ja sitten vielä se että ne ovat kolmella ahtimella jonka erityisesti luulisi vaikuttavan pakolämpöihin jollain tavalla.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: DPF:a virityskäyttöön?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

esim 642 koneessa suurin rajotus pakopuolella tulee siitä muusta putkiosuudesta kuin ite dpf/cat kennoista. löytyy päällekkäisiä putkia joissa sisemmässä kovin pieni halkaisija jne. kennot kyllä varmaan virtaa kohtuullisesti yli ton 350hp. tietysti voi kiinnittää huomiota leimalla kun on itse tehty putki vaikka itse pönttö olisi alkuperäinen.

ton 310-350hp(välijäähy,ahtoputket,muokattu ahdin) jälkeen kyllä muutenkin työn määrä suhteessa hyötyyn kasvaa suuresti, ei monesti käyttöautoon kannata.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: DPF:a virityskäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

pitää ainakin olla todella hyvä ahdin, että ei työnnä mustaa suodattimen täyteen heti. ja mielellään sellainen ohjelma joka nostaa ruiskutusta ahtojen suhteessa ja iso välijäähdytin. Tilaahan isommalle dpf ei oikein ole v6 sella. Joku ässä vois tietysti tehdä jonkun ohitusputken joka aukeaisi jossain kohtaa ja estäisi pakopaineen nousemista liiaksi(turbon jälkeistä painetta). kuitenkin ns normiajossa suodatin toimisi. kun sehän se ärsyttäisi jos joka tykityksen jälkeen alkaisi hiukkaspoltto.
W212 E350cdi
Vastaa Viestiin