OM651 runko-/kk-laakerit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Timope »

Meikäläisellä on -12 mallinen E-sarjalainen 200cdi. Siihen vaihdettiin kyseinen tulppa sen paineenalennusventtiilin tilalle joulun alla. Johto sidottiin kiepille nippusiteellä.Kun ohjelmalla katsottiin, se ilmoitti, että johto on irti, muttä mitään ilmoitusta ei ole mittaristoon tullut. NT-autohuolto Tampereella hoiti homman. Hyvin sujui!
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Timope kirjoitti: To 11.01.2024 08:23 Meikäläisellä on -12 mallinen E-sarjalainen 200cdi. Siihen vaihdettiin kyseinen tulppa sen paineenalennusventtiilin tilalle joulun alla. Johto sidottiin kiepille nippusiteellä.Kun ohjelmalla katsottiin, se ilmoitti, että johto on irti, muttä mitään ilmoitusta ei ole mittaristoon tullut. NT-autohuolto Tampereella hoiti homman. Hyvin sujui!
-13 mallinen 116cdi Vito ja justiin sama temppu.
Pelkästään sillä erolla että homman joutui hoitamaan ite. :)
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
rauta1kanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 08.01.2024 15:11

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja rauta1kanki »

Tenutähti kirjoitti: To 11.01.2024 09:02
Timope kirjoitti: To 11.01.2024 08:23 Meikäläisellä on -12 mallinen E-sarjalainen 200cdi. Siihen vaihdettiin kyseinen tulppa sen paineenalennusventtiilin tilalle joulun alla. Johto sidottiin kiepille nippusiteellä.Kun ohjelmalla katsottiin, se ilmoitti, että johto on irti, muttä mitään ilmoitusta ei ole mittaristoon tullut. NT-autohuolto Tampereella hoiti homman. Hyvin sujui!
-13 mallinen 116cdi Vito ja justiin sama temppu.
Pelkästään sillä erolla että homman joutui hoitamaan ite. :)
Oliko miten työläs vaihtaa? Kauanko meni aikaa?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

rauta1kanki kirjoitti: To 11.01.2024 10:12
Tenutähti kirjoitti: To 11.01.2024 09:02
Timope kirjoitti: To 11.01.2024 08:23 Meikäläisellä on -12 mallinen E-sarjalainen 200cdi. Siihen vaihdettiin kyseinen tulppa sen paineenalennusventtiilin tilalle joulun alla. Johto sidottiin kiepille nippusiteellä.Kun ohjelmalla katsottiin, se ilmoitti, että johto on irti, muttä mitään ilmoitusta ei ole mittaristoon tullut. NT-autohuolto Tampereella hoiti homman. Hyvin sujui!
-13 mallinen 116cdi Vito ja justiin sama temppu.
Pelkästään sillä erolla että homman joutui hoitamaan ite. :)
Oliko miten työläs vaihtaa? Kauanko meni aikaa?
suurin aika menee auton nostamiseen, suojamuovien irrotamisen(jos on) sekä työkalujen etsimiseen)
Mökkillä
'
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Timope »

Tunnin verran taisi ottaa. Totta, että muovien irrotus ja sopivien avaimien hakua jokunen minuutti. Ja tarjotun kahvikupillisen juonti vei myös aikansa, oli sen verran kuumaa...
jeepster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.01.2014 19:41

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Onkos kukaan mitannut, minkä kokoinen vastus pitäisi laittaa tuon venttiilin anturiin, jotta Star:ikin olisi tyytyväinen?
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja hentar »

Toimintahan taisi olla että sähköllä pyydetään pudottamaan paine. Sähköttömänä jousiko? Painaa kanavan kii. Eli karan jumitusko tuottaa täystuhon? Öljynpainettako ei valvota? Taidan tilata k.o pultinpätkän..
jeepster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.01.2014 19:41

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Okei, eli moottorinohjausyksikkö (ECU) ohjaa ilmeisesti useamman anturin tiedon pohjalta tuota venttiiliä. Venttiilissä siis jonkinlainen solenoidi, joka avaa venttiilin ECUn pyynnöstä. Kenellekkään jäänyt joutilaaksi tuota venttiliä, voisi tutkia sielunelämää? Tuo Sprinteri jonka konevikaisena hankin on varustettu tuolla tulpalla, mutta kiertokangen laakerit siitä huolimatta sökönä.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Mulla pitäisi olla vielä kaapissa tuo venttiili. Saa postikuluja vastaan tai hakee torniosta.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja hentar »

ja jos ymmärsin oikein, k.o venttiilillä ohjataan pumpun geometriaa. Voisiko siis pumpun säätörengaskin kanittaa. Pitäis avata pumppukin.. Tietäjät korjatkoon.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja hentar »

Tarvis öljynpaineanturin ja merkkivalon ;-)
rauta1kanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 08.01.2024 15:11

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja rauta1kanki »

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... p-598579-0

Onko jollain tiedossa kiristysmomenttia kyseiselle tulpalle?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja epk »

tulppa jossa o-rengas, tutinalla kiinni ja hyvä on
Lenkkikenkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 04.06.2023 09:21

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Lenkkikenkä »

Siis auttaako tuo venttiili nyt oikeasti vai onko se vain jokin olettamus, eli löytyykö jostain ihan tutkittua tietoa?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

hentar kirjoitti: Pe 12.01.2024 20:01 Tarvis öljynpaineanturin ja merkkivalon ;-)
Öljynpainemittari vielä parempi
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Re: OM651 runko-/kk-laakerit
Viesti Kirjoittaja Lenkkikenkä » La 20.01, 2024 17:05

Siis auttaako tuo venttiili nyt oikeasti vai onko se vain jokin olettamus, eli löytyykö jostain ihan tutkittua tietoa?
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Yksi vika kohta vähemmän om651.
Pyydä VTT:ltä tutkimus tulokset, jos venttiilin periaate ja siitä ehkä aiheutuvat mekaaniset ongelmat eivät avaudu. :shock:
Kun venttiili aukeaa ecun ohjauksesta, niin öljy valuu sen kautta suoraan öljypohjaan ja se pudottaa öljyn paineen alemmaksi ja maailma pelastuu, kun kulutus vähenee :sick: :wink:
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mahtaako tutkittua tietoa löytyä, mutta itsellä sama ajatus, että yksi vikakohde vähemmän. Miksiköhän tehtaalta on ylipäätään tullut tuollainen pelkkä tulppa, jos ei ole mitään ongelmaa ollut sen paineenalennusventtiilin kanssa ? Lisäksi hintakaan ei päätä huimaa. Jokainen puntaroi mielessään miten haluaa toimia.
Pata8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 11.09.2021 18:49

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Pata8 »

Moro. Te ketkä olette vaihtaneet/vaihdattaneet esimerkiksi w212 koriseen mersuun om651 kiertokangenlaakerit niin mitä se on tullut maksamaan? Pystyykö vaihtamaan alakautta ilman koneen irroitusta?

Tämä kysymys lähinnä että jos on ostamassa tälläistä autoa ja haluaa varmuudenvuoksi vaihtaa kk-laakerit mielummin kuin koko konetta.. Tänne jää aiheesta hyvää dataa tulevaisuutta varten.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Huomioi että menee myös kampiakselin runkolaakereita yhtälailla, eli älä kuvittele että vapaudut laakeriongelmista jos veivien vaihdat pelkästään.
Jos kaikki meinaisi avaimet käteen periaatteella, myös runkolaakerit, niin useampi tonni on nyrkkipajallakin.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2324
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
Viimeksi muokannut E200kompressor, Ma 19.02.2024 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pata8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 11.09.2021 18:49

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Pata8 »

Risto113 kirjoitti: Su 18.02.2024 21:55 Huomioi että menee myös kampiakselin runkolaakereita yhtälailla, eli älä kuvittele että vapaudut laakeriongelmista jos veivien vaihdat pelkästään.
Jos kaikki meinaisi avaimet käteen periaatteella, myös runkolaakerit, niin useampi tonni on nyrkkipajallakin.
Olin itse siinä käsityksessä että näissä OM651 moottoreissa hajoaa nimenomaan nuo kk-laakerit. Harvoin ylipäätään kuulee että missään autoissa runkolaakerit hajoaisi. Kyllä se usenmiten on just ne kk-laakerit. Kovemmalle rasitukselle ne joutuu. Näistä olisi hyvä pitää tänne foorumille vähän kirjaa että mitkä laakerit näistä OM651 koneista on oikeesti hajonnut. Pelottavaa lukea täältä näistä arpamallin OM651 koneista, tuntuu että paljon on kirjoiteltu niiden ongelmista ja vioista. Joo on niitä toki paljon myyty ja keskimäärin enemmän ajettu kuin muilla autoilla, mutta silti...

Muutenhan tälläinen olisi kiva jos saisi mielenrauhan jakoketjusta,kk-laakereista ja suuttimista. Aikamoinen pirkka-moottori kyllä. Tänäpäivänä suurimmat puheenaiheet "premium" merkeillä on Mersun jakoketju, kk-laakerit, suuttimet ja sitten Audilta DGS, jakoketju, öljynsyönti ja Bemarilta myös jakoketjut ja yleiset sähkö ongelmat. Aika merkittäviä suunnittelumokia tän päivän autoissa. Ei mitään halpoja juttuja korjata.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Pata8 kirjoitti: La 17.02.2024 12:59 Moro. Te ketkä olette vaihtaneet/vaihdattaneet esimerkiksi w212 koriseen mersuun om651 kiertokangenlaakerit niin mitä se on tullut maksamaan? Pystyykö vaihtamaan alakautta ilman koneen irroitusta?

Tämä kysymys lähinnä että jos on ostamassa tälläistä autoa ja haluaa varmuudenvuoksi vaihtaa kk-laakerit mielummin kuin koko konetta.. Tänne jää aiheesta hyvää dataa tulevaisuutta varten.
Ei pysty vaihtamaan ilman koneen irrotusta tai ainakin etukelkka pitää ottaa edestä pois ja laittaa moottori kannatukselle. Itse en lähtisi ehjää moottoria korjaamaan. Jos vielä on paineenalennusventtiili, niin se vaihtoon.

OM651 ei ole huono moottori, jos unohtaa ne parin eka vuoden ongelmat, jotka pitäisi olla suurimmassa osassa jo korjattu. (AdBlue ja Nox-ongelmat ei ole moottorin vika)
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kyllä näistä tosiaan menee myös kampiakselin runkolaakereita, jostain syystä lähes aina 1. kaulan liuskat menee päällekkäin ja akseli jumissa.
Tapahtuu kylmästartissa.
Älkää vaihtako kk-laakereita, ja kuvitelko että "nyt se kestää varmasti".
Henkilöautoissa lyhyillä öljyn vaihtoväleillä yleensä kestääkin ok, kylmäkäynnistykset on tosiaan tälle moottorille erityisen pahasta.

En tiedä, ehkäiseekö sen paineenpudotusventtiilin poisto kylmäkäynnistyksen riskiä, epäilen että ei...
Muuten toki äkkiä pois, jos sellainen on.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja aziz »

No niin...Tuli uusi stari laitettua ja nyt pääsee räpläämään omaa 205:sta, -18 vuosimallin auto siis kyseessä.
Ensimmäinen homma olisi ollut tutkia tämän OM651:n öljynpaineita, mutta pettymys oli melkoinen kun ei tämän dataa päässytkään lukemaan starin avulla. Onko tilanne tosiaan näin, että paineanturia ei moottorista löydy ollenkaan?
Koneen etuosasta, öljykorkin alapuolelta löytyy kyllä tulpattu paikka anturille, mistä saa huolto-ohjeen mukaankin lukemat pihalle erillisen mittarin avulla. Onko tämä erillinen mittari tosiaan ainoa vaihtoehto paineen lukemiselle?
Tuli tuo tulppa ostettua viime vuonna säätimen paikalle, mutta en jättäynyt sitä paikalleen, koska facebookin puolella joku tietäjä varoitteli, että se ei välttämättä ole hyväksi kaikille OM651:lle riippuen siitä mikä öljypumppu moottoriversiossa on. Eli toisin sanoen painetta saattaisi olla liikaa tulpan kanssa.
Paljon tästä aiheesta on keskustelua ja mutuilua, mutta onko näihin öljynpaineisiin kenelläkään minkäänlaista mitattua dataa? Ihan vaan mielenkiinnosta tätä aihetta kohtaan meinasin nämä painelukemat tarkistaa vaikka sitten tuon erillisen mittarin avulla jos ei tuolla starilla onnistu, sekä tulpattuna että tehdasasetuksena.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM651 runko-/kk-laakerit

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

aziz kirjoitti: Su 03.03.2024 17:01 No niin...Tuli uusi stari laitettua ja nyt pääsee räpläämään omaa 205:sta, -18 vuosimallin auto siis kyseessä.
Ensimmäinen homma olisi ollut tutkia tämän OM651:n öljynpaineita, mutta pettymys oli melkoinen kun ei tämän dataa päässytkään lukemaan starin avulla. Onko tilanne tosiaan näin, että paineanturia ei moottorista löydy ollenkaan?
Koneen etuosasta, öljykorkin alapuolelta löytyy kyllä tulpattu paikka anturille, mistä saa huolto-ohjeen mukaankin lukemat pihalle erillisen mittarin avulla. Onko tämä erillinen mittari tosiaan ainoa vaihtoehto paineen lukemiselle?
Tuli tuo tulppa ostettua viime vuonna säätimen paikalle, mutta en jättäynyt sitä paikalleen, koska facebookin puolella joku tietäjä varoitteli, että se ei välttämättä ole hyväksi kaikille OM651:lle riippuen siitä mikä öljypumppu moottoriversiossa on. Eli toisin sanoen painetta saattaisi olla liikaa tulpan kanssa.
Paljon tästä aiheesta on keskustelua ja mutuilua, mutta onko näihin öljynpaineisiin kenelläkään minkäänlaista mitattua dataa? Ihan vaan mielenkiinnosta tätä aihetta kohtaan meinasin nämä painelukemat tarkistaa vaikka sitten tuon erillisen mittarin avulla jos ei tuolla starilla onnistu, sekä tulpattuna että tehdasasetuksena.
'Ei onnistu testerilä
se mikä ei ole hyväksi koneele on facebook

irto mittarin tarvitsee
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin