sisäilmapuhallin vikisee (W203)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

sisäilmapuhallin vikisee (W203)

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kun sisäilma tuuletin pyörii aivan hitaalla nopeudella se vikisee (todella hiljainen on vikinä, mutta sen kuulee).

Yleensä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle ja auto ilmastointi päällä niin silloin se ohjaa tuon tuulettimen moottorin pienelle nopeudelle ja vikinä ilmenee..

Onko tämä tyyppi vika ja kuinka korjata? Tuntuu vaan erikoiselta kun auto kohtuu vähän ajettu niin miten voisi laakeri ääntää vai aiheuttaako tuon hienon vikinän jokin muu?

Onko kova homma purkaa tuuletin moottori käteen?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tuulettimen moottori löytyy W203:ssakin luultavasti matkustajan jalkatilan "katon" kautta.

Jos näin on, sisäilmansuodattimen kannen vieressä on toinen luukku, jonka takaa löytyy moottori. Johdot irti ja pari ruuvia auki, niin moottorin saa otetuksi pöydälle putsaamista ja akselin voitelua varten.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Millä aineella puhaltimen laakerin voitelu kannattaa tehdä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
paaki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 19.10.2007 12:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja paaki »

Taitaa olla sama millä tekee, on vaan tekohengitystä. Joskus W202 puhaltimen laakereita ruiskuttelin aseöljyllä ja ei se vitinä kauaa pysynyt poissa.
W211 280 A facelift

ex W203 C220 T A CDI -01
W202 C180 b A -95
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Saul kirjoitti:Millä aineella puhaltimen laakerin voitelu kannattaa tehdä?
Minä käytin ihan perus-CRC:tä. Ei varmasti ole paras mahdollinen aine, mutta ainakin vuoden sen jälkeen oli vikinätöntä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Minä olen useampaankin puhaltimeen ruiluuttanut työmaalta "saatua" teflonpohjaista kuivavoiteluainetta, esim. Tefsol. Tai Tri-Flow oli kanssa moneen käypää. En kyllä muista sen tehoaineita..
Mutta kyllä se yleensä hiljenee, ja voi mennä vuosia kitisemättä.
Sitten ei muuta kuin uusi käsittely.
Jos sitä saa viisi kuusi vuottakin tekohengitettyä, niin johan se on uuden kiinalaisen käyttöikä..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: sisäilmapuhallin vikisee (W203)

Viesti Kirjoittaja AK47 »

simppa80 kirjoitti:Kun sisäilma tuuletin pyörii aivan hitaalla nopeudella se vikisee (todella hiljainen on vikinä, mutta sen kuulee).

Yleensä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle ja auto ilmastointi päällä niin silloin se ohjaa tuon tuulettimen moottorin pienelle nopeudelle ja vikinä ilmenee..

Onko tämä tyyppi vika ja kuinka korjata? Tuntuu vaan erikoiselta kun auto kohtuu vähän ajettu niin miten voisi laakeri ääntää vai aiheuttaako tuon hienon vikinän jokin muu?

Onko kova homma purkaa tuuletin moottori käteen?
Kuten sanottu, voitelu auttaa joksikin aikaa jos laakeri ääntää. Aseöljy saattaa kuivaa liian herkästi ja jankkiintua. Tavallinen öljy toiminee siinä kuin kalliimmatkin. Teflon toki on pienikitkaista. Joku vaseliinityyppinen pysyy paremmin, mutta kylmässä ei voitele.

Ääntely voi myös johtua jos siipi ottaa alareunasta kiinni moottorikehikkoon. Näin oli ainakin w202 puhaltimessa oli asianlaita. Kaksi 0.7mm rikkaa moottorin ja kehikon väliin niin että siipi nousi 0.7mm ja ääntely loppui. Toivottavasti vielä mennään pitkään näillä eväillä, ainakin hiiliä on 5mm ja 2/3 osaa on kollektorissa pintaa......
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kiitos hivistä vinkeistä! Pitää joku viikoloppu yrittää saada tuo tuulettimen moottori esille jos sille voitelua keksis. Pitää myös huomata katsoa tosiaan ettei ota siipi koppaan kiinni..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
känä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 01.11.2007 18:18
Paikkakunta: kristiinankaupunki/vaasa

Viesti Kirjoittaja känä »

sama voitelu pitäis tehdä omaan w210:aan.. eli missäs se sijaitsee niin ei tarvi kuluttaa aikaa sen ettimiseen?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Puhutaan nyt vähän eri ikäluokan autoista, mutta W114:ssa on ns. alustavia kitinän oireita. Pääsääntöisesti siis hiljainen, mutta välillä vingahtaa. Tuossa mallissa kun tuo puhaltimen irrotus on tunnetusti "helppoa" :P , ajattelin ensiapua nyt kun kojetaulun irrotus on kuitenkin edessä.

W115:n puhaltimen voitelu aiheutti sellaisen efektin, että ensin oli kuin uusi, mutta kitinä palasi pian. Nyt pelkään, että vain esioireisen voitelussa se uusi voiteluaine pesee vanhan pois ja kitinä voi jopa koventua vähän ajan jälkeen. Pitäisi varmaan käyttää jotain jäykähkö teflonainetta, koska kesäautohan se on kuitenkin (ei tarvitse pakkasvoitelua).
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 745
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Onko se laakeri, joka kitisee, vai hiilet?

Jos pysähtelee välillä, niin hiilet kitisee. Annoin tekohengitystä ottamatta edes moottoria pois - ruuvarilla liikuttelin hiiliä - myin auton sitten kahden vuoden jälkeen pois; ei ollut vika uusiutunut siihen mennessä kertaakaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Minun 203:n puhallin vikisee todella hiljaa pienillä puhaltimen pyörimisnopeuksilla. Kun automaatti-ilmastoinnin nappaa päälle, vikinä katoaa, vaikka pyörimisnopeus olisi pieni. Outoa.

Syksyllä Rollelle vaan. Nyt on uudet kamat (aineet) ilmastointilaitteessa. On puhuria ja viileyttä. Antoivat Veholla vahingossa viime vuoden hintaan 93 euroa. Nykyinen 138 egee.

Tuo vikinä ei häiritse minua yhtään, kun radio soi aina sen verran kovalla tai puhun puhelimessa. Mersu on siitä jännä auto, että kun tuollainen vikinä kuuluu, niin se alkaa häiritä. Monissa muissa autoissa pohjamelu on niin saakelinmoinen, ettei pienet vikinät kuulu lainkaan.

Tuo laatu on joskus inhottava asia... :lol:
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Käytin tässä kesällä tuon puhaltimen moottorin pois ja purin sen kokonaan. Siis siipi ja kotelo pois. Sitten pusailin elektroniikan puhdistus aineella ja lopuksi akselin päihin laakereihin voitelu ainetta. On pysynyt hiljaa nyt sen 3kk. Saapas nähä jatkuuko vikinä kun pakkaset tulee.. :roll:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

Vaan nytpä on vikinä kylmien ilmojen aikana palannut.

Mitä maksaa remontti osien puolesta? Tietty Rollen työt päälle...
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

gulfstream kirjoitti:Vaan nytpä on vikinä kylmien ilmojen aikana palannut.

Mitä maksaa remontti osien puolesta? Tietty Rollen työt päälle...
Laitoin YV.tä.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: sisäilmapuhallin vikisee (W203)

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Omassa ei vikise vaan enemminki ehkä rahisee tai kahisee?? Ensin luulin oireen tulevan oikeanpuolen jarruista tai laakerista. Mutta tuntuu ääni tulevan kabiinista ja sieltä apukuskin puhaltimen suunnalta. Ääni joskus voimistuu ja joskus katoaa, paikalla ollessa ei kuulu mitään. Puhaltimen laitto pois päältä ei auta. Näillä kovilla pakkasilla tuo ääni sai alkunsa.

Voiko ääni tulla puhaltimen moottorista vaikka puhallus pois päältä? Vai mistä?
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: sisäilmapuhallin vikisee (W203)

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

sallaas kirjoitti: Ti 13.02.2024 18:56 Omassa ei vikise vaan enemminki ehkä rahisee tai kahisee?? Ensin luulin oireen tulevan oikeanpuolen jarruista tai laakerista. Mutta tuntuu ääni tulevan kabiinista ja sieltä apukuskin puhaltimen suunnalta. Ääni joskus voimistuu ja joskus katoaa, paikalla ollessa ei kuulu mitään. Puhaltimen laitto pois päältä ei auta. Näillä kovilla pakkasilla tuo ääni sai alkunsa.

Voiko ääni tulla puhaltimen moottorista vaikka puhallus pois päältä? Vai mistä?
Ehkä ilmankulkua säätävien läppien moottori?
Vastaa Viestiin